Glen Åkesson Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Hej alla och Gott Nytt År. I september startade jag tråden om mitt skyhöga kolesterol (på hyperkolesterolominivå). Jag ringde mina manliga släktingar och frågade om dom har haft problem men de sa att dom inte haft så höga kolesterolvärden. Jag la om kosten till (fortfarande LCHF) att innehålla större andel mandlar, fiberhusk och bytte ut smörkaffe och gräddshakes mot olivolja. Resultatet av det kom när jag testade mig innan Jul. Värdena ser ni nedan: Julen 2013 September 2013 S-Kolesterol 8.0 (3,3-6,9) Kolesterol 10.3 Triglycerider 1.5 (0.5-2.6) Triglycerider 4.2 HDL 1.43 (>0.8) HDL 1.3 LDL 6.2 (1.4 - 4.7) LDL 7.2 LDL/HDL 4.3 (< 5.0) LDL/HDLkvot 5.5 UPPDATERING: Totalkolesterol/HDL = 5.59 (enligt Eenfeldt < 6, helst under 5 och ännu bättre under 4). Ok med andra ord. Kommentar: Högt totalkolesterol dock förbättrat (var 10.3). Bra HDLnivå som ökat. Triglycerider ok och kraftig minskning. LDL högt men minskat. Bra LDLkvot. Jag undrar om ni kan kommentera dessa värden lite och samtidigt svara på min fråga nedan. Jag misstänker att det är ungefär dessa värden far och farfar har legat på. Dessa personer har dock aldrig varit i närheten av hjärtinfarkt. Men pappa äter statiner vilket jag helst vill slippa... Man tycker ju att min nya diet med mer olivolja skulle kunna reducera hjärta-kärlsjukdomar tillsammans med minskad inflammation i kroppen. CRP var <2 i september. I övrigt mår jag bra. Inga konstigheter efter att ha skiftat till LCHF från HCHF eller SAD kost. FRÅGA: 1) Blev diagnostiserad med astma (inflammation i luftvägarna. Kan det påverka kolesterolnivå eftersom något behöver repareras? Tack och ser fram mot en intressant diskussion. Glen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Fick du Astma efter att du börjat med LCHF? Före eller efter höstens förändring? Tar du något läkemedel mot astma? Varför frågade du manliga släktingar om blodfetter och inte kvinnliga? Om man vill kolla ärftlig benägenhet så är det väl viktigast att fråga så många som möjligt på både mammans och pappans sida eller drabbas män oftare än kvinnor av ärftlig hyperkolesterolemi? När började du med LCHF? Hur har viktnedgången varit under perioden före höstens förändring och under hösten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Fick du Astma efter att du börjat med LCHF? Före eller efter höstens förändring? Tar du något läkemedel mot astma? Varför frågade du manliga släktingar om blodfetter och inte kvinnliga? Om man vill kolla ärftlig benägenhet så är det väl viktigast att fråga så många som möjligt på både mammans och pappans sida eller drabbas män oftare än kvinnor av ärftlig hyperkolesterolemi? När började du med LCHF? Hur har viktnedgången varit under perioden före höstens förändring och under hösten? Hej MKJ. 1) Fick astma i tonåren. Är distansidrottare (helst i kyla, längdåkning). Ansträngningsastma. Nya diagnosen kom i september, men har känt av och till 2 år innan. Tar läkemedel mot astma. 2) Frågade även mamma, men hon har normala blodfetter om jag inte minns fel. Vet ej om ärftligheten... 3) Började med LCHF för 18 månader sedan ca. 4) Tappade 9 kg direkt när jag började. Har varit stabil sen dess (dvs senaste 15 månaderna). /Glen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Äter du nåt blodtryckssänkande? Jag har upptäckt att betablockerare påverkar kolesterol negativt. Jag har fått ner mina värden från hiskeliga till nästan normala med hyfsat strikt LCHF och periodisk fasta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Hej MKJ. 1) Fick astma i tonåren. Är distansidrottare (helst i kyla, längdåkning). Ansträngningsastma. Nya diagnosen kom i september, men har känt av och till 2 år innan. Tar läkemedel mot astma. 2) Frågade även mamma, men hon har normala blodfetter om jag inte minns fel. Vet ej om ärftligheten... 3) Började med LCHF för 18 månader sedan ca. 4) Tappade 9 kg direkt när jag började. Har varit stabil sen dess (dvs senaste 15 månaderna). /Glen Distansidrottare brukar ju inte ha några större problem med övervikt. Vad är syftet för din del med att äta LCHF? Vad menar du med "nya diagnosen"? Har du inte haft astma hela tiden och fick tillbaka den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Hej igen. Uppdaterade tråden med Totalkolesterol/HDL värde som ser ok ut enligt Eenfeldt. stoscha-> Nej. Jag har perfekta värden i övrigt. Blodtrycket är aningen lågt. MKJ -> Jag tror du hittar svaret nedan. Grymma blodsockersvängningar, begynnande gubbmage, kraftiga mentala och fysiska symptom samt trött hela tiden tydde på att något var fel är svaret och läkarkåren hittade inget. Astman: Jo det kan man säga. Astma är ju en kronisk historia. En intressant anekdot är dock att förut (när jag var tonåring) hjälpte den antiinflammatoriska komponenten bäst (man kan misstänka att astman då var till största delen inflammationsdriven). Nu verkar det snarare som att muskelkramperna är den största komponenten då antiinflammatoriska medicinen verkar göra 0. Dock har jag superstor hjälp av luftrörsvidgande medicin. I övrigt: Livsstilen kan beskrivas som 1) Tränar i stort sett varje dag >= 30 minuter. Löpning och skidåkning. Oftast med puls i 75 % av maxpuls. 2) Äter en någorlunda strikt LCHF, men kan tänka att jag ligger omkring 50 g KH per dag eller mindre. Jag mår bäst mentalt då. (Tidigare haft utmattningssymptom). Absolut inget vete och endast lite raffinerat socker i form av mörk choklad. En full tallrik gröna bladgrönsaker och kål varje dag. 3) Dricker kaffe och vin samt en o annan whisky. Sällan till salongsberusning. 4) Sover som en kung och vaknade i morse 5:30 utvilad och glad. 5) Magen mår finfint. Känner mig alltid stark i stort sett. 6) Stressar väl lite väl mycket på jobbet, men mediterar varje dag vilket ger lugn tillsammans med träningen. 7) Äter omega 3 kapslar varje dag samt D vitamintillskott. En multivitamintablett också. Magnesium och Zink på kvällen. 8) Min stora last i livet är salta jordnötter och mörk choklad. Dock verkar jag klara det utmärkt. Anledningen är nog all träning. 9) Har jämnt och fint humör. 10) I min tidigare post kan ni se mina symptom jag hade innan LCHF. Det är skrämmande att jag slösat bort 5-6 år av mitt liv på att må skit. /Glen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Jag klickade på länken till din gamla tråd och det första jag fick se var ett svar till mig. Träning förbrukar ju mycket magnesium och mycket tyder på att du fortfarande ligger för lågt i det. Jag har själv försökt med tabletter men det funkar bara halvbra. Gröna grönsaker innehåller ju så mycket mer än magnesium och det bästa är ju att få i sig det via kosten. Igår hade jag varit fysiskt aktiv med att gå och bära och dona och var vrålhungrig när jag kom in. Åt yoghurt med två äpplen i bitar, russin och kanel. Jag äter ju blandkost. Senare fick jag tendens till kramp i fötterna. Jag har märkt det tidigare att mjölkprodukter gör att att jag lättare får kramp. Har tänkt länge att jag skulle investera i en höghastighetsmixer och göra gröna smoothies men inte vetat vilken maskin jag skulle köpa. Kanske vore det något även för dig? Direkt efter ett träningspass behöver kroppen ha tillgång till magnesium och då vore det bra att inta en grön smoothie. Efter träning kanske du tål någon morot eller kanske till och med frukt i smoothien för att få smak och energi. Gröna bladgrönsaker lär ju kunna sänka kolesterolet och vegetarisk kost har ju botat många astmatiker. Ett problem för mig med gröna grönsaker är att min matsmältning inte är helt återställd efter många års tidigare problem så äter jag grönt så skiter jag grönt vilket kanske innebär att jag har svårt att ta upp mineralerna. Man tar upp innehållet bättre i en smoothie och när det är kokat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Julen 2013 September 2013 S-Kolesterol 8.0 (3,3-6,9) Kolesterol 10.3 Triglycerider 1.5 (0.5-2.6) Triglycerider 4.2 HDL 1.43 (>0.8) HDL 1.3 LDL 6.2 (1.4 - 4.7) LDL 7.2 LDL/HDL 4.3 (< 5.0) LDL/HDLkvot 5.5 Här är en gammal tråd där jag halvt på skämt listar saker som "sänker kolesterolet" http://forum.kostdoktorn.se/topic/3659-typ1-diabetes-och-kolesterol-hj%C3%A4lp/page-2. (Även bergamottolja har samma effekt) Nu till dina värden: Triglycerider: nu normalt värde. Runt 1 verkar typiskt att man kommer ner i med lågkolhydratskost. Det höga värdet i september (4.2) är lite underligt med tanke på att du även då åt lågkolhydratkost. Triglyceridvärdet är mycket känsligt för om man fastat tillräckligt länge innan mätningen eller inte. Tar man värdet strax efter en fettrik måltid får man en högt värde pga kylomikronerna. Fastevärdet däremot ska innehålla mest VLDL, som till största delen bildas av levern när den omvandlat t ex fruktos till fettsyror. HDL har gått upp. Bra. LDL har gått ner. Bra. Allt som allt en stark trend mot värden som pekar på bättre hälsa. Det är omöjligt att veta om det är byte till olivolja som är orsaken, det kan helt enkelt vara så att du fått se två godtyckliga mätpunkter där värdena succesivt förbättrats under lång tid. Dock är det så att vissa personer (ganska få) är känsliga för mättade fetter (långkedjiga*) och får höga blodfettsvärden. Kanske är du en sådan. Konventionell visdom som säger att alla reagerar på detta sätt är fel, men det finns helt klart en subgrupp av människor som detta stämmer på. Du skulle kunna gå vidare och se om det är fel på dina LDL-receptorer (det är det som är själva kärnan när man har familjär hyperkolesterolemi). I just den patientgruppen har man sett att statiner har en poäng, upp till cirka 65 års ålder. Efter den åldern har statiner ingen effekt på överlevnad. Om ingen av dina nära släktingar har fått hjärtinfarkt i tidig ålder (medelåldern) så är det inte särskilt troligt att du har familjär hyperkolesterolemi. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 När man läser dina värden i september (speciellt triglyceriderna) kan man undra om du fastade i 10-12 timmar före mätningen. Annars så åt du kanske inte så strikt LCHF. För det är väl egentligen ingenting i din nya kostomläggning som skulle ge denna förbättring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Jag håller med Anna ovan. Framför allt skillnaden i TG är en mycket god nyhet, där nu förhållandet TG/HDL är bra. Har du fler historiska mätvärden på TG? Jag undrar helt enkelt om septembervärdet kanske blivit fel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Hej. Ska försöka beta av alla bra frågor nedan. (Tack för att ni tar er tid att svara). Anna Bra och tänkvärt. Har faktiskt inte hittat en så nyanserad bild av kolesterol tidigare. Huruvida jag kontrollerar LDLreceptorerna vet jag inte. Som du poängterar: Ingen hjärthändelse i familjen vad jag vet och jag känner mig inte hypernervös, utan mår ju bra och eftersom jag tror stenhårt på inflammation som drivande bakom hjärt och kärlsjukdomar (liksom depressioner etc.) så... Hyperkolesterolomi ger ju värden i spannet 10 - 13 (totalkolesterol) och mycket pekar på att jag inte har det; du nämner själv några anledningar som lugnar. Kjell och rylandes Tyvärr har jag inte det. Går jag till läkare tittar dom bara på mig och, jag kan iofs förstå dom, har aldrig tänkt tanken att testa mig. För något. Jag ser ungefär ut som Marcus Hellner i kroppen och ser ung och frisk ut relativt mina 39 år. Främst tack vare kosten skulle jag vilja säga. Och inga problem med hjärtat överhuvudtaget (testat arbets-EKG och vanlig EKG flera gånger pga spänningar i muskulaturen mellan revbenen (ger mig lite ångest vilket jag alltid ringt till 1177 om) som kan komma av hårdare träning). Jag lutade (och lutar fortfarande) åt att det var någon form av anomali i septembervärdet. För en statistiskt bevandrad var det solklart en så kallad "outlier" som är tvungen att förklaras. Alltså omtestningen i december. Jag följde läkarens råd om fasta innan testet, men under perioden åt jag extremt mycket fett. Uppemåt 3500 kcal om dagen. Jag brände enligt kalorimätaren på pulsklockan allt. Jag var i ketos då också vilket verkar förbättra uthålligheten under träning. Men det är inte omöjligt att mina grädd-shakes och smörkaffe ledde till anomalin... Nu äter jag tills jag är mätt och skiter i kalorierna och det gör nog att jag ligger på ett kaloriunderskott (vilket faktiskt kunde ses i dag då jag såg, för första gången i mitt liv, att den lilla fettpåsen vid naveln är borta...). Om det påverkar kolesterolnivåerna vet jag ej. MKJ Du kan mycket väl ha rätt gällande Mg. Men ska jag vara ärlig: 2-3 ägg om dagen, en tallrik "grönt" och rejält med nötter och mandlar samt en Mg-tablett. Jag får helt enkelit inte i mig mer... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Glen, ett tips som förekommer är att berätta för läkaren att du under lång tid tagit "skyhög" dos D-vitamin och vill kontrollera så du inte har farligt hög halt i blodet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Nu äter jag tills jag är mätt och skiter i kalorierna och det gör nog att jag ligger på ett kaloriunderskott (vilket faktiskt kunde ses i dag då jag såg, för första gången i mitt liv, att den lilla fettpåsen vid naveln är borta...). en, en tallrik "grönt" och rejält med nötter och mandlar samt en Mg-tablett. Jag får helt enkelit inte i mig mer... Detta låter som ett hälsosamt sätt att äta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Intressant det här, för du och jag har nästan samma värden, både före LCHF och efter, samt det där med astman! Numera har jag ingen astma längre, diagnosen har skiftat till kvalsterallergi.. men jag är rätt tveksam till den diagnosen oxå, då antihistaminerna inte verkar ha någon effekt. Utan det som verkar kvarstå är en minskad men ändå en viss känslighet i luftvägarna, mycket damm verkar utlösa något som påminner om astma utan att vara det förutom själva retreaktionen med hosta och segt slem, täppt näsa osv. Den enda astmamedicin jag har kvar är Rhinocort.. men den används i princip bara när jag är förkyld. Och jag har kollat av mina släktingars blodfetter.. på min mors sida är de skyhöga.. samtliga verkar äta statiner.. och Levaxin! Hypotyreos är en annan orsak till jävligt konstiga lipidvärden.. plus en massa andra difusa symptom! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Glen, ett tips som förekommer är att berätta för läkaren att du under lång tid tagit "skyhög" dos D-vitamin och vill kontrollera så du inte har farligt hög halt i blodet. Du menar för att få testa blodfetterna? Jag hoppas ju att allmänvården inte är så kass att jag behöver annat än att visa upp mitt 10,3 värde ;=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Intressant det här, för du och jag har nästan samma värden, både före LCHF och efter, samt det där med astman! Numera har jag ingen astma längre, diagnosen har skiftat till kvalsterallergi.. men jag är rätt tveksam till den diagnosen oxå, då antihistaminerna inte verkar ha någon effekt. Utan det som verkar kvarstå är en minskad men ändå en viss känslighet i luftvägarna, mycket damm verkar utlösa något som påminner om astma utan att vara det förutom själva retreaktionen med hosta och segt slem, täppt näsa osv. Den enda astmamedicin jag har kvar är Rhinocort.. men den används i princip bara när jag är förkyld. Och jag har kollat av mina släktingars blodfetter.. på min mors sida är de skyhöga.. samtliga verkar äta statiner.. och Levaxin! Hypotyreos är en annan orsak till jävligt konstiga lipidvärden.. plus en massa andra difusa symptom! Intressant. Jag kollade symtomen på hypotyreos och dom hade jag ju allihop. Dock försvann allt när jag började med LCHF. Så jag vet inte då det inte verkar fungera med annat än medicin (enligt 1177.se) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Är hypotyreos en autoimmun sjukdom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Är hypotyreos en autoimmun sjukdom? Ja, hypotyreos är oftast en autoimmun sjukdom och den vanligaste orsaken till att sköldkörteln producerar för lite hormoner är just att kroppens egna immunförsvar angriper sköldkörteln och orsakar en inflammation som förstör vävnaden i körteln. Andra orsaker kan också vara att man haft någon annan sjukdom i sköldkörteln eller hypofysen, graviditet, jodbrist, operation i sköldkörteln eller behandling mot struma. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Är hypotyreos en autoimmun sjukdom? Ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Ja Är det alltid det? Finns det inte flera varianter? En del får ju förstorad sköldkörtel som kräver operation och en del har bara underproduktion av sköldkörtelhormoner. Dessutom anser ju en del att man kan ha normal produktion men nedsatt verkningsgrad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Hej. Ska försöka beta av alla bra frågor nedan. (Tack för att ni tar er tid att svara). Anna Bra och tänkvärt. Har faktiskt inte hittat en så nyanserad bild av kolesterol tidigare. Huruvida jag kontrollerar LDLreceptorerna vet jag inte. Som du poängterar: Ingen hjärthändelse i familjen vad jag vet och jag känner mig inte hypernervös, utan mår ju bra och eftersom jag tror stenhårt på inflammation som drivande bakom hjärt och kärlsjukdomar (liksom depressioner etc.) så... Hyperkolesterolomi ger ju värden i spannet 10 - 13 (totalkolesterol) och mycket pekar på att jag inte har det; du nämner själv några anledningar som lugnar. Kjell och rylandes Tyvärr har jag inte det. Går jag till läkare tittar dom bara på mig och, jag kan iofs förstå dom, har aldrig tänkt tanken att testa mig. För något. Jag ser ungefär ut som Marcus Hellner i kroppen och ser ung och frisk ut relativt mina 39 år. Främst tack vare kosten skulle jag vilja säga. Och inga problem med hjärtat överhuvudtaget (testat arbets-EKG och vanlig EKG flera gånger pga spänningar i muskulaturen mellan revbenen (ger mig lite ångest vilket jag alltid ringt till 1177 om) som kan komma av hårdare träning). Jag lutade (och lutar fortfarande) åt att det var någon form av anomali i septembervärdet. För en statistiskt bevandrad var det solklart en så kallad "outlier" som är tvungen att förklaras. Alltså omtestningen i december. Jag följde läkarens råd om fasta innan testet, men under perioden åt jag extremt mycket fett. Uppemåt 3500 kcal om dagen. Jag brände enligt kalorimätaren på pulsklockan allt. Jag var i ketos då också vilket verkar förbättra uthålligheten under träning. Men det är inte omöjligt att mina grädd-shakes och smörkaffe ledde till anomalin... Nu äter jag tills jag är mätt och skiter i kalorierna och det gör nog att jag ligger på ett kaloriunderskott (vilket faktiskt kunde ses i dag då jag såg, för första gången i mitt liv, att den lilla fettpåsen vid naveln är borta...). Om det påverkar kolesterolnivåerna vet jag ej. MKJ Du kan mycket väl ha rätt gällande Mg. Men ska jag vara ärlig: 2-3 ägg om dagen, en tallrik "grönt" och rejält med nötter och mandlar samt en Mg-tablett. Jag får helt enkelit inte i mig mer... Ja, livet är fullt av val. Det vore bättre om man kunde få hjälp i sjukvården. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Är det alltid det? Finns det inte flera varianter? En del får ju förstorad sköldkörtel som kräver operation och en del har bara underproduktion av sköldkörtelhormoner. Dessutom anser ju en del att man kan ha normal produktion men nedsatt verkningsgrad. Nä, inte alltid, men ofta. Docenten som forskade på bl a mej när jag fick det i 25 årsåldern sa att det oftast utlöstes i samband med större hormonförändringar, och att det var vanligare hos kvinnor, i alla fall i Jämtland där jag bodde då. Precis som hemokromatos är hypothyrios vanligare i Jämtland än andra delar i vårt land. Förstorad sköldkörtel är nåt annat... Min har skrumpnat i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Intressant. Jag kollade symtomen på hypotyreos och dom hade jag ju allihop. Dock försvann allt när jag började med LCHF. Så jag vet inte då det inte verkar fungera med annat än medicin (enligt 1177.se) Bara det att när jag kikar i hemmets läkarbok så har jag i princip alla symtom som där finns förutom rena benbrott och liknande samt flera andra symptom som man bara kan få om man är kvinna! Såå.. vettesjutton hur läkare gör för att skilja det ena från det andra? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Är hypotyreos en autoimmun sjukdom? Hashimotos sjukdom är det. http://skoldkortel.blogspot.se/2009/02/hashimoto-och-autoimmun-inflammation.html Det verkar finnas en viss koppling mellan Hashimotos och astma, se t ex här: http://www.medhelp.org/posts/Thyroid-Disorders/Asthma-and-hypo/show/341448 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Hashimotos sjukdom är det. http://skoldkortel.blogspot.se/2009/02/hashimoto-och-autoimmun-inflammation.html Det verkar finnas en viss koppling mellan Hashimotos och astma, se t ex här: http://www.medhelp.org/posts/Thyroid-Disorders/Asthma-and-hypo/show/341448 Erfarenhetsmässigt (från att ha läst berättelser på fb, bloggar osv) så verkar det finnas en koppling mellan autoimmuna sjukdomar, allergier och astma. Även hudproblem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted January 12, 2014 Author Share Posted January 12, 2014 Har funderat över natten. Eftersom jag känner mig helt återställld från alla mina tidigare symtom verkar det som om kostörändringen har "botat" mig. Som Zepp skriver: Läser man på nätet är det enkelt att tro att man lider av allt inklusive symtom det motsatta könet har... Någonstans måste man nog dra gränsen och fundera på om man mår bra eller dåligt. Mår man bra = gör inget utan lev livet. Mår man dåligt = läs på själv och kontakta läkare. Jag tror att jag kommer att gå vidare med ytterligare kolesteroltest vid senare skede, alltså innan sommaren, för att se om jag är i en förbättringsfas. Om inte lär ni få en post till från miig ;=). Glen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Du menar för att få testa blodfetterna? Jag hoppas ju att allmänvården inte är så kass att jag behöver annat än att visa upp mitt 10,3 värde ;=) Hmm... jag råkade svara goddag yxskaft... fick för mig att du ville vete D-vitaminhalten, men det har du ju inte sagt något om 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Hmm... jag råkade svara goddag yxskaft... fick för mig att du ville vete D-vitaminhalten, men det har du ju inte sagt något om Men jag tycker ändå att det var ett väldigt bra tips för att få testa D-vitaminhalten i blodet "Glen, ett tips som förekommer är att berätta för läkaren att du under lång tid tagit "skyhög" dos D-vitamin och vill kontrollera så du inte har farligt hög halt i blodet." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Varför är så många så fixerade vid sina kolesterolvärden? Varför håller ni på och mäter kolesterolvärdena ideligen? En del av er verkar syssla med dessa siffror på ett nästan osunt sätt. Det är totalkolesterol hit, LDL och HDL dit, osv. Efter vad jag har läst mig till, så har högt kolesterol ingen som helst betydelse för ev sjukdom, utom möjligen för män i 40-årsåldern som har haft t ex hjärtinfarkt. Samma uppfattning har jag om detta mätande och kontrollerande av D-vitaminnivåer. Vi vet ju att det är positivt med ett tillskott på vinterhalvåret, men ska sjukvården, som ju redan går på knäna, behöva använda sina resurser till något så meningslöst? Vi som söker oss till Kostdoktorn.se gör det väl för att vi är intresserade av att äta sunt och hålla oss friska, inte för att syssla med sifferexercis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Jag håller med om att totalkolesterol är ganska ointressant. Däremot är jag intresserad av triglycerider, därför att om man har hög nivå på dem efter en natts fasta, så kan det tyda på att levern är stressad och producerar alldeles för mycket fett. Ofta beror detta på överkonsumtion av raffinerade kolhydrater, särskilt fruktos. HDL-värdet är intressant, därför att kvoten TG/HDL är en markör för metabol hälsa. Är den låg och fin, så tyder det på att man har hög insulinkänslighet, få oxiderade LDL, inte har metabolt syndrom. Har man ett högt LDL-värde, så kan det vara tryggt att få bekräftat att det framför allt handlar om de snälla (stora fluffiga) varianterna och inte de små täta som bidrar till ateroskleros. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Varför är så många så fixerade vid sina kolesterolvärden? Varför håller ni på och mäter kolesterolvärdena ideligen? En del av er verkar syssla med dessa siffror på ett nästan osunt sätt. Det är totalkolesterol hit, LDL och HDL dit, osv. Efter vad jag har läst mig till, så har högt kolesterol ingen som helst betydelse för ev sjukdom, utom möjligen för män i 40-årsåldern som har haft t ex hjärtinfarkt. Samma uppfattning har jag om detta mätande och kontrollerande av D-vitaminnivåer. Vi vet ju att det är positivt med ett tillskott på vinterhalvåret, men ska sjukvården, som ju redan går på knäna, behöva använda sina resurser till något så meningslöst? Vi som söker oss till Kostdoktorn.se gör det väl för att vi är intresserade av att äta sunt och hålla oss friska, inte för att syssla med sifferexercis! Helt enkelt av den anledningen att många är så komna till åren att diverse vällevnadskrämpor börjar ge sig till känna och att ta ett lipidprov är inte konstigare än att mäta blodtrycket! Senaste hälsoundersökningen sas det att jag hade ett litet förhöjt undertryck.. kollade mina mönstringspapper och såg att jag hade det redan då.. så ingen förändring på de 38 åren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Efter vad jag har läst mig till, så har högt kolesterol ingen som helst betydelse för ev sjukdom, utom möjligen för män i 40-årsåldern som har haft t ex hjärtinfarkt. Samma uppfattning har jag om detta mätande och kontrollerande av D-vitaminnivåer. Vi vet ju att det är positivt med ett tillskott på vinterhalvåret, men ska sjukvården, som ju redan går på knäna, behöva använda sina resurser till något så meningslöst? Vi som söker oss till Kostdoktorn.se gör det väl för att vi är intresserade av att äta sunt och hålla oss friska, inte för att syssla med sifferexercis! Vissa små studier har indikerat att om man ligger över en viss nivå på d-vitamin så är det tex skovförhindrande för personer med MS, kanske det finns liknande studier för andra sjukdomar. Då är det definitivt inte i onödan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Är det alltid det? Finns det inte flera varianter? En del får ju förstorad sköldkörtel som kräver operation och en del har bara underproduktion av sköldkörtelhormoner. Dessutom anser ju en del att man kan ha normal produktion men nedsatt verkningsgrad.Det finns visst typ 1 och typ 2 där typ 1 är underproduktion av T4 och typ2 är då cellen blir resistent mot nämnda hormon, lite andra symptom. Källa Micke Skribent.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Varför är så många så fixerade vid sina kolesterolvärden? Varför håller ni på och mäter kolesterolvärdena ideligen? En del av er verkar syssla med dessa siffror på ett nästan osunt sätt. Det är totalkolesterol hit, LDL och HDL dit, osv. Efter vad jag har läst mig till, så har högt kolesterol ingen som helst betydelse för ev sjukdom, utom möjligen för män i 40-årsåldern som har haft t ex hjärtinfarkt. Samma uppfattning har jag om detta mätande och kontrollerande av D-vitaminnivåer. Vi vet ju att det är positivt med ett tillskott på vinterhalvåret, men ska sjukvården, som ju redan går på knäna, behöva använda sina resurser till något så meningslöst? Vi som söker oss till Kostdoktorn.se gör det väl för att vi är intresserade av att äta sunt och hålla oss friska, inte för att syssla med sifferexercis! D-vitamin är fettlösligt och lagras i kroppen. Överdosering kan ge skador som inte går tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Varför är så många så fixerade vid sina kolesterolvärden? Varför håller ni på och mäter kolesterolvärdena ideligen? En del av er verkar syssla med dessa siffror på ett nästan osunt sätt. Det är totalkolesterol hit, LDL och HDL dit, osv. Efter vad jag har läst mig till, så har högt kolesterol ingen som helst betydelse för ev sjukdom, utom möjligen för män i 40-årsåldern som har haft t ex hjärtinfarkt. Samma uppfattning har jag om detta mätande och kontrollerande av D-vitaminnivåer. Vi vet ju att det är positivt med ett tillskott på vinterhalvåret, men ska sjukvården, som ju redan går på knäna, behöva använda sina resurser till något så meningslöst? Vi som söker oss till Kostdoktorn.se gör det väl för att vi är intresserade av att äta sunt och hålla oss friska, inte för att syssla med sifferexercis! Högt kolesterol kan vara ett tecken på att nåt är rejält fel i kroppen. Jsg gillar Ravneskovs liknelse om brandmän. Många brandmän på en plats tyder på att det brinner och då bör man ju släcka.Därför är det bra att hålla koll på det och försöka äta rätt så man får bättre värden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts