Jump to content

Reumatism och LCHF

Pepita

Recommended Posts

Man hör alla dessa solskenshistorier om alla möjliga sjukdomar och besvär som blir bättre med LCHF, dock har jag inte hittat så mycket information om LCHF och reumatism. 

Jag är själv ledgångsreumatiker med en ganska aggressiv variant som dock lyckats "tämjas" med hjälp av cellgifter, en och en annan kortisonspruta, men framförallt de fantastiska nya biologiska medicinerna (så kallade TNF alpha-hämmare). Blev sjuk när jag var 19 år, är idag 23. Har förutom reumatismen ingen annan sjukdomshistoria och är heller inte överviktig. 

Dock är jag, trots de bra resultaten på mig, inte så förtjust i medicinerna. Tycker helt enkelt inte om att ta dom (problem med illamående och är allmänt nojjig över långtidseffekterna av att sänka immunförsvaret på detta sätt), så jag skulle verkligen vilja veta hur och om någon här har lyckats bli kvitt symptom och mediciner med hjälp av kosten. 

Själv har jag märkt att skära ner på sockret gör en stor skillnad - när jag har ätit mycket socker så har det oftast märkts i lederna dagen efter.  Har även märkt att min mage mår bättre utan gluten.  

Är det någon reumatiker här som har upplevt hälsoförbättringar med LCHF? Finns det någon forskning inom detta område?

Man hör alla dessa solskenshistorier om alla möjliga sjukdomar och besvär som blir bättre med LCHF, dock har jag inte hittat så mycket information om LCHF och reumatism. 

Jag är själv ledgångsreumatiker med en ganska aggressiv variant som dock lyckats "tämjas" med hjälp av cellgifter, en och en annan kortisonspruta, men framförallt de fantastiska nya biologiska medicinerna (så kallade TNF alpha-hämmare). Blev sjuk när jag var 19 år, är idag 23. Har förutom reumatismen ingen annan sjukdomshistoria och är heller inte överviktig. 

Dock är jag, trots de bra resultaten på mig, inte så förtjust i medicinerna. Tycker helt enkelt inte om att ta dom (problem med illamående och är allmänt nojjig över långtidseffekterna av att sänka immunförsvaret på detta sätt), så jag skulle verkligen vilja veta hur och om någon här har lyckats bli kvitt symptom och mediciner med hjälp av kosten. 

Själv har jag märkt att skära ner på sockret gör en stor skillnad - när jag har ätit mycket socker så har det oftast märkts i lederna dagen efter.  Har även märkt att min mage mår bättre utan gluten.  

Är det någon reumatiker här som har upplevt hälsoförbättringar med LCHF? Finns det någon forskning inom detta område?

Läs igenom det som står i denna länk. Handlar inte endast om reumatism, men det finns också med.

http://friskadiabetiker.se/2012/12/29/i-skuggan-av-min-diabetes/#comment-13

Hej.

jag blev diagsnostiserad med Bechterews sjukdom,även kallad ankyloserande spondylit en reumatisk sjukdom.

När Jag började med LCHF i februari 2012 så medicinerade jag med sprutor (Humira).(mådde inte hundra)

i oktober alltså 6 månader senare så har jag slutat ta medicin och skoven har endast kommit  i samband med annan infektion.

Då får jag stötta lite med tabletter . Men sett  i stort är allt mycket bättre nu :D . 

Men det tog tid och jag blev som sagt inte symptomfri över en dag , det kom liksom smygande .

mina blodvärden och kolesterol är nu bra  dock har kolesterolet aldrig varit dåligt. 

• Like 1

Jag började med lchf på grund av min svåra reumatism. När jag inte svarade på de nya fantastiska TNF alpha hämmarna blev min läkare lätt desperat och sa att jag skulle pröva att minimera kolhydraterna så att åtminstone mina inflammation gick ner. Eftersom jag hade en viss övervikt tänkte jag slå två flugor i en smäll och öka fett samtidigt och hoppas på viktnedgång. Jag har nu kört med lchf i 6 månader och min CRP har sjunkit ordentligt och jag är mycket piggare. Eftersom jag har väldigt många skadade och trasiga leder så har jag svårt att bedöma om jag fått mindre värk. Möjligen i vilande läge när jag inte rör lederna. Det jag däremot märker är att jag orkar mycket mer på jobbet och jag är inte helt slut när jag kommer hem.

Jag tror att jag kör en ganska strikt lchf med högst 5g per dag. Om det går så försöker jag ligga så nära noll som möjligt under arbetsveckan. Jag tänker fortsätt med lchf på den här strikta nivån tills jag har nått min målvikt sedan får vi se vad jag hittar på.

• Like 1

Har en sjukdom som heter Reiters som sitter i leder, slemmhinnor och ögon. Efter ca 1 år med LCHF märkte jag tyvärr ingen större förbättring just på Reitersen men fick ju många andra kända hälsofördelar som gör att jag fortsätter.

Min läkare föreslog att jag skulle prova Methotexat ( cellgift ) och det däremot gav mig ett helt nytt liv. Har nu ätit det i ca 3 års tid och kan inte låta bli att tänka på vad cellgiftet gör med kroppen för övrigt men tänker som så att jag lever hellre kanske 10 år kortare liv än har så ont som jag hade innan. Det handlar om livskvalitet.

//Lars

Hej.

jag blev diagsnostiserad med Bechterews sjukdom,även kallad ankyloserande spondylit en reumatisk sjukdom.

När Jag började med LCHF i februari 2012 så medicinerade jag med sprutor (Humira).(mådde inte hundra)

i oktober alltså 6 månader senare så har jag slutat ta medicin och skoven har endast kommit  i samband med annan infektion.

Då får jag stötta lite med tabletter . Men sett  i stort är allt mycket bättre nu :D . 

Men det tog tid och jag blev som sagt inte symptomfri över en dag , det kom liksom smygande .

mina blodvärden och kolesterol är nu bra  dock har kolesterolet aldrig varit dåligt. 

Vad roligt att höra att du mår mycket bättre och har kunnat sluta med humira. Har själv tidigare gått på humira, går nu dock på en annan liknande medicin som heter simponi. Men de gör i stort sett samma sak.

Förstår att det tar lång tid och att man inte kan hasta sig.  

Känner du att du är extra känslig för vissa livsmedel? En del säger ju exempelvis att mejeriprodukter och fläskkött är dåligt för reumatiker. (Något som jag själv inte märkt av)

Jag började med lchf på grund av min svåra reumatism. När jag inte svarade på de nya fantastiska TNF alpha hämmarna blev min läkare lätt desperat och sa att jag skulle pröva att minimera kolhydraterna så att åtminstone mina inflammation gick ner. Eftersom jag hade en viss övervikt tänkte jag slå två flugor i en smäll och öka fett samtidigt och hoppas på viktnedgång. Jag har nu kört med lchf i 6 månader och min CRP har sjunkit ordentligt och jag är mycket piggare. Eftersom jag har väldigt många skadade och trasiga leder så har jag svårt att bedöma om jag fått mindre värk. Möjligen i vilande läge när jag inte rör lederna. Det jag däremot märker är att jag orkar mycket mer på jobbet och jag är inte helt slut när jag kommer hem. Jag tror att jag kör en ganska strikt lchf med högst 5g per dag. Om det går så försöker jag ligga så nära noll som möjligt under arbetsveckan. Jag tänker fortsätt med lchf på den här strikta nivån tills jag har nått min målvikt sedan får vi se vad jag hittar på.

Vad roligt att höra att du känner dig piggare och mår allmänt bättre. Äter du någon medicin för tillfället eller kör du bara med kosten? 

Har en sjukdom som heter Reiters som sitter i leder, slemmhinnor och ögon. Efter ca 1 år med LCHF märkte jag tyvärr ingen större förbättring just på Reitersen men fick ju många andra kända hälsofördelar som gör att jag fortsätter.

Min läkare föreslog att jag skulle prova Methotexat ( cellgift ) och det däremot gav mig ett helt nytt liv. Har nu ätit det i ca 3 års tid och kan inte låta bli att tänka på vad cellgiftet gör med kroppen för övrigt men tänker som så att jag lever hellre kanske 10 år kortare liv än har så ont som jag hade innan. Det handlar om livskvalitet.

//Lars

Jag kan hålla med dig om att det kan vara värt att leva 10 år kortare än att leva ett liv med konstant smärta.

Men för min del är det samtidigt så att jag troligtvis kommer vilja skaffa barn om inte alltför många år, vilket ändå kommer att leda till att jag kommer behöva hålla upp med medicinerna och jag skulle vilja hitta sätt som gör att jag ändå kan må okej under den tiden. (Resten av tiden också för den delen). Dessutom är jag lite fascinerad av det faktum att det är min egen kropp och immunförsvar som löper amok och förstör leder som egentligen är friska. Det måste ändå finnas någon sorts förklaring, kanske i kosten?

Intressant att höra, är det vissa specifika grönsaker som ger dig mer problem än andra? 

Ja förmycket tomater eller om jag äter grönsaker till varje mål. Om jag äter tex 200 gr blomkål sallad och tex avokado på samma dag känner jag skillnad men inte jätteont. Skulle jag äta socker eller bröd blir det riktigt illa.

Vad roligt att höra att du känner dig piggare och mår allmänt bättre. Äter du någon medicin för tillfället eller kör du bara med kosten? 
"Jag tar Arava och får Maptera var tredje månad (osäker på stavningen). Jag har satt ut Artrotec som är mot inflammation och minskat Tradolanen. Jag tar det lite lugnt med att sätta ut för mycket medicin eftersom jag har ett skov just nu och gärna vill fixa jobbet. Men Artrotec var den medicinen som gav mig mest biverkningar som magsår så jag är ganska nöjd ändå.

Vad roligt att höra att du mår mycket bättre och har kunnat sluta med humira. Har själv tidigare gått på humira, går nu dock på en annan liknande medicin som heter simponi. Men de gör i stort sett samma sak.

Förstår att det tar lång tid och att man inte kan hasta sig.  

Känner du att du är extra känslig för vissa livsmedel? En del säger ju exempelvis att mejeriprodukter och fläskkött är dåligt för reumatiker. (Något som jag själv inte märkt av)

Jag har nog inte ätit lchf tillräckligt länge för att med säkerhet säga något om detta ,men jag kan säga vad jag tror..Jag tror att jag fått en bättre balans mellan Omega 3 och 6 jag tror också att detta tillsammans med uteslutande av raffinerat socker har påverkat mina inflammationer mycket positivt.

Jag har under detta år som jag "blivit mycket bättre" ätit mycket Bacon,fläsk-karre och även mycket grädde i matlagning , men varit ganska restriktiv med mjölk.

Tilläggas bör att jag aldrig använt lchf för bantning utan enbart för hälsa ,och för mig har det fungerat över förväntan men det tog lite tid.

• Like 1

Precis som för dig Chippen så har jag inte märkt något när jag ätit fläsk. Och jag avstår helt från mjölk. Jag har fått för mig att det är mjölkproteinet som jag nog reagerar på. Jag har inte hunnit experimentera klart med det ännu. Man måste ha tålamod det tar långtid för kroppen att reagera när man gör en kost omläggning.

Jag har haft besvär av mina leder i mer än tio år, trots att jag bara är 26 år nu. Blev "äntligen" diagnostiserad för ca 2 mån sedan och äter nu methotrexat (cellgift). Har ätit medicinen i 7 veckor men inte märkt av någon skillnad. Känner mig nu peppad att prova på lchf efter att ha läst så mycket positivt om det, både mot ledvärk, men även om övriga hälsovinster. Min mamma och hennes sambo har ätit lchf i typ 3 år och de skulle aldrig kunna gå tillbaka till "normal" mat. Jag tänkte börja lite sakta genom att utesluta gluten, socker och artificiella ingredienser och sedan plocka bort mer saker längre fram så jag kan känna mig fram. Om ni har några smarta tips så dela gärna med er  :)

Jag har haft besvär av mina leder i mer än tio år, trots att jag bara är 26 år nu. Blev "äntligen" diagnostiserad för ca 2 mån sedan och äter nu methotrexat (cellgift). Har ätit medicinen i 7 veckor men inte märkt av någon skillnad.
Jag vill minnas att methotrexat ska ta ett par månader (6-9 mån) att få effekt.

Jag har haft besvär av mina leder i mer än tio år, trots att jag bara är 26 år nu. Blev "äntligen" diagnostiserad för ca 2 mån sedan och äter nu methotrexat (cellgift). Har ätit medicinen i 7 veckor men inte märkt av någon skillnad. Känner mig nu peppad att prova på lchf efter att ha läst så mycket positivt om det, både mot ledvärk, men även om övriga hälsovinster. Min mamma och hennes sambo har ätit lchf i typ 3 år och de skulle aldrig kunna gå tillbaka till "normal" mat. Jag tänkte börja lite sakta genom att utesluta gluten, socker och artificiella ingredienser och sedan plocka bort mer saker längre fram så jag kan känna mig fram. Om ni har några smarta tips så dela gärna med er  :)

Vad blev diagnosen? Jag har reiters och det tog ett par veckor innan jag märkte att det blev bättre av Methotrexat.

Vad blev diagnosen? Jag har reiters och det tog ett par veckor innan jag märkte att det blev bättre av Methotrexat.

Jag vill minnas att methotrexat ska ta ett par månader (6-9 mån) att få effekt.

Juvenil idiopatisk artrit (barnreumatism) blev det eftersom symptomen började när var ung. Skönt att det bara tog ett par veckor för dig! :) Pratade med min reumatolog för ett par dagar sedan om att jag inte märkt någon skillnad och hon var inte så förvånad eftersom jag varit dålig så länge så kan det ta längre tid.

Pratade med min reumatolog för ett par dagar sedan om att jag inte märkt någon skillnad och hon var inte så förvånad eftersom jag varit dålig så länge så kan det ta längre tid.
När jag provade metho tog det 3 månader att få effekt, man får ha tålamod (jag vet att det inte är så kul).Men medan du väntar på effekt så prova lchf, jag blev ganska snabbt piggare och då går det mesta lättare.

När jag provade metho tog det 3 månader att få effekt, man får ha tålamod (jag vet att det inte är så kul).Men medan du väntar på effekt så prova lchf, jag blev ganska snabbt piggare och då går det mesta lättare.

Jag tänkte smygstarta imorgon, vågar inte slå om helt än :) Har äntligen fått kallelse till käkkirurgen och sjukgymnasten så det känns superskönt!

Jag har nog inte ätit lchf tillräckligt länge för att med säkerhet säga något om detta ,men jag kan säga vad jag tror..Jag tror att jag fått en bättre balans mellan Omega 3 och 6 jag tror också att detta tillsammans med uteslutande av raffinerat socker har påverkat mina inflammationer mycket positivt.

Jag har under detta år som jag "blivit mycket bättre" ätit mycket Bacon,fläsk-karre och även mycket grädde i matlagning , men varit ganska restriktiv med mjölk.

Tilläggas bör att jag aldrig använt lchf för bantning utan enbart för hälsa ,och för mig har det fungerat över förväntan men det tog lite tid.

Äter du något tillskott? Exempelvis D-vitamin eller Omega 3? 

Sockret märker jag själv väldigt stor skillnad på. Om jag äter godis eller dricker läsk så kan jag känna av det i fötter och händer. Så det försöker jag undvika så mycket jag kan. Vilket inte är så svårt i och med att jag inte tycker att socker är lika gott längre. 

Äter inte heller LCHF för bantning, utan det är bara för att jag mår bättre av att utesluta socker och gluten. Det är ju inte heller ett minus att man håller sig mättare längre.

"Jag tar Arava och får Maptera var tredje månad (osäker på stavningen). Jag har satt ut Artrotec som är mot inflammation och minskat Tradolanen. Jag tar det lite lugnt med att sätta ut för mycket medicin eftersom jag har ett skov just nu och gärna vill fixa jobbet. Men Artrotec var den medicinen som gav mig mest biverkningar som magsår så jag är ganska nöjd ändå.

Skönt att du har kunnat minska på medicinen i alla fall. Inte roligt med magsår.

Skulle själv vilja försöka minska doserna sakta men säkert, men läkaren har rått mig att vänta, så jag får väl göra det. 

Skönt att du har fått en diagnos nu, inte roligt att gå omkring och må dåligt och inte veta vad det är. Min läkare sa i alla fall till mig att det tar 3 månader innan full effekt är uppnådd. Sen är det ju så som några har sagt, att i och med att du har gått så länge så kanske det tar längre tid för medicinen att verka. 

Själv körde jag hard-core i allra första början för att "avgifta mig" från framförallt sockret. (Finns ju så mycket dolt socker i olika produkter, som man inte tänker på) Märkte då av en hel del omställningsbesvär, blev trött och fick lätt huvudvärk, vilket gick över efter 2 veckor. Men nu kör jag lite mer liberalare variant. Tror dock att det hjälpte att köra väldigt hårt i början för på så sätt tappade jag det mesta av suget efter socker, pasta och bröd. Av egen erfarenhet så hjälpte det mig till en början i alla fall. Men det kan säkert gå bra att utesluta saker sakta men säkert också. På så sätt kan man ju känna efter vad man reagerar på. 

Äter du något tillskott? Exempelvis D-vitamin eller Omega 3? 

Sockret märker jag själv väldigt stor skillnad på. Om jag äter godis eller dricker läsk så kan jag känna av det i fötter och händer. Så det försöker jag undvika så mycket jag kan. Vilket inte är så svårt i och med att jag inte tycker att socker är lika gott längre. 

Äter inte heller LCHF för bantning, utan det är bara för att jag mår bättre av att utesluta socker och gluten. Det är ju inte heller ett minus att man håller sig mättare längre.

Äter både D-vitamin, Omega-3 och så slarvar jag lite med magnesium. Sockret är det första jag drar ner på nu, samt gluten för det är de två som verkar vara absolut sämst för inflammationer. Sen är jag helt övertygad om att ingen mår bra av att äta det oavsett om man är frisk eller inte. 

Jag är ju själv smal så man möter en hel del motstånd av folk som tror att man bantar när man säger att man inte äter mjöl och undviker socker, jobbigt att behöva försvara sig bara för att man försöker äta nyttigt och naturligt.

Skönt att du har fått en diagnos nu, inte roligt att gå omkring och må dåligt och inte veta vad det är. Min läkare sa i alla fall till mig att det tar 3 månader innan full effekt är uppnådd. Sen är det ju så som några har sagt, att i och med att du har gått så länge så kanske det tar längre tid för medicinen att verka. 

Själv körde jag hard-core i allra första början för att "avgifta mig" från framförallt sockret. (Finns ju så mycket dolt socker i olika produkter, som man inte tänker på) Märkte då av en hel del omställningsbesvär, blev trött och fick lätt huvudvärk, vilket gick över efter 2 veckor. Men nu kör jag lite mer liberalare variant. Tror dock att det hjälpte att köra väldigt hårt i början för på så sätt tappade jag det mesta av suget efter socker, pasta och bröd. Av egen erfarenhet så hjälpte det mig till en början i alla fall. Men det kan säkert gå bra att utesluta saker sakta men säkert också. På så sätt kan man ju känna efter vad man reagerar på. 

Ska nog gå över till att köra stenhårt i början också kanske för att verkligt detoxa kroppen från socker som du säger så finns ju socker i typ allt (dessvärre)! Annars är det lätt att göra så många undantag hela tiden, skönt att börja i Januari när halva Sverige har som nyårslöfte att äta nyttigare så kanske man kan få liiite stöd iaf  :)

• 8 months later...
  • 5 months later...

Kan man ta prover för att påvisa reumatism? Isådana fall vilka?

Oj, ser att detta postades för över halvår sedan. Du kanske har fått svar på detta redan. Men ja man kan ta ett prov som visar om man har en antikropp som kallas för anti-CCP i blodet. Tre av fyra reumatiker har denna antikropp i blodet, så det kan vara en vägledning i att ställa diagnosen. Det är dock inget bevis. Du kan ha denna antikropp och inte vara sjuk, och du kan vara sjuk och inte ha denna antikropp. Sen tar man ju även sänkan för att se hur mycket inflammation man har i kroppen. Utöver detta gör läkaren en bedömning och tittar på dina leder.