Våge Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Hej, Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av LCHF ur (bantning) viktnedgångs perspektiv. Har nog varit överviktig hela mitt liv men det var under och efter gymnasiet det drog iväg och jag blev stor på riktigt. Hösten 2011 toppade jag på 173kg occh fick ett erbjudande av en kollega att gå med i en testgrupp för en ny "diet" som hans dotter skulle starta upp. Dieten i sig var en kalori begränsningsmodell, dvs ät under x antal kalorier och gå ner i vikt. Till hjälp fick man en massa påsar med pulver som man blandade ut i groggar och satte i sig. Man skulle käka 6 gånger per dag osv. Detta fungerade faktiskt rätt okej, på 6 månader gick jag ner 25kg ungefär men sen tappade jag fokus för sötsuget fanns där hela tiden och det blev väldigt jobbigt/tråkigt att äta så många gånger per dag och framförallt dricka dessa groggar. Dom fick slut på ett pulver som hette "creamy chocolate" vilket gjorde att det sket sig. Jag tänkte det här ska säkert gå ändå.... En sommar, höst och vinter passerade igen och jag höll mig runt 155kg under denna tid men kom inte mer neråt. Under våren 2012 gjorde jag lite research, pratade med kamrater och andra angående LCHF. Det hade fungerat bra för 2 kamrater och på nätet fanns det givetvis många bra siter såsom kostdoktorn som proklamerade att LCHF var det som gällde. 1 Juni tog jag 6 veckors semester ifrån jobbet och började med stenhård LCHF, kött, smör, bea, broccoli, grillad kyckling, ägg, hembakat lchf bröd etc. Vägde ganska exakt 150 när jag började 1 Juni och de första 20kg ner till 130kg hade jag tappat i början av Augusti, dvs en ganska dramatisk förändring. Jag mådde givetvis mycket bättre med en bra energinivå, lättare på steget och allt annat. De negativa aspekterna var begränsade till ett krampanfall under tredje dagen och hjärnspöken som undrade varför jag bara behövde gå och göra nr2 på muggen var 3-4'e dag. Jag höll detta och under hösten fortsatte kilona droppa, givetvis inte lika fort men till års skiftet 2012-2013 var jag nere på 105 och gav mig själv ett nyårslöfte att innan jag fyller år i Mars ska jag vara under 100, samt ta körkort och sluta snusa(varför vara realistisk liksom!?!). Mars kom och på min födelsedag stod vågen på 99,6(efter att jag tagit av mig alla kläder OCH rakat mig i ett desperat försök efter att vågen visat 100,1 i försök nr 1). Så jag slutade snusa den dagen, vilket efterföljdes av de 3 värsta dagarna i mitt liv tror jag.... Under denna tid fortsatte jag dock lite halvhjärtat med LCHF med lite mer fusk dagar dock. 1 Juni 2013 stod vågen sen på 91 kg vilket kändes riktigt bra. Large skjortor satt riktigt bra istället för 5XL osv. Vad händer sen då...jo jag träffade såklart min stora kärlek, tjejen i mitt liv 4'e Juni! Jättekul för det mesta men inte får min vikt, relations kilon lades på, det var bio besök med popcorn, mysiga hemmakvällar med chips och lösgodis. Jag tror ni fattar själva... Min vikt började gå upp, sakta men säkert(medans hon inte gick upp ett enda gram trots att vi åt samma sak!?!?!). Nu här i dagarna så stod vågen åter på 110kg och då vänder jag mig återigen till min vän LCHF för att ta itu med problemet, för det är ett problem. Bara rent ekonomiskt så har jag plöjt ner väldigt mycket pengar på kläder som nu inte går på längre eller sitter som en kondom. Jag började i Måndags och är nu inne på tredje dagen. Känner redan hur jag mår bättre, kanske en del placebo effekt men jag tar det jag får Målet nu är 90kg och sen stanna där, så jag måste varva in träning så småningom för att stabilisera vikten. Det jag har lärt mig av all denna viktminskning är egentligen hur min egen kropp fungerar, oavsett vetenskapliga belägg. Några exempel på detta är: * Kör jag LCHF strikt i 3 veckor så vet jag att kroppen är så inställd på att förbränna fett att den nästan glömt vad kolhydrater heter. Detta gör att om man vill unna sig själv så kan jag fuska, och då snackar vi fuska rejält. Dvs köra kolhydrater deluxe en hel dag från morgon till kväll med mackor, pommes frites, pizza, hamburgare, chips och lösgodis. Det är SÅ gott den dagen eftersom det var så länge sen man åt det då. Sen givetvis 1-3 dagar efter är man inte lika kaxig för man har diarre, fisarna luktar senapsgas etc. Viktmässigt så händer ingenting, för det mesta går bara rätt igenom, men man får lite själa nöje som jag kallar det samt en påminnelse 1-3 dagar efter varför man INTE ska äta allt det man åt oavsett hur gott det är. * Självkontroll gör 95%, men du måste ha stöd från de närmast dig. Det fungerar inte att ha en chokladkaka i skafferiet, lockelsen är för stor för mig, jag kommer vid ett svagt ögonblick att inhalera den.... * Gå och handla när du är mätt, inte när du är hungrig, självklart för alla utom mig kanske men det måste jag säga till mig själv iaf. Affärerna har godis i "slutet" av butiken av en anledning. Okej, vet inte riktigt varför jag skrev allt det här, men det var roligt för mig och kanske nån annan kan finna nytta eller nöje med att läsa det. Om nån har några frågor eller funderingar så kan jag svara. Ps, jag var hos läkare en gång under denna tid och kollade upp alla värden, allting var tipp topp för min ålder som i dagsläget är 36. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Lycka till! Hoppas du hittat tillbaka hit för gott. Du har verkligen lyckats med något fantastiskt! Håll kvar vid det och låt dig inte frestas av sånt som inte är bra för dig. Samtidigt som du tänker på hur gott det är med alla kolhydraterna, försök att samtidigt tänka på hur kroppen mår dagarna efter. Kanske tycker du inte att de är lika lockande då. Eventuellt tycker inte tjejen det heller . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Hoppas du får stöd från din kärlek också då, så hon hjälper dej att byta ut chips, lösgodis och popcorn till nåt mindre onyttigt när ni är tillsammans. Även om det inte syns på hennes våg just nu, så finns det inget som heter "a free meal". Förr eller senare får hon säkert också betala för såna excesserpå nåt sätt, som t ex kärringhull som inte går att få bort eller förhöjda blodfetter. Det beror ju iofs vilka gener hon har. Man kan ju aldrig vara nog försiktig i valet av sina föräldrar. :-P 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Våge Posted January 15, 2014 Author Share Posted January 15, 2014 Hoppas du får stöd från din kärlek också då, så hon hjälper dej att byta ut chips, lösgodis och popcorn till nåt mindre onyttigt när ni är tillsammans. Även om det inte syns på hennes våg just nu, så finns det inget som heter "a free meal". Förr eller senare får hon säkert också betala för såna excesserpå nåt sätt, som t ex kärringhull som inte går att få bort eller förhöjda blodfetter. Det beror ju iofs vilka gener hon har. Man kan ju aldrig vara nog försiktig i valet av sina föräldrar. :-P Jodå, hon ger mig stöd i form av att hon gömmer undan sitt godis osv och inte äter det framför mig. Det är orättvist alltså, hon drar i sig en pizza och godis på kvällen, detta resulterar i att hon blir varm bara. Precis som att hennes kropp avyttrar all extra energi genom att värma sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Hej på dig! Tänk vad fantastiskt att du faktiskt är frisk Och vad himla bra att du skrev här på forum, och jag tycker du ska fortsätta skriva och berätta hur det går för dig. Då kan vi heja på dig i medgång och stötta dig i motgång till den dag du är stadigt uppe på din väg. LCHF är en livsstil som jag tycker är fantastisk och vinsterna är stora för den som ger sig in på detta superbraiga spår! Det finns ju så många olika sätt att äta på och det gäller ju att hitta sin alldeles egna och unika livsstil med LCHF. Hoppas du får med dig din käresta på lchf resan för även om vikten inte går upp med allt socker så kan det få en massa tråkigheter som att vara fet inuti kroppen, högt blodsocker mm. På ett sätt är det ju bra när man blir fet vid fel mat för då begriper man ju att det är fel, är man normalviktig så kanske man försent inser hur illa man gjort sin kropp. Ha det gött! /monki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Vill bara säga toppen Våge! Det är starkt, att du satte ner foten i tid, innan nästan alla kilon kommit tillbaka, lätt hänt i kärleksmumsandet :-) och den här gången har du ju redskapen och erfarenheten så du vet att du kommer lyckas. Eller hur! Själv har jag en dikeskörning över jul o nyår att åtgärda som resulterat i två hål ut på bältet, men jag vet ju också hur man gör, känns bara så himla onödigt att behöva gå ner kilon igen man redan gjort dock. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pierrem Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 angående detta med att ha svullo-dagar ibland. Hur mycket hinner fastna i kroppen egentligen. En pizza(kanske lite öl) o en massa godis nån kväll. Hur mycket går rakt igenom, och hur mycket fångar kroppen upp, som man får lida av? -förutsatt att man är ganska strikt de vanliga dagarna alltså, Verkar faktiskt som att kroppen blir chockad o överraskad, så mycket går rakt igenom... /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 angående detta med att ha svullo-dagar ibland. Hur mycket hinner fastna i kroppen egentligen. En pizza(kanske lite öl) o en massa godis nån kväll. Hur mycket går rakt igenom, och hur mycket fångar kroppen upp, som man får lida av? -förutsatt att man är ganska strikt de vanliga dagarna alltså, Verkar faktiskt som att kroppen blir chockad o överraskad, så mycket går rakt igenom... /P Kroppen blir säkert chockad! Men jag tror inte att någon kropp (sjuk eller frisk) mår bra av att blodsockret åker berg- och dalbana på det sättet som pizza, öl och godis innebär. Det bästa för kroppen är att ha ett lågt och jämt blodsocker. Fast det är säkert bättre att ha en ätardag i veckan än sju, alltså än att ha ett högt och jämt blodsocker. Min kropp samlar på sig vätska så fort jag äter mer kolhydrater än vanligt men jag vet inte om det gör så mycket på vikten efter några dagar när vattnet är ute igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Våge Posted January 16, 2014 Author Share Posted January 16, 2014 Kroppen blir säkert chockad! Men jag tror inte att någon kropp (sjuk eller frisk) mår bra av att blodsockret åker berg- och dalbana på det sättet som pizza, öl och godis innebär. Det bästa för kroppen är att ha ett lågt och jämt blodsocker. Fast det är säkert bättre att ha en ätardag i veckan än sju, alltså än att ha ett högt och jämt blodsocker. Min kropp samlar på sig vätska så fort jag äter mer kolhydrater än vanligt men jag vet inte om det gör så mycket på vikten efter några dagar när vattnet är ute igen. För min egen del så mår kroppen inte så bra, men själen mår bra av att få unna/svulla en hel dag. Visst samlar man lite vätska den dagen, men det jämnar ut sig med diarré dagen efter.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Kroppen tål som bekant ganska mycket skräp innan den ger upp (tar lång tid att utveckla metabola sjukdomar så att de allvarligt påverkar livet) men frossardagar tyder ändå på ett fortsatt ätstört beteende (vilket du säkert haft hela vägen för att kunna bli så stor). Nu är jag långt från nykär men jag märker också hur lätt det är att jag vill äta när jag myser... Jag tror att det kan vara värt att ta sig en titt på VARFÖR det ska ätas i olika situationer och VARFÖR det måste vara pizza, öl, chips... Grönsaker med dip är gott, ölkorv också (passar f.ö. utmärkt till rödvin). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Först ger jag dig en stående ovation för den bragden som du varit med om ! Jag är också övertygad att du nu förstått hur livet kommer se ut och jag dig en också en axelklapp. Ty jag tror stenhårt på att du tagit lärdom och kommer lyckas både med dina viktmål liksom kärleken. Om det nu skulle vara handla om LCHF på den fronten, kommer den kärleken aldrig lämna dig... om du är trogen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 ... kommer den kärleken aldrig lämna dig... om du är trogen. Skrutt också... Det är alltid nån hake...!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts