Jump to content

Lektiner


Johanna07
 Share

Recommended Posts

Paleomom har skrivit ett inlägg om lektiner, något som har diskuterats här ofta (och inom paleo).

 

Lektiner finns det ofta mycket av i spannmål och baljväxter. De kan vara problematiska av tre anledningar (och det är ganska klart av dessa anledningar varför personer med autoimmuna sjukdomar bör undvika dem)

 

1) Dom är svårsmälta (de kan göda specifika bakterier i tarmfloran vilket kan leda till obalans i tarmfloran)

2) Dom kan skada celler i tarmbarriären och öka genomsläppligheten (i vilken mån detta sker kan vara genetiskt betingat)

3) Dom kan stimulera immunförsvaret (mängd och sort av lektin spelar roll)

 

http://www.thepaleomom.com/2014/01/lectins-bad.html

 

Lite mer om olika typer av lektiner

 

"There are really just two classes of lectins that are known to be problematic for human health and have the above properties.  The first are called prolamins (gluten is an example of a prolamin), so called because of their rich proline (an amino acid) content.  The second are called agglutinins (wheat germs agglutinin, kidney bean lectin, and soy lectin are examples of agglutinins), so called because of their strong ability to agglutinate (or make clump together) red blood cells (they also happen to be rich in proline)."

 

"The distinction between prolamins, agglutinins and lectins in general is why you’ll see more and more people within the paleo community using the term “toxic lectin” or being even more specific and using the terms prolamin and agglutinin.  However, even within these two classes, some prolamins and agglutinins are more damaging than others."

 

"For example, the agglutinins in many types of legumes can be reduced by soaking, sprouting and fermenting and largely deactivated by heat, especially during prolonged cooking.  And the concentration of agglutinins in different types of legumes varies dramatically.  In fact, legumes with edible pods like green beans, sugar snap peas and snow peas are generally endorsed on a paleo diet because the concentration of agglutinins is low and the instability of the agglutinins in these legumes means they are typically rendered inactive by cooking. In other types of legumes (soy and peanuts being the biggest culprits, but also some types of dried beans like kidney beans), the agglutinins are very resistant to deactivation and degradation.  Wheat germ agglutinin is so resistant to deactivation through even traditional food preparation methods, that even consumed as part of your food, it qualifies as a biologically active compound in our digestive tracts (that would not be a normal classification for a protein in food!)."

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jag gillade det paleomom skrev, ger en mer nyanserad bild på lektiner. Och att det finns bättre och sämre baljväxter. Jag gissar tex att linser innehåller lektiner som bryts ned ganska lätt vid blötläggning och kokning medan soja är mycket svårare. Och tydligen är spannmål (och speciellt gluten) en kategori för sig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja varför behöver vi alla forskare och mångmiljonstudier över decennier när vi har PaleoMom som visar var skåpet ska stå. ;)

 

Intressant att hon endast använde två studier, varav ingen av dem verkade titta på faktisk bönkonsumtion i verkliga populationer. Väldigt klent!

Visst, lektiner är en försvarsmekanism för växter, men det intressanta är ju vad som händer när vi människor äter dem enligt kokkonstens alla regler. Koffein är också, likt lektiner, ett "gift" och försvarsmekanism.

 

Jag vet inte vad tanken bakom tråden är, men jag förstår inte riktigt varför vi ska väga PaleoMoms ord högre än alla de studier som pekar på att bönor är bra för hälsan. Gå direkt till källan istället för en mer nyanserad bild.

 

Jag tycker också det är komiskt att mr Wheat Belly åker land och rike runt som en slags viktnedgångsguru, medan han själv verkar föra en konstant kamp mot vågen. Som man brukar säga, "judge by results, not by theory".

Link to comment
Share on other sites

Ja varför behöver vi alla forskare och mångmiljonstudier över decennier när vi har PaleoMom som visar var skåpet ska stå. ;)

 

Intressant att hon endast använde två studier, varav ingen av dem verkade titta på faktisk bönkonsumtion i verkliga populationer. Väldigt klent!

Visst, lektiner är en försvarsmekanism för växter, men det intressanta är ju vad som händer när vi människor äter dem enligt kokkonstens alla regler. Koffein är också, likt lektiner, ett "gift" och försvarsmekanism.

 

Jag vet inte vad tanken bakom tråden är, men jag förstår inte riktigt varför vi ska väga PaleoMoms ord högre än alla de studier som pekar på att bönor är bra för hälsan. Gå direkt till källan istället för en mer nyanserad bild.

 

Jag tycker också det är komiskt att mr Wheat Belly åker land och rike runt som en slags viktnedgångsguru, medan han själv verkar föra en konstant kamp mot vågen. Som man brukar säga, "judge by results, not by theory".

 

Om du läste ordentligt så skulle du veta att hon hänvisade till sin bok för mer referenser.

 

Tanken bakom inlägget är att det ger praktisk information vad man kanske bör undvika och vad som är mer ok om man tex lider av autoimmuna åkommor. Också finns det en möjlig förklaring till varför så många med autoimmuna sjukdommar har så svårt för spannmål och baljväxter, jag vet flera som har försökt med baljväxter men det har inte gått.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...