Jump to content

Bukfetma och insulin?

Inger J

Recommended Posts

Haf ätit enligt LCHF i två mån och mår finfint! Promenerar 3 km/dag. BMI 28. Äter Levaxin sen 20 år. Ser ut som jag vore gravid i femte månaden och har så gjort i åratal!

Undran: jag går inte ner i vikt? Beror det på insulinresistens? Hur vet jag? Hur påverkar jag detta via kosten? Eller måste det till läkemedel att kurera insulinet? Jag har inte diabetes. Men saknar ju sköldkörtel efter operation och äter Levaxin istället.

Med anledning av att du ätit Levaxin i 20 år gissar jag att du är i eller börjar närma dej åldern då vi måste kämpa för varenda tappat gram oavsett hur bra vi äter.

Damer i mogen ålder tappar inte gärna vikt, i synnerhet inte om vi dessutom har jojobantat i hela vårt liv. Dessutom påverkar också din avsaknad av naturligt sköldkörtelhormon hela din metabolism.

Men förtvivla icke! Vågen är inte allt! Jag tappade inte ett gram på 3 år hyfsat strikt LCHF, men gick ner 2 storlekar i alla fall, och då spelar det ju inte så stor roll vad vågen säger, eller hur? Skaffa ett måttband i stället :-)

Nu är ju 2 månader också i princip inte ens inkörningsperiod, så det kan hända en hel del ännu. Kör ett par månader till och om inget händer efter det kan du börja testa t ex mejerifritt som många säger ska funka bra. Själv kör jag LCHF + periodisk fasta och gick ner lite.

Tack "stoscha" för peppning. Men jag är ute efter om nån vet kopplingen mellan mitt Levaxin och bukfetman? Min bukfetma kontra insulinresistens? Hur tar jag reda på om jag är insulinresistent utan att ha diabetes? Kan jag på något sätt påverka insulinets verkan genom maten jag intar? Eller måste det styras med läkemedel?

Om jag fattat allt rätt så spelar kosten ingen roll, skippa kolhydrater helt så fixar kroppen det på egen hand! Men vilken roll spelar insulinet? Om man är insulinresistent kan man aldrig påverka blodsockret? Eller?

Tycker informationen är så komplicerad på detta området? Var kan man läsa och förstå, ifall det kan appliceras på en själv?

Levaxin funkar inte för alla. Tyvärr. Och läkarkåren drar en massa klintbergare för varandra om farorna med lio och NDT, det senare är ett licenspreparat som har funkat bra de sista hundra åren och som de flesta som får prova föredrar. Det brukar också hjälpa bättre än levaxin för att kunna återgå till normal vikt.

Jag köper NDT från ett pålitligt internetapotek och fungerar avsevärt bättre på det än på levaxin, men jag måste alltså importera det illegalt, eftersom mina läkare hellre tror på skrönor än på vetenskapen och skiter i hur patienterna mår.

Så ja, att du inte går ner i vikt kan mycket väl hänga ihop med att du går på levaxin. Frågan är bara vad du ska göra åt det om det är så.