willas Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Jag är en 56-årig kvinna som ätit LCHF i 4,5 år. Jag har alltid haft blodtrycket på lägre sidan, kring 110/70. Jag har också alltid haft rätt hög vilopuls, kring 80, också då jag som yngre joggade regelbundet och hade rätt god kondition (sprang 10 km på en timme). För ett par år sedan började det diastoliska trycket (lägre värdet) stiga. Jag har ofta kring 110/80. Nu har jag mätt blodtrycket i fyra dagar morgon och kväll på uppmaning av hälsovårdaren och resultatet är lite skrämmande: i medeltal 105/80. Enstaka värden har varit t.ex. 101/81 och 96/78. Än mer skrämmande är att pulsen har varit över 90 sgs varje gång. Medeltalet är 94. Från familjen har jag redan fått höra att LCHF säkert har skulden. Kanske säger läkaren också det. Vad skall jag svara i så fall? Jag upplever att jag mår bra. Jag äter inga mediciner. Jag trivs med LCHF och mår bra av det, även om jag fortfarande är överviktig. Jag har sluppit min huvudvärk och mitt sötsug och vill inte återgå till "normalkost". Kombinationen lågt systoliskt tryck - högt diastoliskt - hög puls är tydligen inte så vanligt. Det är svårt att googla fram info. Jag har bara hittat att det är illa när skillnaden är liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Utan att vara läkare skulle jag vilja påstå att ditt blodtryck är helt normalt...både över och under...LCHF sänker normalt blodtrycket en aning....de små förändringarna du har haft...skulle jag strunta i att fundera vidare på... Min erfarenhet av LCHF är också att pulsen stiger lite ...själv så har jag gått från ca 50 till ca 60...men man pratar inte så gärna om nackdelar med LCHF här, så detta ämne kommer sällan upp ...för de flesta spelar detta ingen roll...men din puls är kanske väl hög....ett sätt att få ner den är ju att träna "cardio" några gånger i veckan...om du inte varit hos läkare så borde du gå dit och utesluta att det t ex inte beror på problem med sköldkörteln. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 En liten undran ang blodtryck förr var det ju helt okej med lite högre blodtryck helt plötsligt är det som var okej för 10-15 årsedan högt. Är det läkemedelindustrin som sponsrat forskningen på det. Då kanske det är okej med lite förhöjt. Bara en tanke som slog mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Jag är en 56-årig kvinna som ätit LCHF i 4,5 år. Jag har alltid haft blodtrycket på lägre sidan, kring 110/70. Jag har också alltid haft rätt hög vilopuls, kring 80, också då jag som yngre joggade regelbundet och hade rätt god kondition (sprang 10 km på en timme). För ett par år sedan började det diastoliska trycket (lägre värdet) stiga. Jag har ofta kring 110/80. Nu har jag mätt blodtrycket i fyra dagar morgon och kväll på uppmaning av hälsovårdaren och resultatet är lite skrämmande: i medeltal 105/80. Enstaka värden har varit t.ex. 101/81 och 96/78. Än mer skrämmande är att pulsen har varit över 90 sgs varje gång. Medeltalet är 94. Från familjen har jag redan fått höra att LCHF säkert har skulden. Kanske säger läkaren också det. Vad skall jag svara i så fall? Jag upplever att jag mår bra. Jag äter inga mediciner. Jag trivs med LCHF och mår bra av det, även om jag fortfarande är överviktig. Jag har sluppit min huvudvärk och mitt sötsug och vill inte återgå till "normalkost". Kombinationen lågt systoliskt tryck - högt diastoliskt - hög puls är tydligen inte så vanligt. Det är svårt att googla fram info. Jag har bara hittat att det är illa när skillnaden är liten. Jag håller med dig om att det är lite skumma värden. När min kropp krånglade för några år sedan hade jag 110/ 90 men då kändes det som om hjärtat gick tungt. Det var en dag när jag ätit fett och kroppen verkade ha svårt att omsätta det. Jag hade ätit minimalt med kolhydrater den dagen men jag har aldrig ätit LCHF. Monki som äter LCHF skrev dock i en annan tråd att hennes blodtryck gick ner när hon åt lite mer kolhydrater. Det är dock viktigt att minska på fettet också så det inte blir överskott på energi. Svårt att ge exakta råd när jag inte ens vet vad du äter men kanske kan du prova att dra ner lite på fettet och äta lite mer råkost till att börja med. Rå vitkål och råa morötter t ex. Det mest trögomsatta fettet är nog fett från kött sedan brukar ost ställa till det för mig men det var lammkött med en massa fett som jag ätit den där dagen när jag fick 110/90. Vad brukar du en normal dag? Hur är det fördelat över dagen? Det är som sagt svårt utan underlag men det är nog troligt att det har med kosten att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Dom skillnader du har i blodtrycket skulle jag bedömma som normala. Mitt bt kan också variera så och ibland mer. Kan den högre pulsen inte bero på lite stress/oro nör du höll på att mäta så ofta och kanske oroade dig för resultatet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Jag är inte läkare, men... Högt pulstryck medför större risk att kärlen är hårda och stela av åderförkalkning... en liten skillnad däremot tyder (om man är frisk för övrigt) på fina blodkärl. En hög puls brukar definierat till när hjärtat slår mer än 100 slag per minut Pulsen din är något hög men kan det vara så att du jagar upp dig vid provtagningarna ”stresshypertoni" och det därför blir högre? Är det högt vid alla tider även när du vilar eller är avslappnad? Är pulsen hög hela tiden bör du nog få det kollat hos doktorn om inte annat så för att bli lugnad av en som verkligen vet sånt här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Jag ser inga konstigheter i ditt bt. Och pulsen... Även "vilopuls" skiljer sej väääldigt mycket. Efyersom jag håller på att fasa ut min blodtrycksmedicin mäter jag bt och puls varje morgon. Det skiljer massor!!! Om jag varit uppe på toa innan tar det minst 2 timmar innan jag får vilovärden igen. Om jag väcks av väckarklockan eller vaknar av en mardröm är både puls och det lägre bt-värdet myycket högre. Det räcker bara att katten klampar på mej och jag sträcker på mej så går pulsen upp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Frågan är ju: Mår du bra? Blodtrycket som sådant är ju inget problem om man inte har problem. Om jag var du skulle jag be min läkare kolla blodvärden. Och kanske ett ekg, plus hjärtbandspelare ett dygn eller två. Hur har du det med b12? Jag hade lågt blodtryck OCH låg puls (90/60, 48), det var inte kul men rättade till sig med illegalt importerad sköldkörtelmedicin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willas Posted January 17, 2014 Author Share Posted January 17, 2014 Tack för alla lugnande svar. Flera av er är på linjen att stress vid mättillfället höjer pulsen. Det är säkert en delorsak. Jag tror jag skall gräva fram pulsmätaren och gå en dag me den på hela dagen, så ser jag om jag verkligen har över 90 i puls hela dagen. Jag är nog mera orolig över pulsen än blodtrycket. Jag har ett par veckor dragit rejält ner på kh för att få bort julkilona som hopat sig (inte säeskilt strikt då...) och de har fungerat fint.Men vad jag äter just nu anser jag att inte är av större betydelse eftersom blodtrycks- och pulsvärdena varit åt detta håll länge. B12? Tja, äter lever ibland, men då kycklinglever med betydligt lägre halt B12. Fisk äter jag varje vecka. Inte borde jag ha brist. Blodvärden: Jag har högt kolesterol (7-8), men kvoten total / HDL är kring 4 och triglyceriderna ok, så jag har inte brytt mig om vad läkaren säger. Eller tänker du, Totto, på andra blodvärden? Allt var ok för ett par år sedan när jag mätte sist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Självklart vill man helst ge lugnande besked men det jag tycker är skumt är att skillnaden mellan övre och undre tryck har varit nere i 18. När mitt tryck var 110/ 90 och skillnaden bara var 20 så var jag väldigt fundersam över detta. Normalt brukade jag ha ca 117 / 65. Var det skillnaden mellan övre och undre trycket eller trycket i sig ni andra som svarat menar är helt ok? Är det någon som vet hur stor skillnad det skall vara mellan övre och undre tryck? Om det är sjukvården som bett dig mäta så har dom väl någon åsikt? Vad säger dom? Numera mäter dom ofta 24-timmars blodtryck vilket anses ge en bättre bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Jag har också problem med ett undertryck som är något högt och ett övertryck som är normalt. När man började utreda det kollade de först natrium- och kaliumvärden. Antar att det har något med njurarna att göra. Nästa vecka ska jag göra ett 24-timmarstryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willas Posted January 17, 2014 Author Share Posted January 17, 2014 MKJ: Jag lämnade in blanketten idag. De tar kontakt om de tycker det är oroande. Jag kan bara vänta. När det gäller "lugnande besked" så kastade mottagningssköterskan en blick på värdena och tyckte inte att det såg oroande ut, men påpekade att hälsovårdare och läkare tittar på värdena sedan. Vad jag hittat på nätet skall skillanden vara minst 25 % av det systoliska (högre). Mitt är ju inte alltid det, men medelatalet är ungefär så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Eller tänker du, Totto, på andra blodvärden? Allt var ok för ett par år sedan när jag mätte sist. Jag tänker på just blodvärden. Och järn. Hb, ferritin, erytrocyter, MCV, MCH etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 MKJ: Jag lämnade in blanketten idag. De tar kontakt om de tycker det är oroande. Jag kan bara vänta. När det gäller "lugnande besked" så kastade mottagningssköterskan en blick på värdena och tyckte inte att det såg oroande ut, men påpekade att hälsovårdare och läkare tittar på värdena sedan. Vad jag hittat på nätet skall skillanden vara minst 25 % av det systoliska (högre). Mitt är ju inte alltid det, men medelatalet är ungefär så. För min egen del blir jag alltid fundersam om något ändrar sig. Det kan ju vara symptom på något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Jag har också problem med ett undertryck som är något högt och ett övertryck som är normalt. När man började utreda det kollade de först natrium- och kaliumvärden. Antar att det har något med njurarna att göra. Nästa vecka ska jag göra ett 24-timmarstryck. Det där är ju intressant eftersom LCHF kan göra att man kissar ut natrium och kalium i större utsträckning. Dessutom är väl intaget av kalium lägre med LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Det där är ju intressant eftersom LCHF kan göra att man kissar ut natrium och kalium i större utsträckning. Dessutom är väl intaget av kalium lägre med LCHF? Glömde skriva att jag fått svar på provet och alla värden låg inom det normala. Så anledningen till det något förhöjda undertrycket hade inte med det att göra i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Glömde skriva att jag fått svar på provet och alla värden låg inom det normala. Så anledningen till det något förhöjda undertrycket hade inte med det att göra i alla fall. Mätte dom kalium i hela blodet? Jag tror det ena heter P-kalium och den andra S-kalium men är inte säker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Mätte dom kalium i hela blodet? Jag tror det ena heter P-kalium och den andra S-kalium men är inte säker. Ingen aning - de sa bara att det var bra och att det förhöjda undertrycket inte kunde ha med det att göra, "ibland är det bara så". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Blodtryck varierar lite fram och tillbaks...det bara är så ...och om man ligger någorlunda inom normalgränser och läkarna är nöjda...ska man nog nöja sig med det...och inte börja experimentera med hemmasnickrade åtgärder...det kan ju snarare ställa till det ...men det skadar ju inte ha lite koll och mäta blodtrycket då och då.... ...som sagt pulsen kan ju finnas orsak att vara oroad för...men kom ihåg att vilopuls innebär vilopuls ...jag skulle vilja påstå att 10 minuters vila krävs innan du mäter och har du gjort en fysisk aktivitet kan det ta timmar innan du får vilopuls igen...bara man reser sig upp är det naturligt att pulsen går upp till runt 100. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Ingen aning - de sa bara att det var bra och att det förhöjda undertrycket inte kunde ha med det att göra, "ibland är det bara så". Hm, påminner om när jag låg under gränsvärdet för kalium och läkaren sa "det är en del som har det". Annars är ju "det är så vanligt så det är inget att bry sig om" lite av en standardreplik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 MKJ: Jag lämnade in blanketten idag. De tar kontakt om de tycker det är oroande. Jag kan bara vänta. När det gäller "lugnande besked" så kastade mottagningssköterskan en blick på värdena och tyckte inte att det såg oroande ut, men påpekade att hälsovårdare och läkare tittar på värdena sedan. Vad jag hittat på nätet skall skillanden vara minst 25 % av det systoliska (högre). Mitt är ju inte alltid det, men medelatalet är ungefär så. Det skulle vara intressant att få veta vad läkaren säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willas Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Jag hörde aldrig något från läkaren, så de var väl nöjda. Däremot gick jag till en akupunktör för ett par veckor sedan. Egentligen gick jag dit för att få hjälp med restless legs och därav följande dålig sömn. Hon tog dock itu med pulsen också. Under den följande veckan mätte jag blodtryck och puls morgon och kväll, dock bara en mätning per gång. Medeltal: Det systoliska trycket (som var bra) hölls lika. Det diastoliska trycket (som var förhöjt) sjönk med 5. Den höga pulsen sjönk med 10! Under mätningarna för hälsovården hade jag en enda mätning under 90. Undermätningarna efter akupunktur hade jag två mätningar över 90, den ena då jag inte hade tid att varva ner inför mätningen, den andra efter ett glas champagne. Den lägsta mätningen var 66! Jag fortsätter emd akupunktur... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Jag hörde aldrig något från läkaren, så de var väl nöjda. Däremot gick jag till en akupunktör för ett par veckor sedan. Egentligen gick jag dit för att få hjälp med restless legs och därav följande dålig sömn. Hon tog dock itu med pulsen också. Under den följande veckan mätte jag blodtryck och puls morgon och kväll, dock bara en mätning per gång. Medeltal: Det systoliska trycket (som var bra) hölls lika. Det diastoliska trycket (som var förhöjt) sjönk med 5. Den höga pulsen sjönk med 10! Under mätningarna för hälsovården hade jag en enda mätning under 90. Undermätningarna efter akupunktur hade jag två mätningar över 90, den ena då jag inte hade tid att varva ner inför mätningen, den andra efter ett glas champagne. Den lägsta mätningen var 66! Jag fortsätter emd akupunktur... Om jag vore du så skulle jag i alla fall kontakta vårdcentralen och fråga. Det är alltid intressant att få veta vad läkaren anser. Om blodtrycket sjunker av akupunkturen i sig eller av att man känner sig omhändertagen är inte lätt att veta. En intressant test kan vara om din man eller någon vän kan ge dig en mjuk beröringsmassage och så mäta blodtrycket före och efter. Vid beröring bildas oxytocin som är välgörande för kroppen. Vikttrenden kan nog också spela roll för blodtrycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts