Jump to content

[Länk] MCB = Magic Chicken Boullion ;)

Birgitta Höglund

Recommended Posts

Min variant av den i LCHF-kretsar populära drycken MBC, Magic Bullet Coffee eller Fetkaffe, kallar jag för MCB.

Magic Chicken Boullion ;)

God, mättande och fylld av nyttigheter.

http://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/2014/01/15/low-carb-high-fat-paleo-drink/

Det låter inte dumt! Man skulle nog kunna ha i 1-2 äggula också om man vill?

Då blir den ännu bättre :) Är i Turkiet nu och köper lantägg på marknaden, direkt från de lokala bönderna, så här törs jag inte använda rå äggula.

Jag provade ikväll att göra enligt ditt recept fast med två äggulor. Helt klar godkänt! Inte "söt" i smaken som de andra bulletproof blandningarna men mer salt. Och ett jättebra sätt att få i sig salt, höll på att svimma häromdagen på jobbet pga av akut saltbrist.

Det här måste vara en superblandning näringsmässigt och magmässigt.

• Like 2

Vill bara säga att det här receptet har gjort succée på flera facebook grupper jag är med i! Att lägga till äggulor har varit populärt, vissa har även mixat lite grönsaker och haft i (kan nog bli rolig färg av rödbetor tex).

Ett snabbmats variant är att ha i 0.5 dl av stockpots kycklingbuljong och 0.5 dl av deras grönsaksbuljong. Måste vara en fantastisk näringsdryck. Har inte provat med stockpots oxbuljong ännu.

PS. Skulle gärna ha en engelsk variant på receptet som jag kan posta i engelska kost/paleo-grupper :)

• Like 1

Vad tro du om det här, Johanna07?

Nutritious broth à la Paleo and LCHF

1 ½ cups boiling water
     ½ cup homemade stock of chicken or veal

2 teaspoons coconut oil
     Sea salt or herb salt

Mix all ingredients in a mixing bowl, run a few seconds with a hand blender. Add a pinch of salt if necessary. Pour into a mug.
Enjoy :)

• Like 1

Kanske så här?

Nutritious broth à la Paleo and LCHF

3/5 cup boiling water
     1/5 cup homemade stock of chicken or veal

1 Tsp coconut oil
     Sea salt or herb salt

Mix all ingredients in a mixing bowl, run a few seconds with a hand blender. Add a pinch of salt if necessary. Pour into a mug.
 Enjoy  :)

Tycker att detta recept är SUPER!!

Tack för idén :D

Använder ghee och kokosolja och det blir kanonresultat. För tillfället äter jag äggfritt men proteinmängden i buljongen verkar räcka för att det ska bli ett krämigt resultat där oljan inte skiktar sig igen efter mixandet.

Blev även inspirerad att göra egen "grädde" på ekologiskt gelatinpulver, vatten, ghee och kokosolja och ha i kaffet.