helena.e Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Hej Allihopa! Jag har läst en hel del på nätet om LCHF nu och det mesta handlar ju om att gå ner i vikt. Men jag har även stött på sidor som handlar om att man kan använda LCHF för att gå upp i vikt och jag tänkte höra med er om det finns någon som vet mer om det? Min sambo har börjat äta samma mat som mig, om än en väldigt mycket mer liberal version där han fortfarande inte har gett upp chipsen och frukostmackan. Till saken hör att han är väldigt smal redan och jag undrar om någon här har erfarenhet av att gå upp i vikt med LCHF och om det i så fall kräver att man helt lägger av med kolhydrater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Jag har mycket erfarenheter av att försöka gå upp i vikt med LCHF. Jag tror dock inte det finns någon enkel väg att gå som passar alla. Det man helt enkelt måste göra är att äta mer. Ett problem om man äter för strikt (=få kolhydrater, mycket fett) är att man gärna blir väldigt mätt vilket gör att det är lätt att inte få i sig tillräckligt med mat. Fett är dock kaloririkt vilket också kan vara en fördel eftersom man inte behöver äta like mycket mat för att få i sig en stor del kalorier. Så det handlar lite om hur man fungerar antar jag. Jag äter en väldigt varierad LCHF kost, ibland väldigt strikt (under 20g kolhydrater per dag) ibland moderat-liberalt. Jag äter sällan mer än 100g kolhydrater dag. Det som främst har hjälpt för mig är att helt enkelt ignorera mina hungersignaler och äta var 3-4 timme trotts att jag inte är sugen/hungrig, även om det bara är något litet. Anledningen till detta eftersom min kropp uppenbarligen inte förstår hur mycket mat jag faktiskt behöver äta för att vara viktstabil/ gå upp i vikt. Hos vissa verkar "normal" LCHF kost viktstabiliserande, dvs att den tar en till den vikten man är menad att ha. Så min främsta rekommendation är att först gå över helt till LCHF några veckor och se om vikten rör på sig. om den inte gör det, lägg till en extra måltid och se om något händer och fortsätt så tills det går åt rätt håll. Se också till att inte minska portionsstorlekarna bara för att antalet måltider ökar, utan det är menat som en extra "boost". Kroppen vänjer sig efter ett tag med att äta mer mat och då kommer det att kännas mer normalt. Men för mig har det varit tufft i perioder, men visst det går att gå upp i vikt på LCHF 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Tung styrketräning kör ni redan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 En del "tunnisar" kan ha problem med att spannmålen ställer till det så upptaget av näring blir sämre Ta bort spannmålet och plötsligt kan dessa åter börja lägga på sig muskelmassa utan problem 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts