Jump to content

Intervju med Fredrik Nyström

Kjell Granelli

Recommended Posts

Mycket bra och underhållande intervju men jag har också lite svårt att förstå varningarna för salt och rapsolja p g a omega 6. oliv- och rapsolja är ju relativt likartade i fettsammansättningen, se bild. Nyström hyllar olivoljan men den innehåller ca 9 g omega 6 jämfört med rapsens 21 g.

Vore det inte bättre att istället varna för solrosolja som innehåller 71 g omega 6, majsolja 57 g, sojaolja och bomullsolja 54 g och slutligen jordnötsoljan 33 g? Fast Nyström gillar ju jordnötter :-)

post-2510-0-67813100-1389379716_thumb.jpg

• Like 3

Mycket bra och underhållande intervju men jag har också lite svårt att förstå varningarna för salt och rapsolja p g a omega 6. oliv- och rapsolja är ju relativt likartade i fettsammansättningen, se bild. Nyström hyllar olivoljan men den innehåller ca 9 g omega 6 jämfört med rapsens 21 g.

Vore det inte bättre att istället varna för solrosolja som innehåller 71 g omega 6, majsolja 57 g, sojaolja och bomullsolja 54 g och slutligen jordnötsoljan 33 g? Fast Nyström gillar ju jordnötter :-)

Ja, jag håller med. Och så detta med saltet. Om man har ett för högt blodtryck så kan man sänka det med reducerat saltintag, om man vill åtgärda symptomen och inte grundorsaken. Men får man som Fredrik säger ett högt tryck av salt?

Men får man som Fredrik säger ett högt tryck av salt?

Jag har 110/70 i blodtryck och saltar ordentligt på det mesta. Nu är jag förstås bara en person, men det är ju uppenbart att inte alla får högt blodtryck av mycket salt. Fast vem vet, jag kanske skulle få lägre blodtryck om jag snålade på saltet?

Jag vräker på salt på det mesta. Nu efter kostomläggning så har jsg ersatt sötsug väldigt mycket med smak för salt. Iofs så har jag ätit betablockerare så mitt blodtryck har varit väldigt lågt, men senaste 2 veckorna försöker jag fasa ut dem pga jag gissar att de har biverkningar som jag gärna är utan.

Jag har mätt blodtryck varje morgon och har haft normalt, utom en dag när jag vaknade mitt i en mardröm. När jag började hade jag väldigt lågt. Eftersom jag experimenterar kommer jag vara överdrivet upp,ärksam på hur jag mår tills jsg får nästa blodprov.

Men hittills finns inget som säger att salt är minsta skadligt.

http://www.kostdemokrati.se/opinion/2013/07/19/salt-ar-livet/

Jag har 110/70 i blodtryck och saltar ordentligt på det mesta. Nu är jag förstås bara en person, men det är ju uppenbart att inte alla får högt blodtryck av mycket salt. Fast vem vet, jag kanske skulle få lägre blodtryck om jag snålade på saltet?

Enligt "min"läkare så är ett lägre blodtryck inte bättre än ett högre om båda är friska sunda och inte förhöjda.

Zepp refererade till en artikel i läkartidningen en gång (om jag minns rätt) där det framgick att kroppen filtrerar stora mängder genom njurarna som sedan återförs till kroppsvätskorna och att lite mer salt skulle avlasta njurarna snarare än tvärt om.

Enligt Fredrik så måste man dricka en liter vätska till för att kompensera för 10g salt extra och att detta extra vatten automatiskt höjer blodtrycket. Är det så?

Om det är så och blodtrycket ändå är under typ 140/70 så spelar det väl ingen roll?

Kan en smal frisk människa få för högt blodtryck bara genom att äta mycket salt?

Jag läste just på Annika Dalhqvists blogg att hon mejlat Fredrik Nyström för att höra vilka studier han stöjder sig på när han varnar för salt. (NaCl får man förmoda att han menar.)

http://annikadahlqvist.com/2014/01/10/nystrom-varnar-for-salt/

Mitt intryck är att faran med natriumklorid är stor om man äter snabbköpskosten med mycket raffinerade kh, men vid en artegen kost (alltså oavsett fett%) så sker regleringen av salter och vatten i kroppen smidigt.

I början av 80-talet när jag var med i hälsorörelsen så var det främsta argumentet för olivolja att den innehåller en stor andel enkelomättat fett. Det är ju högre andel än i rapsolja även om skillnaden är större i jämförelse med andra oljor. Det sades också att olivolja var den olja som tålde hög temperatur bäst.

Olivolja och smör var dom fetter jag använde.

Rapsolja innehåller E-vitamin vilket olivolja inte gör. Det innebär antagligen att rapsoljan är känsligare för oxidation och att det är viktigt att man köper rapsolja i mörka flaskor. Det skulle vara intressant att veta hur mycket E-vitamin som finns kvar i rapsolja som förvarats i en ljus flaska och börjar närma sig sista förbrukningsdag.

Det stämmer säkert att olivolja är den som bäst tål upphettning, alltså av dem som är flytande i svensk rumstemperatur. Det beror på det höga innehållet av enkelomättat fett, som oxiderat 10 ggr "svårare" än fleromättat, men å andra sidan också 10 ggr "lättare" än mättat.

En olja som är flytande i rumstemperatur som är lite högre än vår svenska är kokosfett, som måste anses vara helt idealiskt att använda vid upphettning pga den mycket höga halten mättat fett. Fast smör kommer ju tätt efter.

Det stämmer säkert att olivolja är den som bäst tål upphettning, alltså av dem som är flytande i svensk rumstemperatur. 

Jag hade för mej att olivolja inte tålde upphettning, dvs att det nyttiga förstörs? Bara något jag hört. Därför blev jag lite konfunderad när Nyström sa att han stekte i olivolja. Jag kan ha helt fel så...

• Like 2

Jag hade för mej att olivolja inte tålde upphettning, dvs att det nyttiga förstörs? Bara något jag hört. Därför blev jag lite konfunderad när Nyström sa att han stekte i olivolja. Jag kan ha helt fel så...

Jag har ju inga vetenskapliga bevis utan det var något jag hörde från flera håll omkring 1980. Det dom sa var att olivolja var bra att steka i eftersom det inte bildades skadliga ämnen i så stor utsträckning. Det var alltså inte att dom nyttiga ämnena tålde upphettning bättre. Vill man åt dom hälsosamma ämnena i oljan skall man nog inte värma den över huvud taget.

• Like 1

Personligen skulle jag inte steka i olivolja, det slutade jag med när jag förstod att mättat fett oxiderar minst. Men om man ska använda en flytande vegetabilisk olja, så är olivolja den som har minst fleromättat fett, 90% är antingen enkelomättat eller mättat. Så det blir nog inte mycket extra oxidativ stress av det... och så smakar ju olivoljan gott också. Som Fredrik Nyström nämnde, så kan man ju kombinera smör med olivolja. Fast egentligen tycker jag olivoljan ska förbli rumstempererad och hällas på sallader och liknande.

• Like 3

Näe.. man får inte högt blodtryck av salt!

Däremot använder kroppen salt för att reglera trycket, njuren tar upp mer salt till blodet.. och vatten följer med via osmos, blodvolymen ökar och därmed trycket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet

Som i sin tur verkar på och med diuretiska hormoner!

• "In the adrenal cortex, it acts to cause the release of aldosterone. Aldosterone acts on the tubules (e.g., the distal convoluted tubules and the cortical collecting ducts) in the kidneys, causing them to reabsorb more sodium and water from the urine. This increases blood volume and, therefore, increases blood pressure. In exchange for the reabsorbing of sodium to blood, potassium is secreted into the tubules, becomes part of urine and is excreted.
  • Release of anti-diuretic hormone (ADH), also called vasopressin – ADH is made in the hypothalamus and released from the posterior pituitary gland. As its name suggests, it also exhibits vaso-constrictive properties, but its main course of action is to stimulate reabsorption of water in the kidneys. ADH also acts on thecentral nervous system to increase an individual's appetite for salt, and to stimulate the sensation of thirst."

http://en.wikipedia.org/wiki/Renin%E2%80%93angiotensin_system#Cardiovascular_effects

Såå lite förenklat.. men hur som helst, vi har system som reglerar blodtryck, blodvolym och blodets salthalt!

Är man frisk kan man äta så mycket salt man vill, det enda det leder till är att man blir väldigt törstig och kissar som en vattenspridare!

Det man däremot har sett i studier.. mest observationssudier, är att det finns en samvariation med högre saltintag och mer problem med högt blodtryck!

I kliniska studier ser man inte det sambandet.. så hur ser då sambandet ut egentligen?

