Jump to content

Vintersquash

MKJ

Recommended Posts

Vintersquash är som små pumpor. För dom som inte är så strikta så är dom väl tillåtna?

Jag odlade Bon Bon ett år och dom smakade väldigt likt sötpotatis. Just den var nog ovanligt söt så den kanske innehåller mer kolhydrater än andra sorter.

Jag trodde dom skulle hålla sig hela vintern men jag har för mig att det blev ett kvartal.

När jag odlade stora pumpor så höll dom sig nästan ett år. Dom låg på pallar i köket.

• Like 3

Rosta i klyftor/småbitar?

Japp, med massa god olivolja, rosmarin, salt & peppar är gott. Går ganska snabbt (snabbare än potatis) så prova med sticka ofta. Rätt bökiga att "skala" men kör man klyftor kan man behålla skalet på, som man sedan då inte äter :) Kan tänka mig att purévarianten kan ge ganska högt bs. Glöm inte kärna ur ordentligt med en sked. Finns en del på youtube hur man kan göra.

• Like 3

Att de smakar sött behöver inte betyda att de innehåller så mycket socker.

Vi odlar en del vintersquash och äter dem också under vinter och vår. Man lagrar dem bäst torrt och hellre i rumstemp än kallt.

Vi gör soppor, gott att köra med chili t ex och mixa. Funkar med en hel del asiatisk kryddningar för dem som gillar sånt.

Mos är också gott.

Sen bakar vi klyftor/bitar i ugnen som tillbehör till kött. Eller steker i panna.

Vi odlar green hokkaido och den behöver inte skalas.

• Like 1

Vi odlar en del vintersquash och äter dem också under vinter och vår. Man lagrar dem bäst torrt och hellre i rumstemp än kallt.

Japp, soppa på butternut är asagott. Tänkte bara meddela för dem med sötsugsproblematik att den faktiskt smakar ganska sött. Som bakad morot o dylikt. Ah, råsteker du butternut då, rätt upp och ner med smör eller?

Vi gör soppor, gott att köra med chili t ex och mixa. Funkar med en hel del asiatisk kryddningar för dem som gillar sånt.

Mos är också gott.

Sen bakar vi klyftor/bitar i ugnen som tillbehör till kött. Eller steker i panna.

Vi odlar green hokkaido och den behöver inte skalas.

Hur länge brukar dom hålla sig? Jag trodde att vintersquash skulle hålla sig lika länge som pumpa men det kanske är olika med olika sorter?

Japp, soppa på butternut är asagott. Tänkte bara meddela för dem med sötsugsproblematik att den faktiskt smakar ganska sött. Som bakad morot o dylikt. Ah, råsteker du butternut då, rätt upp och ner med smör eller?

Vi odlar hokkaido, inter butternut. Jag har inte hittat någon bra sort av butternut, den ska mogna tidigt och ge hygglig avkastning.

Hur länge brukar dom hålla sig? Jag trodde att vintersquash skulle hålla sig lika länge som pumpa men det kanske är olika med olika sorter?

Jag tycker att vintersquashen håller sig bättre än pumpa och är dessutom godare. Och ja, det är skillnad på olika sorter. För alla gäller emellertid att frukterna ska vara mogna vid inlagring. Vi skördar dem runt 7/10, lagrar dem i rumstemp ett par veckor för att få dem att mogna av och sen får de ligga svalare och torrt. Vintersquashen blir bara bättre av lagring. Enstaka blir förstås dåliga, så man får kolla igenom dem regelbundet.

Jag odlade ollonpumpa, ushiki kuri och blue hubbard och de skilde sig åt en del. Ushiki kuri fick jag tyvärr slänga flera innan jul som möglade och inte klarade lagring så bra, ollonpumpan vár lite bättre, blue hubbard klarar sig väldigt bra. De två första har mjukare skal, är väl därför de inte klarade sig så bra. Blue hubbard har ett hårt, rejält skal som pumpa, jag har funderat på sticksåg för att "slakta" dem. Min största väger 11,5 kg, så de blir större än de mer portionsvänliga ushiki tex.

En av mina favoriter är att skära i bitar och rosta i ugn med örtkryddor och olivolja, sen lite flingsalt på innan servering. Är mumma ihop med en god stek och gräddsås! Jag har inte hittat någon analys på mina sorter, men känner att det spelar ingen roll om det är 4 eller 20 gram kolhydrater är inte så strikt. Det är god mat och nyttig flera gånger för mig, motion och glädje att odla och skörda och njutning att äta och jag vet att den är odlad utan gifter, inga utsläpp från transporter heller ;)

Pumpasoppa är gott, finns bra recept på paleo-pumpabröd som jag ska testa idag faktiskt, både med puré och med riven pumpa i som borde vara hyfsat lchfmässiga också. Sist jag gjorde kålpudding blandade jag en del pumpapure i köttfärsen, det kan jag rekommendera, den gav en mild sötma som rundade av fint och puddingen blev saftigare. Hade inga ägg eller annat bindningsmedel i, höll ihop fint.

• Like 1

På ett ställe stod det 4 gram kolhydrater. Menar du butternut eller vintersquash i allmänhet? Det kan nog skilja en del mellan olika sorter.

Jag hittar att de innehåller 4 gram kolhydrater enl bl.a. Livsmedelsverket, vintersquash och pumpa. Blev lite nyfiken, hade för mig de var rätt lchf-ok :)

• Like 2

Pumpasoppa är gott, finns bra recept på paleo-pumpabröd som jag ska testa idag faktiskt, både med puré och med riven pumpa i som borde vara hyfsat lchfmässiga också. Sist jag gjorde kålpudding blandade jag en del pumpapure i köttfärsen, det kan jag rekommendera, den gav en mild sötma som rundade av fint och puddingen blev saftigare. Hade inga ägg eller annat bindningsmedel i, höll ihop fint.

Pumpabröd låter intressant! Skulle man kunna få receptet?

Jag har fortfarande pumpor kvar från sommarens odling, tyvärr har jag slarvat bort namnet. Men de är också stenhårda i skalet, jag blir inte förvånad om de håller sig till våren.

Pumpabröd låter intressant! Skulle man kunna få receptet?

Jag har fortfarande pumpor kvar från sommarens odling, tyvärr har jag slarvat bort namnet. Men de är också stenhårda i skalet, jag blir inte förvånad om de håller sig till våren.

Jag ska testa detta, det är med riven pumpa http://www.thehealthychef.com/2012/07/paleo-pumpkin-bread-2/ blir premiär så jag kan inte gå i god för smaken :) recept med pumpapure hade jag inte bokmärkt, men googla på paleo pumpkin bread så får du massa träffar.

Kom på en till god sak man kan göra med pumpa, det är att steka ihop med halloumi till en burgare, man river pumpa och osten och gör burgare av och steker.

• Like 2

Jag ska testa detta, det är med riven pumpa http://www.thehealthychef.com/2012/07/paleo-pumpkin-bread-2/ blir premiär så jag kan inte gå i god för smaken :) recept med pumpapure hade jag inte bokmärkt, men googla på paleo pumpkin bread så får du massa träffar.

Kom på en till god sak man kan göra med pumpa, det är att steka ihop med halloumi till en burgare, man river pumpa och osten och gör burgare av och steker.

Tackar :)

Hur känns/ser en mogen pumpa? Såg en i affären nyss och kom på att jag har ingen aning om hur den ska vara? Såg även en delad.  När är de övermogna?

Hur känns/ser en mogen pumpa? Såg en i affären nyss och kom på att jag har ingen aning om hur den ska vara? Såg även en delad.  När är de övermogna?

De ska vara rätt hårda lite olika beroende på sort, men aldrig svampiga. Är lätt att se när de blir dåliga, börjar mögla i min erfarenhet eller får stora oftast mörkare, mjuka fläckar, börjar ruttna helt enkelt. 

• Like 1

De ska vara rätt hårda lite olika beroende på sort, men aldrig svampiga. Är lätt att se när de blir dåliga, börjar mögla i min erfarenhet eller får stora oftast mörkare, mjuka fläckar, börjar ruttna helt enkelt. 

Tack, jag ska gå till affären imorgon och köpa pumpa, vill testa brödet du länkade till.   Såg också att man kunde steka det som plättar/pannkakor. Kan tänka mig att ha det till fisk eller kött? Tror du på den idéen  :)

det blir nog jättebra till både fisk eller kött :) Har inte testat plättar själv med pumpa, bara med sommarsquash, det är jättegott. Vintersquash/pumpa är lite rundare och smörigare i smaken så det borde också bli bra. Måste testa i helgen! 

det blir nog jättebra till både fisk eller kött :) Har inte testat plättar själv med pumpa, bara med sommarsquash, det är jättegott. Vintersquash/pumpa är lite rundare och smörigare i smaken så det borde också bli bra. Måste testa i helgen! 

Här hittade jag en smoothie med pumpa och kokosolja :)  En helt ny värld att äta pumpa. http://www.alkalinesisters.com/pumpkin-pie-smoothie/3934/

Jag vet inte vad det är för sida. Till middagen idag gjorde jag deras Paprika och morotsallad fast utan jicama (har ingen aning om vad det är) Till det hade jag strimlad fläskkarré och gräddsås. Jättegott

http://www.alkalinesisters.com/carrot-jicama-sweet-pepper-slaw-guest-post-on-mint/2178/

• Like 1

I programmet Meny gör dom ofta pumpasoppa. Det är ofta grädde eller creme fraiche i så det borde ju funka i en LCHF-kost. Pumpa innehåller ofta betakaroten och det tas ju upp lättare i kroppen tillsammans med fett. En bra kaliumkälla är dom också.

Jag kanske skulle startat den här tråden efter Halloween för då säljer dom pumpor till extrapris i affärerna :P .

• Like 2

Betakaroten i all ära, men vi ska inte glömma alfakarotenet heller

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/amne-i-gronsak-kan-forlanga-liv_5748397.svd

Sant men det finns inte med i databasen så det är svårare att hitta info och jämföra olika grönsaker när det gäller det. Kanske finns det med i någon annan databas?

Lägger in lite text från artikeln du länkade till

Det hittills förbisedda alfakarotenet som finns rikligt i pumpa och morötter minskar risken att dö i förtid med 39 procent. Alfakaroten kan vara en felande länk som förklarar varför vissa frukter och grönsaker, men inte vitaminpiller, tycks skydda mot hjärtsjukdomar, cancer och diabetes enligt forskare i USA.

Tottos länk http://www.svd.se/nyheter/inrikes/amne-i-gronsak-kan-forlanga-liv_5748397.svd

• Like 1

Läste på lite snabbt om alfakaroten och hittade inget om att det skulle påverkas av tillagning. Däremot behövs minst 3-5 gram fett ihop med grönsakerna för att kroppen ska kunna ta upp alfa och betakaroten. (Fått lära mig sen liten att man behöver fett till grönsakerna för den sakens skull och vet att det lärs ut även på ätstörningsmottagningar så det är inget annorlunda med fettet).

Har ett pumpabröd i ugnen och testade göra pumpaplättar till lunch, det blev jättegott ihop med smetana och hackad rödlök :) är garanterat gott med Rom också, så blir det rätt likt blinier smakmässigt.

• Like 1

Jag tror att både alfa- och betakaroten är förstadier till vitamin A. Hur många slags vitamin A som finns har jag ingen aning om!

Här blir inte 3-5 gram fett till grönsakerna utan snarare 30-50 gram. Fett är nödvändigt till kokta grönsaker, det tar fram smaken.

• Like 1

Läste på lite snabbt om alfakaroten och hittade inget om att det skulle påverkas av tillagning. Däremot behövs minst 3-5 gram fett ihop med grönsakerna för att kroppen ska kunna ta upp alfa och betakaroten. (Fått lära mig sen liten att man behöver fett till grönsakerna för den sakens skull och vet att det lärs ut även på ätstörningsmottagningar så det är inget annorlunda med fettet).

Har ett pumpabröd i ugnen och testade göra pumpaplättar till lunch, det blev jättegott ihop med smetana och hackad rödlök :) är garanterat gott med Rom också, så blir det rätt likt blinier smakmässigt.

Pumpaplättarna, gjorde du dem på samma smet som brödet?

Rena lyxmaten <3

Har aldrig hört talas om alfakaroten. Försvinner det när vi kokar morötterna eller lagar pumpa i ugn?

Nej, det är tvärtom så att karotener tas upp lättare av kroppen när grönsakerna är tillagade. Dom gjorde någon test med kokta morötter och jag har för mig att upptaget blev bättre och bättre efter upp till en timmes koktid.

Nackdelen med välkokta morötter är att dom får högt GI så det gäller att inte äta för stor dos åt gången.

