Cleppa Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Hej Jag har haft ett litet märkligt sammanträffande vill bara höra om någon annan hört eller stött på samma fenomen. För ganska länge sedan gick jag "cold turkey" på nikotin och bara någon dag efter fick jag ett fruktansvärt njurstensanfall där jag kräktes av smärta 11 ggr,,, ( var det värsta jag varit med om) Sedan klarade jag inte att hålla mig från nikotinet så jag har hållt på med tuggumi och plåster osv i något år nu. Men igår gick jag "cold turkey" och jag vaknade vid 4 imorse med ett nytt anfall.... Inte riktigt lika ont denna gånger men mer än tillräckligt. Är det en slump tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Vad i hela friden är "cold turkey"? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 12, 2014 Author Share Posted January 12, 2014 När man slutar tvärt att tillföra kroppen något man är beroende av... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Njurstenar bildas väl inte under så kort tid? Förmodligen fanns redan njurstenarna där som en konsekvens av det du ätit. Sen är det väl inte omöjligt att någon slags detox-process satts igång efter att du slutade tillföra nikotin till din kropp. De flesta njurstenar är uppbyggda av kalcium. En teori om njurstenars uppkomst är att vi äter för mycket protein, som bildar försurande ämnen när de bryts ner i kroppen. Kroppen prioriterar extremt högt att pH-värdet är stabilt (annars skulle man dö rätt snabbt). För att buffra denna annalkande sänkning i pH måste kroppen urlaka kalcium ur skelettet, och detta kalcium kan sedan bilda små stenar om man har otur. Frågar du din läkare om hur njurstenar uppstår kommer förmodligen denne att svara att "det vet man inte riktigt". Det är förmodligen samma process som bidrar till benskörhet. Trots att vi i Norden intar stora mängder kalcium så har vi ändå en av de högsta incidenserna av benskörhet. Brist på D-vitamin verkar också spela in. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Eh.. väldigt lustigt i så fall för som sagt vad njursten bildas inte så hux flux.. och har du verkligen njursten så skulle du ha märkt det mellan de anfallen! http://sv.wikipedia.org/wiki/Njursten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Eh.. väldigt lustigt i så fall för som sagt vad njursten bildas inte så hux flux.. och har du verkligen njursten så skulle du ha märkt det mellan de anfallen! http://sv.wikipedia.org/wiki/Njursten Kan det möjligen ha att göra med att nikotin ger en vasokonstriktion (sammandragande effekt på blodkärlen), när då nikotinet går ur kroppen så dilaterar kärlen (vidgar sig). Kan man då tänka att njuren när kärlen vidgar sig kanske "släpper" stenen eller gruset och ger symtom 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Kan det möjligen ha att göra med att nikotin ger en vasokonstriktion (sammandragande effekt på blodkärlen), när då nikotinet går ur kroppen så dilaterar kärlen (vidgar sig). Kan man då tänka att njuren när kärlen vidgar sig kanske "släpper" stenen eller gruset och ger symtom Jag funderade på samma sak men blev inte klok på var stenarna egentligen sitter innan dom ger sig till känna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Tror inte alls nikotin stopp har någon betydelse för njursten -Akuta anfall kan komma utan några direkta problem före -särskilt de första man får i livet -sen kan man efteråt förstå känslan före -var de för mej varjefall - hade känningar i sidan 3-4 dagar före akut anfall -mera som en sträckning -stenar / grus gör sej påmint om när de på väg från njure - urinledarna är olika tjocka/smala tills de kissas ut -stora stenar kan bli kvar i njuren / likaså de kan stanna i urinblåsa då blir de urinsten -Kosten påverkar däremot mycket -själv lagt ned äta vissa saker helt å hållet -sojabönor / produkter å jordnötter till exempel - får jag känningar av ..sen är de olika från person till person .. naturligtvis - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts