Jump to content

Mejeriprodukter?????

jamaica79

Recommended Posts

Har hört att vissa kan gå ner när de anv mejeriprodukter ex: grädde.

Då mkt grädde anv inom Lchf men. ...

DE som står stilla o inte går ner ngt eller kanske till o med går upp ni VIKT!!!!!

VAD skall man använda stället för GRÄDDE?????????

Detta är ju förvirrande

Haha, jag har i många trådar varit så klok och kommit med massor med förslag. Nu efter nyår tänkte maken och jag testa mejerifritt en månad och det är ju inte alls lika GOTT! Det är ju lika svårt som att sluta med brödet :-P

Nä allvarligt. I stället för gräddsåser till kött är det ju lätt. Aromsmör går ju att göra i en uppsjö varianter och är minst lika gott.

Man kan också använda majonnäs eller bearnaisesås, ju. Eller pesto och tapenade.

Äggröra gjorde jag till frukost nu. Den brukar jag ha grädde i, så jag gjorde som på den fettskrämda tiden, blandade med vatten. Den smakar ju vatten också då, men en gång i tiden tyckte jag det var gott, så jag kanske vänjer mej. Kanske ska prova med lite kokosolja i för att fluffa till den.

I grytor kan man ju använda kokosgrädde. Kolla också på bloggen 56kilo. Hon har börjat med mejerifritt nu efter nyår, men hon använder ost i matlagning. Än så länge är jag tänkt att undvika det också bara för att testa. Birgitta Höglund har ju börjat med en ny receptblogg med paleo. Paleorecept är ju naturligt mejerifria.

Gratänger och pajer är jag tänkt att låta bli tills jag bestämmer mej om jag ska tillåta ost eller inte framöver.

• Like 1

Ooookkkkk....

Ni båda säger KOKOSGRÄDDE??

VISSTE inte ens att sånt fanns:-)

Fins dem på Ica o hemköp tro?

Kanske kan man använda det stället för vanligt grädde?

Kanske inte så gott med kokos o kaffe;-)

gjorde oxå öggröra m grädde o vatten och ja det blev ju lite rinnigt.

Jag köpte min på Willys tror jag... Men det spelar ingen roll. Köp en vanlig burk kokosmjölk och ställ i kylen. Det som blir hårt och vitt är "grädde". Resten är vatten med kokossmak som du kan använda att dricka om du vill.

Många använder MBC-kaffe (Magic Bullet Coffee) med kokosolja och smör. Om man mixar det blir det som latte ungefär. 

De ytterst få gånger jag dricker kaffe blir det grädde i... Eller så tar jag en espresso rakt av.

Jag dricker rätt många koppar kaffe om dagen om jag är hemma och då alltid med grädde. Jag vet att det får mig att stå still i vikt. Tidigare har jag hört om äggmjölk och tyckt att det låter väldigt läbbigt.

MEN igår fick jag nog, fick tips om recept och i morse var det premiär. Största frågan är varför jag inte provat tidigare!! Gott och precis som grädde :-) så här gjorde jag.

20-25g

Knappt 2 dl hett vatten

1 ägg

Lägg smöret i en hög smal skål, häll över hett vatten och låt smöret smälta och bli mjukt. Knäck i ett ägg och mixa med stavmixer. Klart!

Förvara i kyl i ex. Pet-flaska, skaka innan användning

• Like 3

Kickis "grädde" måste testas med sin enkelhet, kanske med lite smaksättning en ny morgondrink för mig ;) ...o nej äggmjölk har jag inte testat ännu fast ätit 5 år lchf..

Äggmjölk är typ guds gåva till mänskligheten. Prova är allt jag kan säga!  :wub:

• Like 4

Nu har jag köpt mig kokosgrädde o då skall jag prova smoothie till det.

Jag äter bara 3 mål hittills.

Frukost lunch middag.

Jag är 156 o väger 62.

normalt så väger jag 54.

BMI 25 står det:-( det är överviktig för min längd o kropp...

Hmmm, jag har målvikt 65 på mina 155 cm, om jag nu skulle kunna ta några kilon till. Längre ner än så vill jag absolut inte gå, för jag tror jag skulle se sjuk ut då. Men jag är ju rätt gammal, så kärringar kan behöva lite hull.

Gjorde förresten kyckling med jordnötssås igår med inspiration från 56kilo. Med kokosgrädde i. MUMS! Det var svårt att hitta jordnötssmör utan socker, men det finns

Green choice säljer ett ekologiskt jordnötssmör med 99.9% jordnötter, resten salt. 

Gjorde förresten kyckling med jordnötssås igår med inspiration från 56kilo. Med kokosgrädde i. MUMS! Det var svårt att hitta jordnötssmör utan socker, men det finns

Kan tipsa om att man kan göra kall sås på nötsmör och kokosmjölk

1dl valfritt nötsmör (även tahini går bra) mixas med valfria kryddor. Jag gillar att blanda i lime, vitlök och ingefära.

Sen mixar jag ner kokosmjölk till den konsistens jag vill ha. Såsen klarar sig bra i kylen ca 5 dagar.

• Like 2

Efter en halvtimmes snöskottning idag och när kaffepannan av nån konstig orsak var tom så kom jag på att testa nu kickis recept. La i också 1 tesked ekologisk kakao och fast jag hällde nog en halvdeciliter över receptet vatten så att det blev lite löst men i hellhet var det väldigt gott. Blir inte sista gången men skulle vilja ha den lite krämigare i konsistensen så får testa med mindre vatten och kanske 2 ägg..

Go energiåterställare var det nog oavsett... Äggmjölk nästa ;)

Äggmjölk???? Låter inget vidare Hahaha. ...

Äggmjölk är väldigt populärt speciellt bland kvinnor som har svårt att gå ner utan att ha tagit bort mejerier från kosten. Ska vara gott också.

Har en väninna som druckit det dagligen över säkert 4 år men har inte själv kännt behov av att varken testa eller ens smaka på det men nu tänker jag ge det en möjlighet för lämnade bort mejerier, frånsett smör som jag älskar, i somras.

Har också ökat väldigt mycket mitt kaffedrickandet så vill gärna ha ett alternativt till det och därför vill testa alla drycker nu som skulle passa..

• Like 1

Stoscha, jag tar helt enkelt önskad mängd vanliga, saltade jordnötter och maler dem i en hög smal bunke med stavmixern. Får ett väldigt bra jordnötssmör jag använder i matlagning. Älskar också kycklinggryta med grädde eller kokosgärdde och jordnötssmör  :)

• Like 2

Lyckos er som kan äta jordnötter - de sjukt gott !!
Tyvärr fixar inte mina njurar detta :wacko:
äggmjölk -
förmodligen lika många recept som användare av de :)
själv kör ja 3 ägg , 100 g smör , 4 dl vatten i min -
fungerar utmärkt värma upp i efterhand å koka varm choklad på / kakopulver å lite vaniljpulver /
japp värma upp inte koka- alltså -

Om du inte får några problem av grädden (förutom vikten) så skulle jag fortsätta med den  :)

Jag påstår härmed att 1 dl om dagen knappast kan vara ett bekymmer för någon.  ;)

Om det är så att man trots strikt LCHF inte går ner vikt måste man nog titta över och minska det det totala kalorintaget innan man börjar med en massa andra "underliga" åtgärder...om det sker genom periodisk fasta eller bara genom dagligt minskat dagligt intag spelar nog ingen roll...(kombinera gärna med spenatpiller  ;) )

• Like 1

Lyckos er som kan äta jordnötter - de sjukt gott !!

Tyvärr fixar inte mina njurar detta :wacko:

äggmjölk -

förmodligen lika många recept som användare av de :)

själv kör ja 3 ägg , 100 g smör , 4 dl vatten i min -

fungerar utmärkt värma upp i efterhand å koka varm choklad på / kakopulver å lite vaniljpulver /

japp värma upp inte koka- alltså -

Men då lurade ju kicki mig med sin grädderecept att testa äggmjölk..där ser man ;) men det är gott...
  • Like 1

Jag ska testa en större sats med smaksättning någon dag, låter också gott.

För mig fungerar det perfekt i kaffet, blir hungrig mellan måltiderna nu vilket jag knappt blev tidigare. Med 5-6 muggar kaffe om dagen stannar det inte endast vid 1 dl grädde om dagen tyvärr och jag är jätteglad att det här fungerade för mig!

äggmjölk -
till allt å lite mera - *
gott i kaffet -
fungerar sjuda till * varm choklad *
dricka rätt av till frukostdrink ( fast föredrar mixa den med hallon till nån form av smoothie )
man äter med ögonen - i detta fall får man blunda å bara dricka -
Ja vi alla olika !! :P 

Jag kör 3 dl vatten, 2 ägg och 50g smör (osaltat) och en liten klick kokosolja ;) Oftast utblandat med frystorkat kaffe eller kakao. Ibland med frukt (smoothie) och ibland bara som den är. Seriöst mitt livselixir!     

• Like 2

Hur var det man gjorde: ÄGGMJÖLK??

+:vad anv dem till???

Se tidigare recept i tråden eller sök på forumet alt. google.

Den används till ALLT. I kaffe, att dricka som den är, som bas i såser etc. Bara fantasin sätter gränserna.

går man upp i vikt det man tappat under veckan om man har 1 dag gottedag? Pasta, glass osv?

Troligtvis. Beroende på hur mycket du äter, troligtvis mest vätska samt att du rubbar ketosen och sabbar fettförbränningen samt att kroppen aldrig får möjlighet att ställa om sig till fettdrift. Så nä, rekommenderar inte det om du vill tappa vikt. Rekommenderar det inte över lag heller.

• Like 3