• Like 1

Jag tror att både alfa- och betakaroten är förstadier till vitamin A. Hur många slags vitamin A som finns har jag ingen aning om!

Här blir inte 3-5 gram fett till grönsakerna utan snarare 30-50 gram. Fett är nödvändigt till kokta grönsaker, det tar fram smaken.

Jag tror att det bara finns en sorts färdigt A-vitamin dvs retinol. I Livsmedelsdatabasen anges dels betakaroten och dels retinolekvivalenter. Jag tror det senare är den mängd retinol som teoretiskt kan bildas av den mängd betakaroten som ingår. Eller åtminstone har trott för alfakaroten kunde visst också ombildas till retinol och då är frågan om den mängden är medräknad.

I slv´s databas står att det finns 960 mikrogram betakaroten i pumpa och det motsvarar 80 retinolekvivalenter. Det står ingen enhet så jag får nog läsa på lite om dom där ekvivalenterna.

• Like 2

Pumpaplättarna, gjorde du dem på samma smet som brödet?

Rena lyxmaten <3

Nej, jag tog 2 ägg, 1 tsk fiberhusk och 750 gram riven ost, salt och peppar, så riven pumpa då så klart, runt 350 gram. Väldigt enkelt att slänga ihop.

Brödet blev gott, rätt sött även utan någon sötning i. Tycker det är mer kaffebröd än matbröd och tror det kan bli en höjdare med pepparkakskrydda i som en variant på mjuk pepparkaka. 

• Like 2

Nej, jag tog 2 ägg, 1 tsk fiberhusk och 750 gram riven ost, salt och peppar, så riven pumpa då så klart, runt 350 gram. Väldigt enkelt att slänga ihop.

Brödet blev gott, rätt sött även utan någon sötning i. Tycker det är mer kaffebröd än matbröd och tror det kan bli en höjdare med pepparkakskrydda i som en variant på mjuk pepparkaka. 

Då kanske man kan göra kakor av dom också med nötter i? Fast det kanske inte funkar utan ost? Kanske blir för mycket kolhydrater för LCHF. Fast dubbelt så mycket ost som pumpa låter inte så brödigt. Är dom verkligen som bröd i konsistensen?

Två översta raderna som är om plättar: Menar du inte 75 gram ost?

Då kanske man kan göra kakor av dom också med nötter i? Fast det kanske inte funkar utan ost? Kanske blir för mycket kolhydrater för LCHF. Fast dubbelt så mycket ost som pumpa låter inte så brödigt. Är dom verkligen som bröd i konsistensen?

Det är inte brödreceptet, det finns i ett tidigare inlägg, länkat och det är ostfritt. Det här var plättarna jag också gjorde och Tanten har helt rätt i att jag menar 75 gram ost i dem :)

• Like 1

Brödet blev dögott, men som fikabröd.

Ska absolut göra om det, testa med vaniljpulver i.. O pepparkakskrydda blir nog kanon :)

• Like 2

Det är inte brödreceptet, det finns i ett tidigare inlägg, länkat och det är ostfritt. Det här var plättarna jag också gjorde och Tanten har helt rätt i att jag menar 75 gram ost i dem :)

Nu har jag köpt pumpa! Så jag ska börja med dina plättar imorgon. Jag har ju aldrig ätit pumpa, vad jag vet. Hittade ingen Smetana så det får bli creme fraiche till med rödlök.

• Like 1

Nu har jag köpt pumpa! Så jag ska börja med dina plättar imorgon. Jag har ju aldrig ätit pumpa, vad jag vet. Hittade ingen Smetana så det får bli creme fraiche till med rödlök.

Det blev jättegott! T.o.m sonen gillade det när jag bara satt en bit i munnen utan att han visste vad det var. Det blev tummen upp. Fast jag orkade inte riva mer än 200g pumpa (god rå också, mellanting morot och kålrot) sen hade jag 75g Philadelfiaost och ett ägg. Då blir allt 10 kolh. 13protein och 26 fett.

Gör man med riven ost blir det 16 kolh. 36 protein och 34 fett.

Om man äter allt själv förstås. Tärnad bacon skulle vara gott till! Det här ska jag göra fler gånger!

• Like 2

Har ni hittat något ställe där det står hur mycket kolhydrater det är i olika pumpor och vintersquash? Det borde ju variera beroende på om det är en söt sort eller inte.

Gele Reuzen som jag odlade smakade inte det minsta sött alls (stora pumpor, den största vägde 34 kg)

Bon Bon däremot var så söt så jag till slut tröttnade på dom (fick nog fram 7 st)

Butternut har jag inte smakat på men den smakar väl sött den också?

Jag fick frön till den men fick sedan höra att just butternut är så värmekrävande att det bara funkar i Sverige om sommaren är riktigt varm.

http://www.nutrition-and-you.com/vegetable-nutrition.html

Kan du som förstår vad du läser :blink:  kolla om den här sidan är intressant? Jag ser iallafall två sorters pumpor.

Butternut innehåller här 11 kh ???

Är den här sidan matnyttig?

Den här sidan har lite roliga diagram

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2601/2

http://www.nutrition-and-you.com/vegetable-nutrition.html

Kan du som förstår vad du läser :blink:  kolla om den här sidan är intressant? Jag ser iallafall två sorters pumpor.

Butternut innehåller här 11 kh ???

Är den här sidan matnyttig?

Först hittade jag inte tabellen men den finns längre ner på sidan. Det står 11,69 g kolhydrater på butternut så jag antar att det var i tabellen du läste.

För vanlig pumpa har dom angett 6,5 gram kolhydrater men inte vilken sort det är.

När jag sökte på vintersquash i slv´s databas för några dagar sedan fick jag upp pumpa och där stod 4,4 gram kolhydrater.

Förutom att det är olika i olika sorter så varierar det nog när det gäller samma sort också beroende på hur snabbt dom har vuxit och hur mycket sol det har varit. En snabbvuxen pumpa innehåller mer vatten och det gäller ju även andra grönsaker och frukter. Jordmån och växtplats spelar nog också in.

Först hittade jag inte tabellen men den finns längre ner på sidan. Det står 11,69 g kolhydrater på butternut så jag antar att det var i tabellen du läste.

För vanlig pumpa har dom angett 6,5 gram kolhydrater men inte vilken sort det är.

När jag sökte på vintersquash i slv´s databas för några dagar sedan fick jag upp pumpa och där stod 4,4 gram kolhydrater.

Förutom att det är olika i olika sorter så varierar det nog när det gäller samma sort också beroende på hur snabbt dom har vuxit och hur mycket sol det har varit. En snabbvuxen pumpa innehåller mer vatten och det gäller ju även andra grönsaker och frukter. Jordmån och växtplats spelar nog också in.

Rå pumpa 6 kolhydrater per 100g

Kokt avrunnen 5 kolhydrater per 100g http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2601/2

Den här sidan använder sig av USA:s "näringstabell" http://www.nutrition-and-you.com/vegetable-nutrition.html

Där finns det två pumpasorter. Så jag antar att det bara är butternut som har fler kolisar och de övriga har ungefär samma. De smakar inte lika sött heller?

Rå pumpa 6 kolhydrater per 100g

Kokt avrunnen 5 kolhydrater per 100g http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2601/2

Den här sidan använder sig av USA:s "näringstabell" http://www.nutrition-and-you.com/vegetable-nutrition.html

Där finns det två pumpasorter. Så jag antar att det bara är butternut som har fler kolisar och de övriga har ungefär samma. De smakar inte lika sött heller?

Som sagt så varierar det säkert lite även när det gäller samma sort men dom flesta sorter smakar inte sött. Jag har inte smakat butternut men bon bon som jag odlade var söt. Man kanske får räkna med ungefär dubbelt så mycket kolhydrater i dom söta sorterna.

Hur mycket kolhydrater man accepterar beror ju sedan på hur strikt man är och sedan är det ju portionsstorlek och vad man blandar med som spelar roll.

Som sagt så varierar det säkert lite även när det gäller samma sort men dom flesta sorter smakar inte sött. Jag har inte smakat butternut men bon bon som jag odlade var söt. Man kanske får räkna med ungefär dubbelt så mycket kolhydrater i dom söta sorterna.

Hur mycket kolhydrater man accepterar beror ju sedan på hur strikt man är och sedan är det ju portionsstorlek och vad man blandar med som spelar roll.

Skulle tro det gäller de flesta grönsaker. Det finns variation mellan sorter, hur de odlats, hur vädret var osv framförallt på frilandsodlade grönsaker. Finns ju supersöta körsbärstomater och betydligt o-sötare varianter tex.

• Like 1