MKJ Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 I början av 80-talet var det populärt att handla mat enligt mudi-mums. Är det någon som känner igen detta och vet vad det står för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Jo, det ringer en klocka. Jordens vänner? Handla lokalt producerat? Bojkotta multinationella företag? Du får googla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 http://www.mudimums.se/ Jag hade inte hört begreppet förut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 16, 2014 Author Share Posted January 16, 2014 Jo, det ringer en klocka. Jordens vänner? Handla lokalt producerat? Bojkotta multinationella företag? Du får googla. Ja det stämmer. Just i det här fallet frågade jag därför att jag var nyfiken på om någon mindes. När jag kollade på nätet så visade det sig att den finns fortfarande och var uppdaterad 2006. Jag blev påmind om den förra vintern när jag hittade en bok på loppis som heter "Äta på nytt sätt med matlaget Mudi-Mums. Ägarstrukturerna bland matproducenterna har jag dålig koll på numera men min sambo brukar muttra över att yoghurt och en del annat från Arla är producerat i Danmark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Fick en liten flashback där.....var med i en inköpsförening som hette kusin vitamin... nåväl....här är en länk. http://www.mudimums.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Jag TROR att Arla lovat att allt med kossan på är producerat i Sverige. Kände inte igen begreppet först men efter att ha tänkt lite kommer jag ihåg att Fältbiologerna tjatade mycket om MUDI-MUMS när jag var tonåring... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 16, 2014 Author Share Posted January 16, 2014 Fick en liten flashback där.....var med i en inköpsförening som hette kusin vitamin... nåväl....här är en länk. http://www.mudimums.se/ Det kanske var samma sak som det vi kallade Matfront? Vi köpte in ekologisk odlade grönsaker direkt från odlarna. Det fanns ju inte så mycket i affärerna på den tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Det går att köpa lokalt från mig. Jag är synnerligen omultinationell. Bara kom hit. Jag kan leverera till Visby om så krävs. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Det kanske var samma sak som det vi kallade Matfront? Vi köpte in ekologisk odlade grönsaker direkt från odlarna. Det fanns ju inte så mycket i affärerna på den tiden. Lite samma stuk, kanske. Ganska kul och spännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 17, 2014 Author Share Posted January 17, 2014 Det går att köpa lokalt från mig. Jag är synnerligen omultinationell. Bara kom hit. Jag kan leverera till Visby om så krävs. I vilken del av Sverige finns du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Gotland. Närmare bestämt Sudret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 17, 2014 Author Share Posted January 17, 2014 Gotland. Närmare bestämt Sudret. Aha, till gottlänningar med andra ord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Ja, jag hade nog en Mudi-mums-guide i början på 80-talet. Mat Utan DjurIndustrier Mat Utan Multinationella Storföretag betydde det väl (för dem som inte orkar klicka på länkar och läsa; typ jag :-) ) Jag har inget minne av att jag använde den särskilt mycket när jag handlade, mer än att jag försökte ha det i bakhuvudet. Och det gör jag väl nu också, så gott jag kan. Trevligt att höra att den fortfarande finns. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Aha, till gottlänningar med andra ord. Men också till massor av sommargäster! Halva Stockholm tycks flytta till Gotland under sommaren. De nästan gråter av saknad när de ska åka hem och fyller bilen med mina grönsaker. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willas Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Jag hade faktiskt en Mudi-mums-kokbok på 80-talet. Jag vill minnas att den bara hade vegetariska recept. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Hej Guiden ges inte ut längre, men Jordens Vänner har var exemplar av 2007, går att beställa via mail och telefon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts