Joh@n

Ännu en nybörjare

Recommended Posts

Grattis till att ha blivit nikotinfri! Det är starkt gjort att sluta snusa... betydligt värre än att avstå från rökning.

Och grattis till att ha tagit ett så bra beslut för din hälsa. Det här är byte av livsstil och ingen kortvarig diet. Eftersom man mår så bra på det är det ju inget problem att ha det som livsstil.

Kramperna du har kan bero på magnesiumbrist. Det är vanligt. Köp magnesium på hälsokosten eller apoteket och ta till kvällen (de främjar sömnbehov)

Huvudvärken är också vanlig till en början. Förmodligen brist på vätska och salt. Eftersom du inte längre har en massa kolisar som binder vatten i kroppen kan du behöva dricka lite mer. Och snåla inte på saltet! Det är lätt att få saltbrist. Då får du dimhjärna och blir trött och håglös. Du kan faktiskt inte överdosera salt. Det som händer är att du blir törstig och kissar ut det.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ditt beslut om kostomläggning!

Jag känner igen de där paniksituationerna...

Men nästa gång:

Ät bara pålägget, kasta mackan (ja, man får kladda och äta med fingrarna...)

Ät bara korven, kasta korvbrödet, be att få någon fet dressing på korven istället.

Det är jättesvårt när man blir hungrig och det tar ett tag innan man klarar av de där paniksituationerna och ser och väljer ett bra alternativ. 

Bra att du är på banan igen!

Och kramperna, som stoscha säger, magnesium, och passa på att stretcha vaderna vid tandborstningen före läggdags.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte korv på en mack och det var inga problem att få två korvar på ett mosfat, de hade t o m lite isbergssallad att snygga till anrättningen med. Det kan vara bra att veta om man behöver "hoppa in" nånstans, man måste ju inte följa bilderna på tavlan... :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom kan man få vilken burgare som helst på Max som lowcarb med salladsblad i st f bröd. Man behöver inte ta deras standard lowcarb. Varför inte den med bacon?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, ja nu var jag ju varken på mack eller en grill när jag åt korvarna med bröd :( nej för fn jag var hemma :( Max eller donken det får jag ju åka 6 mil till!!

Men jag får fixa till lite lchf snacks att ta till vid såna här tillfällen..

Magnesium var ett bra tips, det måste jag testa, även d-vitamin är nog inte så dumt

Mera salt? Hmm jaha, trodde salt inte var så bra?? Jag har nog läst för dåligt iaf.

Tack för er respons

Att sluta med snus är inget svårt, det svåra är att inte fortsätta.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, ja nu var jag ju varken på mack eller en grill när jag åt korvarna med bröd :( nej för fn jag var hemma :( Max eller donken det får jag ju åka 6 mil till!!

Men jag får fixa till lite lchf snacks att ta till vid såna här tillfällen..

Ja det är viktigt att vara förberedd på att akutsituationer kan uppstå.

Ställ inte för höga krav på dig själv att du ska vara duktig och laga underbar mat jämt. Se till att alltid ha något enkel LCHF-mässig snabbmat hemma.

Några tips: Kasslerskiva som du brer ett tjockt lager bearnaisesås på. Kokta ägg med majonnäs (ha alltid ett lager med färdigkokta ägg i kylen). Ostskivor med smör på (rulla/vik). Kallkorv med majonnäs.

Fettkaffe kan också räcka som mättande måltid när du kommit in i fetträsket ordentligt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade en fettkaffe i morse, det var ju helt kalas och jag har stått mig bra fram till nu. Ändå har vi varit iväg med barnen och åkt pulka och grillat, men var inte hungrig när vi grillade så varför äta..

Hade med mig ett gäng kokta ägg, får väl kanske ta dom om en stund med lite räkor, majonäs och en avokado. Eller ska man göra en röra på det och ha till en laxbit? Ja så får det bli.

Men nu tror jag att jag gör en kronblom under filten, blev frusen efter utevistelsen i snålblåsten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade en fettkaffe i morse, det var ju helt kalas och jag har stått mig bra fram till nu. 

Ja, man blir förvånad första gången man testar fettkaffe. Det låter ju hur äckligt som helst. Och man kan väl inte bli mätt på vätska?

Men det visar sig att det smakar supergott och man håller sig mätt och glad länge!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag blev mäkta förvånad!! Sen blev man ju nästan skamsen för att det var så gott.

Inte blev det någon lax heller, kryddade räkorna med chili och fräste på dom lite lätt i pannan, hackade 2 ägg och på med majonäs samt gräslök och dill sen rörde jag ihop med räkorna.

Det var riktigt smaskens

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det låter urk med fettkaffe, men det är det inte...

Hmm när jag vaknade förut så trodde jag kattf*n varit och skitit mig i munnen inatt!!! Det smakar ju gaaaam i käften, och tandkrämen, ja den var ju slut :(

Nä dags att ta tag i arbetsuppgifterna, internprovtagning står på agendan

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det låter urk med fettkaffe, men det är det inte...

Hmm när jag vaknade förut så trodde jag kattf*n varit och skitit mig i munnen inatt!!! Det smakar ju gaaaam i käften, och tandkrämen, ja den var ju slut :(

Nä dags att ta tag i arbetsuppgifterna, internprovtagning står på agendan

Hahah... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Phheeew!! kan man verkligen umgås med folk? har ju hört att man kan få en andedräkt som en gammal drake när man lägger om till lchf?? har en frän smak i munnen, ungefär som jag skulle gått omkring och käkat på en rå lök!!

Och så är det lunch... är inte så hungrig, käkade ett gäng ägg och en burk med makrill till frulle 09:00, kaffe och en kall ost & chilikorv som lite mellis nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drakandedräkten innebär att du är i ketos :D Men den mildras efter ett tag. Mera som övergångsbesvär.

Och det där när man ska äta och inte... det kan vara lite trickigt innan man fått det på plats. Många hoppar över frukosten. Själv hoppar jag gärna över lunchen numera, men det tog några år innan jag vågade det. Jag ville vara riktigt säker på att jag inte dog av svält först... så var det ju på blandkosttiden :P Det är SÅ härligt att känna att man är trygg och inte har de där hemska blodsockerfallen

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur lång tid kan det ta innan man hamnar i ketos? Jag minns detta sist, fy satan va hemskt jag smakade i munnen och svettades extra mycket...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på hur strikt du är och hur mycket skräp du har att bli av med sen förut. Du får nog räkna med typ 3 veckor eller nåt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj oj, idag blev det ett samtal till pizzabagarn!!

Fast jag beställde en ost & skinksallad ;) istället för bröd med ost på så beställde jag lite extra ost i salladen, ja bad även om lite salami och ett ägg. Inga som helst problem, och gott var det

Måste planera maten lite bättre, alltså lägga undan lite från kvällen innan, fast det är ju inte säkert jag hinner, och vid flertalet gånger så har matlådan varit borta på morgonen när man åker. Nej inte jag som är boven, har en 19 åring som spelar hockey!! så han äter ju som en varg när han kommer från skolan, och oftast så ryker resterna när han kommer hem efter träningarna, och är resterna slut så åker min matlåda...

Och ju mera jag läser ibland alla inlägg här på forumet så tror jag att jag behöver få i mig mera fett.. ska köpa med mig riktigt smör till jobbet så att jag kan fixa lite lyxkaffe, ja kokosfett måste jag åka åt något håll för att få tag i.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte kokosfett från Ekofitness http://www.ekofitness.se/  beställde i fredags och skall hämta idag på posten.

(Försökte med LCHF-butiken men deras kassa svarade inte när jag skulle beställa och när jag skickade felmeddelandet till dem så var det som goddagyxskaft. -Dit köp gick inte igenom kassan, försök igen. Äh)

Risenta har kokosmjöl på mataffären.

Igår gjorde jag Kålpudding,  1kg köttfärs och 1,5kg vitkål  Det blir ju många matlådor

http://www.kokaihop.se/recept/lchf-kalpudding

Ta och köp dig Expressens Allt om LCHF så får du matförslag. Ska du köra hardcore :D så smäll på smör

Persiljesmör, kommer du väl ihåg. Bara blanda och rulla. Alltid klart i kylen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör storkok och frys in matlådor. Jag lagar aldrig mindre än 4 portioner trots att vi är bara maken och jag, men jag ids inte alltid laga varje dag, eller har tid.

Du kan ta en PUMa (Pålägg Utan Macka) t ex ostskiva med smör på också.

När jag är ute och äter lunch en gång per vecka brukar jag alltid norpa med mej några bregottpaket, för det är oftast inte så svårt att dra ner på kolisarna. Det är ju bara att låta bli att äta potatismoset. MEN det är svårt att få upp fetthalten i maten, så därför blir det bregott och salladsoliver på tallriken också.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja just storkok jag tänker på, de två tonåringarna äter ju som en vargflock. Det är planeringen och till skott jag måste komma

Ja sen få upp fetthalten, men man kanske får kontra med lyxkaffe och kanske nån PUMa ( hihihi, störtskön förkortning) som mellanmål.

Har nosat upp en gårdsbutik i närheten, som odlar och säljer ekologiskt. Dom ska tydligen ha både kokosfett och vaniljpulver m.m.

Gjorde iordning örtsmör igår till fläskkotletterna det var mumsmums

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Ica Maxi finns Kung Markattas kokosolja i en liten käck glasburk. I min affär står det i samma hylla som olivoljan. Grymt smidig liten burk som jag har liggande ihop med en sked i skrivbordslådan på jobbet. Det är smidigt att ta en sked av om jag blir hungrig så det är ett tips. Det finns såklart godare mellanmål, men kokosoljan kan ju ligga i rumstemperatur och en sked går snabbt att dra i sig :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte på Birgitta Höglunds nötfrukost med smör som hon skrev om i tråden om valnötsbröd. Den måste också gå ha dom mellis .. Smör går ha i rumstemperatur om det inte är supervarmt

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Ica Maxi finns Kung Markattas kokosolja i en liten käck glasburk. I min affär står det i samma hylla som olivoljan. Grymt smidig liten burk som jag har liggande ihop med en sked i skrivbordslådan på jobbet. Det är smidigt att ta en sked av om jag blir hungrig så det är ett tips. Det finns såklart godare mellanmål, men kokosoljan kan ju ligga i rumstemperatur och en sked går snabbt att dra i sig :)

http://forum.kostdoktorn.se/topic/4103-recept-valn%C3%B6tsbr%C3%B6d/?hl=%2Bn%C3%B6tfrukost#entry53105

Sorry blev lite fel. Här är iaf nötfrukosten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ICA och COOP finns oxå ofta Biofoods kokosolja.. både med smak och utan!

Iallafall i större städer och om kundunderlag finns!

Kan vara litta svårt att hitta i en del affärer.. ibland finns det i hälsokosten!

På min ICA finns det i LCHF-hyllan!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukosten ska testas.. Zepp grejen är att vi bara är 3600 innevånare i denna kommun.

Men dryga milen norrut finns en gårdsbutik med massa ekologiskt odlat som har kokosfett bl.a. :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men.. 3600 presumtiva LCHFare?

Och alla vill ha sitt cocosfett i sin närmaste butik.. gärna oxå på bensinmacken! :D

Nåja.. kan glädja dig med att man får sno runt i butikerna här i Göteborgstrakten oxå innan man hittar något som man är villig att betala för! :angry:

Fördelar och nackdelar med allt.. själv bor jag på landet.. men GBG ligger bara någon mil härifrån.. men det är sällan om ens någonsin de har något som gör att jag gör mig besväret med att åka in!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukosten ska testas.. Zepp grejen är att vi bara är 3600 innevånare i denna kommun. Men dryga milen norrut finns en gårdsbutik med massa ekologiskt odlat som har kokosfett bl.a. :)

Gårdsbutik är mycket mer värt än storstad med stort utbud. 99% av det utbudet är lik f*t bara skitmat.

Beställ på nätet. Det gjorde jag innan det fanns tillgängligt här och var i Uppsala.

LCHF-butiken har jag beställt massor från. Jag vet att LCHF-klubben har massiv reklam överallt på alla bloggar, men jag har lite svårt för Katerina...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ICA och COOP finns oxå ofta Biofoods kokosolja.. både med smak och utan!

Iallafall i större städer och om kundunderlag finns!

Kan vara litta svårt att hitta i en del affärer.. ibland finns det i hälsokosten!

På min ICA finns det i LCHF-hyllan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Min affär finns bara Silverpaketet.

Visst kan jag åka en bit och handla, det är lite svårt just nu med det.

Biofood har en jättegod Grönsaksbuljong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Min affär finns bara Silverpaketet.

Visst kan jag åka en bit och handla, det är lite svårt just nu med det.

Biofood har en jättegod Grönsaksbuljong.

Man får lära upp sin ICA/COOP handlare!

Nu var det inte jag utan någon annan i Landvetter som efterfrågade Sukrin och Cocosfett i vår lokala ICA-butik.. och jag är evigt tacksam för det.. så man slipper åka flera mil extra bara för livets nödtorft!

Och sen så.. lite lustigt.. jag tyckte det var himla bra när de införde Gröna Gårdars kött på vår lokala ICA.. men tyvär.. antagligen var det bara jag som köpte detta, för det utgick ur sortimentet rätt snart!  :(

Hur som helst.. det verkar vara rätt stor efterfrågan på Cocosfett och shiratakinudlar.. då de ofta är slut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får lära upp sin ICA/COOP handlare!

Nu var det inte jag utan någon annan i Landvetter som efterfrågade Sukrin och Cocosfett i vår lokala ICA-butik.. och jag är evigt tacksam för det.. så man slipper åka flera mil extra bara för livets nödtorft!

Och sen så.. lite lustigt.. jag tyckte det var himla bra när de införde Gröna Gårdars kött på vår lokala ICA.. men tyvär.. antagligen var det bara jag som köpte detta, för det utgick ur sortimentet rätt snart!  :(

Hur som helst.. det verkar vara rätt stor efterfrågan på Cocosfett och ishirataknudlar.. då de ofta är slut!

Vad gör man med ishirataknudlar? Hur smakar de?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset :) det ska testas, om inte på jobbet så på hemmaplan. Jag tycker inte att det låter som en smaksensation, men jag brukar gilla det mesta och annars brukar jag äta tills jag lär mig :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De smakar inget.. är dyra per kalori.. iomed att de knappt innehåller varesig kalorier eller kolisar!

Funkar hur som helst på min mor som tror hon får spagetti/nudlar till köttfärssåsen!

Man bara sköljer av dem under varmt vatten och sen häller man köttfärssåsen på dem!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De smakar inget.. är dyra per kalori.. iomed att de knappt innehåller varesig kalorier eller kolisar!

Funkar hur som helst på min mor som tror hon får spagetti/nudlar till köttfärssåsen!

Man bara sköljer av dem under varmt vatten och sen häller man köttfärssåsen på dem!

Vad kul! Ska testa till köttfärssås. Slipper jag tråna efter bara liiite spagetti. Tänk att vissa hangups  ska vara så svårt. Familjen tjatar om köttfärssås.  Vi brukar ha det när vi träffas. Jag har inte velat just för att jag är rädd för att ta spagetti. Nu har jag egen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa sjögräsnudlar oxå om du får tag i sådana!

För öfrigt.. torde mest bestå av vatten och fibrer.. eller snarare/eller resistent stärkelse!

Och med tanke på den senaste hypen med resistent stärkelse så borde det betraktas som hälsokost.. snudd på samma som lågkolhydratkost/LCHF!! :blink:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

till min förvånelse så får jag numera plats i arbetsbyxorna som har en storlek mindre, (visst kunde jag med näppe få på mig dom förut, men var nära till bristningsgränsen) wow :D en bekräftelse på att något händer och en skjuts i rätt riktning. Men jag tyckte ju byxrôva hängde mycket på brallorna jag hade igår..

Inmundigat en lyxkaffe och mår riktigt prima, ovanligt pigg idag B)

Ha en "Fett" bra dag allihopa, för det ska jag

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörrni?! detta med fettkaffe, vad finns det för varianter? Kan man ha bara ägg och smör i? Jag har inget kokosfett och kommer förmodligen inte komma ihåg att köpa det heller men är sugen på att testa. Jag tror jag får i mig lite för lite fett om dagarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörrni?! detta med fettkaffe, vad finns det för varianter? Kan man ha bara ägg och smör i? Jag har inget kokosfett och kommer förmodligen inte komma ihåg att köpa det heller men är sugen på att testa. Jag tror jag får i mig lite för lite fett om dagarna...

Jag tror du kan göra lite som du vill. Jag gillar det bäst med ägg och kokosfett, men ägg och smör borde gå bra. Eller bara smör. Eller äggula istället för helt ägg. Mixa med kaffe, té eller kakao. Eller riktig buljong.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle egentligen kunna slänga i en stor klick smör i kaffet och låta det smälta? (fy satan va urkigt det låter)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle egentligen kunna slänga i en stor klick smör i kaffet och låta det smälta? (fy satan va urkigt det låter)

Ja, fast då får du inte den skummiga konsistensen. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä just de. Men Mixa det lite då, kanske med lite kanel? :-)

Tack så mycket för dina svar :-)

Kanel, kardemumma, allt sånt är gott i.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lägger i en stor klick smör i mitt kaffe. Vevar runt och så en skvätt grädde på det. Mumsigt, kan jag säga... =O)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shiratakinudlar har jag precis för 15 minuter sedan avnjutit tillsammans med en kycklinggryta med kokosgrädde och massa gottit i. Som tidigare sagt så smakar de ingenting och är lite slajmiga i konstistensen men jag tycker att det fungerar helt suveränt de dagar man verkligen inte orkar engagera sig och kör allt i en gryta och bara vill ha någonting till! Gött att ha hemma!

Jag körde fettkaffe med smör i början, innan jag fick tummen ur och köpte kokosfett. Idag har jag både kokosfett och smör i tillsammans med två ägg. Dricker det tillf frukost varje morgon klockan 06.30 och håller mig sedan mätt och belåten fram till 13 tiden då jag käkar lunch! Provat att baka LCHF-bröd och sådär med massor av smör på men jag håller mig inte mätt och med hjälp av just detta så vet jag att jag i alla fall får i mig lite fett om dagen. Brukar även ta en kopp med te och kokosfett på kvällen bara för att få upp fettkvoten lite. Det är RIKTIGT svårt att lära sig att äta mycket fett! Jag är superdålig på det själv! 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde fettkaffe med smör i början, innan jag fick tummen ur och köpte kokosfett. Idag har jag både kokosfett och smör i tillsammans med två ägg. Dricker det tillf frukost varje morgon klockan 06.30 och håller mig sedan mätt och belåten fram till 13 tiden då jag käkar lunch! Provat att baka LCHF-bröd och sådär med massor av smör på men jag håller mig inte mätt och med hjälp av just detta så vet jag att jag i alla fall får i mig lite fett om dagen. Brukar även ta en kopp med te och kokosfett på kvällen bara för att få upp fettkvoten lite. Det är RIKTIGT svårt att lära sig att äta mycket fett! Jag är superdålig på det själv!

Shiratakinudlar innehåller ju ingenting, så det är ju egentligen bara tom bukfylla som är bra att ta till i början när man har behov att att åstadkomma nåt som påminner om tidigare vanor.

Jag hade JÄTTEsvårt att, efter 30 år med absolute no fat at all, bara sadla om. Jag var stolt över att göra goda lättmjölkssåser, drack minimjölk, använde 0,5 creme fraiche etc etc. Det livet höll på att döda mej. När jag var strax över 50 hade jag så grav kärlkramp så jag inte kunde gå ett kvarter utan att stanna och vila och åt 11 piller (mer eller mindre hemska) om dan.

Efter 3 år på LCHF har jag kastat alla piller utom 2 (varav ett är essentiellt som jag ätit i över 30 år).

Jag kan fortfarande inte äta kycklingskinn och är lite kinkig med animaliskt fett, men det tar katterna hand om.

Tro mej, DET ÄR VÄRT DET!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä just de. Men Mixa det lite då, kanske med lite kanel? :-)

Tack så mycket för dina svar :-)

Gör då inte som jag gjorde! Hällde kokosfett och en klick smör samt kaffe i en jättekopp och körde staven. Fick kaffe överallt.  :P

Det går bra att röra med sked. Kan väl toppa med vispad grädde?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade fettkaffe idag för första gången, slängde i ca 1 msk smör ryddade med lite kanel och pepparkakskrydda och rörde med en sked tills det smält ordentligt i kaffet. Smakade faktiskt helt ok :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg