Jump to content

Meddelande om provsvar

stoscha

Recommended Posts

Ha, min läkare har vaknat efter 5 veckor och skickar mej ett brev om mitt senast blodprov som togs i början av december.

"jag har fått dina provsvar, de ligger helt i linje med tidigare så de kostomläggningar du gjort verkar fungera väldigt bra."

För 1,5 år sedan ville han säga upp bekantskapen med mej eftersom jag vägrade äta hans piller och inte lyssnade på hans råd :-) Han skrev i journalen att "pat äter tyvärr LCHF".

Ska bli jättekul i maj/juni när jag ska nästa prov och förhoppningsvis fått ner även triglyceriderna, om jag klarar mej utan blodtrycksmedicin tills dess.

Härligt med att du stod på dig men också härligt att din läkare har förmåga att ändra sig och ge dig cred  :)

• Like 4

Härligt! Då säger ni snart upp bekantskapen eftersom du inte behöver honom mer! Han kanske är rädd att bli arbetslös när pat tyvärr äter mat..? :D

Jag måste köra 2 blodprov till, typ 1 år, om min senaste plan utan blodtrycksmedicin funkar. Sen räknas jag nog som frisk.

• Like 4

Härligt! 

Här finns mina provsvar! Bättre och bättre ju längre jag äter lchf  :D

Du har ju jättebra värden. Mina ligger just precis inom gränsen på de flesta utom triglyceriderna som fortfarande skulle få vilken läkare som helst att få skrämselhicka. Men jag misstänker att det är biverkning av en medicin, så jag försöker att överleva utan den nu.

Du har ju jättebra värden. Mina ligger just precis inom gränsen på de flesta utom triglyceriderna som fortfarande skulle få vilken läkare som helst att få skrämselhicka. Men jag misstänker att det är biverkning av en medicin, så jag försöker att överleva utan den nu.

Har blodtrycket gått ner något sen du började med lchf? Många upplever att blodtrycket nästan blir så lågt att de blir yra!

Har blodtrycket gått ner något sen du började med lchf? Många upplever att blodtrycket nästan blir så lågt att de blir yra!

Jag äter betablockerare både för blodtyck och kärlkramp. Jag har inte haft uppseendeväckande lågt med medicinering (har inte kollat särskilt ofta) men jag har börjat fasa ut dem nu i 2 veckor och har förhållandevis normalt blodtryck hittills. Jag mäter varje morgon direkt jag vaknar såvida inte väckarklockan eller en mardröm väckt mej  :huh:

• 5 months later...

Jag har inte fått läkarutlåtande än (min läkare brukar ta god tid på sej), men jag kunde inte låta bli att logga in och titta vilka värden som jag hade denna gång...

Finns det en sida där man kan logga in och se sina resultat från ordinerade tidigare prover? Det har jag alltid velat göra.

Finns det en sida där man kan logga in och se sina resultat från ordinerade tidigare prover? Det har jag alltid velat göra.

Uppsala läns landsting har nåt som heter Mina vårdkontakter. Där kan jag se alla labbsvar och alla journalanteckningar (lite kul ibland) från 2007 då de började med detta system. Inte säkert att det finns på alla landsting

• Like 2

Det finns såvitt jag vet fortfarande endast i Uppsala. Som det mesta annat inom landstingen går denna reform där man ska kunna läsa sina journaler på nätet extremt långsamt. Jag har väntat i flera år på att något ens ska hända i mitt landsting.

Men man kan alltid begära att få sina resultat printade och utskickade, så man har ju möjlighet att ta del ändå fast inte lika smidigt

Men man kan alltid begära att få sina resultat printade och utskickade, så man har ju möjlighet att ta del ändå fast inte lika smidigt

Frågan är vad mitt landsting vill ha för besväret. När jag ville ha ett intyg för mina mediciner för att kunna resa utan frågor fick jag betala 500 spänn för papperet.

Går i och för sig att ringa och beställa telefontid vilket man får 2-3 veckor senare.

Kan inte tänka mej att de har rätt att ta betalt för att man ska få ut sina provsvar. Du som patient har alltid rätt att få tillgång till din journal. Tar de betalt minskar ju den rätten eftersom det blir en fråga om ekonomisk status.

Jag har alltid fått provsvaren hemskickade, har aldrig bett om dem. Kan bero på att alla svar legat inom det "normala" så att det därför inte behövdes något läkarbesök p. g. a. provsvaren. Eller så är det bara en rutin som min husläkare har. Har inte betalat något extra. Kan kanske skilja sig mellan vårdcentraler och mellan Landsting.

Jag har alltid fått provsvaren hemskickade, har aldrig bett om dem. Kan bero på att alla svar legat inom det "normala" så att det därför inte behövdes något läkarbesök p. g. a. provsvaren. Eller så är det bara en rutin som min husläkare har. Har inte betalat något extra. Kan kanske skilja sig mellan vårdcentraler och mellan Landsting.

Min blodläkare brukar skicka ett brev med ett par värden i men de tar ju så mycket mer . Jag tycker det är kul att få hela bilden

• Like 1

• 1 month later...

Hade bokat tid hos min husläkare idag för att prata med nån jag litar på om jag verkligen ska ha nån medicin och i så fall vilken. Jag har ju varit utan blodtrycksmedicin ett halvår nu. Jag mäter blodtrycket hemma själv av och till och brukar ligga just precis på gränsen 140/90.

Hade kollat hela veckan och hade fantastiska värden med typ 130/80 varje morgon.

Hon sa att vi är ju inte unga längre och många läkare skriver ut blodtrycksmedicin i onödan så hon trodde det var lugnt... ända tills hon tog blodtrycket på mej där ... 180/110...

Nu ska jag få ta 24-timmarstryck, så får vi väl se vad det ger. Hon säger ju att så livlig som jag är kanske det inte är så farligt ändå. Vi hade rätt kul ihop när jag berättade om hur jag mår och vad jag äter.

Hon tackade för länkarna till Kostdoktorn ochAnnika Dahlqvist och hade läst dem - men jag märkte sen på hennes frågor att hon inte hade fattat riktigt... "Om man har bra pålägg är ju inte pizza så himla dålig mat..." "Du äter väl inte så mycket mättat fett?" Då berättade jag om mina frukostar med ägg och massor med smör eller majonnäs. Förhoppningsvis får hon sej en tankeställare eftersom hon var synnerligen impad av mina värden.

Jag länkade också till Ann Fernholms info om periodisk fasta, så hon hade själv provat med 5:2 ett drygt halvår men ledsnat.

Hon säger att hon brukar rekommendera kostförändring till patienter där hon tror att de kan vara motiverade och hon är inte främmande för att ta olika skolor och inte bara de traditionella. Dessutom rekommenderade hon nässelte i förebyggande syfte när jag berättade om den envisa urinvägsinfektion som jag inte riktigt fått bukt med genom huskurer. Naturligtvis kollar hon om jag behöver riktiga grejor också, men ingen antibiotika bara för säkerhets skull.

Hon säger också att hon till och med på en föreläsning fått information om vitlök i stället för statiner vid måttligt förhöjda kolesterolvärden.

• Like 4

Ditt höga blodtryck idag var nog det kända "vita rocken fenomenet", men bra att du får kolla det under 24 timmar :)

Jo så skrattade jag bort det både idag och förra gången när jag var hos blodläkaren och hon hetsade upp sej på 170/100. (Jag hade inte lika kul hos henne)

• Like 1

Men alltså - "Om man har bra pålägg är ju inte pizza så himla dålig mat..." Man tar sig för pannan! :wacko:

Jag berättade hur farligt spannmål är, men det gick nog inte in för hon skulle aldrig kunna tänka sej att vara utan macka själv... men är man inte sjuk så... Jag berättade hur snabbt jag reagerar på bröd, även om jag inte blir SJUK av det, bara omättlig dagen efter

• Like 1

Jag berättade hur farligt spannmål är, men det gick nog inte in för hon skulle aldrig kunna tänka sej att vara utan macka själv... men är man inte sjuk så... Jag berättade hur snabbt jag reagerar på bröd, även om jag inte blir SJUK av det, bara omättlig dagen efter

Håhåjaja...men titta vad jag hittade i Expressen häromdagen (rubriken är naturligtvis kvällstidningsmässigt helt fel, fokuset i artiken är på hälsoeffekterna) - http://www.expressen.se/halsoliv/fa-platt-mage-snabbt--valj-bort-vitt-gluten/

Detta var lustigt. Många LCHF-are känner till kostexperten Jim Mann, en expert av den gamla skolan.

Mann var en av experterna bakom kolhydratrika europeiska diabeteskostråd 2004. Samt en debattartikel i Lancet som sågade den svenska LCHF-rörelsen 2009: ”Fad diets in Sweden, of all places”.

Men nu verkar även Mann vara på väg att uppdatera sina kunskaper, liksom så många andra. Dr Anders ”DiabetesDoc” Tengblad lyssnade på honom tala på den stora diabeteskonferensen EASD i veckan. Då tyckte Mann klokt nog att diabetiker borde undvika pasta, potatis, ris, frukostflingor och bröd!

Bröd kallade han för ”en påse druvsocker”.

Mer hos dr Tengblad: Jim Mann – Bröd är en påse socker!

Tidigare

Ytterligare en internationellt erkänd kostexpert som uppdaterat sig om fett och kolhydrater: ”Jag hade fel, du hade rätt”

• Like 4

Jag fick svar från min läkare efter sista besöket. Blodtrycksmedicin får vi ju inte reda på förrän nästa vecka när jag tagit mitt 24 timmars men hon gjorde en personlig notering i provsvaret.

"Det var väldigt lärorikt att träffa dej och diskutera kosten. Kommer att titta på de sidor på internet som du hänvisat för att jag inte riktigt hunnit med detta tidigare. Önskar allt väl"

Så nu finns det garanterat en LCHFvänlig läkare i Uppsala.

Jag visste att hon var öppen nog att ta till sej nya saker som funkar :-)

• Like 4

Jag fick svar från min läkare efter sista besöket. Blodtrycksmedicin får vi ju inte reda på förrän nästa vecka när jag tagit mitt 24 timmars men hon gjorde en personlig notering i provsvaret.

"Det var väldigt lärorikt att träffa dej och diskutera kosten. Kommer att titta på de sidor på internet som du hänvisat för att jag inte riktigt hunnit med detta tidigare. Önskar allt väl"

Åh vad roligt!  :)

Ha, min läkare har vaknat efter 5 veckor och skickar mej ett brev om mitt senast blodprov som togs i början av december.

"jag har fått dina provsvar, de ligger helt i linje med tidigare så de kostomläggningar du gjort verkar fungera väldigt bra."

För 1,5 år sedan ville han säga upp bekantskapen med mej eftersom jag vägrade äta hans piller och inte lyssnade på hans råd :-) Han skrev i journalen att "pat äter tyvärr LCHF".

Ska bli jättekul i maj/juni när jag ska nästa prov och förhoppningsvis fått ner även triglyceriderna, om jag klarar mej utan blodtrycksmedicin tills dess.

Grattis till bättre hälsa =)

Min syster hade enorma problem med magen och fick tjata sig till provtagning (det tog många läkarbesök där de sa till henne att "ät mer fibrer, motionera och stressa mindre" innan de tillslut gick med på att ta prover). Under tiden som hon väntade på provsvar blev hon så pass sjuk att hon blev akut inlagd på sjukhus. Där visade sig att hon nästan hade hål på två ställen i tunntarmen och att hon hade Chrons. Samtidigt som hon ligger inne på lasarettet så ringer de från Vårdcentralen angående hennes provsvar. De sa; "vi har fått dina provsvar nu och det ser jättebra ut! Inget fel alls!" varpå min syster svarar "eeeh, jag ligger inlagd på sjukhus med nästan hål i tarmen, så jag tror inte det!"

Litar absolut inte på läkare och sjukvården längre! Hade själv problem med IBS i flera år. Fick samma råd som min syster, att äta mer fibrer etc. Äta mer fibrer gjorde bara saken värre!

Jättebra att du lyckats motbevisa denna läkare, förhoppningsvis kommer hen att ändra sin åsikt om LCHF nu =)

Grattis till bättre hälsa =)

Min syster hade enorma problem med magen och fick tjata sig till provtagning (det tog många läkarbesök där de sa till henne att "ät mer fibrer, motionera och stressa mindre" innan de tillslut gick med på att ta prover). Under tiden som hon väntade på provsvar blev hon så pass sjuk att hon blev akut inlagd på sjukhus. Där visade sig att hon nästan hade hål på två ställen i tunntarmen och att hon hade Chrons. Samtidigt som hon ligger inne på lasarettet så ringer de från Vårdcentralen angående hennes provsvar. De sa; "vi har fått dina provsvar nu och det ser jättebra ut! Inget fel alls!" varpå min syster svarar "eeeh, jag ligger inlagd på sjukhus med nästan hål i tarmen, så jag tror inte det!"

Litar absolut inte på läkare och sjukvården längre! Hade själv problem med IBS i flera år. Fick samma råd som min syster, att äta mer fibrer etc. Äta mer fibrer gjorde bara saken värre!

Jättebra att du lyckats motbevisa denna läkare, förhoppningsvis kommer hen att ändra sin åsikt om LCHF nu =)

Men jösses! Man tar sig för pannan!

Det är precis det här som är idealet, dvs att själv föregå som gott exempel. Då blir det snart sagt omöjligt att argumentera emot. Även om man "på andra sidan" är fortsatt tveksam så tenderar nyfikenheten väckas och man öppnar i bästa fall dörrar för att uppdatera sin kunskap.

Grymt kul tråd för övrigt och...Stoscha twelve points, Stoscha douze points! :)

• Like 4

Jag ÄR frisk!!!!

Jag har gått med 24-timmars blodtrycksmätare nu och min urgulliga husläkare ringde upp mej bara 2 timmar efter attjag lämnat in den.

Dygnsmedelvärdet var 148/92. Lite i högsta laget, men som hon tidigare konstaterat... jag är ju ingen ungdom längre. Sen hade jag 2 riktiga toppar. Igår kväll på 200 (jag konstaterade att det var nog när katten bet mej för att jag inte lydde kommando snabbt nog och slöade i soffan i stället för att gå ut till köket). Sedan idag 180 (vilket passade perfekt in på att jag utnyttjade lunchen till att gräva och skotta jord till den nya rabatt jag är tänkt att anlägga).

Hon sa lite tveksamt att jag är inte tänkt att skriva ut nån medicin om du inte absolut vill ha någon (varför skulle jag det???). Vi konstaterade att mina blodvärden är så bra så jag behöver inte oroa mej för nån förträngning som kan leda till stroke eller så.

Alltså... från 11 handikappande meciciner per dag till 1 (levaxin) xom jag ju stoppat i mej i över 30 år :-)

Åh vad roligt! Grattis!

Jag ÄR frisk!!!!

Jag har gått med 24-timmars blodtrycksmätare nu och min urgulliga husläkare ringde upp mej bara 2 timmar efter attjag lämnat in den.

Dygnsmedelvärdet var 148/92. Lite i högsta laget, men som hon tidigare konstaterat... jag är ju ingen ungdom längre. Sen hade jag 2 riktiga toppar. Igår kväll på 200 (jag konstaterade att det var nog när katten bet mej för att jag inte lydde kommando snabbt nog och slöade i soffan i stället för att gå ut till köket). Sedan idag 180 (vilket passade perfekt in på att jag utnyttjade lunchen till att gräva och skotta jord till den nya rabatt jag är tänkt att anlägga).

Hon sa lite tveksamt att jag är inte tänkt att skriva ut nån medicin om du inte absolut vill ha någon (varför skulle jag det???). Vi konstaterade att mina blodvärden är så bra så jag behöver inte oroa mej för nån förträngning som kan leda till stroke eller så.

Alltså... från 11 handikappande meciciner per dag till 1 (levaxin) xom jag ju stoppat i mej i över 30 år :-)

Underbart härligt :)

• Like 1