Jump to content

Kost med mycket mättat fett skadar nervcellerna

Myran7

Recommended Posts

Har läst ny diabetesforskning från Lund där mättat fett uppges skada nervceller.

Jag undrar:

Varför anges mättat fett som orsak till tarmväggens permeabilitet?

Den high-fat-diet, HFD som användes har också hög halt kolhydrater?

Vad jag förstår så innehåller denna HFD - RD12451 - Lard, Corn Starch, Maltodextrin 10 samt Sucrose medmera.

Energiprocenten för RD12451 anges till 20% protein, 35 % kolhydrater, 45 % fett, enligt Produkt databladet hos företaget Research Diets.

Diabetesportalen står:

"möss gavs antingen ett vanligt foder eller ett foder med högt innehåll av mättat fett. Efter 6 månader undersökte vi huruvida det hade påverkat tarmen och ENS. Resultaten från high-fat-diet (HFD) försöken visade att intag av en diet med mycket mättat fett leder till en betydande förlust av enteriska nerver.
Då HFD inte bara på verkar ENS, utan hela djuret, undersökte vi specifika faktorer i en försöksmodell för isolerade nerver.
Glucagon-like peptide (GLP) 1 och 2 är två hormoner som utsöndras i tarmen. GLP-1 påverkar aptitreglering och är viktig för frisättningen av insulin.

GLP-2 är viktig för upprätthållandet av tarmväggen. Båda hormonerna förekommer i lägre koncentrationer hos överviktiga individer."

"När tarmväggen utsätts för HFD ökas permeabiliteten (genomsläppligheten)
och fler patogener kan därför komma in i kroppen genom tarmen varvid en immunologisk process sätts igång."

Själva forskningsrapporten sidan 34:

Under "Feeding Experiments" anges RD12451. Oklart varför corn starch samt maltodextrin utlämnats i texten, endast sucrose anges:

"The animals used in the feeding experiments (paper II and III) were served either a normal diet (ND) or HFD for an extended time period. Diet-induced-obesity is a standard protocol when investigating effects of metabolic imbalances indicative of metabolic syndrome and T2D. The protocol involves groups of mice either continuing on standard chow (Lactamin R36) or changing to a purified diet containing high levels of fat (Research diets RD12451). A range of confounding factors has to be considered when performing diet experiments. Changing one diet component automatically changes the composition of other nutritional factors. The fat source of the ND is soybeans, while fat in the HFD originates from both soybeans and lard. This affects the content of saturated, mono-unsaturated and poly- unsaturated lipid and their relative ratios. Another confounding factor in the diet experiments is the differences between chow or plant based diet and a purified diet. Where chow contains a range of i.e. carbohydrates, purified diets only contain one carbohydrate, sucrose. Even the fiber type and content may affect nutritional and overweight status of animals in the experiments. These are factors that need to be kept in mind when analyzing the in vivo data. "

Det är komplext med många många faktorer inblandade - Man kunde önska att man kunde säkerställa mycket bättre än så här,
att det är just det mättade fettet som är en stor orsak till att bollen sätts i rullning.

Någon annan som kan se andra detaljer i forskningsrapporten som faktiskt förklarar att mättat fett är det som är orsak till att ENS skadas?

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/kost-med-mycket-maettat-fett-skadar-nervcellerna/

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4175259&fileOId=4175631

http://www.researchdiets.com/search/collection1?q=12451

• Like 1

Man har från början bestämt sig för att fettet är boven och bryr sig inte så mycket om att annat som kan vara den verkliga orsaken också finns med vid bordet

Det är som den som tappat sin nyckel i mörkret men ändå bara letar på en helt annan plats för det är där gatlyktan lyser

• Like 6

Möss ska vad jag vet inte äta en fettrik kost så det är inte konstigt att de blir sjuka. Sen kan jag ju personligen inte heller tycka att 35% kolhydrater och 45% fett är speciellt fettrikt.

Sen kolhydrater som kommer från malto och majsstärkelse, really? Känns som en diet som varken passar möss eller människor speciellt bra.  

Nja, jag kan se så många fel med denna studien att det är löjligt bara genom att läsa det som du har postat. 

• Like 2

Man har från början bestämt sig för att fettet är boven och bryr sig inte så mycket om att annat som kan vara den verkliga orsaken också finns med vid bordet

Det är som den som tappat sin nyckel i mörkret men ändå bara letar på en helt annan plats för det är där gatlyktan lyser

Var inte fettmängden den enda skillnaden mellan de olika fodren?

35 % socker och enbart socker som kolhydratkälla är väl snarare att anse som en högsocker diet. Fettet kom från både soja och animaliskt fett, nu har jag inte läst mer så jag vet inte om det framgår i vilka proportioner mättat/fleromättat fett det var. 

Har för mig det skrevs om detta på ett Sötare blod bloggen för ett litet tag sedan, känns bekant.

Jag lägger in ett favorit citat från Zoe Harcombe, obs mycket Brittisk ironi .. :

So now we know the following:

a) The authorities don’t know what saturated fat is. The majority of the products they call saturated fats are processed carbohydrates.

B) No one can isolate saturated fat from monounsaturated fat and/or polyunsaturated fat in the foods listed. In virtually all foods listed, no one can even isolate fat from carbohydrate and protein.

c) As I explain in this paper, the ONLY experiment that can be done to isolate fat involves swapping one oil for another. See section 7. We can swap olive oil out and sunflower oil in and change the proportions of the three real fats. We, however, also change nutrient intake – vitamins E and K. The control experiment, where we change one thing and one thing alone, cannot be done.

If they’re not too busy trying to work out from the first blog how dietary fat can end up in arteries or metamorphosise into LDL, Jessie may well get an attempt at a defense back from the Australian Nonsense Foundation. However our first question back will be – what did you assume saturated fat to be? and our second will be – how did you isolate it?

http://www.zoeharcombe.com/2013/09/why-the-australian-heart-foundation-wont-have-evidence-against-saturated-fat/

• Like 4

Att det är i en nyligen gjord avhandling på Lunds universitet, som man drar slutsatsen
att mättat fett skadar nervceller, är sannerligen förvirrande. Man förutsätter ju att en

disputation har opponenter som kritiskt granskar avhandlingen. Och med nutidens
stora kunskap om sockrets skadeverkningar, borde detta ha tagits med under den
kritiska granskningen av forskningsarbetet. Tycker jag.

Jo - Ann Fernholm har ju skrivit om HFD: "Värst är kanske att forskarna i en tredjedel av
studierna inte ens berättade hur kosten var utformad. En aningslös läsare kan då tro att
en high-fat diet faktiskt enbart är en high-fat diet.
På detta vis får fettet skulden för det som sockret orsakar."

Efter att ha letat en stund efter R36 Lactamin produktdatablad/innehållsförteckning,
och tittat i helt andra forskningsrapporter,
fann jag denna innehållsförteckning, under "Materials and methods"

"The R36 chow diet contains 3.5% cellulose (%weight), 22.9% protein (%energy),
67.1% carbohydrate, and 9.6% fat. The main sources of proteins are from soy, grain,
and potatoes. Carbohydrate source is mainly grains, and the main fat source is soy.
The energy density of R36 is 12.6 kJ/g (according to supplier)."

R36 Lactamin, är alltså den diet som man jämförde med HFD.

"Lard" antar jag då är Ister, med 38%  mättat fett & 62% flytande, enkelomättat fett,
ungefär, även fleromättat fett ibland (enl Wikipedia) alltså med andra proportioner då isåfall.

• Like 1