jamaica79

62kg vill ner 8kg. funkar verkligen LCHF?

Recommended Posts

Har börjat med LCHF i måndas 13/1.

Idag är bara onsdag men kan inte låta bli att väga mig varjedag sens i måndas.

Ngr gram upp o gram ner.

 

Är detta rätt mat:

Smoothie- 1 avocado, grädde, rismjölk?

Omelett - ägg, grädde

Kycklinggryta - med grädde

Svart kaffe med grädde.

Äter då inga bröd o pasta osv...

är så rädd att alla dessa grädde gör mig fet, jag kopplar ju automatiskt grädde= upp i vikt.

äter normalt 3 ggr dag då jag blitt mätt.

 

hittills står vågen stilla o det har ju bara 3 dagar så kanske inte så konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första, precis som du säger, 3 dagar är precis ingenting i sammanhanget. Kom igen om 3 månader.

 

För det andra 8 kg är ingen jätteövervikt. Det är fullt möjligt att du och din kropp har olika syn på vilken som är din idealvikt. Ofta verkar det naturliga ligga närmar Boticellis Venus och Zorns kullor i stället för dagens ideal. 

Det GÅR att tvinga kroppen, men då måste du först se till att den är trygg med dej och att den har kommit in i fettförbränning, så åter igen... kom igen om 3 månader (tidigast).

 

För det tredje. Du blir lika lite fet av fett som du blir grön av grönsaker. Du måste äta fett för att också kunna förbränna fett. Men se också till att du inte får hela ditt fettbehov fyllt av grädde. Det finns en hel del mjölksocker i grädde. Använd riktigt smör i stället, eller kokosolja.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa rismjölken,  LCHF är att äta riktiga råvaror, det betyder inte att du behöver äta vispgrädde till allt även om det är gott, variera med riktig kokosolja eller kokosgrädde red med äggula (ps du blir inte tjock av grädde så länge du äter äkta lchf mat varning det finns så mycket bluffprodukter som dom vill sälja till nybörjare i affärerna gå inte på det.Dom största hälsovinsterna kommer nog av att lchf är en spannmålsfri kost. För en del kan mejerier bromsa viktnedgång och därför väljer många kokosprodukterna .

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går upp i vikt av för mycket grädde. Tror det är precis som sagts innan att kroppen mår bra av att ha några trygghetskilon. Alla har inte genetik för att vara "rippade". E nog viktigast att fokusera på att ha ett stabilt lågt blodsocker o låga insulinnivåer än fixera sig vid en viss vikt. E dock svårt :-). En vecka e för kort tid. Tycker man minst ska ge det ett halvår o fokusera på att äta riktig mat o må bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat med LCHF i måndas 13/1.

Idag är bara onsdag men kan inte låta bli att väga mig varjedag sens i måndas.

Ngr gram upp o gram ner.

 

Är detta rätt mat:

Smoothie- 1 avocado, grädde, rismjölk?

Omelett - ägg, grädde

Kycklinggryta - med grädde

Svart kaffe med grädde.

Äter då inga bröd o pasta osv...

är så rädd att alla dessa grädde gör mig fet, jag kopplar ju automatiskt grädde= upp i vikt.

äter normalt 3 ggr dag då jag blitt mätt.

 

hittills står vågen stilla o det har ju bara 3 dagar så kanske inte så konstigt.

Det är svårt att säga utan att veta mer. Hur lång är du? Vilken kroppsfetts% har du? Hur är du byggd? Är du tjej eller kille?

 

Det vi idag TROR att våra kroppar ska se ut som har ofta tyvärr lite att göra med hur vi faktiskt SKA se ut, särskilt gäller det tjejer. BMI är också rätt värdelöst. Jag är t.ex. en bredarslad variant med ben som trästockar och tillräckligt stora överarmsmuskler för att ha problem att hitta både byxor och tröjor. Ändå bär jag bara på 8 kilo extra späck som jag siktar på att plocka av mig så sakteliga (har gått ner 20 men sen tog det stopp).

Hade jag velat ner i det BMI säger är "normalt" är jag på tok för mager, med synliga revben och en hålögd look i ansiktet. (Jag var nere och vände där en gång i min ätstörda ungdom och det var ingen fager syn.)

 

Min NEDRE normalvikt ligger på 76 kilo vilket är på gränsen till övervikt enligt BMI. Dagens riktlinjer alltså. De ändrades 1998 helt utan någon medicinsk orsak (min gissning att pengar spelade in och att 25 är lättare att komma ihåg än 27,3..)

"At first, the thresholds were established at 27.8 for men and 27.3 for women.  Then in 1998, the NIH consolidated the threshold for men and women — even though the relationship between BMI and body fat is different by sex — and added the category of overweight.  The new, drastically lowered thresholds were now 25 for overweight and 30 for obesity.  It’s worth adding here that many who were on the “independent” board making the recommendations for the new lower cutoffs had ties to the commercial weight-loss industry and stood to profit financially should more people be considered overweight and obese." (http://the-f-word.org/blog/index.php/2009/07/22/the-history-of-bmi-and-why-we-still-use-it/)

 

Hur många skulle vara att betrakta som överviktiga idag om vi använde de äldre riktlinjerna? Hur många kämpar mot strömmen och sina kroppar för att ta bort "överflödskilon" som inte ÄR överflödskilon egentligen?  :)

 

Som sagt, nu vet jag inte vad du baserar fina 8 kilon på. Jag har bara sett så många kvinnor i min omgivning försöka tvinga sina kroppar att göra något kroppen verkligen inte vill.  :o

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att säga utan att veta mer. Hur lång är du? Vilken kroppsfetts% har du? Hur är du byggd? Är du tjej eller kille?

 

Det vi idag TROR att våra kroppar ska se ut som har ofta tyvärr lite att göra med hur vi faktiskt SKA se ut, särskilt gäller det tjejer. BMI är också rätt värdelöst. Jag är t.ex. en bredarslad variant med ben som trästockar och tillräckligt stora överarmsmuskler för att ha problem att hitta både byxor och tröjor. Ändå bär jag bara på 8 kilo extra späck som jag siktar på att plocka av mig så sakteliga (har gått ner 20 men sen tog det stopp).

Hade jag velat ner i det BMI säger är "normalt" är jag på tok för mager, med synliga revben och en hålögd look i ansiktet. (Jag var nere och vände där en gång i min ätstörda ungdom och det var ingen fager syn.)

Verkar ju vara samma strategi som de har med totalkolestrolet vars övre gräns sänks hela tiden så alla ska behöva statiner.

 

Min NEDRE normalvikt ligger på 76 kilo vilket är på gränsen till övervikt enligt BMI. Dagens riktlinjer alltså. De ändrades 1998 helt utan någon medicinsk orsak (min gissning att pengar spelade in och att 25 är lättare att komma ihåg än 27,3..)

"At first, the thresholds were established at 27.8 for men and 27.3 for women.  Then in 1998, the NIH consolidated the threshold for men and women — even though the relationship between BMI and body fat is different by sex — and added the category of overweight.  The new, drastically lowered thresholds were now 25 for overweight and 30 for obesity.  It’s worth adding here that many who were on the “independent” board making the recommendations for the new lower cutoffs had ties to the commercial weight-loss industry and stood to profit financially should more people be considered overweight and obese." (http://the-f-word.org/blog/index.php/2009/07/22/the-history-of-bmi-and-why-we-still-use-it/)

 

Hur många skulle vara att betrakta som överviktiga idag om vi använde de äldre riktlinjerna? Hur många kämpar mot strömmen och sina kroppar för att ta bort "överflödskilon" som inte ÄR överflödskilon egentligen?  :)

 

Som sagt, nu vet jag inte vad du baserar fina 8 kilon på. Jag har bara sett så många kvinnor i min omgivning försöka tvinga sina kroppar att göra något kroppen verkligen inte vill.  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara samma strategi som de har för totalkolestrolet, vars övre gräns sänks hela tiden så alla ska behöva statiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skillnader fett och fett... 

 

Kokosolja/fett innehåll 100% fett men 0 kolhydrat blir vi inte fet av.

 

Däremot Vispgrädde 40% består av 40% fett MEN kolhydrat ligger på ca 3.

 

Vi kan äta och använda kokosolja hur som helst, men inte Vispgrädde. Jag använda vispgrädde till kaffe och vissa mat. 

 

Därför använda jag delvis grädde och nåt annat som kokosmjölk eller annat som har mindre/noll kolhydrat för att balans ut kolhydrat. 

 

Till kaffe enlig "regel" inom LCHF (om den regler finns) men ser det så, bör man ta ca 1 msk vispgrädde per kaffe. Man tar inte mkt grädde i kaffe precis som man brukar gör med vanlig mjölk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju kolhydrater du ska undvika och sedan är det olika hur man tål grädde 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.