Jo, det visar sig att de som äter mest salt.. är inte de som älskar salt sill och salt fläsk utan de som äter mycket snabbmat!

Och som lök på den lök som redan ligger på laxen så brukar mycket snabbmat inte bara innehålla en hel del salt utan oxå ofta bestå av rätt mycket snabba kolhydrater.. som oxå ökar saltretentionen via att insulin ökar de diuretiska hormonerna!

Summa summarum.. var inte rädd för salt.. undvik snabbmat.. lixom hunger och törst reglerar intag av energi och vatten via normal mekanismer så regleras även saltintaget via normala mekanismer.. men alla tre kräver att du äter mat från råvaror och saltar själv på din mat!

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2003/temp/pda27283.pdf

• Like 2

Och som lök på den lök som redan ligger på laxen så brukar mycket snabbmat inte bara innehålla en hel del salt utan oxå ofta bestå av rätt mycket snabba kolhydrater.. som oxå ökar saltretentionen via att insulin ökar de diuretiska hormonerna!

Det glädjer mig att läsa, för det är precis vad man kan vänta sig när man ser detta med saltintag ur ett evolutionärt perspektiv ... att det är något i vår moderna (artfrämmande) värld som gör att saltet blir ett problem! Tänk vad mycket naturligt salta fiskar och skaldjur massor med människor ätit under evolutionen i Afrika... och andra perioder eller populationer har haft betydligt mindre tillgång till salt, men ändå klarat sig. Sådana reglermekanismer är säkert mycket starka!

Näe.. man får inte högt blodtryck av salt!

Däremot använder kroppen salt för att reglera trycket, njuren tar upp mer salt till blodet.. och vatten följer med via osmos, blodvolymen ökar och därmed trycket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet

Som i sin tur verkar på och med diuretiska hormoner!

• "In the adrenal cortex, it acts to cause the release of aldosterone. Aldosterone acts on the tubules (e.g., the distal convoluted tubules and the cortical collecting ducts) in the kidneys, causing them to reabsorb more sodium and water from the urine. This increases blood volume and, therefore, increases blood pressure. In exchange for the reabsorbing of sodium to blood, potassium is secreted into the tubules, becomes part of urine and is excreted.
  • Release of anti-diuretic hormone (ADH), also called vasopressin – ADH is made in the hypothalamus and released from the posterior pituitary gland. As its name suggests, it also exhibits vaso-constrictive properties, but its main course of action is to stimulate reabsorption of water in the kidneys. ADH also acts on thecentral nervous system to increase an individual's appetite for salt, and to stimulate the sensation of thirst."

http://en.wikipedia.org/wiki/Renin%E2%80%93angiotensin_system#Cardiovascular_effects

Såå lite förenklat.. men hur som helst, vi har system som reglerar blodtryck, blodvolym och blodets salthalt!

Är man frisk kan man äta så mycket salt man vill, det enda det leder till är att man blir väldigt törstig och kissar som en vattenspridare!

Det man däremot har sett i studier.. mest observationssudier, är att det finns en samvariation med högre saltintag och mer problem med högt blodtryck!

I kliniska studier ser man inte det sambandet.. så hur ser då sambandet ut egentligen?

Jo, det visar sig att de som äter mest salt.. är inte de som älskar salt sill och salt fläsk utan de som äter mycket snabbmat!

Summa summarum.. var inte rädd för salt.. undvik snabbmat.. lixom hunger och törst reglerar intag av energi och vatten via normal mekanismer så regleras även saltintaget via normala mekanismer.. men alla tre kräver att du äter mat från råvaror och saltar själv på din mat!

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2003/temp/pda27283.pdf

Ja, men då har ju Fredrik helt fel i vad han hävdar i radiointervjun. Det var det jag reagerade mot. Han hävdade att blodtrycket stiger med ett ökat intag av salt och att det skulle vara farligt.

• Like 1

Det stiger temporärt.. men så länge du har ett fungerande Renin/Angiotensinsystem så blir det kortvarigt.. och blodet omsätts rätt ofta.

Det är nog snarare kopplat till junkfood med mycket salt i, där saltet bara spelar en liten roll?

Men han har ju rätt i att man skall undvika snabbmat med mycket salt i och mycket annat i!

Man har ju hittat ursprungsbefolkningar som haft både extremt högt saltintag och extremt lågt saltintag.. ingen av dem har problem med högt blodtryck fören de flyttar till civilisationen.

• Like 1