Leopold Roos

Recept regler/info

Recommended Posts

Regler/förslag:

• Försök bara ha ett recept per tråd.
  • Ha en tydlig titel på ditt recept.
  • Försök ha med bilder i ditt recept. Antingen länka in det eller bifoga (följ anvisningar för attachment nedan i min signatur).
  • Lista alla ingredienser som behövs tidigt, inte roligt att sedan få se att en vara behövs som inte stått med.
  • Försök göra en enkel stegvis beskrivning hur man tillagar receptet.
  • Undvik i så stor mån som möjligt bara länkar till andra receptsidor utan skriv ut receptet här (om man får), länka till originalsidan.
  • De bästa recepten kan komma att hyllas på bloggen på olika sätt (vid medgivande).
  • Skapa gärna en ny tråd med ett recept som om du skrivit inne i en tråd förut så det blir lättare att hitta. Speciellt om det är flera recept i samma tråd.
  • Tipsa om gamla trådar jag missat att flytta hit.

Ämnestitlar:

[Tips] En fråga/diskussion om ett matämne som kan innehålla flera receptförslag och länkar, eller förslag på specifika varor eller tillagningssätt.

[Recept] Beskriver ett specifikt recept, eller innehåller en samling med många recept.

[Recept+] Ett extra proffsigt skrivet recept med minst en fin bild och bra ingredienslista plus utförandebeskrivning i steg. Receptet måste vara ditt, eller att du fått tillåtelse om att skriva om det här. Chans att komma med på bliggen. Denna titel sätter enbart vi medarbetare på kostdoktorn.
[Litteratur] Tips/recension om en kokbok, tidning eller liknande.

[Sida] Tips till en bra recept/mat databas/blogg/sida.

[Länk] Länkar till ett specifikt recept på någon annan sida.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra. En regel är också att rubriken ska visa vilket recept det gäller.

Dessutom skulle jag gärna vilja att nån moderator som har tid och ork flyttar över gamla recepttrådar till denna nya kategori, så vi får allt samlat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes jag håller på flytta över mer och mer när jag har tid över. Ska strukturera allt på något sätt så det blir tydligt.
Tipsa gärna på trådar som borde flyttas (som inte kommer upp när man söker på "Recept" för dessa hittar jag).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten fundering, kan det inte bli fyrkantigt med bara ett recept per tråd? Det som är kul med recept i trådar är att det ena ger det andra och inspirationen kommer igång  ^_^

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får förståss skriva om varianter i samma tråd eller ha samlingstrådar, men blir lättare att hitta om man gör en ny tråd per egen maträtt o så kan man ju länka till den om man vill i gamla tråden. Får se hur de definitiva reglerna blir.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har flyttat över de flesta trådar jag hittade på en enklare sökning. Men jag har säkert missat en del som ni gärna kan tipsa på.
Har även satt en gruppering på trådarna som ni hittar här i första posten. Hoppas det skapar mer ordning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen hit, Adrian!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, Adrian var inte välkommen!  ;-) 
( Han spammade länkar till dyra keto-recept-böcker )

Men tack Inez för att jag fick upp ögonen för honom. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg