Jump to content

-3,5 kg första veckan andra veckan 0 vad gör jag för fel???

kithara

Recommended Posts

Hej! Jag startade på LCHF den 2 januari, första veckan tappade jag 3,5 kg:) Vet att det är mest vätska men glad blev jag ändå.

Har cirka 30 Kg att gå ned. Saken är den att andra veckan har jag stått still på vågen. Vet inte varför? Kan det vara så att jag inte är i Optimal ketos?

En typsik dag ser ut såhär: Äter 16:8 Periodisk fasta

Lunch 12:00 Kycklinggryta gjord på grädde/kokosmjölk, chili (typ thai röd currry) Blomkålsris 100 gram (kyckling 125 gram)

Mellanmål kl 16:00  100 gram Eggesalat bor i Norge, det är 2 hackade ägg, med majonnäs, creme fraiche och lite purjolök, och så har jag bakat ett lågkolhydratsbröd själv som är gjort på bara fröer. 1,5 gram kolhydrat per skiva. 25 gram cheddarost i kuber.

Middag Kl 20:00 1 bit 125 gram ugnsbakad lax med gorgonzolakräm gjord på creme fraiche och ost och kokt sparris ca 100 gram med en klick kryddersmör.

Enligt mitt kostprogram som jag har på datorn så äter jag cirka 80% fett varje dag, protein cirka 15% och kolhydraterna ligger på 5 %.

Kalorimässigt så ligger jag lite lågt mellan 1000-1300 per dag. Vissa dagar 1500 kcal.

Har tränat cirka 1 h varje dag (promenader, yoga, lite styrka) Kan det påverka?

Har inte ätit några nötter eller frukt och ingen yoghurt utan bara hållt mig till grädde/cremefraiche och majonnäs. Kanske är det det som är problemet?

Tacksam om jag kunde få lite hjälp:)

Ta det lugnt! Man kan gå lite upp och ner under resans gång. Att börja fundera och oroa sig efter två veckor är inte nödvändigt.

Spontant tycker jag det ser ok ut vad du äter. Och ja om du tränar kan det ju ge ökad muskelmassa vilket väger mer. Kom ihåg att det inte är nödvändigt att träna för att gå ner i vikt även om det självklart har andra hälsofördelar.

Ställ undan vågen minst en månad, skulle du stå stilla i vikt efter det kan du kanske börja fundera lite :-)

• Like 5

Ta det lugnt! Man kan gå lite upp och ner under resans gång. Att börja fundera och oroa sig efter två veckor är inte nödvändigt.

Spontant tycker jag det ser ok ut vad du äter. Och ja om du tränar kan det ju ge ökad muskelmassa vilket väger mer. Kom ihåg att det inte är nödvändigt att träna för att gå ner i vikt även om det självklart har andra hälsofördelar.

Ställ undan vågen minst en månad, skulle du stå stilla i vikt efter det kan du kanske börja fundera lite :-)

Tack för att du lugnar ner mig:) Skall gifta mig i juli så är lite stressad;) Skall lägga undan vågen nu ett tag!!

• Like 2

Det första som händer är att kroppen släpper i från sig vätska. Och det går snabbt och ofta blir det såna stora vikttapp som du fått. Du verkar vara på helt rätt spår, så coola ner  ;)  Du ska se att det kommer att hända mycket fram till juli!

PS! Ta gärna fram måttbandet! För även om vikten inte förändras, så förändras kroppen. Jag väger i dag lika mycket som för tre år sen, men är ändå mindre i cm (y)

• Like 1

Grattis till en superfin början! Att du inte rasar ner i vikt är faktiskt bara en fördel  :). Jag förstår att du vill ha resultat snabbt med tanke på bröllopet men att stressa ner i vikt? Nej det funkar inte. Jag vet inte om ditt mål är att ha tappat alla 30 kilona till bröllopet? Är det en viss klänning du vill i, eller vill du bara bli en smal brud? Kanske du kan ställa målet till att bli en brud som strålar av både kärlek och hälsa oavsett midjemått och vikt? Att bara bli smal till varje pris ger oftast inte ett hälsosamt intryck.

Problemet med att vikten är att du vet inte kompositionen av det du väger. T ex så vill de flesta inte bli smala av att förlora muskelmassa och tyvärr berättar inte vågen det.

Fortsätt äta som du gör och den träning du redan gör. Träningen du beskriver kommer att hjälpa dig att behålla den muskelmassa du har ev öka lite förutsatt att det är en rejäl styrketräning du kör. Det är inte helt lätt att bygga muskler så du behöver inte befara att du blir ett muskelberg till bröllopet. Träningen hjälper till att hantera stress som är en stor bov i viktminskningssammanhang.

Lycka till!

Hej!

Visst är det härligt med den där rivstarten :)

Kan bara hålla med föregående talare: ta det lugnt. Fokusera på att äta rätt och röra på kroppen, strunta i vågen ett tag.

O grattis till att det blir bröllop i sommar, det är ju så himla kul :)

Du äter superbra! Fortsätter du så har du säkert gått ner en hel del fram till juli. Att gå ner mer än i snitt 1 kilo i veckan är orealistiskt - mer realistiskt är kanske 0,5 kilo. Säg att du har cirka 24 veckor på dig (januari - juni) tills dess att du ska gifta dig. Innan juli kan du alltså gått ner mellan 12 och 24 kilo. Så som du äter idag ser det jättebra ut!

För några år sedan åt jag strikt pulver och på slutet kombinerat med lågkolhydrat och lågfett då låg jag på ett snitt på 0,8 kilo per vecka utslaget på 24 veckor. Jag rekommenderar inte det tillvägagångssättet om du dessutom vill se snygg och frisk ut på ditt bröllop. Problemet med pulver/svältkost är att hela kroppen tar skada och man tappar en massa hår!

Fortsätt som du gör och ta det hela med ro! Det är inte så viktigt som man kanske kan tro att vara smal när man gifter sig. Jag gifte mig ganska tjock för snart 20 år sedan och vi är fortfarande lyckliga. Var glad över att du hittat en partner som gillar dig som du är!

• Like 2

Tack för alla bra svar:) Känner verkligen att jag lever i en bröllopsbubbla just nu och det är säkert helt normalt med nervositet och stress inför bröllopet.

Har hittat en klänning som jag gärna vill köpa så det är mitt mål.Har inte köpt den ännu och storleken kan jag välja senare när det börjar närma sig.

Vill absolut stråla av glädje och kärlek på min bröllopsdag så den här vikthetsen är egentligen inte så viktigt. Det är väl den inre stressen som

trycker på dom där dumma tankarna att man skall vara så himla smal på sin stora dag. Det viktigaste är ju som ni skriver att jag mår bra och har en god hälsa.

Tack för att ni lugnar ner mig :) och får mig tillbaka till sunda och bra tankar.

• Like 2

När tankarna drar iväg och vill bli av med alla 30kg på ett halvår så får du påminna dig om att de flesta som går ner snabbt får en mängd överskottshud att hantera. Inte snyggt! ;) 
Själv gifte jag mig i byxor jag inte kunde knäppa (gravid) men eftersom det var i New York var det ingen där och såg det... :)

• Like 3

Tänkte bara flika in med att vi har börjat ungefär samtidigt och upplever precis samma symtom! Rasade i vikt första veckan, sedan noll! Att vi är två innebär ju bara att vi inte gör någonting fel, utan det är förmodligen så det är! Lycka till i framtiden! 

• Like 2

Tänkte bara flika in med att vi har börjat ungefär samtidigt och upplever precis samma symtom! Rasade i vikt första veckan, sedan noll! Att vi är två innebär ju bara att vi inte gör någonting fel, utan det är förmodligen så det är! Lycka till i framtiden! 

Dessutom är vi fler..

Jag känner igen mönstret, både från när jag började med LCHF (minus 2,3 kg första veckan) samt de gånger jag "långslarvat". Det är fyra gånger på 2,5 år: två sommarsemestrar och två långa jullov med mer eller mindre planerade avsteg från LCHF.

Första veckan tillbaka på LCHF drastiskt viktras, som mest 3,0 kg. Andra veckan stillestånd eller rentav en uppgång, trots att jag ätit bra. Sen en mer normal viktnedgång med ca 0,5 kg i veckan i snitt.

Jag tror inte det är nåt konstigt alltså, utan en normal variation.

Totalt har jag gått ner drygt tjugo kilo, så det finns hopp ändå :)

• Like 2