Jump to content

Insulin och fasta

Malle

Recommended Posts

Hoppas någon har ett bra svar på detta….

En släkting har diabetes typ II och äter LCHF sen ca 7 år tillbaka. Har bra värden, tar ytterst lite insulin.

Gick ner mycket i början och planade sedan ut. Har börjat gå upp i vikt och insett att hen äter lite för liberal LCHF. Har nu ändrat om kosten lite.

Kan hen äta striktare, alltså nästan noll kolhydrater och mycket mer fett och kanske SKIPPA en del mål mat under dagen då hon egentligen inte är hungrig? Hur blir det med insulinet och blodsockret? Hen har idag både långtids- och korttidsinsulin. Ska hen ta bort ett av dom?

Finns det någon som har bra tips, kanske testat själv? 

Om hen är intresserad finns en facebookgrupp som heter Olydiga diabetiker. Där finns mkt samlad kunskap om detta. Jag tror, utan att vara typ2 själv, att måltidsinsulinet ska minskas alt tas bort först. Om hen har möjlighet att testa sina blodsocker själv är det viktigt hjälpmedel.

Jag har ätit lchf 5 år om ett par veckor. Jag äter rätt strikt lchf kost och försöker hålla det inom 16:8 vilket betyder normalt att jag skippar frukost helt till kaffets fördel. Äter lätt lunch av vad jag normalt kanske skulle äta vid frukost. En rejäl middag.

Du skriver att hen ätit lchf redan 7år men har ändå insulin kvar med typ2... varför. De flesta kan lämna insulinet redan inom några få månader. Man planar ut den lite i taget med regelbundna kontroller. Men vi är ju alla individer med olika funktioner så..

Men svar till fråga om hon kan ta bort insulin är att testa. Ät så lite kolhydrater som möjligt under en längre tid och minska doserna. Samma med nattinsulin vilket många har kvar pgav.fastesocker.

Svar till om hen kan skippa mat när hon inte är hungrig. Svar, absolut. Varför skulle vi äta om vi inte är hungriga. Helt onödigt ju äta för ätandes skull. Man kan se till att när man sen äter så maten är näringsrikt och det är naturligt rent mat med lchf. Men det vet hen ju redan säkert ;) lycka till...

Obs. Att jag kan bara ge råd baserad på egna erfarenheter eftersom jag inte är läkare. Men det finns mycket info att läsa på doc's blogg om typ2 diabetes och vad man kan göra med lchf då...

• Like 3

• 2 weeks later...

Jag måste rekommendera den här presentationen;

Den är en timme lång men det är väldigt intressant och lätt att följa om man är insatt i termerna.

Kontentan av det hela är egentligen att diabetes typ 2 (=insulinresistens) under inga omständigheter skall behandlas med insulin. Detta ökar insulinresistensen och försämrar personens tillstånd även om hba1c ser ok ut.

Enligt läkaren som pratar så finns ett sätt att minska insulinresistensen och bli både tablett- och nålfri för typ2 diabetiker. Ska inte avslöja allt så ni får titta själva vad han föreslår. 

• Like 1

Jupp.. i säkert 90% av diabetes typ 2 fallen föregås insjuknandet av hyperinsulinemi!

Varvid det blir vansinningt att tillföra mer.. när det är så enkelt som så att det är glukosbildande föda som skall minskas drastiskt!

Och man menar att det tar mellan 10-30 år med stigande hyperinsulinemi för att utveckla typ 2!

Under tiden är blodsockret rätt bra.. iallafall fastesockret.. det man borde mäta är postprandialt blodsocker samt även C-peptid!

• Like 1