camelm

1 år med LCHF

Recommended Posts

Hej, jag startade LCHF strikt (vad jag trodde var strikt då) 2013-01-07. Jag kämpade inte för det gör jag aldrig med så här bra mat och sömn. Däremot kämpade jag på insidan mot att jag såg vikten stå still, gick ner otroligt få kg på väldigt lång tid. Min man tappade 7 kg på 5 veckor och har hållt det sen dess. Jag gick ner totalt 6 kg på 10 månader och sen bad jag om mer hjälp här på forumet. Då fick jag koll på att mitt strikt inte var strikt då jag drack mjölk i kaffet, använde fet grädde, creme fraiche i matlagningen men summa blev fööööör mycket kolisar per dag. Så i höstas slutade jag med alla mejeriprodukter och då körde jag verkligen strikt kan jag skriva under på.

Vikten fick sig en skjuts men bara en liiiite j--vel. Så totalt på 1 år LCHF har jag bara gått ner ca 8 kg. Har 10-12 kg KVAR och hade verkligen trott att nu förra veckan på årsdagen att det skulle vara klart. Att jag skulle vara i mål till nu och sen bara fortsätta leva så här bra och inte ha ont i varken knä eller rygg för tyngden jag släpar på. Men så fel jag hade/har.

Min kamp mot vikten fortsätter alltså. Inte för att jag vill att siffran ska vara annorlunda för just ögat skull utan för min hälsas skull och för att det är tungt att bära.

jag äter gott, rent och mejeri/kolhydratsfritt. Helt glutenfri, det är inte en enda liten fusk på den fronten för då får jag sova i badrummet med tolaetten nära :-( Så ja jag gör rätt men jag måste ha ännu mer tålamod än jag har haft. Måste verkligen peppa mig att detta tar längre tid än jag satte upp, tyckte jag tog i när jag satte 1 helt år som mål. Ska försöka fånga energi från alla framgångshistorier istället för att bli avundsjuk. Jag kan ju men det tar bara så mycket lääääängre tid!

Så grattis ni alla som lyckas och ni som kämpar - ge inte upp för att gå tillbaka till någon livsstil som gjorde att vi letade efter att må bättre är inte ett alternativ. Ha det gott alla <3

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har gått ner ca 22 kg på kanske en 3-4 år och summan för 2013 blev till slut +-0 kg. Fast jag har blivit smalare och fått gå ner några klädstorlekar hur det nu går ihop :P Jag har 30 kg kvar men de kommer väl försvinna en vacker dag ( hoppas det blir vackert snart )

Ibland kan jag bli väldigt besviken över att kroppen ska vara så himla tjurig men sen så mår jag så bra ändå och då känns det som att vikten spelar mindre roll. 

Fast man får ju inte ge upp utan försöka på andra sätt och i år ska jag försöka träna eller springa eller nåt åt det hållet. Sen kan det ju vara de där små justeringarna som sätter fart på det och ibland kan det vara bättre att äta mer än vanligt några dagar. Ja man får helt enkelt experimentera lite med sig själv.

Så nu säger jag pepp till dig och hoppas på att få läsa din härliga framgångshistoria framöver.

Ha det så jättebra.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det framgår ju inte riktigt vilken ålder du är... 

Klimakteriehäxor brukar hålla stenhårt i sina kilon, i synnerhet om man jojobantat i sitt tidigare liv. Kan det vara problemet?

Sen är det ju inte säkert att knoppen och kroppen har samma åsikt om din idealvikt. Jag tycker det verkar som kroppens eget ideal ligger närmare Zorns kullor och Botticellis Venus än modernare versioner.

Jag har inte tappat ett gram på LCHF under 3 år, men gått ner 2 storlekar. 

Jag började med periodisk fasta i somras och gick ner 6 kg på ett halvår. Men sen har jag stått still igen. 

Men när jag gick på överviktsenheten sade en läkare där att kroppen behöver en konsolideringsfas mellan varje vikttapp, så jag fortsätter eftersom jag främst gör det för hälsans skull än för viktens. Jag har (nästan) accepterat att jag är och förblir en rultig kärring.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det framgår ju inte riktigt vilken ålder du är... 

Klimakteriehäxor brukar hålla stenhårt i sina kilon, i synnerhet om man jojobantat i sitt tidigare liv. Kan det vara problemet?

Sen är det ju inte säkert att knoppen och kroppen har samma åsikt om din idealvikt. Jag tycker det verkar som kroppens eget ideal ligger närmare Zorns kullor och Botticellis Venus än modernare versioner.

Jag har inte tappat ett gram på LCHF under 3 år, men gått ner 2 storlekar. 

Jag började med periodisk fasta i somras och gick ner 6 kg på ett halvår. Men sen har jag stått still igen. 

Men när jag gick på överviktsenheten sade en läkare där att kroppen behöver en konsolideringsfas mellan varje vikttapp, så jag fortsätter eftersom jag främst gör det för hälsans skull än för viktens. Jag har (nästan) accepterat att jag är och förblir en rultig kärring.

Hahah japp Klimakteriehäxor är jag kanske inte men tillhör den åldern ja, 46 år. Jojobantat sen jag var 16 år så japp den skriver jag under på och är medveten om den.

Ja jag kör vidare eftersom det verkligen är något som passar mig och min mage/sömn och tålamod har blivit en av mina bästa vänner :-)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallo der

Tenkte jeg måtte inn og skrive litt her nå. Begynte så bra i fjor med skriving, men så ble det ikke mere.

Godt å lese at ikke bare jeg som sliter med "platåer".  Det jeg imidlertid forundres over i det opprinnelige

innlegget her er at ... sitat:  " använde fet grädde, creme fraiche i matlagningen men summa blev fööööör mycket kolisar per dag. Så i höstas slutade jag med alla mejeriprodukter och då körde jag verkligen strikt kan jag skriva under på"

??????    Hvilken sving har jeg ramlet av i ?  Trodde det var om å gjøre å få i seg mest mulig fett ? Jeg putter

kokosfett OG meierismør i min kaffe for å få i meg nok fett da jeg ikke klarer nok i min mat.

Startet her 19.januar 2013, inntil nå har jeg gått ned 25 kg, og håper jeg skal klare 25 i 2014 også. Men

er forberedt på at det blir mye tyngre enn de første 25.   Bruker masse meierismør, fetest mulig kremfløte,

creme fraiche og (som sagt) kokosfett. 

Hele familien koser seg med denne maten og har ingen planer om endring. Jeg selv sliter fortsatt med søtsug

og er slett ikke flink der. Om jeg var hadde jeg nok gått ned mye mere ;( ;(  Aner ikke hva jeg skal gjøre for

å komme vekk ifra det. Synes jeg har prøvd alle gode råd som tenkes/leses kan ;)

Prøver også å faste minst en dag pr uke, da renner det av en kg, men selvsagt kommer noe av den tilbake, dog

ikke hele  !     Så gode råd for å komme vekk i fra platå mottaes med takk.

Håper du Camelm når ditt mål og mår bra på vegen dit.

Vennlig hilsen ifra Eutrofi

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

??????    Hvilken sving har jeg ramlet av i ?  Trodde det var om å gjøre å få i seg mest mulig fett ? Jeg putter

kokosfett OG meierismør i min kaffe for å få i meg nok fett da jeg ikke klarer nok i min mat.

Startet her 19.januar 2013, inntil nå har jeg gått ned 25 kg, og håper jeg skal klare 25 i 2014 også. Men

er forberedt på at det blir mye tyngre enn de første 25.   Bruker masse meierismør, fetest mulig kremfløte,

creme fraiche og (som sagt) kokosfett. 

Hele familien koser seg med denne maten og har ingen planer om endring. Jeg selv sliter fortsatt med søtsug

og er slett ikke flink der. Om jeg var hadde jeg nok gått ned mye mere ;( ;(  Aner ikke hva jeg skal gjøre for

å komme vekk ifra det. Synes jeg har prøvd alle gode råd som tenkes/leses kan ;)

Vennlig hilsen ifra Eutrofi

Smör är jättebra, men många har problem med övriga mejeriprodukter, både att de triggar sötsug och att de avstannar viktnedgång. 

Har du problem med bägge kan du ju prova en mejerifri period för att se om det går bättre. En del säger att ost funkar bättre (i matlagning - inte att äta, då) andra väljer bort all mejeri utom smör.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smör är jättebra, men många har problem med övriga mejeriprodukter, både att de triggar sötsug och att de avstannar viktnedgång. 

Har du problem med bägge kan du ju prova en mejerifri period för att se om det går bättre. En del säger att ost funkar bättre (i matlagning - inte att äta, då) andra väljer bort all mejeri utom smör.

Sier Tusen Takk  

stoscha

Alle gode råd taes imot med takk.    Jeg kan trenge en pangstart på 2014 da

jeg sprakk totalt i julen :(       Men på'n igjen med ny frisk, dette må gå veien.

Faste en dag i uken er også greit synes jeg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg