frkGeek Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Vad har folk för tips på proteinpulver som inte är vasslebaserat, försöker mer och mer gå över till Paleo men jag märker att min kropp reagerar bra på proteinpulver efter träning och sen äta ett mål med ägg senare under dagen. Hur gör ni andra? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Kolla in SunWarrior. http://www.clearlife.se/warrior-blend-vaxtprotein-vanilj-p-880-c-289.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Vad har folk för tips på proteinpulver som inte är vasslebaserat, försöker mer och mer gå över till Paleo men jag märker att min kropp reagerar bra på proteinpulver efter träning och sen äta ett mål med ägg senare under dagen. Hur gör ni andra? Jag kör äggmjölk både före och efter träning. 2 ägg, 25g smör, 10g kokosolja. Typ 14g protein portion. Jag har ofta inga problem med att få i mig tillräckligt med protein sett över dagen så proteinpulver känns totalt onödigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frkGeek Posted January 13, 2014 Author Share Posted January 13, 2014 Kolla in SunWarrior. http://www.clearlife.se/warrior-blend-vaxtprotein-vanilj-p-880-c-289.aspx Är det du du kör själv? hur är smaken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frkGeek Posted January 13, 2014 Author Share Posted January 13, 2014 Jag kör äggmjölk både före och efter träning. 2 ägg, 25g smör, 10g kokosolja. Typ 14g protein portion. Jag har ofta inga problem med att få i mig tillräckligt med protein sett över dagen så proteinpulver känns totalt onödigt. Gillar verkligen tanken, hur gör du med förvaring om du inte har tillgång till kylskåp under dagen? Klumpar det lätt sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Jag håller med .. Kan lika gärna få i sig protein genom maten. Tex ägg som är ett super bra livsmedel. Men ja, vill man använda proteinpulvee så är väl holistic de bästa. Väldigt "rent" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Är det du du kör själv? hur är smaken? Nä jag stämmer in i kören att proteinpulver är rätt onödigt och dyrt. Jag äter hellre riktig mat. Men å andra sidan är jag ingen bodybuilder direkt. Om jag gissar så tror jag inte det är proteinet i proteindrinken som får dig att må bättre, utan snarare sockret som fyller på dina glykogenlager. Eller dricker du något specialpulver utan socker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Kolla in SunWarrior. http://www.clearlife.se/warrior-blend-vaxtprotein-vanilj-p-880-c-289.aspx Nu är det här ett veganskt proteinpulver och innehåller därmed relativt mycket kolhydrater i jämförelse med animaliskt baserade produkter. Dessutom troligen en del fytiner och lektiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frkGeek Posted January 13, 2014 Author Share Posted January 13, 2014 Nä jag stämmer in i kören att proteinpulver är rätt onödigt och dyrt. Jag äter hellre riktig mat. Men å andra sidan är jag ingen bodybuilder direkt. Om jag gissar så tror jag inte det är proteinet i proteindrinken som får dig att må bättre, utan snarare sockret som fyller på dina glykogenlager. Eller dricker du något specialpulver utan socker? Ja, tidigare har jag kört ett som var nollade kolhydrater, men funderar på byta ut och bara få bort all form av vassle samt mejeri en period framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frkGeek Posted January 13, 2014 Author Share Posted January 13, 2014 Ja, tidigare har jag kört ett som var nollade kolhydrater, men funderar på byta ut och bara få bort all form av vassle samt mejeri en period framöver. Jag har bett om innehålsföreckning för att läsa på mer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Gillar verkligen tanken, hur gör du med förvaring om du inte har tillgång till kylskåp under dagen? Klumpar det lätt sig? Jag har fortfarane inte varit i en situation då jag har varit utan kylskåp en längre period så jag vet inte. Antar att det inte smakar så gott om det är för varmt ute. Det klarar sig ju dock några timmar och jag har aldrig varit med om att det "klumpar" sig. Det finns ju alltid små kylväskor/kylkuddar/flaskkylare som man kan ta med sig och som inte tar någon plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Jag har fortfarane inte varit i en situation då jag har varit utan kylskåp en längre period så jag vet inte. Antar att det inte smakar så gott om det är för varmt ute. Det klarar sig ju dock några timmar och jag har aldrig varit med om att det "klumpar" sig. Det finns ju alltid små kylväskor/kylkuddar/flaskkylare som man kan ta med sig och som inte tar någon plats. Skaffa en bra termomugg, så må det väl funka. Såna håller ju kyla likaväl som värme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frkGeek Posted January 13, 2014 Author Share Posted January 13, 2014 Skaffa en bra termomugg, så må det väl funka. Såna håller ju kyla likaväl som värme Ska testa, får se vad för bra muggar jag har hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Ska testa, får se vad för bra muggar jag har hemma. 5.11 har en flaska som har en insats som man kan ha i frysen innan och som då kyler drycken. Vann en på tävling förra året Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Jag håller med .. Kan lika gärna få i sig protein genom maten. Tex ägg som är ett super bra livsmedel. Men ja, vill man använda proteinpulvee så är väl holistic de bästa. Väldigt "rent" Kul att se dig ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Vad har folk för tips på proteinpulver som inte är vasslebaserat, försöker mer och mer gå över till Paleo men jag märker att min kropp reagerar bra på proteinpulver efter träning och sen äta ett mål med ägg senare under dagen. Hur gör ni andra? Hur märker man att man reagerar bra? ....jag aldrig känt det där när jag testat något proteinpulver, wow nu växer musklerna! Å andra sidan har jag inte känt det när jag äter ägg heller.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Kul att se dig ;-) Hehe tack detsamma! Jag har varit borta ett tag härifrån då det varit mycket med flytten och nytt jobb och sådant! Men nu äntligen börjar allting komma till rätta så nu är jag tillbaka 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Hehe tack detsamma! Jag har varit borta ett tag härifrån då det varit mycket med flytten och nytt jobb och sådant! Men nu äntligen börjar allting komma till rätta så nu är jag tillbaka Du måste komma på nästa Stockholmsträff! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Du måste komma på nästa Stockholmsträff! När är den?? Klart jag ska komma! Jag bor ju i Stockholm nu!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frkGeek Posted January 15, 2014 Author Share Posted January 15, 2014 5.11 har en flaska som har en insats som man kan ha i frysen innan och som då kyler drycken. Vann en på tävling förra året har du länk? Skaffa en bra termomugg, så må det väl funka. Såna håller ju kyla likaväl som värme Har några, men många läcker. Jag håller med .. Kan lika gärna få i sig protein genom maten. Tex ägg som är ett super bra livsmedel. Men ja, vill man använda proteinpulvee så är väl holistic de bästa. Väldigt "rent" Tyvärr för mycket carbs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 har du länk? Nej och jag har kastat kartongen. Du kan få byta till dig min mot nån nördig BOB-pryl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Jag vill ha en sån här http://www.outnorth.se/klean-kanteen/592ml-kanteen-wide-insulated-188-ogelkork-1size-wild-raspberry.php Såg att primaten i Svava börjat sälja kleen kanteen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 http://smartson.se/index.aspx?id=45473 Här har de ett test på termosmuggar - kanske nåt som passar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frkGeek Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Nej och jag har kastat kartongen. Du kan få byta till dig min mot nån nördig BOB-pryl Oh - ska fundera på vad jag kan ha för spännande hemma, har du någon bild på den du kan skicka? Jag vill ha en sån här http://www.outnorth.se/klean-kanteen/592ml-kanteen-wide-insulated-188-ogelkork-1size-wild-raspberry.php Såg att primaten i Svava börjat sälja kleen kanteen. Sweet, det finns en likande i plats på IKEA. Tog hem den igår för att se funktionaliteten. http://smartson.se/index.aspx?id=45473 Här har de ett test på termosmuggar - kanske nåt som passar! Tack! Ska titta in den på clas helt klart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Kolla in SunWarrior. http://www.clearlife.se/warrior-blend-vaxtprotein-vanilj-p-880-c-289.aspx Även om jag har full förståelse för en önskan om att det vore 1:a april redan nu (och således en bit närmare sommaren) så är det dessvärre inte det... För det där var väl menat som ett skämt trots att det kom från forumets veganprofet numero uno? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Vad har folk för tips på proteinpulver som inte är vasslebaserat, försöker mer och mer gå över till Paleo men jag märker att min kropp reagerar bra på proteinpulver efter träning och sen äta ett mål med ägg senare under dagen.Det första jag skulle göra, om det nu är så att du känner att du verkligen inte klarar dig utan proteinpulver, av en eller annan anledning (det finns definitivt giltiga sådana), är att verkligen ifrågasätta om du måste ha något annat än vassleprotein? Är skälet att du vill vara så "paleotisk" som möjligt (vilket ju blir en slags oxymoron med tanke på att jag misstänker att proteinpulver till sin natur är väldigt icke-paleolitiskt) eller har du noterat någon överkänslighet/allergi eller liknande i relation till vassleprotein? Hur gör ni andra?Jag kör normalt med Gymgrossistens billiga Whey-80. 4 kg för strax under 600 kr och många goda smaker finns det också...även om jag tenderar återkomma till choklad. Jag tar 1.5 dl (3 skopor) i 2.5 dl grädde och 1.5 dl vatten på morgonen. Definitivt det enklaste och smidigaste morgonmålet när man är stressad etc. Skulle jag föredra "riktig mat"? Ja, för det mesta...men det där är fullgott för mina behov för stunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Hur märker man att man reagerar bra? ....jag aldrig känt det där när jag testat något proteinpulver, wow nu växer musklerna! Å andra sidan har jag inte känt det när jag äter ägg heller....Det är för att du inte provat Sunflowerpulvret som är gjort på kottar och gräslök...typ! Skämt åsido (och rådet om det eländet var kanske inte skämt...på det viset i varje fall), för att föregå lite så finns ju ingen magi i proteinpulver. Det är koncentrerad mat som i bästa fall är "spetsad" ex med BCAA etc. Bortom detta så är jag rätt säker på att det är väldigt svårt för en "vanlig" människa på våra breddgrader att upptäcka något specifikt i relation till proteinintag. Är man däremot tränande och då med fokus på muskeltillväxt så blir det lite lättare. För egen del ligger jag på ett underhållsintag på ca 150 gram/dag. Mycket under det, i synnerhet i kombination med att jag inte tränar, så tappar jag mycket lättare muskler. Ur det motsatta perspektivet så ger ett ökat intag, under perioder av hårdare eller mer frekvent träning, en bättre skjuts på den anabola processen, dvs den ökade stimulin kan besvaras av kroppen. Med allt detta sagt, 90 procent av de som tränar på gym borde lägga mycket mer fokus på själva träningen och den vardagliga kosten än att rusa in i omklädningsrummet efteråt och hälla i sig X, Y eller Z. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Jag köpte såna här termomuggar till mina barn i julas. http://www.enklareliv.se/contigo-to-go.html De ska inte läcka. Dottern har i alla fall meddelat att hon är jättenöjd med sin och använder den varje dag till och från jobbet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frkGeek Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Det första jag skulle göra, om det nu är så att du känner att du verkligen inte klarar dig utan proteinpulver, av en eller annan anledning (det finns definitivt giltiga sådana), är att verkligen ifrågasätta om du måste ha något annat än vassleprotein? Är skälet att du vill vara så "paleotisk" som möjligt (vilket ju blir en slags oxymoron med tanke på att jag misstänker att proteinpulver till sin natur är väldigt icke-paleolitiskt) eller har du noterat någon överkänslighet/allergi eller liknande i relation till vassleprotein? Jag kör normalt med Gymgrossistens billiga Whey-80. 4 kg för strax under 600 kr och många goda smaker finns det också...även om jag tenderar återkomma till choklad. Jag tar 1.5 dl (3 skopor) i 2.5 dl grädde och 1.5 dl vatten på morgonen. Definitivt det enklaste och smidigaste morgonmålet när man är stressad etc. Skulle jag föredra "riktig mat"? Ja, för det mesta...men det där är fullgott för mina behov för stunden. Vill undvika vassle pga laktoskänsligheten, men har hittat ett kosttillskott så kanske provar med det förs och ser om jag kan köra vassle sen, just nu försöker jag bosta min ketondrift så fösöker hålla mig på lite proteriner för tillfället. Jag köpte såna här termomuggar till mina barn i julas. http://www.enklareliv.se/contigo-to-go.html De ska inte läcka. Dottern har i alla fall meddelat att hon är jättenöjd med sin och använder den varje dag till och från jobbet Oh får kolla in den, många tips nu och svårt att veta vart jag ska börja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts