Jump to content

Här börjar min resa!

lchfannaschweiz

Recommended Posts

Hej kära lchf:are!

Jag är nybörjare,snart 2 veckor och mår otroligt bra. Har precis startat en blogg, vore kul om någon kunde titta in:

http://lchfannaschweiz.blogspot.se/

Denna bloggen kommer vara en personlig blogg om min resa mot ett lättare liv. Något jag vet av erfarenhet är att stöd från folk, kända som okända är otroligt viktigt och peppande. Så kika gärna in där om ni vill. 

Om detta inte är ett bra ställe att lägga ut länkar så ber jag om ursäkt och den kan läggas någonannanstans eller tas bort!

kramar från Anna bland alper och snö!

• Like 3

Grymt jobbat Anna! 

Vad kul att du går in för det ordentligt och att det funkar så bra för dig. 

Förresten har jag surfat runt och kollat på vandringsresor i Schweiz  ;)

Oh vad kul! Schweiz är underbart måste jag få lov att säga. Du skrev nånstans (tror det kan ha varit instagram eller min blogg) att du undrade över somrarna här. 

Det många inte vet och tänker på är att Schweiz är granne med Italien och Frankrike vilket betyder varmt väder. Vi har mellan 30-35 på högsommaren och redan från mars kan vi ha 20 grader ute. 

Jag tycker absolut ni ska komma och vandra här. Men köp inga paketresor, jag hjälper gärna till att få till något som är billigare och roligare. Och så har du ju Zürich som faktiskt är listad som nr  5 som resemål att besöka under 2014 av Lonely Planet. I Zürich finns massa shopping, både lyx och flärd men också alternativa designgator osv. Små ekobutiker osv osv. En fantastisk stad :) Lokaltrafiken funkar som en klocka så man tar sig runt överallt med tåg. Det betyder att man kan bo ett par nätter inne i stan, sen ta tåget ut på landet, boka ett par nätter på något litet BnB och sen vandra. Får man storstad och natur tillsammans. Och bada i gröna alpsjöar är inte helt fel ;)

Tänkte bara uppdatera och säga att i dag fick jag mitt första giftiga mail från en "vän". En förstå sig påare som talade om att det är ju bra om jag går ner i vikt men att den metoden jag tagit till är farlig. Träning och varierad mat är det enda som funkar. En gammal amelia artikel skickades med också. Jag kontrade med SBU rapporten och ett litet: tack för att du bryr dig men jag har redan noga undersökt detta och vet nog vad som funkar bra för mig. 

Jag har ju också varit skeptiker men hade aldrig kunnat skicka ett sånt mail. Oh well, folk gör det väl i välvilja gissar jag...

• Like 6

Tänkte bara uppdatera och säga att i dag fick jag mitt första giftiga mail från en "vän". En förstå sig påare som talade om att det är ju bra om jag går ner i vikt men att den metoden jag tagit till är farlig. Träning och varierad mat är det enda som funkar. En gammal amelia artikel skickades med också. Jag kontrade med SBU rapporten och ett litet: tack för att du bryr dig men jag har redan noga undersökt detta och vet nog vad som funkar bra för mig. 

Jag har ju också varit skeptiker men hade aldrig kunnat skicka ett sånt mail. Oh well, folk gör det väl i välvilja gissar jag...

Bra skrivet! Vissa vet inte vad dom pratar om :)

• Like 1

Mysig blogg du har :-)

Imorgon har jg kört 1 vecka med strikt LCHF (detta är typ 4,de gången) men denna gång har ag BESTÄMT mig :-D detta är nu mitt nya liv :-) Jag mår så himla bra av att äta såhär, håller mig ordentligt mätt ch mitt sötsug är HELT borta :-)

jag kommer följa din blogg Anna :-)

Oh vad kul! Schweiz är underbart måste jag få lov att säga. Du skrev nånstans (tror det kan ha varit instagram eller min blogg) att du undrade över somrarna här. 

Det många inte vet och tänker på är att Schweiz är granne med Italien och Frankrike vilket betyder varmt väder. Vi har mellan 30-35 på högsommaren och redan från mars kan vi ha 20 grader ute. 

Jag tycker absolut ni ska komma och vandra här. Men köp inga paketresor, jag hjälper gärna till att få till något som är billigare och roligare. Och så har du ju Zürich som faktiskt är listad som nr  5 som resemål att besöka under 2014 av Lonely Planet. I Zürich finns massa shopping, både lyx och flärd men också alternativa designgator osv. Små ekobutiker osv osv. En fantastisk stad :) Lokaltrafiken funkar som en klocka så man tar sig runt överallt med tåg. Det betyder att man kan bo ett par nätter inne i stan, sen ta tåget ut på landet, boka ett par nätter på något litet BnB och sen vandra. Får man storstad och natur tillsammans. Och bada i gröna alpsjöar är inte helt fel ;)

Det låter ju faktiskt riktigt nice :) Jag är så dålig på geografi och tänkte nog inte att det skulle vara sådär gött. Vi är långt ifrån mästervandrare, vad finns det för alternativ för sådana som oss. Egentligen vet jag inte om jag vill gå mer än ett par timmar, det är egentligen mest utsikten jag vill åt ;) När skulle du säga är bäst att åka dit? Vad gullig du är som erbjuder att hjälpa oss förresten :)

Det är väl det klassiska argumentet det där, att det är bra att lite av allt. Det jag aldrig har förstått är varför det skulle vara bra att äta av saker som är skadliga för kroppen. Jag antar att det är en ursäkt, vilket naturligtvis är helt okej, men att ifrågasätta ditt beslut är bara oförskämt tycker jag.

Själv har jag knappt berättat för någon att jag äter LCHF. Bara min sambo, min syster, ett par vänner och sen skriver jag ju om det på bloggen, men den har jag inte länkat till på facebook eller så. Jag orkar helt enkelt inte med en massa liv från folk som inte är pålästa. Det roliga är att ingen lägger märke till det eller kommenterar det i lunchrummet heller, vilket kan bero på att det ser ut som helt normal mat (eftersom det är det).

Jag hade dock en liten argumentation med en på jobbet häromdagen som tyckte att feta människor var lata som inte orkade lyfta på arslet och träna. Jag sa då att kosten är det viktigaste, kanske 75% av hela grejen, att träning såklart är jättebra, men att det har visat sig ha en marginell effekt på viktnedgång. Hon sa att hon inte ser det så (vad det nu är för argument?) och menade att det krävs träning för att gå ner i vikt. Jag gav flera exempel på folk som hade gått ner många kilon utan träning och då menade hon att det bara gäller folk som har många kilon att gå ner. Ursäkta babblandet, men såna diskussioner gör mig bara sjukt trött och irriterad, speciellt när det är med den tvärsäkra och lite otrevliga typen.

Kontentan av det hela: Kör ditt race och låt henne tappa hakan över hur grymt det kommer gå för dig. Det skulle inte förvåna mig om hon själv blir lite nyfiken då ;)

• Like 1

Hej på er!

Nu har jag snart hållt på i 1 månad och sammanlagt hittils -3,5 kg och -7 cm runt hela kroppen. Det känns bra även om jag gärna sett mer viktminskning såhär i början. Men jag känner mig stenfast vi detta. Sa i början att jag ger det en månad för jag mådde riktigt dåligt den första veckan men nu när jag snart hållt på 1 månad ser jag ingen anledning att sluta. Maten smakar bra, suget är borta och jag känner mig pigg. 

Uppdaterar bloggen lite då och då, kika gärna in:

http://lchfannaschweiz.blogspot.com

Det är väl det klassiska argumentet det där, att det är bra att lite av allt. Det jag aldrig har förstått är varför det skulle vara bra att äta av saker som är skadliga för kroppen. Jag antar att det är en ursäkt, vilket naturligtvis är helt okej, men att ifrågasätta ditt beslut är bara oförskämt tycker jag.

Själv har jag knappt berättat för någon att jag äter LCHF. Bara min sambo, min syster, ett par vänner och sen skriver jag ju om det på bloggen, men den har jag inte länkat till på facebook eller så. Jag orkar helt enkelt inte med en massa liv från folk som inte är pålästa. Det roliga är att ingen lägger märke till det eller kommenterar det i lunchrummet heller, vilket kan bero på att det ser ut som helt normal mat (eftersom det är det).

Jag hade dock en liten argumentation med en på jobbet häromdagen som tyckte att feta människor var lata som inte orkade lyfta på arslet och träna. Jag sa då att kosten är det viktigaste, kanske 75% av hela grejen, att träning såklart är jättebra, men att det har visat sig ha en marginell effekt på viktnedgång. Hon sa att hon inte ser det så (vad det nu är för argument?) och menade att det krävs träning för att gå ner i vikt. Jag gav flera exempel på folk som hade gått ner många kilon utan träning och då menade hon att det bara gäller folk som har många kilon att gå ner. Ursäkta babblandet, men såna diskussioner gör mig bara sjukt trött och irriterad, speciellt när det är med den tvärsäkra och lite otrevliga typen.

Kontentan av det hela: Kör ditt race och låt henne tappa hakan över hur grymt det kommer gå för dig. Det skulle inte förvåna mig om hon själv blir lite nyfiken då ;)

Men i Sverige är det väl ingen stor grej att äta lchfkost? Eller kanske bara om man vill gå ner i vikt men inte som en livsstil? Här är det ju nästan helt okänt och de ligger väl än 10 år efter eller så ;)

Fast det är klart endel säger ju trots allt ändå att de inte tror på att äta massa bacon, de fattar ju inte vad det handlar om.  Men jag känner mig säker i det jag gör trots allt och är bra på argumenation. Pratade dock med en tjej som bara: ja jag tror definitivt på low carb men jag kommer köra low fat också. Alltså lågkalori och lågkolhydrat.  Men hon tillhör ju gruppen som gillar att späka sig så det kanske inte är så konstigt. Jag gillar livet lite för mycket för att gå runt och må dåligt och vara hungrig ;)

• 2 weeks later...

1 månad har gått! - 5,3 kg, så det går helt enkelt riktigt bra. En rivstart kan man ju kalla det :)

Att vikten minskar är jättekul och grunden till att jag började men nu när jag äter denna kost måste jag säga att en av de största vinsterna trots allt är att jag tagit "makten" över maten och inte tvärtom. Det känns som att jag hela mitt liv drivits av att när jag får äta något gott nästa gång men det är som bortblåst vilket är en ljuvlig känsla!!!!

• Like 2

1 månad har gått! - 5,3 kg, så det går helt enkelt riktigt bra. En rivstart kan man ju kalla det :)

Att vikten minskar är jättekul och grunden till att jag började men nu när jag äter denna kost måste jag säga att en av de största vinsterna trots allt är att jag tagit "makten" över maten och inte tvärtom. Det känns som att jag hela mitt liv drivits av att när jag får äta något gott nästa gång men det är som bortblåst vilket är en ljuvlig känsla!!!!

Underbart bra resultat efter en månad. Jag har ätit Lchf många år men får nog i mig för mkt kolhydrater via grönsaker och en och annan  frukt. Jag ska ta nya tag nu och köra mer strikt. Jag kommer kika in hos dig och se hur det går. Hade skrivit en lång kommentar på din blogg när allt försvann eftersom jag försökte googla vad vorschau betydde ;) haha.

haha, jag ber om ursäkt. Har försökt få den till svenska men mitt googlekonto är tyvärr inställt på tyska. 

Jag äter helt fritt grönsaker men har inte ätit någon frukt alls. Men det blir inte lika mycket sallad på samma sätt som innan för om man har

tex kokt broccoli till maten så känns det lite för mycket med sallad till det också. 

Underbart bra resultat efter en månad. Jag har ätit Lchf många år men får nog i mig för mkt kolhydrater via grönsaker och en och annan  frukt. Jag ska ta nya tag nu och köra mer strikt. Jag kommer kika in hos dig och se hur det går. Hade skrivit en lång kommentar på din blogg när allt försvann eftersom jag försökte googla vad vorschau betydde ;) haha.

• 1 month later...

Hej på er!

Long time no see. Fast inte när det gäller LCHF. Har kört på i snart 3 månader och gått ner 10 kg hittils. 

Har dessutom kommit i gång ordentligt med träning och känner äntligen för första gången i mitt liv att

det är JAG som har makten över mitt liv och inget annat. 

Har inte haft ett återfall heller, känner att ingenting kan stoppa mig nu.

I början var jag inte så superstrikt, åt allså lite mer som lchf-klubben med mkt bär, mejerier och mörk choklad. Det var en bra start för mig då man känner att man inte måste offra allt. 

Men med tiden har jag skurit bort mer och mer då jag inte har något sug längre. Äter numera ingen mörk choklad, väldigt sällan (kanske var tredje helg) något med mandelmjöl i och ytterst lite mejerier (oftast bara grädde i så fall) och inte såna mängde bär. Jag kan inte vara helt utan bären då det ger en fräschhet men det handlar om ett par hallon till min kokosgröt lite då och då och inte flera gånger per dag. Har även dragit ner på antal måltider och satsar numera på att bara äta mat och inte massa mellisar. Kan hände att jag äter det ibland beroende på hur mkt jag ätit under dagen (har 4 barn hemma, ibland är det svårt att få middagsro) men jag försöker äta när jag är hungrig och inte efter rutin. 

Jag går ofta in här på kostdoktorn då jag verkligen älskar den lugna och nyanserade framtoningen han har. 

Kika gärna in i min blogg om ni har lust :)

http://lchfannaschweiz.blogspot.se/

Ta hand om er!
kramar Anna

• Like 3