Jump to content

Uddevalla har margarin på förskolan

Lisa H Olson

Recommended Posts

Jag behöver lite tips och råd med hur jag ska gå till väga. På min sons förskola serveras endast Lätta och ost till barnens mellanmål, Bregott eller smör finns alltså inte ens som alternativ. Enligt förskolläraren jag pratade med så är detta för att kommunen måste göra som Livsmedelsverket rekommenderar. Jag tycker att det låter jättekonstigt och det förvånar mig att inte fler protesterar. Barn ska väl för tusan ha smör på mackan inte kemikaliskt processerad skit?

Nu är frågan hur jag ska gå till väga för att få ändring på detta. Har ni några idéer?

Ska jag ta detta ordentligt med förkolnas föreståndarinna först, försöka få förskolan att backa upp mig samt försöka få med mig fler föräldrar eller ska jag gå direkt till den som är kostansvarig i kommunen? Spontant tänker jag att första alternativet är bäst.

Någon som har erfarenhet?

En nyfiken fråga. Har du själv gått på förskola när du var liten och minns du i så fall vad ni fick på smörgåsarna?

Fast vad har det för betydelse? Om vi nu är mer upplysta på 2000-talet borde det väl ligga i föräldrarnas intresse att barnen får nyttig mat och inte skit som margarin?

• Like 1

Fast vad har det för betydelse? Om vi nu är mer upplysta på 2000-talet borde det väl ligga i föräldrarnas intresse att barnen får nyttig mat och inte skit som margarin?

Det är intressant eftersom hälsorörelsen kämpade hårt mot margarin på 70 och 80-talet. Lyckades dom förändra något? Var det smör på dagis från början och när ändrade man på det i så fall?

Jag har inga egna barn och har inte gått i förskola så jag har ingen aning. Jag menar inte att dom kämpade mot margarin just på dagis men med tanke på den allmänna debatten och att många som var med i hälsorörelsen var småbarnsföräldrar som börjat intressera sig mer för matens innehåll när dom fått barn så är det väl troligt.

Det är intressant eftersom hälsorörelsen kämpade hårt mot margarin på 70 och 80-talet. Lyckades dom förändra något? Var det smör på dagis från början och när ändrade man på det i så fall?

Jag har inga egna barn och har inte gått i förskola så jag har ingen aning. Jag menar inte att dom kämpade mot margarin just på dagis men med tanke på den allmänna debatten och att många som var med i hälsorörelsen var småbarnsföräldrar som börjat intressera sig mer för matens innehåll när dom fått barn så är det väl troligt.

Men jag ser inte att din fråga hjälper trådstartaren på något sätt. Denne efterlyste råd om hur man går tillväga för att ändra på barnens kost.

Men jag ser inte att din fråga hjälper trådstartaren på något sätt. Denne efterlyste råd om hur man går tillväga för att ändra på barnens kost.

Man kan väl ha nytta av att veta hur man jobbat tidigare för att påverka och varför det serveras margarin nu. Hjälp till trådskaparen kommer ju från annat håll och hon får ju inte mindre hjälp från andra för att jag ställer en fråga.

Om det nu varit så att man gått över från margarin till smör på 80-talet och sedan gått tillbaka till margarin igen så kan man ju undra vilka övervägningar som gjorts. Använder man margarin för att det är billigare eller varför?

När det gäller argument för smör så kan man ju fråga dom kostansvariga på vilket sätt dom tillgodoser barnens behov av vitamin A.

Man kan väl ha nytta av att veta hur man jobbat tidigare för att påverka och varför det serveras margarin nu. Hjälp till trådskaparen kommer ju från annat håll och hon får ju inte mindre hjälp från andra för att jag ställer en fråga.

Om det nu varit så att man gått över från margarin till smör på 80-talet och sedan gått tillbaka till margarin igen så kan man ju undra vilka övervägningar som gjorts. Använder man margarin för att det är billigare eller varför?

När det gäller argument för smör så kan man ju fråga dom kostansvariga på vilket sätt dom tillgodoser barnens behov av vitamin A.

Tack för ditt intresse.

Min mamma är förskollärare och säger att detta ändrades på 2000-talet vilket är helt absurt. När jag var liten och gick på dagis så fick vi endast smör på våra mackor som var grovt bröd till det drack vi röd mjölk.

På min sons dagis har de kämpat för att få ekologisk grön mjölk då kommunen tyckte att barnen skulle dricka blå mjölk.

Jag tänker prata med föreståndaren på förskolan imorgon när jag lämnar honom. Och tänker ta med mig en artikel och visa henne alternativt få hennes mailadress så att hon kan läsa det i lugn och ro.

Tack för ditt intresse.

Min mamma är förskollärare och säger att detta ändrades på 2000-talet vilket är helt absurt. När jag var liten och gick på dagis så fick vi endast smör på våra mackor som var grovt bröd till det drack vi röd mjölk.

På min sons dagis har de kämpat för att få ekologisk grön mjölk då kommunen tyckte att barnen skulle dricka blå mjölk.

Jag tänker prata med föreståndaren på förskolan imorgon när jag lämnar honom. Och tänker ta med mig en artikel och visa henne alternativt få hennes mailadress så att hon kan läsa det i lugn och ro.

Tack Lisa, det här var verkligen intressant att få veta!

Då finns det säkert någon som vet vilka argument man hade för att gå ifrån smör och 3 procentig mjölk. Det kanske till och med finns dokumenterat i något protokoll om det varit uppe i barn och utbildningsnämnden. Det kan vara bra att ha i bagaget om du skall jobba med frågan.

Jag har jobbat i en kommun och det jag framförallt lärde mig är att om man skall påverka kommunens arbete så är det genom att påverka politikerna som man har störst chans att nå resultat. Enskilda tjänstemän ute i verksamheterna har oftast inte så mycket att säga till om. Sedan underlättar det mycket om det inte blir ökade kostnader. Då är det bra att titta på helheten och inte bara på enskilda livsmedel. Kanske bort med något halvfabrikat som är dyrare och sämre så att totalkostnaden inte blir högre.

Det intressanta är också att kolla hur det faktiskt är i Uddevalla. Är kostpolicyn centralt framtagen av nämnden så att det gäller alla förskolor eller har dom enskilda förskolorna rätt att besluta om något och i så fall vad? Finns det någon kostchef för hela kommunen och vilken beslutanderätt har den personen?

Det är också intressant att veta om det varit smör och fet mjölk inom förskolorna ända från start och fram till 2000-talet eller om det ändrats tidigare. Det fanns ju som sagt en margarindebatt redan på 70-80-talen.

Med rätt grund i bagaget är det lättare att påverka annars kan man lätt stånga pannan blodig med enda resultat att man blir arg och frustrerad.

För min del tycker jag det finns mycket mer i kosten som är viktigt och jag är inte för LCHF på dagis utan bara en bra näringsrik kost.

Tack Lisa, det här var verkligen intressant att få veta!

Då finns det säkert någon som vet vilka argument man hade för att gå ifrån smör och 3 procentig mjölk. Det kanske till och med finns dokumenterat i något protokoll om det varit uppe i barn och utbildningsnämnden. Det kan vara bra att ha i bagaget om du skall jobba med frågan.

Jag har jobbat i en kommun och det jag framförallt lärde mig är att om man skall påverka kommunens arbete så är det genom att påverka politikerna som man har störst chans att nå resultat. Enskilda tjänstemän ute i verksamheterna har oftast inte så mycket att säga till om. Sedan underlättar det mycket om det inte blir ökade kostnader. Då är det bra att titta på helheten och inte bara på enskilda livsmedel. Kanske bort med något halvfabrikat som är dyrare och sämre så att totalkostnaden inte blir högre.

Det intressanta är också att kolla hur det faktiskt är i Uddevalla. Är kostpolicyn centralt framtagen av nämnden så att det gäller alla förskolor eller har dom enskilda förskolorna rätt att besluta om något och i så fall vad? Finns det någon kostchef för hela kommunen och vilken beslutanderätt har den personen?

Det är också intressant att veta om det varit smör och fet mjölk inom förskolorna ända från start och fram till 2000-talet eller om det ändrats tidigare. Det fanns ju som sagt en margarindebatt redan på 70-80-talen.

Med rätt grund i bagaget är det lättare att påverka annars kan man lätt stånga pannan blodig med enda resultat att man blir arg och frustrerad.

För min del tycker jag det finns mycket mer i kosten som är viktigt och jag är inte för LCHF på dagis utan bara en bra näringsrik kost.

Som jag förstått det så gick man över till smör och fet mjölk på 80-talet i flera kommuner bl.a Gbg där jag är uppvuxen. Nu gick jag på Waldorf förskola så jag fick extremt fin mat minns att vi fick chokladpudding och grejer på stället jag var på innan så socker är och har nog nästan alltid förekommit på förskolor.

Nu pratade jag med en av lärarna idag och hon titta på mig som att jag vore fånig och tyckte att "äsch sådana där forskningar kommer ju på allt hela tiden." Men det ska inte stoppa mig. Chefen var inte där idag utan kommer imorgon så jag får prata med henne då. Vem som sitter som kostansvarig i kommunen framgår inte riktigt på kommunens hemsida. Min sons dagis är iaf privat så det kan vara en fördel i den här frågan eftersom de kan ha lite mer fria händer vad gäller kost, måste bara få med mig fler föräldrar. Jag raggar föräldrar i lugn och ro så att jag inte får någon utskällning för att jag sprider någonstans propaganda på förskolan. Ska även försöka få med mig lite folk på öppna förskolan när jag kommer börja gå dit med min lilla 11 veckors snart.

Det här står säkert i någon av trådarna som länkats till, men jag skriver det i alla fall: Kommunerna är inte skyldiga att följa Livsmedelsverkets rekommendationer. Skolan ska enligt skollagen servera näringsriktig mat (och då kan man utgå från SLV:s rekommendationer, men det är inget tvång). Och det är väl allt som sägs, vad jag vet. Med reservation för att jag inte engagerat mig i den här frågan.

Jag kunde inte låta bli att googla på "ekologiskt smörgåsmargarin". Jag hittade en annons om Flora (där det inte fanns minsta antydan om ekologiskt, men det var väldigt naturligt) och en blogg som skrev att det finns ett ekologiskt margarin (Milda Eko), vilket innebär att palmoljan är hållbart producerad. Jag hamnade även, via Flora-sidan, på en trevlig sida som hette "Margarin rätt och slätt", som förklarade hur hälsosamt och miljövänligt det var med margarin. Margarin innehåller ju bara vatten, olja, lecitin, citroner (citronsyra iofs som väl tillverkas av mögel, men det var en fin bild på några citroner) och salt...och lite till, men det är inte så viktigt. (kan ju vara bra att läsa sådana sidor, så man vet vad man ska bemöta).

Det här står säkert i någon av trådarna som länkats till, men jag skriver det i alla fall: Kommunerna är inte skyldiga att följa Livsmedelsverkets rekommendationer. Skolan ska enligt skollagen servera näringsriktig mat (och då kan man utgå från SLV:s rekommendationer, men det är inget tvång). Och det är väl allt som sägs, vad jag vet. Med reservation för att jag inte engagerat mig i den här frågan.

Jag kunde inte låta bli att googla på "ekologiskt smörgåsmargarin". Jag hittade en annons om Flora (där det inte fanns minsta antydan om ekologiskt, men det var väldigt naturligt) och en blogg som skrev att det finns ett ekologiskt margarin (Milda Eko), vilket innebär att palmoljan är hållbart producerad. Jag hamnade även, via Flora-sidan, på en trevlig sida som hette "Margarin rätt och slätt", som förklarade hur hälsosamt och miljövänligt det var med margarin. Margarin innehåller ju bara vatten, olja, lecitin, citroner (citronsyra iofs som väl tillverkas av mögel, men det var en fin bild på några citroner) och salt...och lite till, men det är inte så viktigt. (kan ju vara bra att läsa sådana sidor, så man vet vad man ska bemöta).

Jo precis, det är ju ofta så det vill framstå men jag tror inte på det ett smack

http://www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20margarin.htm

Om de nu vägrar köpa smör så är ju ett alternativ att min son får olivolja på sin macka. Eller att han inte får någon macka alls. Ska försöka få en tid att prata med chefen ordentligt om detta så att hon förstår att detta är något som vi aldrig haft hemma och att han är känslig mot kolhydrater som finns i vitt mjöl. Kanske kan han få något annat istället för mackor.

Jo precis, det är ju ofta så det vill framstå men jag tror inte på det ett smack

Nej, jag tror ju inte heller på det. Men någon gör det säkert, och då är det bra att ha sett sidorna, och förberett sig med argument mot just detta.

Ja, bara mackorna byts mot något bättre, så är det en fördel.

När jag hämtade lillkillen så pratade jag med samma förskollärare igen och nu lät det annorlunda. Hon sa "jag kollade efter och det är Milda vi har. Jag tycker det är jättebra att du säger till!" Hon sa även att det jag nog kan räkna med att få förskolan att backa mig om jag blir tvungen att ta detta högre upp. Vilket kändes jättebra :)

• Like 3