Kajsa48 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Hej igen det var ett tag sedan. Tänk att när något hemskt händer i livet så återgår vi till vårt gammal liv. Så är det i varjefall för mig. Jag mådde bra på lchf men, nu kommer det här men! Jag höll på med lchf i tre månader och inget hände med vikten. Sen blev jag sjuk, vilket jag är ca två-tre gånger i månaden så det är inget ovanligt. Nu är jag sjukskriven för jag orkar inte längre, alltid vara sjuk. Det ända som mal i huvudet är att om jag blir normalviktig igen så blir allt bra. Kan jag räkna kalorier och ändå köra lchf? Det blir inte mycket mat om man som jag behöver gå ned 30 kg. Några tips?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Varför ska du räkna kalorier? Vad är det för kul med det? Ät rätt och bra mat och om du är rädd för att överäta och inte har mättnadskänsla på plats ännu välj handflata och knytnäve i stället som mått, som proffsen rekommenderar. Om du har ständigt sug lär dej att aldrig välja nåt annat än ett kokt ägg till mellanmål. Ett kokt ägg dämpar hunger och känns inte SÅ himla lockande om det bara är sug, så då kanske du avstår och väljer ett glas vatten eller ett gott te utan mjölk och sötning i stället. ( välj gärna roiboos eller grönt te, som har jättemycket antioxidanter) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Ibland finns det orsaker till att man vill man göra som du skriver, räkna, fixa, trixa. Ibland är man nybörjare, ibland är man i mentalt behov av det för sin egen skull (självkontroll) eller liknande. Självklart KAN du räkna kalorier och äta LCHF, varför inte? Som Stoscha skriver så är det inte nödvändigt men om det får dig att känna att du har kontroll och därmed får dig att slappna av så kör. Det finns liksom inget rätt och fel på det viset. Sedan, när du känner dig lite tryggare i tillvaron kan du förstås släppa lite på kontrollen. För att slippa sitta och räkna själv kan du ta t ex Matdagboken eller liknande verktyg till hjälp. Det finns ett förslag på kaloriintag (som du kan ändra själv om du vill att det visar något annat. Det viktiga är att hitta tillbaka till att må bra! Välkommen tillbaka! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Räkna kalorier kan lätt leda till att du äter för lite vilket kan i sig hämma viktnedgången... lite olika det där mellan olika individer.Jag skulle inte rekommendera men är ingen expert på annat än min egen kropp. Enligt mig är det bästa att lära sig äta mätt och vad jag har märkt om du håller till de lchf accepterade livsmedel så behöver inte övermängden betyda att du går upp i vikten. Bara att testa ut vilket passar bäst och ge det tid. Lycka till.. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 En sak att testa istället för att räkna kalorier är kanske periodisk fasta eller 5:2? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Jag skulle nog räkna kolhydrater istället. Efter en jul med mycket vin, jordnötter och ost, så var det dags att skärpa till sig. Tidigare har jag inte brytt mig om att räkna kolisar, utan har hållt mig till "tillåten" mat. Det blev en grym överraskning! Jag trodde att jag ätit en strikt LCHF före julen, men kolisarna drar iväg snabbt även om man äter rätt om man äter för mycket. Det förklarar varför jag inte gått ner mer/blivit smalare. Trodde mest att det berodde på åldern. Jag dricker koffeinfritt kaffe numera eftersom jag blev så spattig, men häller i mycket grädde. Dricker man många koppar så blir det inte så bra kolhydratmässigt. Samma med broccoli, purjolök och blomkål. Den här veckan väger jag maten och skriver upp allt jag äter, och har hållt mig till 20 g kolhydrater per dag. Inget vin heller, förutom igår. Då var det dags för en till överraskning: ett glas och jag blev supersugen på snacks! Tog en ostbit, och fick ordentligt ont i magen Kanske jag bör vara försiktig med ost och grädde. Smör går bra . Jag har inte gått ner så mycket i vikt sen jag började med LCHF, men har blivit 2 storlekar mindre iallafall. Om jag äter mycket mejerivaror så blir jag lite plufsig, så den här veckan har varit en tankeställare eftersom jag bara har haft grädde i kaffet 2 ggr om dan och smalnat av. Skriv upp vad du äter och håll koll på kolisarna, du kanske också har fått i dig mer än vad du trott? Tills man får klart för sig hur stora mängder av varje sort man bör hålla sig till är det väldigt lätt att få i sig för mycket av det goda. Äter man för mycket blir man fet, dricker man för mycket blir man full - så enkelt är det, även på LCHF! www.basiquebedandbreakfast.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts