Popular Post Zara Posted January 12, 2014 Popular Post Share Posted January 12, 2014 Tänkte att det kanske kan vara intressant att föra någon form av träningslogg om någon är intresserad. (hoppas också att detta är okej, annars får någon moderator säga till mig ) jag heter då Zara, vilket är mitt halvanonyma mellannamn då jag till viss del är sponsrad av folk som nog inte tycker att jag ska skriva om varken LCHF eller Vibram five-fingers (Tar det säkra före det osäkra i alla fall), och jag håller primärt på med långdistans triathlon. Jag har ätit LCHF/paleo (skiftar lite fram och tillbaka) i 5+ år (kommer inte riktigt ihåg) och tränat på kosten lika länge. Förra veckan hade jag kul att få göra lite tester som kommer bli mitt "ursprungsläge" vilket jag såklart hoppas på att förbättra. Ålder: 23 / Längd: 176 cm / Vikt: 55.1 kg / Fett: 14-15% På fredag flyger jag ner till Australien där jag ska leva och bo i ca ett halvår innan jag flyger tillbaka till Europa. De första 3 veckorna kommer bestå av simning, simning och simning. 7 pass i veckan fördelat på 5 dagar, samt att jag ska lyckas pressa in några långpass cykel och löpning på det. Träningstiden planeras till ca 25-30h vecka totalt som varvas med jobb och avslappning. Första delmålen består av att känna mig tryggare på öppet vatten, gärna komma under 30 min på 1.9 km samt att öka lite i vikt/fettprocent samt att få många mil i benen på cykel. Kosten: LCHF såklart, med mer eller mindre mjölkprodukter. Kolhydraterna kommer ligga mellan 25 och 100 gram/dag. Jag räknar verken kalorier eller kolhydrater just nu då jag bara behöver släppa fokusen på maten ett tag och äta för att må bra och för att det är gott medan jag med regelbundna vägningar kollar om jag behöver öka matintaget eller inte. Hoppas på att detta kommer bli ett bra år! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Ska bli spännande att följa dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 15, 2014 Author Share Posted January 15, 2014 Just nu är det väldigt lugnt på träningsfronten innan jag tar mitt pick och pack och flyger på Fredag. Det kan i det närmaste klassificeras som aktiv vila. Långa pass på trainern i lugnt och behagligt tempo för att få några mil i benen samt lite lättare löppass. Känner mig riktigt taggad på att köra igång på riktigt igen. Jobbar också stenhårt på att gå upp några kilo till i vikt, runt 60 kg är målet med 16-175 fett. Äter som om jag aldrig har sett mat innan känns det som. Blir också ganska enformigt just nu då jag försöker äta upp det som finns i kyl och frys. Per dag blir det ca:500g viltkött (har ett lager med älg bla.)1 kg grönsaker (främst spenat, broccoli och blomkål)100 g smör50g kokosoljaLite ost4-5 äggsamt äggmjölk i varierande mängdsamt en potatis då och då. Får se hur det blir när jag kommer iväg, vilken typ av råvaror och sådant jag kan hitta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Då har jag kommit igång igen efter lugn helg med lite relaxande (var typ 40 grader ute så man ville inte direkt röra sig för mycket). Hittils har jag kört 3 väldigt givande och härliga simpass med väldigt mycket teknikfokus. Nu på jobb och i eftermiddag om temperaturen håller i sig (drygt 25 grader) så kommer det bli ett längre cykelpass i fantastisk natur. Hoppas ni inte har det för kallt i Sverige 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Kallt? Nä... lite svalt bara. Vi hade -37 grader hemma i förrgår. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Självklart är det jätte okey att föra bogg liknande trådar här på forumet. Härligt att läsa LCHF fungerar bra för dig med mycket träning.Det där med att ha sponsorer som inte vill veta av LCHF - har du då rätt sponsorer? Fast det går väl kanske inte att välja och vraka. Men om det är tex coca cola, vill du stå för sånt utåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Självklart är det jätte okey att föra bogg liknande trådar här på forumet. Härligt att läsa LCHF fungerar bra för dig med mycket träning. Det där med att ha sponsorer som inte vill veta av LCHF - har du då rätt sponsorer? Fast det går väl kanske inte att välja och vraka. Men om det är tex coca cola, vill du stå för sånt utåt? Jag önskar verkligen att jag kunder välja och vraka, tyvärr ser inte verkligheten ut så för mig just nu. Jag får bara hoppas på att kunna bli proffs och då kunna bygga upp ett varumärke jag kan stå för. Just nu blir jag bara glad för fria prylar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Kallt? Nä... lite svalt bara. Vi hade -37 grader hemma i förrgår. Inte inne väl hoppas jag... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Liten update: Börjar äntligen komma över jet-lagen lite, fast det är svårt att komma till sängs i tid (innan midnatt) vilket gör att det är jobbigt att gå upp på morgonen. Luftfuktigheten och värmen (runt 25-30 grader) håller också på ta kol på mig Det är dock fantastiskt vackert här, ska försöka fota lite imorgon, naturen är verkligen helt fantastisk - det är ett sant nöje att träna. Kostmässigt så är det inte alls svårt att äta låg-kolhydrat, trotts att jag bor med 3 grabbar (9 cyklar, 2 katter och 25 par löpardojjor...) så är det inte mycket kolhydrater på menyn. De flesta är ganska restriktiva på kolhydrater till måltiderna det är olivolja som är den "stora" trenden. Dock kolhydratsladdas det till höger och vänster med diverse kolhydratsrika PWO gainers. Själv kör jag på äggmjölk Viktmässigt har jag lyckats gå upp lite till 57 kg, ska väga mig igen om några veckor och se om det fortfarande går åt rätt håll. Energin är dock på topp trotts intensiva dagar. Träningen är kul och blandad, kommer köra första passet i öppet vatten imorgon och jag hoppas innerligt att jag inte blir uppäten av en haj eller annan stor vattenlevande varelse, naturlivet är minst sagt spektakulärt. Igår såg jag min första känguru från cykeln! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Äggmjölk rulez! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Då var det måndag igen med en tidig start (om 7 nu räknas som tidigt). Dubbla simpass inplanerade, ett snabbpass nu på morgonen och ett öppet vatten på eftermiddagen. har jag tur och kommer ifrån jobbet i vettig tid så blir det även ett löppass mitt på dagen. Lika bra att vänja sig med att springa i varmt väder Hittade igår äntligen ett ställe där jag kan köpa eko-gräsbetat nötkött samt diverse kött från vilt av varierande slag (dock ganska exotiskt) så idag till middag blir det att prova på känguru kött för första gången. Ser fram imot denna kulinariska upplevelse 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Largu Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Lycka till Zara! skall följa dig med spänning. /Largu 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 ...samt diverse kött från vilt av varierande slag (dock ganska exotiskt) så idag till middag blir det att prova på känguru kött för första gången. Ser fram imot denna kulinariska upplevelse Där skulle man kunna prata om att s.a.s. leva på hoppet! Så, what's the verdict? Smakade det ok? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Där skulle man kunna prata om att s.a.s. leva på hoppet! Så, what's the verdict? Smakade det ok? Det smakar helt okay, mer än nöjd faktiskt! Synd att det är ganska dyrt dock, och lite för magert 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Liten uppdatering: Eller ja, inte så mycket nytt som händer. Träning, träning, träning. Jobb, jobb jobb, Mat, mat, mat, Ungefär så ser mitt liv ut just nu vilket är fantastiskt roligt. Vädret är fantastiskt, men lyckades bränna upp hela ryggen under gårdagens långcykling, vilket är mindre trevligt idag Idag, om typ en timme, blir det lite öppet vatten simning. ca 2 km är den planerade rutten i våran "lilla" sjö/flod och ikväll står det löpning på schemat - 3x4km med lite backintervaller. Ska bli trevligt. Jag är fruktansvärt imponerad över hur lätt det är att få tag på bra, ekologisk och god mat här. Till skillnad från typ Sverige och England. För mig är detta ett paradis just nu och jag kan ju inte säga att jag längtar hem (om man räknar bort diverse spindelinvasioner då...). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Är du i Australien? I vilken stad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Är du i Australien? I vilken stad? Canberra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Intressant att följa detta . Missade detta kanske men vad jobbar du med Zara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted February 5, 2014 Author Share Posted February 5, 2014 Intressant att följa detta . Missade detta kanske men vad jobbar du med Zara? Just nu säljer jag träningsskor samt jobbar som personlig tränare. Man tar vad man hittar lixom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Blir det några barfotaskor? Testat på sånt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Blir det några barfotaskor? Testat på sånt? Jag springer själv delvis i barfotaskor, dock inte sen jag kom till Australien då jag är ite rädd för farliga kryp och sånt. men jag älskar mina barfotaskor även om det var en tuff inställning. Jag önskar att jag kunde rekommendera det till några av mina kunder som har mycket skador, tyvärr säljer jag bara Asics och de har inte riktigt fattat grejen med detta än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 22, 2014 Author Share Posted March 22, 2014 Oj vad tiden går snabbt, upptäckte precis att jag inte har varit inte på forumet på en evighet så dags för en liten uppdatering tycker jag. För att vara ärlig så är dagarna ganska enformiga, sova, mat, träning, mer mat, jobb, mat, sova i princip. laddar just nu för fullt inför premiären i may och klurar lite på hur jag ska göra med ev kolhydratsladdning och liknande. Just nu tränar jag på ett väldigt moderat kolhydratsintag, runt 4-5% brukar det hamna på vilket ger runt 30g/dag. fettprocenten brukar ligga runt 80E% och jag känner mig stark och frisk och når mina mål på träningarna. Planen just nu är helt att skippa kolhydratsladdning och minimalt med kolhydrater under cyklingen och sedan gå all in med cola under sista milens löpning. Får se hur detta kommer utspela sig. Kan dock se roligt ut att ta med sig en bit ost på cykeln, men man har ju sätt värre En av mina mål har varit att öka lite i vikt, vilket jag har gjort långsamt. Förra veckans "invägning" samt 7-punkts kaliper visade en fettprocent på strax över 16% till en vikt av 57.3 kg. Typ i mitt livs form alltså. Får se om något spännande kommer snart som jag kan rapportera om . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zara Posted March 22, 2014 Author Popular Post Share Posted March 22, 2014 Tänkte att jag kunde presentera gårdagens middag: (baconlindat gräsbeteskött, smörstekta champinjoner, ångkokt broccoli med olivolja, avokado, lagrad ost, mozzarella, några ägg) Grabbarna jag delar lägenhet med äter samma sak som mig + lite potatis. Fick höra av en träningskamrat igår att det är "a heart attack on a plate", jag valde att ta det som en komplimang =D 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Tänkte att det kanske kan vara intressant att föra någon form av träningslogg om någon är intresserad. (hoppas också att detta är okej, annars får någon moderator säga till mig ) jag heter då Zara, vilket är mitt halvanonyma mellannamn då jag till viss del är sponsrad av folk som nog inte tycker att jag ska skriva om varken LCHF eller Vibram five-fingers (Tar det säkra före det osäkra i alla fall), och jag håller primärt på med långdistans triathlon. Jag har ätit LCHF/paleo (skiftar lite fram och tillbaka) i 5+ år (kommer inte riktigt ihåg) och tränat på kosten lika länge. Förra veckan hade jag kul att få göra lite tester som kommer bli mitt "ursprungsläge" vilket jag såklart hoppas på att förbättra. Ålder: 23 / Längd: 176 cm / Vikt: 55.1 kg / Fett: 14-15% På fredag flyger jag ner till Australien där jag ska leva och bo i ca ett halvår innan jag flyger tillbaka till Europa. De första 3 veckorna kommer bestå av simning, simning och simning. 7 pass i veckan fördelat på 5 dagar, samt att jag ska lyckas pressa in några långpass cykel och löpning på det. Träningstiden planeras till ca 25-30h vecka totalt som varvas med jobb och avslappning. Första delmålen består av att känna mig tryggare på öppet vatten, gärna komma under 30 min på 1.9 km samt att öka lite i vikt/fettprocent samt att få många mil i benen på cykel. Kosten: LCHF såklart, med mer eller mindre mjölkprodukter. Kolhydraterna kommer ligga mellan 25 och 100 gram/dag. Jag räknar verken kalorier eller kolhydrater just nu då jag bara behöver släppa fokusen på maten ett tag och äta för att må bra och för att det är gott medan jag med regelbundna vägningar kollar om jag behöver öka matintaget eller inte. Hoppas på att detta kommer bli ett bra år! Låter spännande! Lycka till!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Just nu är det väldigt lugnt på träningsfronten innan jag tar mitt pick och pack och flyger på Fredag. Det kan i det närmaste klassificeras som aktiv vila. Långa pass på trainern i lugnt och behagligt tempo för att få några mil i benen samt lite lättare löppass. Känner mig riktigt taggad på att köra igång på riktigt igen. Jobbar också stenhårt på att gå upp några kilo till i vikt, runt 60 kg är målet med 16-175 fett. Äter som om jag aldrig har sett mat innan känns det som. Blir också ganska enformigt just nu då jag försöker äta upp det som finns i kyl och frys. Per dag blir det ca: 500g viltkött (har ett lager med älg bla.) 1 kg grönsaker (främst spenat, broccoli och blomkål) 100 g smör 50g kokosolja Lite ost 4-5 ägg samt äggmjölk i varierande mängd samt en potatis då och då. Får se hur det blir när jag kommer iväg, vilken typ av råvaror och sådant jag kan hitta. Jag försöker också att gå upp i vikt och har lyckats först nu när jag började med proteinpulver+tunga lyft på gymmet! Ett tips =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Tänkte att jag kunde presentera gårdagens middag: (baconlindat gräsbeteskött, smörstekta champinjoner, ångkokt broccoli med olivolja, avokado, lagrad ost, mozzarella, några ägg) Grabbarna jag delar lägenhet med äter samma sak som mig + lite potatis. Fick höra av en träningskamrat igår att det är "a heart attack on a plate", jag valde att ta det som en komplimang =D Det som är bra med Australien är att det är betydligt lättare att hitta gräsbeteskött! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 23, 2014 Author Share Posted March 23, 2014 Jag försöker också att gå upp i vikt och har lyckats först nu när jag började med proteinpulver+tunga lyft på gymmet! Ett tips =) Tunga lyft på gymmet sker redan minst 2ggr vecka, dock lite svårt att lägga in mer träning nu då schemat redan är ganska fullt. Proteinpulver tänker jag inte prova av två anledningar. 1. Det finns äggmjölk 2. Jag har redan svårt att hålla nere på proteinet, jag älskar kött för mycket. Nu ska jag dock inte gå upp mer i vikt utan försöka hålla mig där jag är, tror jag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Fick höra av en träningskamrat igår att det är "a heart attack on a plate", jag valde att ta det som en komplimang =D Ja, den där tallriken fick även mitt hjärta att slå lite snabbare. Smaskigt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 29, 2014 Author Share Posted March 29, 2014 Har precis avslutat en väldigt intensiv vecka är jag har pressat mig absolut till max. Kroppen gör lite ont och eftersom jag har en träningsfri dag idag så ligger jag fortfarande kvar i sängen och latar mig lite innan jag pressar mig upp för lite frukost. Har en intensiv vecka till då det är lite "pinigt" innan jag påbörjar en nedtrappning inför premiär tävlingen. Känns dock jäkligt gött med lite träningsvärk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Vore skoj att se nån bild in action . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 30, 2014 Author Share Posted March 30, 2014 Vore skoj att se nån bild in action . Ska väl gå att fixa =D Får se om jag vågar lägga ut någon på mig (är något kamera skygg ), eller bara lite generellt. Ska fundera under dagen när jag inte är fullt s nyvaken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Andreas borde köra ett blogginlägg om dig . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Andreas borde köra ett blogginlägg om dig . Du läste det där med "kameraskygg" va? Iofs, omvänd psykologi funkar oftare än man kan tro... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 Andreas borde köra ett blogginlägg om dig . Funderar på att kanske slänga iväg ett mejl at some point Men får se hur säsongen går först, jag är lite rädd för "men är du inte elit så räknas det inte, det finns ju många som tränar/tävlar på relativt hög nivå som har visat att man kan klara sig utan kolhydrater men ska man bli elit så MÅSTE man ha kolhydrater"-grejen. Och jag är ju inte professionell/elit (än ) utan snarare elitsattsande (PS om någon vill sponsra mig så vet ni vart jag finns ). Jag är ju heller tekniskt sett inte svensk någonstans så känns lite fel att blanda mig in i den svenska LCHF revolutionen. Fast egentligen är jag mest kamera/uppmärksamhets-skygg och otroligt rädd för att bli outad och misslyckas. Känns ganska najs att vara lite halvanonym just nu tills jag får mitt stora (förhoppningsvis) breakthrough. Då jäklar ska jag sprida mina egna erfarenheter Men lite bilder ska jag nog kunna ordna fram snart, typ nästa vecka eller något när jag har lite mer i huvudet än hur jag ska lyckas ta mig ur sängen på morgonen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Tunga lyft på gymmet sker redan minst 2ggr vecka, dock lite svårt att lägga in mer träning nu då schemat redan är ganska fullt. Proteinpulver tänker jag inte prova av två anledningar. 1. Det finns äggmjölk 2. Jag har redan svårt att hålla nere på proteinet, jag älskar kött för mycket. Nu ska jag dock inte gå upp mer i vikt utan försöka hålla mig där jag är, tror jag Så äggmjölk funkar alltså lika bra som proteinpulver? Hur mycket äggmjölk motsvarar en portion proteinpulver? Blir nog billigare med äggmjölk, så det hade varit bra om jag hade kunnat använda det istället =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 4 ägg ger ca 22 gr protein och en portion på 30 gr proteinpulver med 3 dl vatten ger 24 gr protein. Proteindrycken ger då ca 122 kcal och äggen ca 271 kcal. Kh i holistic proteindryck utan socker och sötningsmedel är 3,42 gr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Bara en dum fråga.. Använder man alltid hela ägget om man gör äggmjölk fför detta ändamål? De gånger jag sett äggmjölk nämnas vill man oftast åt näringen som gulan innehåller. Det är väl där de flesta kalorierna finns också? Vitan är väl vad som innehåller mest protein? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts