Syster Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Man säger att Omega-3 till viss del är blodförtunnande, och att man ska vara lite försiktig med det om man i övrigt äter blodförtunnande läkemedel. Jag har sökt mig fördärvad efter information om vad mekanismen bakom den blodförtunnande effekten är, och vad det är i blodet som påverkas och hur, men hittar ingen bra information... Finns det någon här på forumet som sitter på den kunskapen tro, som vill dela med sig... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Eh.. det handlar om Eiokosanoider.. om jag inte är helt fel underrättad! Och med andra ord om balansen mellan O6 och O3, dvs O6 gynnar att blodplättarna klumpar ihop sig.. det är bra om du blöder.. O3 gynnar att blodplättarna inte klumpar ihop sig.. det är oxå bra när man behöver fritt flöde! När man pratar om blodförtunnande så menar man inte viskositeten vad jag förstår utan om förmågan att bilda koagel? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Eh.. det handlar om Eiokosanoider.. om jag inte är helt fel underrättad! Och med andra ord om balansen mellan O6 och O3, dvs O6 gynnar att blodplättarna klumpar ihop sig.. det är bra om du blöder.. O3 gynnar att blodplättarna inte klumpar ihop sig.. det är oxå bra när man behöver fritt flöde! När man pratar om blodförtunnande så menar man inte viskositeten vad jag förstår utan om förmågan att bilda koagel? Man kan då inte tro att O3 på något sätt minskar antalet trombocyter i blodet, bara förmågan att "klumpa ihop sig" ? Viskositeten på blodet påverkas då inte? Varför säger man då att Omega 3 är blodtunnande, för mig betyder det begreppet att viskositeten är involverad (till en tunnare form) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Tjockt blod levrar sig lättare och tunt blod levrar sig sämre.. men du och jag vet att det bara är ett uttryck.. eller hur? Enda sättet jag känner till att förändra viskositeten är att blodet innehåller mer vatten.. och då får man oxå som regel högre blodtryck genom den ökade volymen.. det brukar sällan beskrivas som tunnare blod! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Tjockt blod levrar sig lättare och tunt blod levrar sig sämre.. men du och jag vet att det bara är ett uttryck.. eller hur? Enda sättet jag känner till att förändra viskositeten är att blodet innehåller mer vatten.. och då får man oxå som regel högre blodtryck genom den ökade volymen.. det brukar sällan beskrivas som tunnare blod! Ja, du har helt rätt Viskositeten förändras inte ens vid Waranbehandling om jag har förstått det rätt, men blodet "ser" tunnare ut. Så, för att då vara riktigt säker, så finns inget prov man kan ta för att se om Omega 3 gör blodet mer "lättflytande" typ TPK = Trombocytpartikelkoncentration ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Det enda jag vet är att Tromboxan bildas av Arakidonsyra.. såvisst, något kan det ha att göra med trombocyter? http://en.wikipedia.org/wiki/Thromboxane Det motverkas då av Prostacyclin, som har motsatt effekt! http://en.wikipedia.org/wiki/Prostacyclin Det påverkar vad jag förstår på ytan av trombocyterna så att de blir mer eller mindre klibbiga, dessutom verkar de som vasodilatorer och vasokonstriktorer, respektive. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Min man ska inte ta omega3 som tillskott enligt neurologen, eftersom han har haft en hjärnblödning. Mer vetenskap emottages med tacksamhet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Min man ska inte ta omega3 som tillskott enligt neurologen, eftersom han har haft en hjärnblödning. Mer vetenskap emottages med tacksamhet! Det låter konstigt, är det inte DHA som är viktigt just för hjärnan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Har man haft en hjärnblödning vill man inte gynna en till! Dvs, både hängslen och livrem. Gäller acetylsalicylsyra oxå, dvs vanlig Treo/Albyl.. och för att krångla till det igen.. de verkar oxå på/via Eikosanoiderna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Har man haft en hjärnblödning vill man inte gynna en till! Dvs, både hängslen och livrem. Gäller acetylsalicylsyra oxå, dvs vanlig Treo/Albyl.. och för att krångla till det igen.. de verkar oxå på/via Eikosanoiderna! Ska man inte äta lax i stora mängder då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Tillskott tar väl de som inte äter lax eller andra feta fiskar. Sen så är det väl mer en fråga om dos? Så näe.. inte stora mängder iallafall.. för då blir det en hög dos EPA och DHA. Inutiter som åt en väldigt hög dos omega3 blödde lätt ihjäl och hade en överdödlighet i hjärnblödning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Tillskott tar väl de som inte äter lax eller andra feta fiskar. Sen så är det väl mer en fråga om dos? Så näe.. inte stora mängder iallafall.. för då blir det en hög dos EPA och DHA. Inutiter som åt en väldigt hög dos omega3 blödde lätt ihjäl och hade en överdödlighet i hjärnblödning. Varning för ironi nu... jag som trodde att inuiterna dog av hjärtinfarkt vid 40 års ålder, vilket en läkare med fullt allvar talade om för mig när han hade varit på föreläsning med Maj-Lis Hellenius och förfasades över intag av mättade fetter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Tillskott tar väl de som inte äter lax eller andra feta fiskar. Sen så är det väl mer en fråga om dos? Så näe.. inte stora mängder iallafall.. för då blir det en hög dos EPA och DHA. Inutiter som åt en väldigt hög dos omega3 blödde lätt ihjäl och hade en överdödlighet i hjärnblödning. Nej, vid neurologiska sjukdomar rekommenderas man att ta både tillskott och äta lax (det är DHA man är ute efter). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Tror de är ute efter omega3 till Myelinet? Brist på omega3 är hur som helst inget bra om man har skador på myelinet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Myelin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Tror de är ute efter omega3 till Myelinet? Brist på omega3 är hur som helst inget bra om man har skador på myelinet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Myelin Ja det, men jag tror omega3 också fungerar som en stimulant för nybildandet av hjärnceller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Hjärnan består av nervceller.. med Myelin runt.. så ja, det hoppas jag. "Myelin är ett material som bildas av ett tunt utskott från speciella gliaceller som virar sig runt en nervcells axon. Det består av ca 45% fett, 40% vatten och 15% protein. Myelinet har en isolerande förmåga som gör att en nervimpuls kan fortplanta sig fortare. Det finns 'hål', så kallade Ranvierska noder, i myelinskiktet med jämna mellanrum där axonen är blottlagd och den elektriska signalen kan "hoppa" mellan dessa "hål", vilket gör att impulsens hastighet ökar. Detta kallas saltatorisk fortledning och gör att signalen kan få en hastighet av ända upp till 120 m/s. Detta ska jämföras med en hastighet av cirka 1 m/s för en omyelinerad axon. Myelinbildande celler i centrala nervsystemet kallas oligodendrocyter och i perifera nervsystemet Schwannceller. Både sjukdomar och gifter kan leda till nedbrytning av myelinskidan runt axoner, vilket allvarligt skadar funktionen. Multipel skleros (MS) är den vanligaste av dessa sjukdomar." http://sv.wikipedia.org/wiki/Myelin MS är skador på Myelinet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Hjärnan består av nervceller.. med Myelin runt.. så ja, det hoppas jag. "Myelin är ett material som bildas av ett tunt utskott från speciella gliaceller som virar sig runt en nervcells axon. Det består av ca 45% fett, 40% vatten och 15% protein. Myelinet har en isolerande förmåga som gör att en nervimpuls kan fortplanta sig fortare. Det finns 'hål', så kallade Ranvierska noder, i myelinskiktet med jämna mellanrum där axonen är blottlagd och den elektriska signalen kan "hoppa" mellan dessa "hål", vilket gör att impulsens hastighet ökar. Detta kallas saltatorisk fortledning och gör att signalen kan få en hastighet av ända upp till 120 m/s. Detta ska jämföras med en hastighet av cirka 1 m/s för en omyelinerad axon. Myelinbildande celler i centrala nervsystemet kallas oligodendrocyter och i perifera nervsystemet Schwannceller. Både sjukdomar och gifter kan leda till nedbrytning av myelinskidan runt axoner, vilket allvarligt skadar funktionen. Multipel skleros (MS) är den vanligaste av dessa sjukdomar." http://sv.wikipedia.org/wiki/Myelin MS är skador på Myelinet! Jo det vet jag, men det är inte bara vid MS man rekommenderar det. Även vid diagnoser som ADHD etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Man kan ha brist på Omega3 så att myel inte bildas som det skall, då blir hjärnans funktion underutvecklad.. det handlar fortfarande till största delen om Myelet.. för full funktion. Det funkar liknande vid graviditet.. dvs barnets hjärna behöver omega3 för att utvecklas och om inte modern äter det så tas det från henne själv! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Det här är lite intressant. Jag tar omega 3 tillskott trots att jag äter en del lax + gräsbetat kött. Har tänkt att det är bättre att ha för mycket än för lite. Men om det här med att överskott på omega 3 innebär tunnare blod, hur ska man tänka då? Att det är bra för då minskar risken att man drabbas av hjärtinfarkt eller propp, eller att det inte är bra för att man riskerar hjärnblödning eller att förblöda om man skulle drabbas av en större skada? Lagom balans mellan o3 och o6 är såklart bäst, men kan man testa det på något sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Johanna här finns lite intressant läsning - http://fish-oil-update.com/2013/06/12/fish-oil-and-blood-clotting/ kanske inte ger hela svaret. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts