Jump to content

Test: högdos av probiotika + saltbrist

Johanna07
 Share

Recommended Posts

Jag håller på att testa högdos av probiotika (10 kapslar per dag av http://stockholmnt.tictail.com/product/bio-kult-probiotika-120-kapslar), terapeutisk dos enligt GAPS.

Sedan jag började har jag haft saltbrist och varit tvungen att ta 1-2 tsk extra salt per dag (höll på att svimma på jobbet en dag). Varför gör probiotika att saltbalansen rubbas?

PS. Don't try this at home, folks.

• Like 1

Lägger man sig omedvetet på lägsta möjliga saltintag efter några decenniers antisaltpropaganda? Hur farligt vore det att sörpla i sig salt tills man känner att man fått nog? Har provat några gånger när jag jobbat natt och tyckt att jag ätit tillräckligt (sitter ofta en halvmeter från kylskåpet), när jag fått nog av salt klarar jag mig länge utan mat, är knappt sugen på frukost när jag kommer hem. Men om det är livsfarligt har man ju ingen aning om. Uppskattar mängden extra salt till 1/2 till 1 tsk

Enligt läkare och forskare finns det inga risker för kroppen att äta så mycket salt man vill så länge man också dricker vatten när man är törstig. Kroppen reglerar detta på utmärkt sätt och gör sig av med det som inte behövs.

Sedan finns det statistiska undersökningar som påvisar att personer med högt blodtryck oftast har ätit mycket salt. Men de undersökningarna har ju så många andra variabler så det går inte att säga att det är saltets fel att blodtrycket är högt.

Och mycket riktigt har sänkning av blodtrycket i försök med sänkt intag av salt begränsat sig till ca 0,1 enheter. 

Det är inte ens bevisat att det är nyttigt med ett lågt intag av salt. Tvärtom finns det indikationer på att ett lågt intag av salt kan ge cirkulationsrubbningar. Detta är tydligen ett relativt vanligt problem för äldre personer. På "Kostdemokrati" -bloggen finns ett välskrivet inlägg om detta.

• Like 4

Lägger man sig omedvetet på lägsta möjliga saltintag efter några decenniers antisaltpropaganda? Hur farligt vore det att sörpla i sig salt tills man känner att man fått nog? Har provat några gånger när jag jobbat natt och tyckt att jag ätit tillräckligt (sitter ofta en halvmeter från kylskåpet), när jag fått nog av salt klarar jag mig länge utan mat, är knappt sugen på frukost när jag kommer hem. Men om det är livsfarligt har man ju ingen aning om. Uppskattar mängden extra salt till 1/2 till 1 tsk

Jag vet inte, jag tänker inte så mycket på salt, jag undviker det definitivt inte. Men jag äter i princip INGEN processerad mat nuförtiden och jag ligger säkert lite i underkanten av vad man behöver. Jag har märkt det ibland då jag har tränat mycket. Men det som hände nu när jag började men denna högdos var en stor skillnad mot förut, akut saltbrist som gav upphov till illamående, kritvit i ansiktet, svettades över hela kroppen, var tvungen att sätta mig ned. Tog 1 tsk salt, och det gick över. Sedan dess har jag lagt till 1-2 tsk extra per dag och det har varit ok.

• Like 2

Ingår bakterien B. thetaiotaomicron i det du tar? Fann en referens till att den kan påverka transportörer av "natrium/glukos" i tarmen. Anar dock inte vad det egentligen betyder...

Se punkt 4 i http://www.eebweb.arizona.edu/Courses/Ecol409_509/searsReview.pdf

Min tanke var att kanske ökning av en viss sorts bakterier kan hämma upptaget av salt på något sätt, antingen genom påverkan på tarmväggen eller att bakterierna kanske "behåller" saltet själva.

• Like 2

Mycket spännande upptäckt Johanna :) Jag har aldrig hört talas om det tidigare, och jag kan inte förstå varför bakterierna vill ha salt, dom brukar mumsa i sig socker och stärkelse, inga LCHF:are dom inte ;)

Vad jag tänker i första hand, är om du har fått ändrade toalettvanor, så att säga (diarrè)? Det har jag hört människor som fått vid högdos av probiotika, och då tappar man ju mer salt.

Det andra jag tänker på är fibrerna som bryts ner till fettsyror i tarmen av bakterier, kan förklaringen på något sätt finnas där, fast jag har ingen aning om hur eller varför :huh:

Hur som helst så är det en väldigt intressant iaktagelse, och min fundering går till alla som börjar med LCHF och som upplever saltbrist, kan det ha något med förändrad tarmflora att göra, när man utesluter socker, stärkelse och spannmål, vilket gör att tarmen helt plötsligt med de rätta bakterierna och betingelserna kan utföra en uppgift (bilda fettsyror) som den inte riktigt har varit kapabel att utföra tidigare :)

• Like 5

En fråga som inte har med ämnet i tråden att göra.

Johanna07, varifrån köper du din ekologiska veckopåse? Skulle passa mig utmärkt, jag som inte gillar att gå och handla.

Sen så finns det inte så mycket att välja på i "min" affär. Det blir ingen variation.

Ekologiska veckopåse? Bor du i Stockholm?

Johanna, låter precis som de övergångsbesvär man brukar ha när man börjar äta LCHF. Kanske alla dessa besvär beror på saltbrist? Mjölksyra i benen, har du testat extra magnesium?

Ja, nu tar jag extra magnesium också, plus extra salt. Ja, det låter verkligen som övergångsbesvär. När jag gick och tränade under veckan var benen som gelé.

• Like 1

• 5 months later...
  • 2 weeks later...