Pingvin Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Mycket intressant!Handlar om anti-angiogenesis, dvs. sådant som hindrar blodkärlen att börja försörja cancer så denna kan växa till och etablera sig ordentligt. Ännu en gång visar det sig att föda spelar en nyckelroll i hälsa. Jag tror starkt på att när man tar bort kolhydrater, speciellt snabba och koncentrerade samt inflammationsframkallande och lägger till fett samt bladgrönsaker och bär, nötter med mera så har man bästa förhållandena för anti-angiogenesis. Detta spelar säkerligen en nyckelroll i att blodtrycket även förändras och blir bättre.http://ed.ted.com/lessons/can-we-eat-to-starve-cancer-william-li 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Märkligt nog har han inte med socker på sin lista över mat som driver cancer (angiogenesis) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Ja det här tycker jag också är så himla intressant! Jag har precis läst boken Cancer as a Metabolic Disease av Thomas N. Seyfried (http://www.amazon.com/Cancer-Metabolic-Disease-Management-Prevention/dp/0470584920) eller delar av den om jag ska vara ärlig :-). Boken är lite för avancerad läsning för någon som liksom jag saknar djupare kunskaper i medicin och cellbiologi. Läs mer om den här http://ketopia.com/cancer-as-a-metabolic-disease-thomas-n-seyfried/ Mitt intresse för det här började när jag efter övergång till LCHF för några år sedan märkte hur "blemmor" och "prickar" började försvinna på mig. Jag levde lite i förnekelse innan eftersom vissa av fläckarna stämde med beskrivningen över sådana som kan vara malignt melanom och borde kollas upp, men tack och lov försvann de fläckarna först, när jag gick över till LCHF kost. Nu efter några år på (liberal) LCHF har praktiskt taget alla mina "åldersvårtor" försvuinnit. Förloppet har varit att en blemma börjar ömma och när man kliar så blöder den. De håller på så i några veckor, ibland flera månader och sedan läker det ut. Det är ju känt att cancerceller gillar glukos och jag har därför antagit att det gäller även för den typ av abnorma celler som åldesrvårtor består av och att min LCHF kost sänkt mitt blodsocker och därmed försvagat cellerna så att immunförsvaret kunnat bryta ner dom. Men det verkar bara vara en liten del i sanningen. Insulin och angiogenesis har uppenbarligen stor betydelse också. Ska vi nu behöva slänga 30 år av cancerforskning och behandling på sophögen precis som vi fått göra med diabetes- och obesitasforskningen!? Tanken svindlar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Tips om man vill läsa en lite förenklad version av Thomas Seyfried, Dr Georgia Ede har denna serie av inlägg - http://diagnosisdiet.com/what-causes-cancer/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Tack för videotipset! Väldigt fascinerande! Det glädjer mig att de valt att samarbeta med Dean Ornish. Förmodligen kommer resultaten att vara lika revolutionerande som i hans studier på hjärt- och kärlsjukdom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Tror eller rättare sagt hoppas (i o m att kunskapen ökar o sprider sig) att en ketogen kost kommer i framtiden ordineras vid cancer, demens (inklusice Alzheimers) och andra neurodegnerativa sjukdomar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Kunskapen att socker göder cancer har funnits i över 80 år, men den verkar inte tas tillvara inom sjukvården. Strålbehandling på förmiddagen följt av gödning av tumören vid lunch i form av kolhydratstinn kost. Känns konstruktivt... http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Heinrich_Warburg#Cancer_hypothesis 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 16, 2014 Author Share Posted January 16, 2014 Märkligt nog har han inte med socker på sin lista över mat som driver cancer (angiogenesis) Det reagerade jag också över. Men det lär komma, med tanke på att många forskare börjat ta reverse warburg effect på allvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 16, 2014 Author Share Posted January 16, 2014 Kunskapen att socker göder cancer har funnits i över 80 år, men den verkar inte tas tillvara inom sjukvården. Strålbehandling på förmiddagen följt av gödning av tumören vid lunch i form av kolhydratstinn kost. Känns konstruktivt... http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Heinrich_Warburg#Cancer_hypothesis Instämmer. Senast jag reagerade över det är nu när en bekants lilla son upp mot 9 årsåldern just nu är inne på Akademiska barnsjukhuset och behandlas för Leukemi. Han verkar inte svara så bra på cellgifterna och i det jag läst ser jag att de hade satt i glukosdropp. Jag ville skrika rätt ut när jag såg det, men känner att jag inte vågar påpeka det för mamman då jag vet att hon är misstänkt inställd till LCHF. Anledningen jag säger LCHF är för att om den grabbens cancer inte ska gödas med massor av glukogener så är det ketogen diet som gäller pronto för honom. För det är inte de friska cellerna som tar del av den glukos de göder honom med, utan det hamnar i stor omfattning hos cancercellerna och ökar deras celldelning omfattande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Instämmer. Senast jag reagerade över det är nu när en bekants lilla son upp mot 9 årsåldern just nu är inne på Akademiska barnsjukhuset och behandlas för Leukemi. Han verkar inte svara så bra på cellgifterna och i det jag läst ser jag att de hade satt i glukosdropp. Ja det är helt vansinnigt. Warburg fick ju Nobelpriset av en anledning. Varför struntar man i det? Har man kommit till andra slutsatser eller vad är problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Ja det är helt vansinnigt. Warburg fick ju Nobelpriset av en anledning. Varför struntar man i det? Har man kommit till andra slutsatser eller vad är problemet? Njae tyvärr var det inte han fick Nobelpriset för (tilldelades faktiskt två), men kunskapen finns på en del sjukhus i Tyskland, tex i Wurzburg rekommenderar man ketogen kost vid strål-eller cytostatika behandling, även i USA lär man använda det på enstaka sjukus, läs gärna mer här - http://lowcarbhealthyfat.com/2013/11/09/ketogenic-diet-in-cancer/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Kunniga pålästa läkare överallt rekommenderar redan sina patienter att åtminstone dra ner på snabba kolhydrater under själva behandlingen Hur många "kunniga/pålästa" vi har inom landet är svårt att veta?.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 19, 2014 Author Share Posted January 19, 2014 Kunniga pålästa läkare överallt rekommenderar redan sina patienter att åtminstone dra ner på snabba kolhydrater under själva behandlingen Hur många "kunniga/pålästa" vi har inom landet är svårt att veta?.. Min direkta reaktion är att det måste vara ett av det sämsta man kan göra att sätta glukosdropp i en cancerpatient, Mestadelen av det kommer gå direkt till att göda cancern man vill bekämpa. Ketos kan man ställa om till relativt snabbt, i alla fall hinner man nog det innan man påbörjar energikrävande konsekvenser av cellgifter. Men det är viktigt att känna till att cancerceller också kan delvis metabolisera glutamin har det visat sig. Det är en form av aminosyror i proteiner. Det finns inget som tyder på att man behöver att man måste ha tillskott av detta. Det är en icke-essentiell aminosyra som kroppen själv kan tillverka. Precis som kroppen/levern kan tillverka glukogener den behöver. Detta betyder att det kommer inte finnas överflöd av vare sig glutamin eller glukogener om man undviker intag av glutamin och är i ett ketogent tillstånd. Det verkar som att ketogen kost dock hämmar glutamin metabolismen. Däremot tros det att om man kanske är i extrem stress, varit med om trauma/chock eller tränar extremt hårt kan tillskott ha effekt eftersom syntesen hämmas i sådana tillstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Jag läste en lång tråd på KIF för några månader sen som behandlade denna fråga. Enligt vad jag kunde snappa upp fungerar det inte riktigt att strypa kolhydrater eftersom kroppen ändå ser till att ha socker i blodet, och därmed tillräckligt bränsle till cancercellerna (och alla andra celler). En annan sak som diskuterades var att anledningen varför en cancerpatient vanligtvis dör inte berodde på tumören i sig, utan snarare att man tynade bort eftersom man inte får i sig tillräckligt med energi för att immunförsvaret ska fungera. Eller något i den riktningen. Många med cancer har tydligen väldigt dålig matlust pga alla mediciner och dylikt. Om man inte ger dem glukosdropp har de väldigt svårt att få i sig tillräckligt med energi. Ifall ketogen kost hade varit såpass effektivt mot cancer hade nog detta tillämpats. Cancer är ju en välfärdssjukdom som även rika och inflytelserika personer drabbas av. Jag tvivlar på att det är någon slags konspiration från läkemedelsbolagen eftersom de vill sälja strålbehandlingar och chemoterapier. Även läkemedelsbolagsdirektörer och styrelseledamoter drabbas ju av cancer. Den här videon var ganska intressant. Snackar om cancer och ketogen diet. Verkar inte vara någon revolution direkt, dock kan det tydligen vara effektivt i förebyggande syfte ifall man också ligger på kaloriunderskott: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Jag läste en lång tråd på KIF för några månader sen som behandlade denna fråga. Enligt vad jag kunde snappa upp fungerar det inte riktigt att strypa kolhydrater eftersom kroppen ändå ser till att ha socker i blodet, och därmed tillräckligt bränsle till cancercellerna (och alla andra celler). Enligt den forskning jag tagit del av fungerar ketogen lite olika mot cancerceller beroende på vilka sorts celler det handlar om och vilka organ som är drabbade samt vilket stadium cancern befinner sig i. Det blir problem med ketogen diet om cancern sitter i levern och påverkar dess förmåga och kapacitet att producera ketoner, skulle man kunna säga som ett exempel. Men det finns fler anledningar till varför ketogen diet är att föredra i samband med cancer än enbart begränsa tillgången på glukos. Man begränsar även produktionen av IGF-1 vilket accelererar celldelning och är även vad det verkar en stark grundförutsättning för att cancer ska etablera sig. Detta vet man efter att ha studerat de som har defekt genetiskt på detta område och således är väldigt kortväxta att IGF-1 spelar stod roll. Där vet man även att överkonsumtion av kött också stegrar IGF-1 och bäst att då hålla protein vid 20% andel i intag. Cancerceller har inte bara defekt metabolism vad gäller förlorad förmåga att bränna ketoner, utan hela cellen är i overdrive där den kräver mycket mer energi i form av glukos och glutamin för att hålla igång celldelning och överleva. Det bekräftas i det William Li säger eftersom cancercellerna behöver massiv ökning av tillförsel av dessa genom att blodkärl växer till sig för att leverera kravet. Då måste det rimligen vara någon sorts effekt på tillväxten om glukogener är begränsade i blodströmmen. En annan sak som diskuterades var att anledningen varför en cancerpatient vanligtvis dör inte berodde på tumören i sig, utan snarare att man tynade bort eftersom man inte får i sig tillräckligt med energi för att immunförsvaret ska fungera. Eller något i den riktningen. Kan vara, men under ketogen drift har ju de friska cellerna fördelen att ha ketonerna för sig själva och inte ha behov av glukogenerna. Men det beror nog också exakt vad det är för cancer och vilka områden som är drabbade. Många med cancer har tydligen väldigt dålig matlust pga alla mediciner och dylikt. Om man inte ger dem glukosdropp har de väldigt svårt att få i sig tillräckligt med energi. Det är mycket möjligt. Har man cancer i magsäcken, levern och matsmältningssystemet gör det inte heller saken bättre. Men frågan är hur cancerpatienter upplever hunger och behov av föda på samma vis under ketogen diet och drift under ketoner. Det är en mycket mer koncentrerad föda av energi. Matlust kan man tappa vid cellulär svält på grund av cancern i sig också just för att det blir näringsbrist på grund av cancerns stora aptit? Ifall ketogen kost hade varit såpass effektivt mot cancer hade nog detta tillämpats . Det gör den på många ställen, dock inte i Sverige. Senast såg jag att sjukhus i tyskland använder sig av ketogen kost som del i behandling mot cancer. Cancer är ju en välfärdssjukdom som även rika och inflytelserika personer drabbas av. Jag tvivlar på att det är någon slags konspiration från läkemedelsbolagen eftersom de vill sälja strålbehandlingar och chemoterapier. Även läkemedelsbolagsdirektörer och styrelseledamoter drabbas ju av cancer. Svårt att säga. Det finns nog även de som exploaterar likt de gjort med AIDS/HIV preparat. Men det är förmodligen inte direkt omfattande. Den här videon var ganska intressant. Snackar om cancer och ketogen diet. Verkar inte vara någon revolution direkt, dock kan det tydligen vara effektivt i förebyggande syfte ifall man också ligger på kaloriunderskott: Ketogen kost/låg tillgång till glukogener/lågt IGF-1/ har nog mest betydelse i vilken cancerform det handlar om och preventiv mot att uppkomsten ska kunna etablera sig och utveckla sig till cancer och sprida sig. Tillsammans med anti-angiogenesis tror jag det kan göra väldigt stort skydd mot att mutationer etablerar sig och växer vidare som defnitionen av att man fått sjukdomen cancer. Det lär visa sig i framtiden mer och mer misstänker jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts