Jump to content

Recommended Posts

Jag är mycket nyfiken på vad föräldrar har att säga om detta, alltså alla föräldrar, inte bara ni föräldrar som äter enligt LCHF. Jag skrev en artikel på ämnet om socker till barn: http://www.nicklagard.se/Finns-det-nagra-sota-barn.html som kan tyckas en aning provocerande. Men jag tycker debatten bör riktas mer till hur barn påverkas av socker än vad den gör idag. Jag undrar vad ni har för syn på detta med socker till barn? Jag vet att de flesta såklart inte tycker att man ska ge socker till barn, men hur löser ni "Fredagsmys" och hur hanterar ni att barnen har tillgång till socker i princip överallt när dom inte är hemma? Vad har ni för tips till föräldrar som har barn som "behöver" socker och också har tillgång till det vart de än är? 

Man får väl säga att godisindustrin lyckades väl i sin marknadsföring när dom införde begreppet "fredagsmys".

Något bra svar på din fråga har jag inte. För min egen del så gav mamma inte något godis till mig så jag smakade första gången när jag var 3 år och barnflickan gav mig. Mamma var störtförbannad.

Jag har aldrig blivit någon godisråtta så det är nog ändå bra att föräldrar gör vad dom kan.

Vad menar du med att barn "behöver" socker. Jag har barnbarn och vi köper aldrig vanligt godis men dom får bär och lite 70% choklad. LCHF pannkakor eller våfflor turkisk yogurt med hallon.

Det jag menar att vissa barn redan är fast i ett sockerberoende eller fått smak för socker, och att de kommer på så sätt själva söka sig till källor till socker.  

Det jag menar att vissa barn redan är fast i ett sockerberoende eller fått smak för socker, och att de kommer på så sätt själva söka sig till källor till socker.  

Kanske en sockerfri vecka när ni samtidigt är ute och rör på er så mycket som möjligt. Kan t ex vara sportlovet. Det kan bryta sockersuget. Sedan är det ju bra att prata om vad socker kan ställa till med.