Birgitta Höglund Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Min variant av den i LCHF-kretsar populära drycken MBC, Magic Bullet Coffee eller Fetkaffe, kallar jag för MCB.Magic Chicken Boullion God, mättande och fylld av nyttigheter. http://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/2014/01/15/low-carb-high-fat-paleo-drink/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Min variant av den i LCHF-kretsar populära drycken MBC, Magic Bullet Coffee eller Fetkaffe, kallar jag för MCB. Magic Chicken Boullion God, mättande och fylld av nyttigheter. http://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/2014/01/15/low-carb-high-fat-paleo-drink/ Det låter inte dumt! Man skulle nog kunna ha i 1-2 äggula också om man vill? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 15, 2014 Author Share Posted January 15, 2014 Då blir den ännu bättre Är i Turkiet nu och köper lantägg på marknaden, direkt från de lokala bönderna, så här törs jag inte använda rå äggula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Menar du att man inte ska lita på att ägg från lokala bönder är salmonellafria? Gäller det även sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Då blir den ännu bättre Är i Turkiet nu och köper lantägg på marknaden, direkt från de lokala bönderna, så här törs jag inte använda rå äggula. Jag provade ikväll att göra enligt ditt recept fast med två äggulor. Helt klar godkänt! Inte "söt" i smaken som de andra bulletproof blandningarna men mer salt. Och ett jättebra sätt att få i sig salt, höll på att svimma häromdagen på jobbet pga av akut saltbrist. Det här måste vara en superblandning näringsmässigt och magmässigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Menar du att man inte ska lita på att ägg från lokala bönder är salmonellafria? Gäller det även sverige? Nej inte i Sverige. Sen blandar man äggulan med hett vatten vilken minimerar risken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Salmonella bakterien finns nästan enbart på ytan av ägget. Bakterien lever i hönans (och många andra djurs) tarmsystem. Lösningen är att skölja eller tvätta ägget före användning. Ger inte 100% skydd; äggskalen kan ha sprickor...men vad är 100% i livet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Vill bara säga att det här receptet har gjort succée på flera facebook grupper jag är med i! Att lägga till äggulor har varit populärt, vissa har även mixat lite grönsaker och haft i (kan nog bli rolig färg av rödbetor tex). Ett snabbmats variant är att ha i 0.5 dl av stockpots kycklingbuljong och 0.5 dl av deras grönsaksbuljong. Måste vara en fantastisk näringsdryck. Har inte provat med stockpots oxbuljong ännu. PS. Skulle gärna ha en engelsk variant på receptet som jag kan posta i engelska kost/paleo-grupper 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Kul att min MCB blivit så uppskattad. Ska se om jag kan få till en översättning till engelska, Johanna07 Bra info om salmonellan, Carl August! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Vad tro du om det här, Johanna07? Nutritious broth à la Paleo and LCHF 1 ½ cups boiling water ½ cup homemade stock of chicken or veal 2 teaspoons coconut oil Sea salt or herb saltMix all ingredients in a mixing bowl, run a few seconds with a hand blender. Add a pinch of salt if necessary. Pour into a mug. Enjoy 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Deras cup är väl mer än våra dl? Och menar du tsp (tsk) eller Tsp (msk)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Kanske så här? Nutritious broth à la Paleo and LCHF 3/5 cup boiling water 1/5 cup homemade stock of chicken or veal 1 Tsp coconut oil Sea salt or herb saltMix all ingredients in a mixing bowl, run a few seconds with a hand blender. Add a pinch of salt if necessary. Pour into a mug. Enjoy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Kan bli lite tokigt när man inte är så bevandrad i receptengelska, använde Google translate;) Det har du rätt i, det var Google som ändrade mina dl till cup... Jag menar teaspoon. Feel free att ändra så det blir bra, länka gärna till mitt recept också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Ser att du ändrat medan jag skrev, det där blir bra Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Tycker att detta recept är SUPER!! Tack för idén Använder ghee och kokosolja och det blir kanonresultat. För tillfället äter jag äggfritt men proteinmängden i buljongen verkar räcka för att det ska bli ett krämigt resultat där oljan inte skiktar sig igen efter mixandet. Blev även inspirerad att göra egen "grädde" på ekologiskt gelatinpulver, vatten, ghee och kokosolja och ha i kaffet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 22, 2014 Author Share Posted January 22, 2014 Kul att du tyckte om den, blir riktigt krämig bara med kokosolja också. Intressant med "grädden", ser fram emot rapport hur den blev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts