Thomas Jansson Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Det var svårt att sluta läsa den här boken då den gav mig svar på det mesta som jag undrat över - mera kunskap om kroppens viktigaste hormon leptin lägger de sista pusselbitarna på plats! Om det som står i boken är helt rätt kan jag inte avgöra men de förklaringar som ges verkar för mig helt logiska och jag har inga invändningar, man kommer långt med sunt förnuft och logiskt tänkande. Det finns oxå 841 referenser i slutet av boken för den som önskar undersöka källorna,,,, Boken är föredömligt enkelt skriven på en lätt engelska och är mycket välstrukturerad. Mera information finns på http://www.wellnessresources.com/books/mastering_leptin.php 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Tack för tipset, den verkar intressant! Fick inte din länk att fungera, men här finns den för 130 kronor inkl frakt http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=Mastering+Leptin+&gclid=CLznoMSC0bQCFQR2cAodEzgA6A Beställd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Tack för tipset - beställd hos Amazon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Tack för tipset - beställd hos Amazon. Bara nyfiken - när jag kollade var den billigast på Bokus (130 kr), Amazon.co.uk var betydligt dyrare och Amazon.com blev ca 142 sek. Du beställde kanske kindle el annan e-bok? Det blir ju iofs klart billigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 5, 2013 Author Share Posted January 5, 2013 Adlibris tar 121:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Beställde nyss boken för 118 med gratisfrakt från Adlibris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Bara nyfiken - när jag kollade var den billigast på Bokus (130 kr), Amazon.co.uk var betydligt dyrare och Amazon.com blev ca 142 sek. Du beställde kanske kindle el annan e-bok? Det blir ju iofs klart billigare. Bor i UK så svenska leverantörer blir lite dyra. Och oftast blir det Kindle. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Tombola och Kjell och kanske andra som läser mycket böcker om kost, metabolism etc har ni läst någonting (böcker, studier eller artiklar) om metabolism och ärftlighet. Jag har läst lite om svältvintern i Nederländerna 1944 och dess metabola inverkan på första och andra generationen, men är nyfiken på om det finns mer bra epidemiologi kring detta, framförallt om man kan se epigenetiska effekter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 6, 2013 Author Share Posted January 6, 2013 Tombola och Kjell och kanske andra som läser mycket böcker om kost, metabolism etc har ni läst någonting (böcker, studier eller artiklar) om metabolism och ärftlighet. Jag har läst lite om svältvintern i Nederländerna 1944 och dess metabola inverkan på första och andra generationen, men är nyfiken på om det finns mer bra epidemiologi kring detta, framförallt om man kan se epigenetiska effekter. Nej - har aldrig stött på denna typ av litteratur,,,, Närmast jag har kommit var nog i boken "Välfärdens ohälsa" där man redogjorde för att det tog 3 generationer för katter att återställa hälsan efter att ha degenererats på kolhydratrik föda, finns lite info om hundars rygglängd oxå, behov av tandställningar o s v. Välfärdens ohälsa är läsvärd men nog inte direkt vad du söker,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Nej - har aldrig stött på denna typ av litteratur,,,, Närmast jag har kommit var nog i boken "Välfärdens ohälsa" där man redogjorde för att det tog 3 generationer för katter att återställa hälsan efter att ha degenererats på kolhydratrik föda, finns lite info om hundars rygglängd oxå, behov av tandställningar o s v. Välfärdens ohälsa är läsvärd men nog inte direkt vad du söker,,,, Det jag minns jag läst om de barn som föddes i svältens Nederländena handlar om att vi unde fosterperioden kan programmeras till en metabolism som hänger samman med mammans tillgång till näringsämnen, tror de då fick lättare att lägga på hullet. Nån sorts epigenetisk påverkan alltså. Ska se om jag kan hitta var jag läst det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Det jag minns jag läst om de barn som föddes i svältens Nederländena handlar om att vi unde fosterperioden kan programmeras till en metabolism som hänger samman med mammans tillgång till näringsämnen, tror de då fick lättare att lägga på hullet. Nån sorts epigenetisk påverkan alltså. Ska se om jag kan hitta var jag läst det... Jag läste en bra redogörelse i en bra bok om epigenetics - The Epigenetics Revolution: How Modern Biology is Rewriting our Understanding of Genetics, Disease and Inheritance av Nessa Carey och mindre detaljerad i Epigenetics: How Environment Shapes Our Genes av Richard C Francis. I den förstnämnda tror jag även en undersökning på isolerad by i Sverige finns med som exempel på hur vissa metabola egenskaper ärvts paternalt. Nu är jag på jakt efter mer litteratur och/eller studier inom området. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Nyfiken om nån förutom Tombola har läst hela boken och har några kommentarer. Avverkat 2/3 av den och är lite besviken, tycker den är väldigt repetitiv och mycket överpedagogisk (som ibland amerikanska böcker är tyvärr), har inte granskat alla referenser men känner mig lite skeptisk till en del av deras slutsater, de flesta referenser är djurstudier, men jag ska kolla några av dem nogrannare. Tror jag heller läst en mer vetenskaplig bok om våra hormoner, ska se om jag kan hitta nått som publicerats de senaste 12-18 månader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Det är mycket vanligt att böcker från USA är lite väl ordrika - det är min uppfattning oxå och alla verkar få betalt per ord,,,, Men de är ofta mycket lättläst, undrar om amerikanerna har ett mindre ordförråd än vad engelsmännen har? Men det är nog ingen bok för den som vill "grotta" ned sig i detaljer - då finns det bättre böcker. Skriv gärna upp dina synpunkter på boken så att andra kan ta del av dem,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts