Jump to content

Äta för mycket grönsaker?


Peter79
 Share

Recommended Posts

Jag har kört LCHF i ca 4-5 veckor nu och det har hittils gått helt fantastiskt, gått från 116kg till 111.5 förra måndagen.

Men idag när jag vägde mig så stod vågen på 113kg.

 

Jag vet inte riktigt vad det är som gör det, eller om det bara är så att man går upp och ner lite.

Jag tror att midjemåttet fortsätter nedåt, vilket ju faktiskt är viktigare än vikten kan jag tycka :)

 

Jag tror dock att jag äter alldeles för mycket sallad och blomkål med egen dressing. dricker även en hel del vispgrädde varje dag till kaffet. Kan nog bli ett par DL i alla fall

 

Jag fyller ut rejält med sallad till mina måltider och kan ofta ta extra för att jag är hungrig i alla fall.

Kan tilläggas att jag har även rätt mycket riven ost i salladen, och kan ta en tjock skiva som "snacks" också

 

kan man äta för mycket sallad? det är ju trotts allt en del kolhydrater i blomkål och sånt med.

 

Ska jag försöka avstå från mer sådant och kanske ta en extra rejäl klick med smör till köttet istället?

Och kanske välja broccoli till maten istället för blomkålssallad? broccoli har väl lite mindre kolhydrater?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ibland händer det att vikten står stilla, det kan bero på naturliga variationen som hur mycket vatten som finns i kroppen eller hur mycket mat som finns i magen. Ge det en vecka till och om du har gått upp mer/fortfarande står stilla i vikt så får du se om du kan 'ndra något i kosten. 

 

"kolhydratsriklinjerna" är inte satta i sten utan får anpassas individuellt utefter vad man föredrar/ vad som fungerar med en mål. 

 

Skillnaden i kolhydratsmängd mellan broccoli och blomkål är försumbar så det behöver du inte bekymra dig om! Det som kan ställa till det är vispgrädden som har relativt många kolhydrater samt mjölksocker vilket kan trigga mer hunger. Mitt första förslag vore att försöka dra ner på det så mycket som möjligt 8om du slutar gå ner) och lägga till smör istället.

 

Bra kämpat, det går uppenbarligen åt rätt håll!  

Link to comment
Share on other sites

Om vikten hade stått stilla hade väl varit ok, men 1.5 - 2 kg upp är ju inte så roligt.

Känns ju inte som att man har 2 kg vatten och mat extra i magen, så  mycket äter jag inte på kvällens sista mål :)

 

Men jag förstår tanken. Ge det lite mer tid, jag har ju precis börjat med detta och jag väntar och ser om en vecka igen.

Ska i alla fall se till så jag äter mera smör/fett till maten så jag inte går och är småhungrig en liten stund efter maten, så jag kan avstå från småätandet

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hur pass aktiv man varit dom senaste dagarna har ju också betydelse. Hur man än vänder och vrider på ekvationen så förbrukar man ju mer energi när man har storstädning än när man sitter i soffan.

Denna myt har SBU slagit hål på i rapporten "Mat vid fetma" som kom för ett par månader sedan, se sid 47 i pdf:en:

 

"Fysisk aktivitet

Ett budskap som ofta upprepas som en lösning på överviktsproblematiken
är att man bör äta mindre och röra sig mer. Motion har positiva
effekter på fysiologiska funktioner, t ex syreupptagningsförmåga, och
livskvalitet även för personer med fetma, och det är väl känt att regelbunden
fysisk aktivitet är förenat med minskad sjuklighet och ökad
överlevnad. Systematiska litteraturöversikter visar dock att tillägg av
fysisk aktivitet till en kostintervention för personer med fetma har en,
om någon, marginell effekt på viktnedgång på gruppnivå. Avsaknaden
av effekt kan förklaras av kompensatoriska mekanismer, som en lägre
grad av fysisk aktivitet under resten av dygnet eller ökad hunger och
dämpade mättnadskänslor i samband med måltid."
 
(Min markering)
 
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

 

Denna myt har SBU slagit hål på i rapporten "Mat vid fetma" som kom för ett par månader sedan, se sid 47 i pdf:en:

 

"Fysisk aktivitet

Ett budskap som ofta upprepas som en lösning på överviktsproblematiken
är att man bör äta mindre och röra sig mer. Motion har positiva
effekter på fysiologiska funktioner, t ex syreupptagningsförmåga, och
livskvalitet även för personer med fetma, och det är väl känt att regelbunden
fysisk aktivitet är förenat med minskad sjuklighet och ökad
överlevnad. Systematiska litteraturöversikter visar dock att tillägg av
fysisk aktivitet till en kostintervention för personer med fetma har en,
om någon, marginell effekt på viktnedgång på gruppnivå. Avsaknaden
av effekt kan förklaras av kompensatoriska mekanismer, som en lägre
grad av fysisk aktivitet under resten av dygnet eller ökad hunger och
dämpade mättnadskänslor i samband med måltid."
 
(Min markering)
 

 

 

Jo men som står i stycket efter din markering så beror det ju på att man gärna komenserar omedvetet, dvs blir hungrigare = äter mer. Om man kontrollerar sin kost och äter precis lika dant på dagar med ökad fysisk aktivitet som när man sitter i soffan så kommer mer energi förbrukas och man kan gå ner i vikt. Detta kräver ju då rimligtvis att man vet vad man stoppar i sig. 

Link to comment
Share on other sites

Jo men som står i stycket efter din markering så beror det ju på att man gärna komenserar omedvetet, dvs blir hungrigare = äter mer. Om man kontrollerar sin kost och äter precis lika dant på dagar med ökad fysisk aktivitet som när man sitter i soffan så kommer mer energi förbrukas och man kan gå ner i vikt. Detta kräver ju då rimligtvis att man vet vad man stoppar i sig. 

Som teoretiskt resonemang är det så klart korrekt, men jag tror det faller i praktiken därför att en människa och alla aspekter av hennes liv o kropp är så komplexa. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

 

Denna myt har SBU slagit hål på i rapporten "Mat vid fetma" som kom för ett par månader sedan, se sid 47 i pdf:en:

 

"Fysisk aktivitet

Ett budskap som ofta upprepas som en lösning på överviktsproblematiken
är att man bör äta mindre och röra sig mer. Motion har positiva
effekter på fysiologiska funktioner, t ex syreupptagningsförmåga, och
livskvalitet även för personer med fetma, och det är väl känt att regelbunden
fysisk aktivitet är förenat med minskad sjuklighet och ökad
överlevnad. Systematiska litteraturöversikter visar dock att tillägg av
fysisk aktivitet till en kostintervention för personer med fetma har en,
om någon, marginell effekt på viktnedgång på gruppnivå. Avsaknaden
av effekt kan förklaras av kompensatoriska mekanismer, som en lägre
grad av fysisk aktivitet under resten av dygnet eller ökad hunger och
dämpade mättnadskänslor i samband med måltid."
 
(Min markering)
 

 

 

Jag funderade på hur jag skulle formulera mig för att inte få det argumentet. Jag tänkte först skrivit att "även om motion ensamt inte fungerar som bantningsmetod så förbrukas det mer energi när man är aktiv än om man inte är det."

 

Har man som Zara skriver samma energiintag varje dag men olika grad av fysisk aktivitet så blir ekvationen mer minus dom dagarna man är aktiv.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Grönsaker är gott. Ost är gott. Jag river också ost i salladen ibland, fint riven parmesan. Det är ett bra sätt att få med mer av oljan att fastna på salladen, istället för att rinna av och hamna i botten av skålen.

 

Ett annat grönsaksrecept jag kör en del nu är smörspenat: Så mycket smör som spenaten kan hålla. Jag använder vår egen frysta bladspenat, men det funkar nog lika bra med frusen spenat från butiken!

 

Oroa dig inte för viktnedgången, den kommer nog ska du se.

Link to comment
Share on other sites

Frågan gällde ju om det kunde ha blivit för mycket blomkål.

 

En sida jag kollade på säger att man gör av med 500 kcal på en timmes snöskottning. Det finns en del om och men kring siffran men vi tar den som ett snabbt exempel.

 

Det motsvarar drygt 2 kg blomkål i energimängd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kom att tänka på en sak när det gäller just blomkål. För några år sedan när min kropp var i olag så åt jag ostgratinerad blomkål. Det var i och för sig ganska mycket eftersom vi delade på ett ganska stort blomkålshuvud men det som hände var att jag fick en swoscheffekt som jag brukar få av för mycket kokta rotsaker på en gång. Jag blev varm och röd i ansiktet och kände hur energin kom ut i blodet med en hiskelig fart.

 

Det har fått mig att tro att blomkål är ganska snabba kolhydrater och det kan ha en negativ effekt på vikten. Blomkål är ju ganska lätt att mosa sönder och därmed lättsmält. En del LCHF-are gör ju blomkålsmos där dom blandar fett och blomkål och det kanske kan dämpa farten men det vet jag inte.

 

Broccoli är fastare i konsistensen och vitkål ännu fastare så det kan vara något att ha i åtanke.

 

Snabba kolhydrater ger en större insulinhöjning och mer fettinlagring om man äter fett samtidigt. Man blir fortare hungrig igen också om man äter snabba kolhydrater.

 

Äter du sallad före blomkålen dämpar den också.

Link to comment
Share on other sites

ja det är mycket grönsaker för att få i sig massor med kalorier, men nu var det lite mer åt kolhydratshållet jag tänkte. Eftersom jag hade massa ost i salladen.

 

Men denna vecka har jag dragit ner rejält på mejeriprodukterna, det är i stor sett bara vispgrädde till kaffet, men inget mer.

Ska bli spännande att väga sig och kolla måtten på Måndag =) Har även tagit betydligt mer fett och smör till maten, så jag känner att jag håller mig mätt mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

ja det är mycket grönsaker för att få i sig massor med kalorier, men nu var det lite mer åt kolhydratshållet jag tänkte. Eftersom jag hade massa ost i salladen.

 

Men denna vecka har jag dragit ner rejält på mejeriprodukterna, det är i stor sett bara vispgrädde till kaffet, men inget mer.

Ska bli spännande att väga sig och kolla måtten på Måndag =) Har även tagit betydligt mer fett och smör till maten, så jag känner att jag håller mig mätt mycket bättre.

 

 

Det jag skrev om snabbheten har ju också betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi är rätt så överens. Det viktiga är just att slå hål på myten "ät mindre, spring mer". Biologiska system är inte så enkla...

Ni har fel...om det inte fungerar med ät mindre och spring mer...så spring ännu mer  ;)  Det funkar ju för alla elitidrottare och Paolo Roberto  ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört LCHF i ca 4-5 veckor nu och det har hittils gått helt fantastiskt, gått från 116kg till 111.5 förra måndagen.

Men idag när jag vägde mig så stod vågen på 113kg.

 

Jag vet inte riktigt vad det är som gör det, eller om det bara är så att man går upp och ner lite.

Jag tror att midjemåttet fortsätter nedåt, vilket ju faktiskt är viktigare än vikten kan jag tycka :)

 

Jag tror dock att jag äter alldeles för mycket sallad och blomkål med egen dressing. dricker även en hel del vispgrädde varje dag till kaffet. Kan nog bli ett par DL i alla fall

 

Jag fyller ut rejält med sallad till mina måltider och kan ofta ta extra för att jag är hungrig i alla fall.

Kan tilläggas att jag har även rätt mycket riven ost i salladen, och kan ta en tjock skiva som "snacks" också

 

kan man äta för mycket sallad? det är ju trotts allt en del kolhydrater i blomkål och sånt med.

 

Ska jag försöka avstå från mer sådant och kanske ta en extra rejäl klick med smör till köttet istället?

Och kanske välja broccoli till maten istället för blomkålssallad? broccoli har väl lite mindre kolhydrater?

 Klart att du går upp i vikt om du dricker flera dl grädde till kaffet, det är en orimlig mängd....antag att du dricker 1/2 liter om dagen då får du i dig 15 gram kolhydrater av grädde...du kommer inte ha en chans att hålla dig till strikt LCHF vilket är det rekommenderade om man vill gå ner ordentligt i vikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker lägga om till mer grönsaker, men är inte precis nöjd med utfallet:

 

- ont i magen

- luft i magen

- blir inte mätt

- hade fått huvudverk... Kolhydrater ?

 

Jag skulle föreslå att du provar grönsaker med mindre fruktos (dvs skippa kålsorterna).

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker lägga om till mer grönsaker, men är inte precis nöjd med utfallet:

 

- ont i magen

- luft i magen

- blir inte mätt

- hade fått huvudverk... Kolhydrater ?

Som Johanna säger, ta det piano med rå kål och kål i större mängder. Ta det piano på det stora hela, som vid många omläggningar.

 

En av mina nya favvisar är smörspenat. Smält 50-100 gram smör i en kastrull. Lägg i 200 gram fryst bladspenat och fräs den. Salta, peppra och ha i vad andra kryddor du känner för. Gott till lax bland annat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...