Jump to content

Går inte ner i vikt!

Tess67

Recommended Posts

Är 45 år kvinna, ätit LCHF sedan mitten av oktober. Äter ganska noggrant, absolut inget socker, mjöl eller stärkelse. Mjölk i kaffet, iibland yoghurt inte varje dag. Nötter någon näve varje dag. Sover gott. Cyklar och går mycket. Tränar styrketräning 3 gånger i veckan. Mår väl av kosten men skulle behöva gå ner 10 kg, vad gör jag för fel?

Har inte gått ner ett gram :(. Kanske någon cm runt midjan, men det beror nog på var jag sätter måttbandet. Tycker inte jag snålar på fettet. Är ingen jojobantare alls så jag är inte rädd för fett. Mina tankar går åt att jag har åldern emot mig.

Jag hade hoppat över nötterna, de kan vara ett problem när man vill gå ner i vikt.

Är skolmaten för fettsnål så försök lägga till smör om de har annars kanske olivolja på salladen. Finns inte smör eller olja så går det ha en lite flaska olivolja med sig i handväskan. Men skruva på korken ordentligt :)

Beroende på hur mycket kaffe du dricker så kan ju kolhydraterna spöka där. Vilken typ av yoghurt äter du? och hur ofta?

Även nötter är en kolhydratfälla. 

Om du äter för lite fett är det lätt att du blir hubngrig och överäter på allt annat vilket kan addera tillräckligt med kalorier för att du inte ska gå ner. Det handlar ju mycket om portionsstorlekar. 

Dricker du något vin? äter du mörk choklad? 

• Like 2

Ett par tre gånger i veckan turkisk yoghurt med en skvätt grädde och några hallon. Oftast de dagar jag tränat kroppen är hungrig. Sällan vin 2 glas på 3 månader :-o! Choklad kan jag inte ha hemma även om det är mörk ren choklad, äter upp allt direkt.

Sen beror det förstås även på hur överviktig du är

Ibland kanske ens egna önskemål och hur kroppen upplever hälsa inte harmoniserar riktigt

Tex lever man faktiskt längre om man är lite rund än om man är lätt underviktig :)

Vad har du för BMI för tillfället?

Du ligger ganska precis i det området där man verkar må som bäst och har goda förutsättningar för ett långt liv

Självklart kan du plocka ner vikten några snäpp ytterligare men då måste du säkert börja offra lite för att nå det målet och om du verkligen blir hälsosammare av det är osäkert

Din kropp tycker kanske inte det i allafall och håller emot trots att du äter en bra kost och är något överviktig :)

Vill du ner ytterligare blir det nog till att avstå tex mejerier och nötter eller kanske testa periodisk fasta av något slag..

• Like 1

Jag går inte ner på mjölk/grädde i kaffet och inte när jag äter yohurt. Det tillsammans med andra kolhydratkällor som fet sås till lunch/middag och grönsaker blir för mycket. Så medan jag vill krympa får det prioriteras bort.

Har inte gått ner ett gram :(. Kanske någon cm runt midjan, men det beror nog på var jag sätter måttbandet. Tycker inte jag snålar på fettet. Är ingen jojobantare alls så jag är inte rädd för fett. Mina tankar går åt att jag har åldern emot mig.

Jag tänker på det där med skolmaten. De har ju en förmåga att dryga ut med billig stärkelse lite överallt i skolans halvfabrikt, särskilt såser, färsrätter mm. Men jag antar att du är noga med vad du tar där?

26,8 i bmi så det finns att ta av om man säger så.

Satsa du på att bygga om kroppen i stället.. mindre fett och lite mer muskler!

Och om det tjocka sitter på magen så är det där som det helst skall försvinna.

Mellan tummen och pekfingret ger en cm i midjan cirka ett kilo fett i viktnedgång.

Om jag jämför med "min" lchf-kost så äter du väääldigt lite fett. Blir du inte jättehungrig?

Om jag var du skulle jag försöka lägga till mer smör och skippa yoghurt och mjölk.

Eller kanske periodisk fasta (skippa skollunchen om det går) skulle funka för dig? Men då måste du nog få i dig mer fett till frukost.

Kolla gärna "Vägen till 65", en bra blogg av en klok kvinna som provat det mesta, www.sunsoft.se

Skippar yoghurt och nötter ett tag, se om det hjälper. MBC har jag inte prövat, tycker inte det verkar så gott med kokosfett i kaffet?! Hur gör ni när ni aptiten ökar efter träning? Mer mat? Hur gör ni med halstabletter och tuggummi, på mig kurrar magen direkt.

Är 45 år kvinna, ätit LCHF sedan mitten av oktober. Äter ganska noggrant, absolut inget socker, mjöl eller stärkelse. Mjölk i kaffet, iibland yoghurt inte varje dag. Nötter någon näve varje dag. Sover gott. Cyklar och går mycket. Tränar styrketräning 3 gånger i veckan. Mår väl av kosten men skulle behöva gå ner 10 kg, vad gör jag för fel?

Nu tänker jag vara lite trälig.

Vad är det som säger att du behöver gå ner 10 kg? Valkar? BMI-tabell?

Det är en bra början. Enligt BMI-tabeller är jag överviktig med mina 83 kg till 173 cm. Kruxet är bara att de få gånger jag har vägt som jag "ska" enligt BMI-tabeller har jag varit på tok för mager; håliga kinder och synliga revben och höftben. 

BMI är en helt oventenskaplig måttstock, ett hittepåmått, en linje dragen i sanden. Jag hade varit på gränsen till normalviktig innan de ändrade riktlinjerna på 90-talet. Nu är jag överviktig. (Gränsen lå på 27,någonting då, sen flyttades den till 25 för det är lättare att komma ihåg, inte för att det har någon medicinsk betydelse eller forskning om att 25 är rättare tecken på hälsa än 27,någonting. Kan t.o.m. ligga bakom forskningsresultaten som pekar på att "lätt överviktiga" (alltså de som var "normalviktiga" fram till 90-talet) faktiskt, i genomsnitt, är friskare än de som är "normalviktiga" enligt dagens BMI.  :)

• Like 5

Jag har också stått stilla ett tag och låg på ett BMI runt 26, och det är där de flesta verkar fastna. Jag åt mer nötter och drack mer vin under jul/nyår, då gick jag upp i vikt och svällde över linningen! Nu har jag varit strikt och vägt och mätt allt jag äter och dricker, och det är förvånande hur många kolhydrater man får i sig även på bra mat. Kvinnor verkar känsligare för mejeriprodukter, så det kan vara bra att dra ner på det. Sen så är det det här med motion - även om LCHF gör att man går ner i vikt så är motion fundamentalt för att cellerna inte ska bli Insulinresistanta! Jag märker direkt på kroppen när jag motionerat, allt fungerar bättre och jag smalnar av väldigt kvickt. Jag tillät mig ett glas rödvin i lördags, och tyvärr visade det sig att det triggar mitt snacksug på direkten. Ska kolla om det även gäller för vitt vin också på lördag ; )  Nu äter jag 20 g kolhydrater per dag, och serverar allt med en extra smörklick. Det håller mig mätt och belåten, även om jag saknar mina stora portioner av broccolipure och blomkålsmos. Trots att det bara är runt 5 g kolhydrater per 100g i broccoli och blomkål så drar det iväg rätt snabbt om varje portion är gjord på 300g. Då får man i sig 15g kolisar direkt, nästan hela dagsransonen! Grädden i kaffet har också kolisar, och det finns också lite i smör, så det måste man räkna in också. För att magen ska fungera bör man få i sig lite fibrer varje måltid, och sallad funkar bra. När jag är lat tar jag en handfull Ruccola direkt från kylen till munnen - inte särskilt "ladylike", men det sparar på disken! Paprika är bra som "bröd" med ost eller leverpastej eller vad man nu vill ha som pålägg, men den röda är på gränsen till för mycket kolhydrater. Men så god! Känns lite trist att räkna kolhydrater, men tills man får kläm visuellt på hur mycket kolisar det är i olika mat är det en bra idé. Lycka till, och glöm inte att det viktigaste är att man mår bra!

• Like 1

Ofta är faktiskt kroppens eget ideal närmare Zorns kullor än en Twiggymodell. 

Om man inte som Katrin Zytomierska direkt måste se ut som en fjortis även när man fött barn för att platsa i jetsetsammanhang så bör man nog revidera knoppen lika mycket som kroppen. :-P

• Like 4

Alltså gällande normalvikt så måste man jag skälv känna på vilken nivår man mår bra. BMI/kroppsfetts procent är ju väldigt ovidkommande i den frågan. Vad jag har förstått finns det många som mår bra på ett lite "högre" BMI medan det finns de som trivs bättre på ett lite lägre. Dock kanske inte kroppen och du själv är är riktigt överens om vad som är det "perfekta" och vill man då gå ner/upp några kilo så kan det vara så att man får offra lite för att nå sin egen idealvikt. Med offra menar jag såklart inte att svälta sig själv utan mer att då kanske man får lägga in en periodisk fasta, eller dygnsfasta eller halvfasta trotts att man blir lite hungrig. Eller kanske ta bort all choklad, och vin, och nötter och mejeriprodukter (beroende på vad man äter för mycket utav).

Detta är kanske lite offtopic men i alla fall.

Jag och min syster har väldigt olika problem. Jag har alltid varit smal och har lätt att bli för smal, samtidigt som jag tränar mycket. För att nå upp till den vikten där jag har energi och känner mig bra så måste jag äta sådana kopiösa mängder mat (för mig) att jag ibland bara blir illamående. Det är min uppoffring att ibland tvinga i mig mat för att jag ska nå mina mål.

Min syster (som också äter LCHF) hon har dock alltid varit i den övre kanten av "det normala BMIt" och trotts en noggrann LCHF kost så måste hon lägga till periodisk fasta, alternativt utesluta för en period det som hon annars kanske tycker är gott såsom ost och grädde för att gå ner lite i vikt. Väl nere på den vikten hon vill ha kan hon lägga in ost, grädde och andra mejeriprodukter igen och stanna på sin nya vikt. Men vägen dit har ibland varit svår för henne, just på grund av att hon måste göra uppoffringar. 

Vad vill jag ha sagt med detta? Den vikten som du vill ha och den vikten kroppen vill ha stämmer kanske inte alltid överens. Det fina med LCHF är att vikten kommer eventuellt att stabilisera sig någonstans, oftast någonstans runt ett normalt BMI. Mår man bra där, känner ätt man kan äta sig mätt och belåten samt att man är nöjd med sin kroppsform är allt frid och fröjd. Känner man att man fortfarande har lite att ta av då får man helt enkelt göra ändringar. Kroppen vänjer sig ofta ganska snabbt till förändringar och så länge man inte slutar äta helt så kommer även de inledande hungerkänslorna man kan känna vid tex. halvfasta försvinna.  

• Like 4

• 1 month later...

En uppdatering; jag har nu gått ner 3 kg sen början av januari då jag nästan helt slutat med mejeriprodukter(förutom smör) och nötter. Gav upp vinet också, men efter 2 vita veckor har jag gått tillbaka till ett eller två små glas torrt vitt vin till maten. Konstigt nog verkar det hjälpa viktminskningen! Jag har också skaffat hund igen efter 2 år utan fyrbent kompis, och det gör promenaderna så mycket roligare! Om det nu kunde sluta regna och blåsa skulle det bli ännu roligare, och Sassy skulle inte heller vara svart utan vit när vi kommer tillbaka. Hon äter hemlagad mat, jag vägrar fabrikslagad hundmat sen mina tidigare två hundar dog av cancer i inälvorna.

Till de som fastnat: prova utesluta mejeri produkter och nötter, speciellt om du är kvinna. 

• Like 4