Jump to content

jemma

Recommended Posts

Hejsan alla!

Jag är helt ny här i forumet och tyckte ni verkar vara en trevlig skara :)

Jag har tidigare ätit enligt LCHF men aldrig lyckats hålla det längre än 4 veckor. Jag har alltid haft problem med magen och märkte en otrolig skillnad när jag uteslöt kolhydrater. Ni känner ju såklart till alla fördelar redan men även min hy och mitt humör blev så mycket bättre.

Den här gången har jag bestämt mig att jag inte ska ge upp. Jag ska nå mitt mål och först då kan jag tillåta mig att kanske unna mig något ibland.

Det är endast dag 4 på min resa men jag tänkte att det kan vara bra att få lite stöd här om det skulle bli tufft de kommande veckorna. Än så länge har det gått jättebra!

Jag hoppas på en lindrig omställning då jag har varit relativt strikt med sötsaker den senaste tiden. Det svåraste för mig är suget som kommer när jag blir uttråkad (läs: på jobbet). Samt att ALLA på mitt jobb äter sötsaker varje eftermiddag. Idag är det för övrigt pizzalunch och jag kommer vara den enda som inte deltar.. ;)

• Like 5

Välkommen hit!

På pizzerior brukar det finnas feta sallader att köpa med exempelvis skinka, ost och dressing alt. olivolja. Visst kan du följa med arbetskamraterna! Allt kanske inte är så himla ekologiskt men det är ju kul att vara lite sällskaplig och inte bli "jättekonstig" på en gång. Det här ska ju funka livet ut!

• Like 1

Välkommen! Här finns massor med pepp när motivationen dippar.

Visst kan du ha lite eget "godis" när du behöver lite uppmuntran på jobbet. Det är gott med lite knaperiknus ibland, när man blir onöjd för att man har tråkigt. Man behöver ju inte, i synnerhet i början, späka sej allt för hårt så hjärnan tycker synd om sej för mycket.

Beroende på vad ditt mål är så finns det ju massor man kan ta till. Vissa saker är ju mindre bra än annat, och tänk på att även "bra saker" kan överätas.

T ex råa morotsslantar, gurkstavar, körsbärstomater, ostkuber, macadamianötter, paranötter, små bitar ölkorv etc

Om du behöver "en kaka till kaffet" för att alla andra sitter och mumsar och det inte känns kul att titta på kan du ta en ostskiva med smör på t ex.

• Like 2

Tack så mycket för välkomnandet :)

Jag bör kanske tillägga att jag bor i England. Här är det inga alternativ på pizzerian - I alla fall inga nyttiga! Dessutom har de beställt till kontoret så det är uteslutet att få något annat.

Imorgon ska vi i alla fall gå ut på lunch. Till min besvikelse valde majoriteten dock Thai, men jag har lyckats hitta en wok på menyn som verkar helt okej. Jag laddar upp med lite fett i väskan som jag kan ha efteråt i värsta fall.

Jag berättade för mina närmsta kollegor igår att jag har uteslutit kolhydrater. Det känns skönt så jag slipper ta allt för många frågor.

Folk är väldigt fettskrämda i det här landet!

• Like 2

Välkommen! Jag är också nybörjare, började den 7:e  :) Men upplever redan att jag är piggare, gladare och förväntansfull på något vis. Vet inte om det beror på att jag bestämt mig, eller om det är för att jag lagt om kosten och utesluter kolhydraterna. Kan man inte "bara" äta pålägget på Pizzan?  :P

• Like 2

Vad roligt att det går så bra för dig! Jag känner mig också glad och förväntansfull. Men lite otålig då det bara har gått 4 dagar :)

Haha, jag tror inte jag skulle klara av att bara äta pålägget!

Ska bli spännande att se hur helgen går. Ska på publunch på söndag och där lär inte vara mycket jag kan äta. Men det spelar inte så stor roll för jag tycker ändå inte det är gott!

• Like 1

Vad roligt att det går så bra för dig! Jag känner mig också glad och förväntansfull. Men lite otålig då det bara har gått 4 dagar :)

Haha, jag tror inte jag skulle klara av att bara äta pålägget!

Ska bli spännande att se hur helgen går. Ska på publunch på söndag och där lär inte vara mycket jag kan äta. Men det spelar inte så stor roll för jag tycker ändå inte det är gott!

Jag känner igen din otålighet och kan relatera! Har ätit nu i drygt två veckor och har precis börjat inse att otåligheten får vänta medans jag njuter av livet! Det är nog så svårt! 

Det låter som om du utmanar dig själv rejält i början av din resa, och det kan ju vara både positivt och negativt i min mening. Negativt är ju att bli utsatt för påfrestningar redan första veckan innan kroppen har lärt sig att hantera dem, men positivt kan ju vara att man är full av energi, positiv andra och entusiasm i början. Det gör det, i alla fall för mig, lättare att uthärda alla frestelser. Har jag sedan utstått dem en gång så vet jag ju att jag inte dör av att göra det igen. (Jag spenderade min första dag med LCHF med ett bakrus och människor som åt både thai, pizza, läsk och godis omkring mig). Uthärda och låt det göra dig starkare! Välkommen till detta forum! Jag har funnit väldigt mycket stöd, inspiration och en gemenskap i att det finns andra som jag här på forumet och är väldigt glad att jag hittat hit. Tror att det har underlättat min resa något enormt. Kika gärna in på min blogg, http://helena.blogg.se/! Återigen, varmt välkommen! Ser fram emot att följa dig på din resa! 

• Like 1

Jag känner igen din otålighet och kan relatera! Har ätit nu i drygt två veckor och har precis börjat inse att otåligheten får vänta medans jag njuter av livet! Det är nog så svårt! 

Det låter som om du utmanar dig själv rejält i början av din resa, och det kan ju vara både positivt och negativt i min mening. Negativt är ju att bli utsatt för påfrestningar redan första veckan innan kroppen har lärt sig att hantera dem, men positivt kan ju vara att man är full av energi, positiv andra och entusiasm i början. Det gör det, i alla fall för mig, lättare att uthärda alla frestelser. Har jag sedan utstått dem en gång så vet jag ju att jag inte dör av att göra det igen. (Jag spenderade min första dag med LCHF med ett bakrus och människor som åt både thai, pizza, läsk och godis omkring mig). Uthärda och låt det göra dig starkare! Välkommen till detta forum! Jag har funnit väldigt mycket stöd, inspiration och en gemenskap i att det finns andra som jag här på forumet och är väldigt glad att jag hittat hit. Tror att det har underlättat min resa något enormt. Kika gärna in på min blogg, http://helena.blogg.se/! Återigen, varmt välkommen! Ser fram emot att följa dig på din resa! 

Tack för välkomnandet och dina tips!

Det är väldigt sant vad du skrev. Jag får helt enkelt se det som något postivit - och som du sade ha det som referens framöver om frestelserna kommer. Då vet jag att jag har klarat det innan och att det inte var så farligt ändå.

Jag ska även försöka undvika alkohol så gott jag kan då jag vet att det triggar mitt sötsug enormt. Tack och lov snusar jag så det är ofta en räddare i nöden! ;)

• Like 2

Hej!

Jag blir också sjukt triggad av alkohol, så om jag befinner mig i en känslig fas ( som nu efter jullovet, hm) är det enklast att låta bli..

Nåt som jag kan rekommendera är att hitta ersättningar när man vill unna sig något.  För mig funkar jordgubbar och grädde (osötat, såklart).

När livet är skit och det verkligen är jättesynd om mig, eller nåt bra har hänt och man måste fira.. Ja, då åker jordgubbarna fram ur frysen :)

Andra här på forumet tar till ölkorv och goda ostar, eller mörk choklad, eller nåt annat som man tycker är speciellt gott.

Hej! :)

Jag fullkomligt älskar grädde så det är också min räddning i vissa fall. Det mörka chokladet var jag på häromdagen men ska försöka att inte göra det till en vana. Fast det är bra att ha för att undvika värre avsteg!

Jag har märkt att brieost funkar väldigt bra för mig. Jag blir så äckligt mätt efter bara en liten bit så jag är inte sugen på något mer efteråt.

Tack för att du delar med dig av dina tips!

• Like 1

Hej!

Jag kan stolt säga att helgen har gått galant! :D Det har varit många frestelser såklart men jag höll ut och det tror jag verkligen stärkte mig. Känner mig så sjukt nöjd med mig själv som har stått emot.

Jag har dock tagit till lite mörk choklag och bär med grädde. Men det tycker jag är helt okej att unna sig lite av på helgen. Framförallt i början!

Tog ett glas vin med en vän i lördags och blev riktigt sugen på skräpmat och sötsaker. Som tur var hade jag en babybel i väskan ;)

Hoppas ni också har haft en bra helg!

• Like 1

Jag dricker ingen alkohol alls som tur är :-P Jag har klarat mig helt utan nåt "gott" alltså choklad eller liknande, har faktiskt kvar min 200 g chokladkaka i nattduksbordet, jag vill att den ska ligga där och få mig ännu mer motiverad ;-) nä, denna gång är jag super inställd på att det kommer funka. Nästa helg ska vi ha kalas för min minsta dotter, får hoppas det går bra även då

• Like 2

Jag kan inte fatta det, men jag vägde mig idag när jag kom hem från jobbet och vågen visar -2,1 kg på en vecka! :D

Snacka om att jag är taggad till att köra vidare! Jag förstår såklart att det inte kommer att vara lika mycket nästa vecka men så härligt det känns med en sån rivstart!!

• Like 1

Wohooo GRATTIS. Nu jäklar kämpar vi vidare :-)

Tack :) Kan inte säga att jag har gjort något speciellt men jag har tränat lite. Kan tipsa om Cecilia Folkessons blogg. Hon har nyss startat rutakuten där man tillsammans kör ett 8-veckors träningsprogram med appen Adrian James. Så det har jag gjort hemma. Ett pass är bara 6 min så det finns inga ursäkter!

I måndags kväll fick jag kräksjukan :( Låg helt utslagen hela dagen igår och hoppas på att återhämta mig idag.

Träffade vänner i söndags men det var över en vecka sen de var dåliga så vi trodde inte det var någon fara.

Mitt problem nu är att jag mår så fruktansvärt illa bara av tanken på fett. Det sista jag åt i måndags innan jag blev dålig kan jag inte tänka mig att ens gå nära.

Detta känns så himla tråkigt när min första vecka gick så bra. Jag känner dock att jag måste lyssna på min kropp och äta vad jag känner för, annars kommer jag aldrig få något i mig. Jag har inte ätit sen i måndags kväll men har fått hem banan och blåbär som jag tänkte försöka med först. Sen tänkte jag koka lite fisk och morötter.

Jag hoppas att detta illamående inte kommer sitta i allt för länge!

Usch å fy, krya på dig.

Det är nog bara att äta, bara du får något i dig, skulle tro att du blir piggare ganska fort bara du får något i magen.

Skulle kosten bestå av kolisar så är det väl bara att försöka ta nya tag då du blivit helt frisk

I måndags kväll fick jag kräksjukan :( Låg helt utslagen hela dagen igår och hoppas på att återhämta mig idag.

Träffade vänner i söndags men det var över en vecka sen de var dåliga så vi trodde inte det var någon fara.

Mitt problem nu är att jag mår så fruktansvärt illa bara av tanken på fett. Det sista jag åt i måndags innan jag blev dålig kan jag inte tänka mig att ens gå nära.

Detta känns så himla tråkigt när min första vecka gick så bra. Jag känner dock att jag måste lyssna på min kropp och äta vad jag känner för, annars kommer jag aldrig få något i mig. Jag har inte ätit sen i måndags kväll men har fått hem banan och blåbär som jag tänkte försöka med först. Sen tänkte jag koka lite fisk och morötter.

Jag hoppas att detta illamående inte kommer sitta i allt för länge!

En matsked hela vitpepparkorn är ett gammalt knep mot illamående, kräkningar och diarréer. Funkar på semestermage också.

Mosa bananen och vispa upp den så den blir lite skummig. Det är också ett bra sätt att få kontroll på en trilskande mage.

Och se till att dricka!!! Och få i dej salt!!!! Bara saltbrist kan ge illamående och svaghet också.

Det är inte lätt att få i sej nåt om man mår dåligt, så börja lite försiktigt med snälla kolisar och så småningom kanske du kan ta en gnutta vispad grädde med vaniljpulver till blåbären

Hej hej. Nu mår jag bra igen och ser fram emot att träna lite ikväll! :)

Det blev inga värre avsteg men jag åt en dl kokt ris och det var bra för magen ville behålla det. Det gick tyvärr inte lika bra med bananen.

Det var det i alla fall och jag är glad att jag inte gick längre än så! Känns som relativt bra kontroll då jag vanligtvis skulle tycka synd om mig själv och äta glass eller godis när jag är sjuk.

Får se hur det har hållt sig på vågen också ikväll.. Förväntar mig nästan en ökning..

Jag vägde in på ytterligare -0,4 kg idag. Det känner jag mig väldigt nöjd med trots sjukdom :)

Nu ser jag fram emot en vecka full av energi, god mat och träning!

Rådjurfile fick jag minsann serverat ikväll med ugnsbakade portobellosvampar och lite bea :)

• Like 2

-1,5 kr är ju jättebra! Det kanske känns som lite i förhållande till hur mycket du vill gå ner totalt. Men huvudsaken är ju att det går neråt och du mår bra :) Du får äta gott och må gott under tiden!

Jag har aldrig direkt bantat så det är kanske därför jag får en lite lättare skjuts i början.

Jag kan tipsa dig om vinterkräksjukan ;) jag gick ner 1 kg på två dagar (fast det gick jag upp igen lika snabbt)!

Att vara sjuk fick mig faktiskt att tänka på det där med vågen. Jag vägde ytterligare 1kg mindre då, alltså totalt cirka 3 kg mindre än förra veckan, men jag mådde skiiit. Det fick mig att inse lite att vågen inte säger allt. Jag kunde ju tydligt se att jag inte hade 'gått ner i vikt' utan bara saknade vätska och mat i kroppen.

Hoppas du får en bra vecka! Jag har precis ätit en bit ost och lite salta jordnötter till frukost på jobbet. Proppmätt!! :D

jemma, ett tips om du vill hitta ett bra smör till hyfsat pris så har Tesco just nu specialpris på Kerrygold (2 st för £3.00) och numera har de även osaltat.

Tack för tipset! Har irländsk sambo så Kerrygold är en självklarhet :D (och en favorit!)

• Like 1

Hur går det för dig jemma? :-)

Det går bra! Har kämpat lite med sötsuget denna veckan så det har blivit rätt mycket mat och nötter och mörk choklad. Känner mig ändå nöjd för det är mycket bättre än vad jag åt innan! Tror dock inte på någon ytterligare viktminskning imorgon. Ska försöka köra lite striktare nu veckan som kommer.

Hur går det för dig??

• Like 1

Skitjobbigt när sötsuget sätter tag. Här har det gått riktigt bra faktiskt :-) jag tror inte det är mer minus på vågen (vägdag imorgon) men det KÄNNS verkligen super bra :-)

Vi har haft kalas här hemma både igår och idag så alla barn har ätit glass med alla möjliga såser och godis till, jag gjorde lchf vanilj pannacotta till oss vuxna med lite bär :-) gud så gott det va

• Like 2

Skitjobbigt när sötsuget sätter tag. Här har det gått riktigt bra faktiskt :-) jag tror inte det är mer minus på vågen (vägdag imorgon) men det KÄNNS verkligen super bra :-)

Vi har haft kalas här hemma både igår och idag så alla barn har ätit glass med alla möjliga såser och godis till, jag gjorde lchf vanilj pannacotta till oss vuxna med lite bär :-) gud så gott det va

Det låter gott! Vad roligt att det har gått så bra för dig. Håller tummarna för vågen :)

Jag har börjat känna mig lite uppsvälld och misstänker att det är för att jag har varit så liberal. Det börjar även närma sig den tiden i månaden så det extra suget kan ha sina förklaringar där. Hur som helst känns det grymt att det har gått 3 veckor!! :D

Det låter gott! Vad roligt att det har gått så bra för dig. Håller tummarna för vågen :)

Jag har börjat känna mig lite uppsvälld och misstänker att det är för att jag har varit så liberal. Det börjar även närma sig den tiden i månaden så det extra suget kan ha sina förklaringar där. Hur som helst känns det grymt att det har gått 3 veckor!! :D

Ja alltså lingonveckan och sockermonstret från heta h*t som vaknar då vet jag inte om man kan göra nåt åt med LCHF.

Det jag kommer ihåg är i alla fall att jag blev betydligt mindre elak med jättenattljusolja. Barnen kallade det "elaka kärring-piller". Kommer inte ihåg om det också påverkade sötsuget.

• Like 1

Minus 2,3 blev resultatet imorse :-) det känns himla bra om 10 dagar är det dags för mätning också den ser jag verligen fram emot :-) Känns fortfarande riktigt bra men jag är sjukt trött i stort sett hela tiden 

Ja men eller hur :-) 3 veckor känns skitbra nu är det bara...... hela livet kvar :-p

• Like 2

Minus 2,3 blev resultatet imorse :-) det känns himla bra om 10 dagar är det dags för mätning också den ser jag verligen fram emot :-) Känns fortfarande riktigt bra men jag är sjukt trött i stort sett hela tiden 

Ja men eller hur :-) 3 veckor känns skitbra nu är det bara...... hela livet kvar :-p

Har du koll på salt och vatten? Brist brukar ge trötthet eller dimhjärna

• Like 1

Om du känner dig trött, så testa med lite mera salt och eventuellt mer vätska i form av vatten. De första veckorna tappar man MYCKET vätska och det kan ge en enorm trötthet innan kroppen ställt om sig riktigt till fettdrift :)

Grattis! :D Jag hade ökat 0,8 :o men som sagt tror jag att det har sina förklaringar så jag tar inte så hårt på det. Jag känner att jag liksom inte har gått upp i vikt på det viset utan känner mig bara lite svullen om magen och förmodligen är det också vätska.

Har också tänkt mäta mig snart men skjuter på det för jag vill bli positivt överraskad. 10 dagar låter bra!

Jag kan instämma om saltet! Har tagit till mig det rådet här från forumet och det hjälper verkligen när man känner sig lite dåsig och trött. Jag har lite salta jordnötter i lådan på jobbet. Kanske inte det optimala men en liten näve är inte så många kolisar.

Är också nybörjare så jag säger hej. :) Tack och lov äger vi ingen våg, men jag tror jag gått ned ett par gram. Framförallt känner jag mig mer jämn, får inte sådana där blodsockerfall hela tiden längre.

Och jag känner igen det där med menscykelns påverkan på humör och sötsug. Usch, det kommer bli en jobbig uppförsbacke varje månad. Då får man väl gå in här och läsa och bli peppad! ;)

Lycka till nu! Du har kommit långt!

• Like 1

Är också nybörjare så jag säger hej. :) Tack och lov äger vi ingen våg, men jag tror jag gått ned ett par gram. Framförallt känner jag mig mer jämn, får inte sådana där blodsockerfall hela tiden längre.

Och jag känner igen det där med menscykelns påverkan på humör och sötsug. Usch, det kommer bli en jobbig uppförsbacke varje månad. Då får man väl gå in här och läsa och bli peppad! ;)

Visst är det härligt med att slippa blodsockerfallen! Jag hade god hjälp av jättenattljusolja på den tiden jag hade lingonvecka. Barnen kallade dem Elaka kärring piller, för hon försvann när jag tog dem

Hej :) vad roligt med fler nybörjare!

Fick lite dåligt samvete när du skrev att jag har kommit långt :P I fredags bestämde jag mig för att ha en fridag och åt lite ris till middagen och sedan en bit kaka. Kändes helt okej men sen ledde det till fortsatta fria dagar hela helgen + måndagen.

Jag vågade inte väga mig i måndags som jag annars brukar göra, men igår tog jag mod till mig och hade gått ner 0,4 kg. Totalt blir det 2,2 kg på en månad så det är ju verkligen fullt godkänt då jag har tänkt att det är rimligt att snitta på 0,5 kg/vecka ! :D

Jag är inte ledsen över mitt avsteg då jag ändå ställde om på nytt igår och känner samtidigt att jag har lärt mig riskerna med sötsuget. Jag fick dessutom ordentlig huvudvärk och kände mig ganska nedstämd efter.

Kankse inte ett så jättepeppande välkomnande ;) - men välkommen! Dela gärna med dig av dina erfarenheter!

Hjälp! Eftersom jag i första hand äter enligt LCHF för att gå ner i vikt så vill jag gärna inte äta för mycket protein. Idag har jag redan nått min kvot och har därför ingen som helst aning om vad jag ska äta til middag :o

Har ni några tips? I värsta fall kan jag väl kanske bara ta en kopp te med kokosfett.

Hjälp! Eftersom jag i första hand äter enligt LCHF för att gå ner i vikt så vill jag gärna inte äta för mycket protein. Idag har jag redan nått min kvot och har därför ingen som helst aning om vad jag ska äta til middag :o

Har ni några tips? I värsta fall kan jag väl kanske bara ta en kopp te med kokosfett.

Broccoli, sparrris med fett? 

• Like 1

I morse fick jag en liten leverans från H&M. Har alltid varit rättså oproportionerlig på det viset att jag har tjock rumpa och lår, men typ normal överkropp. Därför är det alltid svårt att hitta byxor som sitter bra.

Plockade upp och tittade på byxorna i storlek 36 och tänkte - dessa får jag aldrig på mig! Gissa om jag blev förvånad när de gled på utan större ansträngning! :D

Nu hade jag förmodligen tur att det är lite stretch i dessa men det känns ändå härligt och måttbandet visade -2 cm runt rumpan! ;)

• Like 3

Dags att börja träna!

Jag gissar att jag är inne på min femte vecka med LCHF nu men jag har gjort väldigt många avsteg de senaste veckorna så jag kallar ännu en nystart idag!

Inga fruktansvärda avsteg men lite bröd och så. När jag ser tillbaka på hur jag har gjort tidigare så har ett avsteg varat betydligt mycket längre än vad det gör nu. Numera har det handlat om kanske 3-4 dagar, sen är jag tillbaka igen.

Igår blev jag medlem på gym och tränade första 'passet' idag. Jag mjukstartade med cirka 40 minuters kondition + lite styrka.

Gymmet erbjuder att hjälpa en att lägga upp en träningsplan men jag känner att jag inte riktigt litar på dom!

Finns det någon här med erfarenhet som kan dela med sig?

Jag har cirka 5-6 kg jag vill gå ner och det är mestadels fett kring rumpa och lår.

Jag hittade ett 4-veckorsprogram på Philip Lailanis blogg som jag ska börja med. Det är för det mesta kondition men med några styrkepass också. Sen är jag även en av de tjejerna som är lite rädd för att ge mig in i 'biffhörnan' bland alla gymveteraner så jag håller mig gärna till maskinerna tills jag känner mig trygg :)

Hej! Jag tror säkert Philip Lailani vet vad han håller på med. Han fick ju Katrin Z i form ;-)

Men om jag får ge ett råd så tycker jag absolut att du ska satsa mest på styrketräning och inte så mycket alls på kondition. Hellre då korta med intensiva intervaller (High intensity interval training - HIIT). Det är bästa träningen för din kroppsform och för mig som har samma kroppsform har det verkligen gett resultat. Det är hormoner och en massa annat intressant som spelar in. Du kan läsa mycket om just det här på tex Olga Rönnbergs blogg eller Facebook-sida. Kolla bakåt i bloggen och sök på träningsprogram på Youtube från Olga också. Förutom Olga gillar jag vissa amerikanska sidor för info och inspiration, tex. Nia Shanks, Molly Galbraith och Girls gone strong. 

Sen behöver du ju inte gå direkt på skivstången. Det går ju utmärkt att träna tung styrka i maskiner eller till och med med nästan bara kroppsvikten. 

• Like 1

Hej! Jag tror säkert Philip Lailani vet vad han håller på med. Han fick ju Katrin Z i form ;-)

Men om jag får ge ett råd så tycker jag absolut att du ska satsa mest på styrketräning och inte så mycket alls på kondition. Hellre då korta med intensiva intervaller (High intensity interval training - HIIT). Det är bästa träningen för din kroppsform och för mig som har samma kroppsform har det verkligen gett resultat. Det är hormoner och en massa annat intressant som spelar in. Du kan läsa mycket om just det här på tex Olga Rönnbergs blogg eller Facebook-sida. Kolla bakåt i bloggen och sök på träningsprogram på Youtube från Olga också. Förutom Olga gillar jag vissa amerikanska sidor för info och inspiration, tex. Nia Shanks, Molly Galbraith och Girls gone strong. 

Sen behöver du ju inte gå direkt på skivstången. Det går ju utmärkt att träna tung styrka i maskiner eller till och med med nästan bara kroppsvikten. 

Hej! Tack så mycket för tipsen. Jag ska absolut kolla in den där Olga :)

Nu i början så fokuserar jag mest på att göra det till en vana att gå till gymmet. Jag tycker det är viktigast att jag tar mig dit och sen får jag öka intensiteten efter hand.

Jag körde lite maskiner i morse och jesus vad jag är svag i armarna! :D

• Like 1

Kom på att svamp alltså championer smörstekta ä rockså gott, de tar ju åt sig en del fett.

Jag fullkomligt älskar svamp och äter det ofta! Det är så synd att det är så svårt att få tag i kantareller här. Jag har dock hört om att vissa farmers markets säljer så jag ska försöka kolla där någon helg när det är säsong :)

• 2 weeks later...

Hej på er.

Har läst vad ni skrivit. Mycket intressant. Är också ny på lchf som livsstil. Detta är inte nåt bantning för mig utan en omläggning i tänket över huvud taget. Sen behöver jag tänka mig för då jag har underfunktion på sköldkörteln.

Får rådet att inte ta allt på en gång men det lyssnar jag inte på denna gången utan kör på. Alltså: Började med Lchf för drygt 3 veckor sen, Började träna på gym för 3 veckor sen samt slutade röka OCH snusa förra fredagen.

Jag försöker lyssna på min kropp och avgöra vad som är dåliga ursäkter och vad som är nikotinmonster/ hungerkänslor då de är lika. Nu får det vara nog med att behandla min kropp som en miljöstuga. Nu ska här städas och hållas rent.

Jag tycker det är så synd att det är så dyrt med ekologisk mat mm.

Har inte gått ner mycket i vikt men måtten ser annorlunda ut. Är otränad så nya muskler väger mer än fett så is i magen får jag ha. Har fortfarande svårt att få i mig fett då det sitter i att det är lite farligt. Jag kämpar på.

Så mina vänner hoppas jag kunna både ge och få roliga tips. Trevlig helg. Med vänlig hälsning Ullis

• Like 5