Namnlös

Sockersug och återfall

Recommended Posts

Får som en våg av "jag ska ha!" och kan inte sluta äta. Finns det då inget att äta eller om jag försöker avstå, så blir jag aggresiv även om jag inte vill det. Det ser jag som en stor anledning till att man inte bör äta socker... det rubbar förståndet helt.

Fortsatte äta massor. Är nog sådan som skulle kunna bli diagnoserad som hetsätare. Gick upp 10 kg på 2 veckor. I tre dagar har jag nu lyckats att inte äta skräp. Men jag vet att det kommer hända igen, men inte varje dag och inte lika ofta.
I förrgår blev det 250 g kokt brysselkål, lite isbergssallad och 7 hemmagjorda köttbullar, totalt på hela dagen. Igår blev det 6 köttbullar, isbergssallad, gurka och 250 g kokt brysselkål. Det låter inte så LCHF, men jag har försökt koppla bort tanken på att äta öht, även om det då skulle bli lite. Bara ett tag.

Gurka och isbergssallad brukar jag inte äta, men eftersom arbetsplatsen bjöd på det, så tog jag det till köttbullarna på lunchen.
Idag blev det en skiva LCHF-bröd med bregott och 3 skivor salami, som jag blev bjuden på. Sedan en hel hemmatillagad kyckling (med skinn) + 78 g smör. Hela dagen då. Ska inte äta mer idag.
Hade definitivt inte kunnat hålla mig till en skiva av brödet, om det inte  vore för att jag fick brödskivan av en annan. Kan inte ta mer då.

Nu i efterhand så undrar jag om inte det var för mycket. Kan upplever det inte som mycket i kroppen... det är liksom ingenting jämfört med vad jag brukar äta. Brukar äta massor. Men är det "oacceptabelt" att äta en hel kyckling?

Ska inte äta skit imorgon eller i övermorgon, men på lördag är det ett kalas... och alla vet väl vad det innebär. Antingen får jag strunta i att åka dit, eller så får jag ta risken och åka dit. Finns det inget som jag verkligen vill ha, så avstår jag lätt. Men finns det något av mina favoritgrejer eller om jag gillar något mycket, så kommer det nästan helt säkert att ätas.
Jag kan nog hålla mig dagarna efter, även om jag äter en dag. Men frågan är om det är värt. Kanske får stanna hemma.

Hemma och på jobbet har jag lyckats avstå nu genom att tänka att jag faktiskt klarade av över 3 år och det utan att fuska eller unna mig något alls. Det var bara min inställning som fick det att gå.

Men på jobbet finns det gratis fika och det är alltid en kamp. Gratis bröd och gratis bregott... kan det bli bättre?
Men jag tänker att det finns kvar i framtiden också, så jag kan vänta lite till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ät dig mätt på kött fisk ägg och fett så försvinner suget lägg kolhydraterna så lågt som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@namnlös

Ett tips är att äta dej mätt innan du går på kalas. Som jag förstår det har du inte riktiga mättnadssignaler så det är lätt för dej att överäta, men det måste ju vara ännu svårare att motstå frestelser om du måste slåss mot både huvudet och kroppen.

Har du kollat Mys blogg lchfingenjören? Hon har många verktyg för att få huvudet på plats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@namnlös

Ett tips är att äta dej mätt innan du går på kalas. Som jag förstår det har du inte riktiga mättnadssignaler så det är lätt för dej att överäta, men det måste ju vara ännu svårare att motstå frestelser om du måste slåss mot både huvudet och kroppen.

Har du kollat Mys blogg lchfingenjören? Hon har många verktyg för att få huvudet på plats

Har kollat lite, men ska precis kolla. Har inte varit vid datorn senaste.

Som tur var så blev det inget kalas.. men lika illa ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick bra förra veckan. Måndag, tisdag och onsdag, som sagt. Men på torsdagen så omringade mina kollegor mig och började bråka om att jag måste äta. För LCHF är tydligen inte att äta. Jag ville inte ta, för jag var glad över att jag lyckats avstå. Men när man är svag och inte kan hålla sig ifrån frestelser, så är det lite lättare att misslyckas när många pressar på. Var helt knäckt efteråt, när jag haft ett ris-frosseri som jag blivit verbalt tvingad till. Så fick torka bort tårarna och försöka jobba med stor ånger.
Är inte som body builders eller skidåkning, men har mer krävande jobb än kontorsjobb. Så alla lägger sig i ätandet.

Fredagen och helgen blev det bara massa ätande. Bullar, många bröd och mycket glass. Mer än 1 kg choklad ena dagen.

Inte förens idag har jag tagit tag i det igen. Men det blev inte så bra idag heller.

Totalt idag, så åt jag 6 köttbullar till frukost och sedan till middag blev det massor av riven vitkål med enormt mycket korvstrofanoff på.. (= en hel lök, några dl grädde, massa tompuré, minst halva scans falukorv). Nu ångrar jag mig. Det är nästan lika illa som bröd och godis antar jag.

När jag åt strikt, så tappade jag nästan ingen hår alls. Kunde borsta håret ordentligt och inte ett enda hårstrå lossnade på borsten. Nu har jag tappat närmare hälften. Jättetunt är det.
Jag tycker det är väääldigt mycket att tappa på så "kort" tid. Inte så kort kanske, men det finns ju folk som äter så jämt?

Inga kläder passar längre. Arbetskläderna får jag inte på mig alls.

Jag framstår som helt.. värdelös. Men det är verkligen jättesvårt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är inte värdelös, det är dina jobbarkompisar som är totalt okänsliga! Du måste slå näven i bordet och be dem hålla truten i stället för att försöka sätta krokben för dej hela tiden. Prioritera Mus blott. Du behöver den!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näää...du är inte värdelös...använd inte det som ursäkt för att äta fel...det går alltid att komma igen...att man gjort fel dagen innan är inget argument för att göra fel idag, typ.

Dock så är ditt nick helt värdelöst. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick bra förra veckan. Måndag, tisdag och onsdag, som sagt. Men på torsdagen så omringade mina kollegor mig och började bråka om att jag måste äta. För LCHF är tydligen inte att äta. Jag ville inte ta, för jag var glad över att jag lyckats avstå. Men när man är svag och inte kan hålla sig ifrån frestelser, så är det lite lättare att misslyckas när många pressar på. Var helt knäckt efteråt, när jag haft ett ris-frosseri som jag blivit verbalt tvingad till. Så fick torka bort tårarna och försöka jobba med stor ånger.

Är inte som body builders eller skidåkning, men har mer krävande jobb än kontorsjobb. Så alla lägger sig i ätandet.

Fredagen och helgen blev det bara massa ätande. Bullar, många bröd och mycket glass. Mer än 1 kg choklad ena dagen.

Inte förens idag har jag tagit tag i det igen. Men det blev inte så bra idag heller.

Totalt idag, så åt jag 6 köttbullar till frukost och sedan till middag blev det massor av riven vitkål med enormt mycket korvstrofanoff på.. (= en hel lök, några dl grädde, massa tompuré, minst halva scans falukorv). Nu ångrar jag mig. Det är nästan lika illa som bröd och godis antar jag.

När jag åt strikt, så tappade jag nästan ingen hår alls. Kunde borsta håret ordentligt och inte ett enda hårstrå lossnade på borsten. Nu har jag tappat närmare hälften. Jättetunt är det.

Jag tycker det är väääldigt mycket att tappa på så "kort" tid. Inte så kort kanske, men det finns ju folk som äter så jämt?

Inga kläder passar längre. Arbetskläderna får jag inte på mig alls.

Jag framstår som helt.. värdelös. Men det är verkligen jättesvårt!

Men vad i....!!!!! Vad har dina kollegor för anledning att lägga sig i vad du äter?! Nä fy, inte konstigt att helgen blev som den blev. Förstår att du blev ledsen.

Maten idag tycker jag verkar helt ok, absolut inte att jämföra med godis och bröd. Försök att hålla dig till mat som DU väljer och ta en dag i taget så ska det nog gå bra.

Det ÄR svårt, för dom allra flesta, men ingen är ju värdelös för att man inte fixar allt till det bästa med en gång. Eller hur? :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har klarat mig bra igår och idag också. Förutom att det råkade bli några skivor rå falukorv utöver det planerade, också. Men det är nog inte lika illa som en del annat.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det blev för lite mat, för jag fick en blackout och trillade in i bordet och sedan ner i golvet och svimmade.. Eller svimmade före allt hände, kanske. Slog i huvudet.
Jag blir ju inte hungrig, men fick lite känslan av att jag kanske behövde äta. Så råkade bli en halv rå paprika, massa rå vitkål, 250 g kokt brysselkål och överbliven korvstroganoff (vilket inte var mycket). Sedan var jag så enormt sugen på att äta bröd, så jag tog ett stekt ägg, massa flott och stekt falukorv. Trodde inte det var möjligt när suget lättade lite.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så synd, för jag tror verkligen att LCHF är det enda riktiga. Att kolhydrater är ännu värre än vad man kan ana. Men jag har slutat med LCHF nu. Jag försöker inte längre.
Från början var jag tjock och överviktig. Jag blev sedan väldigt underviktig. Var dock frisk ändå, för jag slutade tappa hår och fick tjockt hår. Jag var stark och hade jättebra värden. Med LCHF. Jag var så i flera år.
Men nu har jag, sedan januari, blivit överviktig. BMI är kanske inte korrekt alltid, men det är ingen ide att förneka det... för det är ju uppenbart att jag blivit en rultgris.
Har från och till lyckats hålla mig i 1 - 4 dagar. Men jag klarar inte av att sluta. Jag har legat och gråtit och skakat på golvet och bara kämpat för att inte äta bröd, choklad och godis.
Fortsätter det i denna takten... då väger jag över 100 kg innan året är slut. Jag kanske inte ens kan fortsätta mitt jobb, då man inte kan vara så kraftig där. Älskar ju mitt jobb. Har verkligen kämpat för att få hålla på med det jag gör.

Jag vet att det bara är mitt fel. Det är bara mig själv jag har att skylla. Men jag är så svag att jag inte klarar det.

Idag skulle jag inte äta något skit.. men då blev det 15 mackor. Utöver brysselkålen, köttbullarna och gräddsåsen och övriga måltider.
Jag har glömt hur det känns att ha kontroll. Jag önskar att jag hade den karaktär som många har här på forumet <_<

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har just läst hela tråden och jag tvivlar starkt på att det är maten i sig eller karaktären som är problemet. Du har bränt ut dig, fått skit på jobbet och har det tufft. Hetsätning och sockercravings för att döva ångest och känsla av otillräcklighet är en självmedicinering. Jag skulle råda dig att söka hjälp för utbrändhet/depression och få chans att vila. Att du svimmat och slagit i huvudet berodde nog inte på att du ätit för lite utan att din kropp skriker stopp, det har varit för mycket för länge! Samma sak med att du tappar håret, det är en vanlig stressreaktion!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver professionell hjälp. För dej är ju det här samma sak som alkohol för en alkoholist, det är ju inte snack om "mitt fel" eller "karaktär". Det klart att du inte ska ge upp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har just läst hela tråden och jag tvivlar starkt på att det är maten i sig eller karaktären som är problemet. Du har bränt ut dig, fått skit på jobbet och har det tufft. Hetsätning och sockercravings för att döva ångest och känsla av otillräcklighet är en självmedicinering. Jag skulle råda dig att söka hjälp för utbrändhet/depression och få chans att vila. Att du svimmat och slagit i huvudet berodde nog inte på att du ätit för lite utan att din kropp skriker stopp, det har varit för mycket för länge! Samma sak med att du tappar håret, det är en vanlig stressreaktion!

Kanske är det så. Har funderat över att söka hjälp, men det är lite läskigt. Men det blir antagligen inte värre av att försöka.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har glömt hur det känns att ha kontroll. Jag önskar att jag hade den karaktär som många har här på forumet <_<

Jag säger som andra redan gjort: det handlar inte om karaktär. Du lider av ett beroende, och beroenden kan sitta som berget. Du behöver få rätt hjälp! Tyvärr har vården inget att erbjuda oss, jag fick inte ens det "kvalificerade rådgivande samtal" som Socialstyrelsens nationella riktlinjer fastslår att man ska få vid sockerberoende. (Och vem vet, om man hade fått en fettskrämd dietist som rådgivare hade ett sådant samtal varit direkt värdelöst.)

Har själv inte prövat OA, men förstår att man får nätverk och kamratstödjare där. Det kanske kan vara något? Tillsammans har man större chans att lyckas. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag vet hur det känns, jätteläskigt! För mig var det att erkänna att jag inte räckte till och det var fruktansvärt! MEN, det enda jag ångrar är att jag lät det gå så långt. Har fått jättebra hjälp, dels att hantera ångesten där och då, men också med samtal hos en psykolog som hjälpte mig att få perspektiv på den arbetsinsats jag gjort under många år och se vilka orimliga krav jag hade på mig själv. I mitt fall blev ett misstag jag gjort det tuvan som fick allt att välta.

Be om hjälp att ringa om det tar emot, man får göra det :) De brukar prioritera när man mår så här dåligt så du borde få en tid samma dag. Särskilt om du berättar att du svimmat och slagit i huvudet (det borde resulterat i en läkarkoll samma dag) tappar håret och om den press du haft och vad jag antar mellan raderna är ångest. Glöm inte att du får sjukskriva dig själv en vecka utan läkarintyg, men jag tycker det låter som att du behöver få hjälp att reda ut detta. Beroende på var du jobbar kanske du kan få hjälp av företagshälsovården då det är jobbet som fått dig att må så här.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att prata med läkare om det.. mentala tillståndet (?) är kanske acceptabelt. Eftersom jag inte vetat hur jag ska ta tag i det, då jag har läkarskräck sedan tonåren på barnpsyk-helvetet, så har det tagit lång tid att åter ta tag i det.

Men att tala med en "utbildad" om socker och kolhydrater är rent ut sagt värdelöst.

"Nej, klart du inte ska sluta med kolhydrater, det behöver din hjärna. Men sluta gärna med godis!"...

Jag har haft återkommande frosseri, så vikten går inte neråt, men haft betydligt fler dagar utan socker och kolhydrater nu.
Kanske inte tillräckligt med fett, men det är mest för att jag spårar ut så här speciellt i början av lchf, och slutar inte äta om det är smör på.
Så blev flottig biff (ja, då menar jag flottig!) med salladsmix. En annan dag stekt falukorv med salladsmix och hemmagjord köttfärssås en annan.
Litre för liberalt, men är inte lika rund om kinderna (vätska?) redan.

Har aldrig gillat läsk förr, men cola zero har fått mig att avstå från mackor, godis, choklad osv.

Jag har tänkt "Nej, jag ska inte ta mackan som det bjuds på GRATIS, utan jag får en god cola när jag kommer hem".

Men alla säger att man bli lika tjock av det. Så nu är jag besviken.

Någon som upplevt dålig viktnedgång av cola zero?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy Runesson i Tommy tappar dricker ju Cola Zero och han har ju förlorat en hel människa, så om det är bra för dej genom att du kan avstå annat, så kör det tills du är avgiftad.

JAG skulle inte kunna ta det för mitt beroende sitter för mycket i huvudet, så det räcker med att nåt smakar sött så kan jag börja klättra på väggarna om jag inte är väldigt sträng med mej själv.

Därför gör jag avsteg någon enstaka gång, men kör the real thing, och eftersom jag aldrig är van vid söt smak så blir det färre och färre gånger för jag behöver det inte längre. Oftast smakar det rent ut sagt äckligt numera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg