Popular Post Zara Posted January 10, 2014 Popular Post Share Posted January 10, 2014 Hej! Jag var ganska aktiv på forumet här tidigare, men försvann ett tag för att “ordna upp” mitt liv så at säga. Jag vet inte om någon kommer ihåg mig alls, men jag är ”gammal” långdistansläpare som sadlade om till triathlon (medel till långdistans) och flyttade ner till London där jag har ett ”deltids” sponsorkontrakt. (tränar halvtid/jobbar halvtid). Jag äter strikt paleo inspirerad lågkolhyratskost sedan många år tillbaka och är väldigt intresserad om hur kost påverkar prestation och hälsa. Flytten var allt annat än ”smooth sailing”, hade svårt att hitta bostad och bodde hos olika kompisar, mycket stress med att försöka få träning/återhämtning att gå hand i hand med jobbet och strulade mycket med maten (glömde äta, orkade inte äta) vilket gjorde att jag tillfälligt gick in i väggen för ett tag något jag inte förstod förän slutet av Novemeber då jag fullständigt crashade både mentalt och kroppsligt. Nu har jag Haft en månads break, ätit upp mig ordentligt (=D) och bara kört lätt underhållsarbete och känner mig starkare och piggare än vad jag har gjort på länge och laddar stenhårt inför kommande säsong. Jag äter fortfarande relativt strikt LCHF och jag är ganska säker på att det inte var kosten som förstörde för mig utan helt enkelt att min hjärna inte hängde med i ”de snabba” svängarna flytten innebar. Nästa vecka sticka jag ner till Australien för att få lite sol och värme och lite ordning på min simning. Ser fram imot att åter igen kunna dela erfarenheter med all trevliga människor på detta forumet igen! 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Välkommen tillbaka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Kul att se dig igen Zara! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Välkommen tillbaka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Vad roligt att du har "hittat" hit igen, kanske vi kommer att få höra om hur du laddar inför säsongens långlopp, finns nog en hel del intresserade här på forumet om träning, tävling och laddning inför uthållighetssporter som långdistans både inom löpning, skidåkning och cykling Välkommen tillbaka 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 10, 2014 Author Share Posted January 10, 2014 Yes, kommer definitivt skriva att dela med mig om mina erfarenheter. Tycker det är otroligt kul att se hur andra gör och "jämföra" olika metoder! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Välkommen tillbaka, det finns tom en tråd nånstans där folk saknar bland annat dig... Så ja, vi kommer ihåg dig! Ha det så kul i Australien!!!!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockebertell Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Jag tycker att protein ger bättre resultat än fett vad gäller uthållighet. Protein => socker vid behov hela tiden Fett => keton vilket ger lägre oktantal Det är min teori nu I alla fall baserat på en tid med bara kokt vitfisk som mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 10, 2014 Author Share Posted January 10, 2014 Men nä, finns ingen som helst mening med att överdosera protein det enda som händer med överskottet är att det oxideras och omvandlas till energi, eller lagras som fett. Ketondrift is the shit till vardags. och jag tror att om man bara lever på kokt fisk så kommer man gå miste om flertalet viktiga mikronutrienter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Yes, kommer definitivt skriva att dela med mig om mina erfarenheter. Tycker det är otroligt kul att se hur andra gör och "jämföra" olika metoder! Jag tycker det är så bra att någon som har erfarenhet av paleo/LCHF för att gå upp i vikt finns på forumet. Kommer man från andra erfarenheter så är det så svårt att föreställa vad som kan vara problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 10, 2014 Author Share Posted January 10, 2014 Jag tycker det är så bra att någon som har erfarenhet av paleo/LCHF för att gå upp i vikt finns på forumet. Kommer man från andra erfarenheter så är det så svårt att föreställa vad som kan vara problem. Jag håller med, många kan inte se problemet med att vilja gå upp i vikt. Typ: "men bara ät mer". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chelin Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Zara .. dig har jag missat . Jag håller själv på med triathlon , långdistans och "går på" en relativt strikt LCHF , närmare Paleo vid högre träningsbelastning o tävlingar (mer bär rotfrukter) Tränar f.n. för Kalmar IM 2014 ... + några kortare distanser på vägen dit. Har ej hittat ngn som säger att de äter LCHF i tri-kretsarna ännu, men LÅÅÅG kolhydratskost finns det många som "erkänner" Känns som LCHF är ett svärord där fortfarande - Har du andra erfarenheter ??? Att hellre säga Paleo/LC är helt ok dock och ej "livsfarligt". - Har fått kommentarer då jag på träningsläger svarat på fråga om jag vill ha specialkost .. o svarat Glatt , Javisst , LCHF-kost vill jag ha !!, ...... har då fått mager sallad , kokta grönsaker o ägg .. inget fett .... Meddelar jag i stället gluten o stärkelsefritt får jag perfekt mat ... i dessa sammanhang. Anmälde mig till detta forum på grund av dig Zara ... kombon triathlon/lchf lockade - skall med glädje följa dig ! Jag själv har bara bra erfarenheter av detta , har kör medeldistans-lopp som längst hittills ... på tävling har salta sillar o cola varit bra energi i slutet , för lite bättre fart (psykologiskt säkert) men inte behövs det KH-laddas till överdrift innan . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Jag gillar triathlon och har gjort några tävlingar men på en högst amatörmässig nivå. Simmar dåligt och har en kass cykel (för snål för att köpa en bättre). Det jag gillar med triathlon är variationen och att det avslutas med löpning som är det jag egentligen gillar. Ni som inte provat gör det, hur kul som helst! I slutet av maj är det tävling för mig på F7. Enligt uppgift är det svinkallt i vattnet och jag är en riktig badkruka. Lycka till med träningen alla! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Anmälde mig till detta forum på grund av dig Zara ... kombon triathlon/lchf lockade - skall med glädje följa dig ! Haha, tack för att du gjorde min dag! I de kretsarna jag umgås i så är det kolhydrater för hela slanten, förutom kanske under pre-season då många vill tappa lite vikt. Många av oss som tävlar på "hög" nivå är dock inte speciellt fetträdda, men det är mest vegetabiliska fetter som är "inne" av någon anledning (olivolja is the shit!). Jag brukar säga att jag äter paleo då LCHF inte är lika etablerat utomlands (jag tävlar för England). Jag gör ju dock så att jag kolhydratladdar en till två veckor innan tävling då det fungerar för mig, men jag har gjort lite seeding-lopp samt några maror utan kolhydratsladdning och det har funkat fint. Men jag känner fortfarande att jag speciellt behöver boosten av kolhydrater innan löpningen. Ska bli kul att följa dig också och lycka till i Kalmar! Själv vågar jag mig inte riktigt på full distans än, och tar det ganska lungt i år då jag fortfarande har mycket grundarbete att bygga upp, jag räknas fortfarande som bara barnet när det kommer till långdistans. Men förhoppningsvis blir det en start i Kona typ 2020 förhoppningsvis som elit då, haha! Nu är det halv IM som gäller i alla fall ett par år. Det gäller ju att tänka långsiktigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Jag gillar triathlon och har gjort några tävlingar men på en högst amatörmässig nivå. Simmar dåligt och har en kass cykel (för snål för att köpa en bättre). Det jag gillar med triathlon är variationen och att det avslutas med löpning som är det jag egentligen gillar. Ni som inte provat gör det, hur kul som helst! I slutet av maj är det tävling för mig på F7. Enligt uppgift är det svinkallt i vattnet och jag är en riktig badkruka. Lycka till med träningen alla! Håller helt med, triathlon är bland det roligast som finns och alla skulle behöva prova på det. Jag är också en badkruka, se bara till att ha en bra våtdräkt så kommer det gå utmärkt. Jag är ju "gammal" löpare så löpningen är min grej, men jag kämpar fortfarande med att ställa om mig till att springa off-bike, det är en liten annan känsla. angående cykeln, i slutändan är det ändå bara "motorn" som är det viktiga även om såklart en bra cykel är roligare. Just nu kör jag på trainer inomhus på en gamal (eller ja den är från 2010) Specialized alles med sora växlar. Lite skillnad mot shiven som redan har fått åka ner till Australien, men det funkar utmärkt det med. Lycka till på tävlingen, jag är säker på att det kommer gå bra. Kommer du ladda på LCHF eller kolhydrater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Håller helt med, triathlon är bland det roligast som finns och alla skulle behöva prova på det. Jag är också en badkruka, se bara till att ha en bra våtdräkt så kommer det gå utmärkt. Jag är ju "gammal" löpare så löpningen är min grej, men jag kämpar fortfarande med att ställa om mig till att springa off-bike, det är en liten annan känsla. angående cykeln, i slutändan är det ändå bara "motorn" som är det viktiga även om såklart en bra cykel är roligare. Just nu kör jag på trainer inomhus på en gamal (eller ja den är från 2010) Specialized alles med sora växlar. Lite skillnad mot shiven som redan har fått åka ner till Australien, men det funkar utmärkt det med. Lycka till på tävlingen, jag är säker på att det kommer gå bra. Kommer du ladda på LCHF eller kolhydrater? Självklart laddas det på LCHF. Har aldrig känt behov av kolhydrater i träning eller tävling. Nu är jag på en högst amatörmässig nivå och maxdistanser är av typen halvmara/ triathlon sprint. Gör det bara för mitt eget höga nöjes skull och bryr mig inte om resultatet. Jo, jag kollar och jämför mot mig själv förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Självklart laddas det på LCHF. Har aldrig känt behov av kolhydrater i träning eller tävling. Nu är jag på en högst amatörmässig nivå och maxdistanser är av typen halvmara/ triathlon sprint. Gör det bara för mitt eget höga nöjes skull och bryr mig inte om resultatet. Jo, jag kollar och jämför mot mig själv förstås. Kalas! Jag tror jag fortfarande är lite feg med att ta steget och tävla utan kolhydrater, mycket pågrund utav press utifrån men också för att de är lite psykologiskt. Men någon dag så kanske jag kan bevisa att det går att tävla på relativt hög nivå utan kolhydrater också! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts