Johanna07 Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Vad är gluconeogenesis? Måste kortisol höjas för att starta gluconeogenesis? Är det "stressande" för kroppen? Varför skulle detta vara ett problem på en ketogen diet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Glukoneogenes är en bakvänd Glykolys! Näe kortisol behöver inte höjas.. men om kortisol höjs så stimulerar det främst Glykogenolys. Kortisol kan vara stressande.. eller rättare sagt stress trigga kortisol.. och då stiger blodsockerhalten.. en av hormonerna i Flight or fight mekanismen. Det är inget problem på ketogen diet.. det är naturligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 14, 2014 Author Share Posted January 14, 2014 Glukoneogenes är en bakvänd Glykolys! Näe kortisol behöver inte höjas.. men om kortisol höjs så stimulerar det främst Glykogenolys. Kortisol kan vara stressande.. eller rättare sagt stress trigga kortisol.. och då stiger blodsockerhalten.. en av hormonerna i Flight or fight mekanismen. Det är inget problem på ketogen diet.. det är naturligt. Så varför behövs glukogenesen? Är det för att konvertera fett till glukos i levern? Och vad är det som avgör om kortisol höjs eller inte? DIskuterar med en kvinna och hon säger att en ketogen diet sliter på kroppen därför att kortisol behövs höja för att kicka igång denna process. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Ja, det är kroppens sätt att producera glukos av protein och vissa fettsyror. Är ju det som gör att du överlever om du nollar kolhydraterna. Kan ju inget om kortisol men högt kortisol leder väl till högt blodsocker och inlagring av bukfett o det brukar ju inte vara problemet med LCHF, så det låter konstigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 14, 2014 Author Share Posted January 14, 2014 Ja, det är kroppens sätt att producera glukos av protein och vissa fettsyror. Är ju det som gör att du överlever om du nollar kolhydraterna. Kan ju inget om kortisol men högt kortisol leder väl till högt blodsocker och inlagring av bukfett o det brukar ju inte vara problemet med LCHF, så det låter konstigt. Men om man då inte nollar kolhydraterna utan ligger på 20-50 gr kh, kommer glukogenesen att sätta igång då också eller lagrar lever glukos från kolhydraterna istället? Jag fattar inte heller detta med kortisol. Jag tror inte hon menar kroniskt förhöjda värden utan att kortisol måste höjas för att sätta igång denna process. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 14, 2014 Author Share Posted January 14, 2014 Hur mycket glukos kan lagras i levern och hur mycket gr kh/dag behövs för att uppnå detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 He..misstänker att du kommer att få bra svar av Zepp sen Men rimligtvis så triggar processen igång även om du äter kolhydrater... tex om det gått viss tid efter måltid för att upprätthålla jämt blodsocker, skulle jag tro 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 En länk till Jonas B. http://www.jonasbergqvist.se/sidor/balansera-dina-hormoner/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Matt Lalonde snackar om problemet med ketogen diet och förhöjda kortisolnivåer för folk som tränar eller i övrigt lever lever ett väldigt aktivt liv. http://youtu.be/Glt11C83_9U?t=28m4s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Hur mycket glukos kan lagras i levern och hur mycket gr kh/dag behövs för att uppnå detta? Värdet som brukar anges är att man kan spara ca 100 gram kolhydrater i levern men om det funkar när man äter LCHF vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Hur mycket glukos kan lagras i levern och hur mycket gr kh/dag behövs för att uppnå detta? 100 gram glukogen lagras i levern, och 400 gram i muskelaturen. Gluconeonegesen är det vi ska berätta om för människor som tror att vi måste äta kolhydrater för att hjärnan ska fungera. Levern bildar av aminosyror, glycerol och mjölksyra det glucos som kroppen behöver. Det tar ungefär 2-4 dygn för kroppen att uppreglera denna funktion när man börjar med LCHF och det är på grund av det man kan må väldigt dåligt i början av lågkolhydratkost. Jag tror att även njuren kan vara inblandad i denna funktion vid hög fettdrift. Så vi behöver inte ett endaste gram kohydrater för att detta ska uppnås Som sagt, detta är den centrala delen i att vi överlever på noll kolhydrater. Det här med att kortisolet ska öka har jag aldrig hört talas om och tycker rent teoretiskt att det bör vara tvärt om, då vi utsätter kroppen för mindre stress på lågkolhydrat, men jag vet inte. Kortison är ju ett katabolt hormon och man säger ju att det är de anabola hormonerna som ökar vid LCHF, och därmed ökar fettförbränningen och likaså muskelmassan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 15, 2014 Author Share Posted January 15, 2014 100 gram glukogen lagras i levern, och 400 gram i muskelaturen. Gluconeonegesen är det vi ska berätta om för människor som tror att vi måste äta kolhydrater för att hjärnan ska fungera. Levern bildar av aminosyror, glycerol och mjölksyra det glucos som kroppen behöver. Det tar ungefär 2-4 dygn för kroppen att uppreglera denna funktion när man börjar med LCHF och det är på grund av det man kan må väldigt dåligt i början av lågkolhydratkost. Jag tror att även njuren kan vara inblandad i denna funktion vid hög fettdrift. Så vi behöver inte ett endaste gram kohydrater för att detta ska uppnås Som sagt, detta är den centrala delen i att vi överlever på noll kolhydrater. Det här med att kortisolet ska öka har jag aldrig hört talas om och tycker rent teoretiskt att det bör vara tvärt om, då vi utsätter kroppen för mindre stress på lågkolhydrat, men jag vet inte. Kortison är ju ett katabolt hormon och man säger ju att det är de anabola hormonerna som ökar vid LCHF, och därmed ökar fettförbränningen och likaså muskelmassan Även jonas skrev i länken ovan om kortisolet... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Även jonas skrev i länken ovan om kortisolet... Hoppsan, den såg jag inte, Tack, där finns det mycket att läsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Om jag förstår Jonas Bergqvist rätt skall det till överträning (stress för kroppen) för att kortisol skall bli skadligt i träning. Frågan blir då är om man kan skylla på den ketogena kosten? Här är ett klipp med Jeff Volek som bland annat forskar på ketogen kost för elitidrottare och det visar sig, om jag uppfattar det rätt, fungera alldeles utmärkt men jag uppfattar också som att denna foskning är i sin linda. Vad han påpekar flera gånger och också att toleransen för kolhydrat är individuell. Om idrottsmän (kvinnor) mår dåligt på sin ketogena kost är frågan varför de inte lyssnar på sina kroppar och åtgärdar det i tid. Jag har ingen uppfattning om det är mer kolhydrat som är lösningen. Kanske någon annan som har svar på detta? Här är klppet med Jeff Volek, dryga 45 minuter in http://www.youtube.com/watch?v=GC1vMBRFiwE 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Här hittade jag en hel del intressant: http://www.ketotic.org/2012/07/ketogenic-diets-and-stress-part-i.html Summary:GNG is stimulated by glucagon, and as long as the GNG response to glucagon is enough to restore blood sugar before it goes down to about 55mg/dL, cortisol will not be called upon to regulate blood sugar. By the time blood sugar levels have gotten so low that cortisol is deployed to help fix it, hypoglycemic symptoms also appear. Keto dieters don't appear to experience hypoglycemic symptoms (except in some cases involving inadequate protein or prolonged fasting). In fact keto diets, especially protein-adequate keto diets, have been used to reduce the occurrence of hypoglycemic episodes in susceptible people. Therefore it is not true that because keto diets use GNG for blood sugar regulation, they cause stress to the body. Since blood sugar is easily measured, you can indirectly test for whether cortisol is being used to regulate your blood sugar yourself. If you find it to be low, there are other strategies you can try to alleviate it that don't involve giving up your keto diet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 (edited) Vi får nog ta det lite från början.. och första brasklappen är att det är insulin och glukagon som är de som i huvudsak reglerar glukoneogenesen! Först.. vi har 5 hormon som höjder blodsocker men bara 1 som sänker det! De fem är glukagon, adrenalin, noradrenalin, tillväxthormon och kortisol.. alla förekommer hela tiden i blodet.. i olika blandningar.. för att finjustera blodsocker plus en massa annat! Insulin dämpar glukoneogenes, glykogenolys, lipolys, ketos samt betaoxidation.. det är ett inlagrande hormon, högst aktivitet efter en måltid. Sen så.. glukoneogenes pågår hela tiden, lixom ketos och lipolys samt inlagring av fett i fettväven.. skillnaden är vad som dominerar över dygnet! Tex så består 10% av energiinnehållet i fett av glycerol, vid lipolys avgår det glycerol till blodet och FFA transporteras med hjälp av albumin i blodet för att användas som energi. Glycerolet används sen inte i ny inlagring av fett, utan lipoproteinlipas tar upp nytt glukos ur blodet och glycerolet går till levern där det konverteras till glukos igen. Röda blodkroppar kan bara använda glukos men slutprodukten är laktat.. som sen går till levern och binjurebarken där det genomgår glukoneogenes och omvandlas till glukos. Såå.. när blodsockret sjunker.. så sjunker insulin och glukagon stiger.. det innebär en ökad glykogenolys och glukoneogenes.. samt lipolys. Kortisol har lite andra användningsområden.. det reglerar blodsocker mer akut.. eller i akuta situationer som panik, ångest, livshotande fara och under motion! Så undvik motion.. det höjer kortisol! Sen så.. helt plötsligt får man för sig att LCHF är en bra grej.. äter 80, 15, 5, det innebär 25 gram kolisar direkt från maten och det blir cirka 180 gram fett för en som äter 2000 Kcal om dagen.. vilket ger cirka 65 gram glukos, tillsammans med kolisarna.. sen kommer aminosyror, laktat och ketonkroppar att täcka resten. Och det sker ett skifte från amonigenes till glukoneogenes.. man kissar ut mindre kväve. Man skall inte räkna ihop E% och gram.. men nu är det justerat Edited January 15, 2014 by Zepp 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Vi får nog ta det lite från början.. och första brasklappen är att det är insulin och glukagon som är de som i huvudsak reglerar glukoneogenesen! Först.. vi har 5 hormon som höjder blodsocker men bara 1 som sänker det! De fem är glukagon, adrenalin, noradrenalin, tillväxthormon och kortisol.. alla förekommer hela tiden i blodet.. i olika blandningar.. för att finjustera blodsocker plus en massa annat! Insulin dämpar glukoneogenes, glykogenolys, lipolys, ketos samt betaoxidation.. det är ett inlagrande hormon, högst aktivitet efter en måltid. Sen så.. glukoneogenes pågår hela tiden, lixom ketos och lipolys samt inlagring av fett i fettväven.. skillnaden är vad som dominerar över dygnet! Tex så består 10% av energiinnehållet i fett av glycerol, vid lipolys avgår det glycerol till blodet och FFA transporteras med hjälp av albumin i blodet för att användas som energi. Glycerolet används sen inte i ny inlagring av fett, utan lipoproteinlipas tar upp nytt glukos ur blodet och glycerolet går till levern där det konverteras till glukos igen. Röda blodkroppar kan bara använda glukos men slutprodukten är laktat.. som sen går till levern och binjurebarken där det genomgår glukoneogenes och omvandlas till glukos. Såå.. när blodsockret sjunker.. så sjunker insulin och glukagon stiger.. det innebär en ökad glykogenolys och glukoneogenes.. samt lipolys. Kortisol har lite andra användningsområden.. det reglerar blodsocker mer akut.. eller i akuta situationer som panik, ångest, livshotande fara och under motion! Så undvik motion.. det höjer kortisol! Sen så.. helt plötsligt får man för sig att LCHF är en bra grej.. äter 80, 15, 5, det innebär 5 gram kolisar direkt från maten och det blir cirka 180 gram fett för en som äter 2000 Kcal om dagen.. vilket ger cirka 40-50 gram glukos, tillsammans med kolisarna.. sen kommer aminosyror, laktat och ketonkroppar att täcka resten. Och det sker ett skifte från amonigenes till glukoneogenes.. man kissar ut mindre kväve. Var det inte det jag skrev? (Fantastiskt bra förklaringar, Zepp 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 16, 2014 Author Share Posted January 16, 2014 Jag förstår ändå inte. Menar du/ni att kortiol används för att starta igång glukoneogenes när vi befinner oss i ett krisläge, dvs svält eller alldeles för hård träning men under vanliga förhållanden så kommer inte kortisolet att höjas pga av får lite kolhydrater. Kanske inte speciellt om man ligger på 50 gr kh/dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Jag förstår ändå inte. Menar du/ni att kortiol används för att starta igång glukoneogenes när vi befinner oss i ett krisläge, dvs svält eller alldeles för hård träning men under vanliga förhållanden så kommer inte kortisolet att höjas pga av får lite kolhydrater. Kanske inte speciellt om man ligger på 50 gr kh/dag. Det är betydligt mer komplicerat än så! Grejen är att alla 5 hormon som höjer blodsocker finns i blodet hela tiden.. samt insulin som hämmar dem! Och det är främst glukagon som höjer glukoneogenes och glykogenolys.. under normala förhållanden. Kortisol är ett sk stresshormon.. inte riktigt sant men det ökar märkbart när situationer så kräver som "flight and fight" mekanismen.. eller under tillfälligt högt energiuttag! Sen så regleras förloppet oxå beroende på tillgängligt substrat.. vid en viss brytpunkt när insulin och blodsocker når en lägre nivå så går produktionen över från uppbyggnad av triglycerider till produktion av glukos och ketonkroppar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 17, 2014 Author Share Posted January 17, 2014 Ok, så är det blodsocker nivån i blodet som avgör om glukoneogenes sätter igång eller inte? Och alla 6 hormonerna spelar roll, men i de flesta fall så ör det glukagon som reglerar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Ska man jämföra med vad som händer personer som har diabetes 1, så startar en utsöndring av kortisol, adrenalin och glukagon när blodsockret (oftast då pga "överdosering" av insulin i spruta) sjunker under 3 mmol/l eller så. Detta orsakas alltså av det låga blodsockret. Äter man LCHF och har fungerande insulinproduktion finns knappast någon chans att någonsin hamna så lågt i blodsocker just pga gluconeogenesis från de källor som nämnts ovan (aminosyror, glycerol o mjölksyra). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 17, 2014 Author Share Posted January 17, 2014 Ska man jämföra med vad som händer personer som har diabetes 1, så startar en utsöndring av kortisol, adrenalin och glukagon när blodsockret (oftast då pga "överdosering" av insulin i spruta) sjunker under 3 mmol/l eller så. Detta orsakas alltså av det låga blodsockret. Äter man LCHF och har fungerande insulinproduktion finns knappast någon chans att någonsin hamna så lågt i blodsocker just pga gluconeogenesis från de källor som nämnts ovan (aminosyror, glycerol o mjölksyra). Aha, så det är "extremlägen" i blodsockernivån som gör att kortisol (liksom andra hormon) används för att trigga igång gluconeogenesis?. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Aha, så det är "extremlägen" i blodsockernivån som gör att kortisol (liksom andra hormon) används för att trigga igång gluconeogenesis?. Så förstår jag det, ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Så förstår jag det, ja. Jag ka ha fel, men jag har förstått det som att gluconeogenesen alltid pågår, naturligtvis beroende på hur mycket kolhydrater vi får i oss, och att det egentligen inte måste till några "extremlägen", det räcker kanske med att vi sover en natt? Gluconeogenesen är en relativt energikrävande process, så hjärnan är prioritet ett i denna process 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 17, 2014 Author Share Posted January 17, 2014 Jag ka ha fel, men jag har förstått det som att gluconeogenesen alltid pågår, naturligtvis beroende på hur mycket kolhydrater vi får i oss, och att det egentligen inte måste till några "extremlägen", det räcker kanske med att vi sover en natt? Gluconeogenesen är en relativt energikrävande process, så hjärnan är prioritet ett i denna process Det är jag med på, men frågan är i vilket fall kortisol höjs för att sätta igång gluconeogenesen? Alltid, aldrig eller vid vissa extremsituationer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Hmm... när jag tänker efter så är väl effekten av kortisol, adrenalin och glukagon att leverns förråd av glykogen illa kvickt släpps ut i blodet! Gluconeogenesis pågår nog mest hela tiden och det lagras i lever o muskler tills det behövs. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Se det hela som en bil med 5 gaspedaler och 1 broms! Glukoneogenes pågår hela tiden, vart skulle annars allt laktat och glycerol ta vägen.. kan tala om för dig att vi inte kissar ut det! Utan den riktiga frågan är hur vi får en ökad glukoneogenes när så behövs! Kortisol, Adrenalin, Noradrenalin, Tillväxthormon samt Glukagon påverkar hela tiden Glukoneogenesen.. och Insulin bromsar de andras verkan.. det är en kaskadreglering.. men vid Ketogen diet är det främst Glukagon som ökar den neoglukagona aktiviteten. Och olika hormon påverkar olika vävnad olika mycket till stora delar beroende av hur många receptorer som finns för varje hormon i olika vävnad! Och Glukagonreceptorer finns främst i levern! "The glucagon receptor is a 62 kDa protein that is activated by glucagon and is a member of the class B G-protein coupled family of receptors, coupled to G alpha i, Gs and to a lesser extent G alpha q. Stimulation of the receptor results in activation of adenylate cyclase and increased levels of intracellularcAMP. In humans, the glucagon receptor is encoded by the GCGR gene. Glucagon receptors are mainly expressed in liver and in kidney with lesser amounts found in heart,adipose tissue, spleen, thymus, adrenal glands, pancreas, cerebral cortex, and gastrointestinal tract.! http://en.wikipedia.org/wiki/Glucagon_receptor 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts