Jump to content

Onyanserad kritik mot spenatpillret skämmer ut LCHF-rörelsen

Per Wikholm

Recommended Posts

På bloggar och i sociala medier så gör nu stora delar av LCHF-rörelsen sitt bästa för att skämma ut sig själv i onyanserad kritik mot det nya spenatpillret och osmakliga personangrepp på Charlotte Erlandson-Albertsson.

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10411/Trist-LCHF-gnall-mot-aptitdampande-spenatpiller.aspx

• Like 4

Bra att du tar upp detta eftersom påhopp och subjektiva omdömen om andra människor aldrig leder till något positivt.

Maj-Lis Helenius berättade i en tidiningsartikel att hon slutat hålla föredrag eftersom hon blivit påhoppat på ett så aggressivt och obehagligt sätt av en del LCHF-förespråkare.

• Like 5

Sen så får man ju komma ihåg att en hel del av kritiken faktiskt är befogad (förutsatt att det inte är personangrepp eller en orubblig övertygelse om att allt hon säger är fel).

Övervikt är ju en effekt av fel ätande. Ett piller som bygger på att man ska fortsätta äta fel med minskad aptit kanske får en att tappa vikt, men övriga hälsoproblem som kommer från en felaktig kost kvarstår. Jag tycker att det är befogat att tycka sånt här gör skada. Tacka henne kan man göra när det finns studier som faktiskt visar på förbättrade hälsovärden.

"I växterceller har thylakoider med fotosyntesen att göra, i vår mage fungerar det enligt Charlotte så att de "drar till sig fettpartiklar och gör att det går långsammare för kroppen att spjälka fett. Samtidigt frisätter de mättnadshormoner som höjer nivån av belöningshormonet serotonin."

Jag ber om ursäkt, jag har inte tid att kolla exakt hur hon har uttryckt sig i denna fråga, men om detta är sant så har man ju ingen aning om hur den här reducerade fettspjälkningen påverkar hälsan? Hur kan någon som hela tiden påstår att det inte finns positiva studier angående mättat fett bara slänga ur sig ett koncentrerat preparat utan åtminstone 1-2årsstudier på hälsa?

Jag svamlar, det var inte meningen att fylla din tråd med ytterligare kritik mot henne. Jag tar ödmjukt ett steg bakåt och så får vi se vad som händer. Hoppas att det har en positiv effekt för folk.

• Like 2

"I växterceller har thylakoider med fotosyntesen att göra, i vår mage fungerar det enligt Charlotte så att de "drar till sig fettpartiklar och gör att det går långsammare för kroppen att spjälka fett. Samtidigt frisätter de mättnadshormoner som höjer nivån av belöningshormonet serotonin."

Jag ber om ursäkt, jag har inte tid att kolla exakt hur hon har uttryckt sig i denna fråga, men om detta är sant så har man ju ingen aning om hur den här reducerade fettspjälkningen påverkar hälsan? Hur kan någon som hela tiden påstår att det inte finns positiva studier angående mättat fett bara slänga ur sig ett koncentrerat preparat utan åtminstone 1-2årsstudier på hälsa?

Jag svamlar, det var inte meningen att fylla din tråd med ytterligare kritik mot henne. Jag tar ödmjukt ett steg bakåt och så får vi se vad som händer. Hoppas att det har en positiv effekt för folk.

Det som händer med fettet som jag förstått det är att det med thylakoider tar längre tid på sig i tunntarmen och hinner därmed stimulera till mer utsöndring av mättnadshormon innan det tas upp av kroppen. Men i slutändan tas ändå fettet upp i kroppen så någon fettbrist eller brist på fettlösliga vitaminer är inte sannolik.

• Like 1

Problemet med aptitdämpande medel är bara att aptiteten som sådan tar inte vägen någonstans. Den finns alltid kvar och knoppen klarar inte av och lära sig de nya mönster som behövs för livstilsförändring. Personangrepp är dock alltid totalfel, men jag personligen har inte mycket övers för den typen marknadsföring som den aktuella proferssorn medverkar i.... inte heller produkten. Tycker det liknar... kanske best att inte berätta...   

• Like 4

Jag har inte skrivit något någonstans alls vad jag tycker om spenatpillret och dess upphovskvinna, men jag har tänkt desto mer. Det har inte varit några tankar man sätter på pränt precis. Och det tänker jag inte göra nu heller. MEN något måste jag få säga.

Alla drömmer ju om att "uppfinna" något, ta patent och bli rik. Det blir bara så flagrant när denna någon får tid i tv på bästa sändningstid och artiklar i alla tidningar p.g.a. att hon tidigare varit en statligt anställd och aktiv debattör när det gäller hälsosam mat.

Hon tycker inte att alla anekdoter eller för den delen alla undersökningar som gjorts på lågkolhydratkost på människor duger men en 13 dagar lång test på 8 råttor ger vetenskapligt underlag så det räcker!

Om det hade varit en vanlig hälsokostlallare som lovade guld och gröna skogar hade jag inte brytt mig men det här är en känd svensk professor som länge deltagit i debatten och som på något sätt stått garant för det vetenskapliga. Smart men osmakligt!

• Like 6

Jösses -
får mej bara tänka på en sak - en gammal låt -
Allt går å sälja med mödande reklam .... kom å köp konsverad gröt !!
Dock inte rätt med personangrepp -
Men ju mer som skrivs om produkten / preparetet ju mer kommer den ju fram ..

** bantningsprodukter **
får mej bara långsökt tänka på Lasse Åbergs - Hälsoresan -
Men å andra sidan - så många som vill gå ner i vikt - å tror de kan göra de med - pulver / piller
jaja - upp till var å en - tids nog för dom som har något innanför pannbenet - hittar sin kost i livet -

• Like 1

Jag är inte alls insatt i "spenatpillret" och allt ståhej kring det. Dock för att vara rättvis så är ju dämpningen av aptit den anledning som LCHF-rörelsen använder för att förklara varför folk går har så lätt att gå ner i vikt på LCHF.

Sen är det väl egentligen inte någon jättestor skillnad på att vräka kokosfett i en kaffekopp och äta ett spenatpiller, enligt min mening. Effekten av båda blir att aptiten minskar.

Att vara sunt kritisk mot "superpiller" låter ju vettigt...och till och med om superpillret visar sig ha fantastiska effekter så ska man nog vara sunt skeptisk ändå...för allt som har fantastisk verkan har också ofta biverkan (jfr med mediciner) och/eller tappar sin effekt efter ett tag....

Men det är ju trist om folk ägnar sig åt personangrepp...

Men det är ju trist om folk ägnar sig åt personangrepp...

Jag undrar så ofta vad folk menar med "personangrepp". Vad är det egentligen? Är det att säga att någon är ful när man egentligen menar att man inte tror på ett piller? Eller är det att enbart säga att man inte tror på ett piller? Hur många obefogade kommentarer med negativ kritik angående spenatpillret har det egentligen varit? Vad har egentligen varit personangrepp?

Säljer man ett viktminskningspiller ska man kunna visa att människor har gått ner i vikt genom att äta dessa. Helst då under längre tid än 6 månader. LCHF får ofta kritik för att det inte finns tester på längre än 6 månader, eller att det planar ut oavsett metod. Om nu pillren funkar - är det då tänkt att man ska fortsätta äta dem resten av livet (jag hör kassaklirr)? Det är inte speciellt svårt att gå ner i vikt genom att banta på något sätt men det gäller att fortsätta på det spåret hela livet om man inte vill gå upp i vikt igen. Eller hitta en kost som hjälper.

Håll med om att detta bara är ytterligare ett sätt att lura människor (i nöd) på pengar. Skämmas borde hon!

• Like 2

Håll med om att detta bara är ytterligare ett sätt att lura människor (i nöd) på pengar. Skämmas borde hon!

Du vet inte riktigt vad som driver henne skulle jag tro? (inte jag heller  ;) )

Vad jag har hört kommer Jonas Bergqvist snart att börja sälja nya superkoncentrerade super MCT-fetter...jag tror inte folk här då kommer att skriva skäms på dig Jonas för att du vill tjäna pengar...de flesta kommer antagligen tycka att det kan vara kul att testa istället...skulle jag tro..vi får se...

• Like 3

Du vet inte riktigt vad som driver henne skulle jag tro? (inte jag heller  ;) )

Vad jag har hört kommer Jonas Bergqvist snart att börja sälja nya superkoncentrerade super MCT-fetter...jag tror inte folk här då kommer att skriva skäms på dig Jonas för att du vill tjäna pengar...de flesta kommer antagligen tycka att det kan vara kul att testa istället...skulle jag tro..vi får se...

Vad är syftet med MCT-fetter?

Ärligt talat tror jag hon inte detta läge uppskattar uppmärksamheten, även negativ sådan. Bättre negativ uppmärksamhet än ingen dito. Hon har gett sig in i leken och jag tror hon är kvinna nog att stå pall. Inga krokodiltårar för min del.

Vad är syftet med MCT-fetter?

Bra fråga ;-)

Det är lagom långa fettmolekyler tror jag...och sådana går tydligen lätt för kroppen att använda som energi...ska ev kunna ge viktminsknig ( jfr spenatpiller). Kan antagligen vara bra i samband med fysisk aktivitet, både vid konditions- och styrketräning. Finns bland annat i vår kära kokosolja.

• Like 2