Jump to content

lågt fasteblodsocker

marielusardi

Recommended Posts

Har du diabetes? Tar du medicin i så fall?

Vilka bs värden har du övriga dagen? Tror du bör se morgenvärdet i dagssammanhang.

Själv har jag D T2 och har oftast dygnets högsta bs när jag vaknar. Jag äter strikt lchf och jag tror/förväntar/hoppas att mitt fastande bs skall bättra sig med tiden. Tror på att jag är i ett tillfrisknande-skede där min diabetes långsamt läker.

Jag var mkt nöjd när jag klev upp för en ½ timme sen: 6,3 :)

Normal bs har ju lägsta gräns vid 4. Och jag har ingen expertis på området, men jag skulle ta det mkt lungt om jag hade dina siffror. Du gör rätt som undrar, men se iaf till att se siffran i dagssammanhang.

Man säger väl att fasteblodsocker ligger ungefär mellan 4-6 mmol/l, så över 3 är ju nära. Vad jag förstår sätter levern igång att frisläppa glukos hos diabetiker typ 1 när blodsockret sjunker under 3, orsakat av utsöndring av kortisol, adrenalin och glukagon. Du borde därför ligga över den gränsen, marielusardi.

På strikt LCHF kan man tänka sig att man klarar (och får) lägre blodsocker då man har ketoner som strömmar runt i blodet och används som energikälla i kroppens olika celler. Ketonerna kan väl gärna ligga som högst just på morgonen när man inte ätit på länge. Detta sista om ketoner aningen spekulativt men kanske logiskt...

• Like 2

Jag äter inte jättestrikt. Har börjat äta en del rotfrukter bla eftersom jag nått min målvikt. Äter lite för mycket nötter. Ganska mycket grönsaker. jag har tagit bl gl med olika mätare så det beror inte på det att det är lågt. Ligger i faste bl gl från strax över 3 till ibland precis över 4. Efter måltid ligger jag under 6. Var på vc och tog prover för en tid sen och då gnisslade dom över att faste bl gl var för lågt.

Jag äter inte jättestrikt. Har börjat äta en del rotfrukter bla eftersom jag nått min målvikt. Äter lite för mycket nötter. Ganska mycket grönsaker. jag har tagit bl gl med olika mätare så det beror inte på det att det är lågt. Ligger i faste bl gl från strax över 3 till ibland precis över 4. Efter måltid ligger jag under 6. Var på vc och tog prover för en tid sen och då gnisslade dom över att faste bl gl var för lågt.

Visste dom att du äter LCHF? Vad sa dom?

Mätte du fasteblodsockret någon gång när du åt mer strikt?

Det är intressant om ni som under 4 har något gemensamt och om dom som ligger lite högt också har något gemensamt.

Äter ni som har lågt strikt LCHF eller vad äter ni?

Varierar, men jag har samma fastesocker vare sig jag ligger på 5E% kolhydrater eller 20E%. Genetik kanske? 

Jag har också samma faste bl gl hur jag än äter.

Dom sa inget på vc om lchf och fasteblodsockret men däremot tjatade dom om att jag åt mättat fett. Och det här tjatet om att man ska äta frukt och fibrer och nyckelhålsmärkt mat. Jag var där för att jag var med i någon studie som heter hälsolyftet, dom kollar om man är i riskzonen för hjärt-kärlsjukdom.

Jag funderar på om fastebl.gl sjunker mer om man fastat länge. Eftersom jag kör p.f. och ibland 5:2 kan det gå ganska länge mellan måltiderna. När jag tog mina prover sa dom att jag fastat för länge, tror det var 18-19 timmar.

Jag har också samma faste bl gl hur jag än äter.

Dom sa inget på vc om lchf och fasteblodsockret men däremot tjatade dom om att jag åt mättat fett. Och det här tjatet om att man ska äta frukt och fibrer och nyckelhålsmärkt mat. Jag var där för att jag var med i någon studie som heter hälsolyftet, dom kollar om man är i riskzonen för hjärt-kärlsjukdom.

Jag funderar på om fastebl.gl sjunker mer om man fastat länge. Eftersom jag kör p.f. och ibland 5:2 kan det gå ganska länge mellan måltiderna. När jag tog mina prover sa dom att jag fastat för länge, tror det var 18-19 timmar.

Ja jösses tror de man kan slippa hjärtkärlsjukdom genom att äts socker och tillsatser!?
  • Like 1

Varierar, men jag har samma fastesocker vare sig jag ligger på 5E% kolhydrater eller 20E%. Genetik kanske? 

Nej genetiken tror jag inte det beror på. Frågan är om blodfetter och blodsocker samvarierar. Vet du var du ligger när det gäller olika blodfetter?

Milda symtom på lågt blodsocker är: illamående, extrem hunger, darrningar, man känner sig nervös, kallsvett, obehagligt ökad puls (redan vid vila), domningar/stickningar i fingrar och läppar. Har du inga av dessa symtom så är dina fasteblodsockervärden sannolikt helt normala och välfungerande för dig, även om de råkar ligga under 4.

http://www.med.umich.edu/intmed/endocrinology/patients/Hypoglycemia.htm

Jag har  faktiskt lägre fastesocker ju mer kolhydrater jag äter. Alla värden är dock inom normalintervallet 4-6. Det är tydligen en rätt normal reaktion - insulininsöndringen stimuleras ju av kolhydraterna (glukos) och totaleffekten kan bli att detta "vinner" över de extra kolhydraterna.

Jag har  faktiskt lägre fastesocker ju mer kolhydrater jag äter. Alla värden är dock inom normalintervallet 4-6. Det är tydligen en rätt normal reaktion - insulininsöndringen stimuleras ju av kolhydraterna (glukos) och totaleffekten kan bli att detta "vinner" över de extra kolhydraterna.

Intressant! Det var det jag funderade på när jag ställde frågan om andel kolhydrater. Hur varierar fasteblodfetter i förhållande till kolhydratintag och blodsocker?

Nej genetiken tror jag inte det beror på. Frågan är om blodfetter och blodsocker samvarierar. Vet du var du ligger när det gäller olika blodfetter?

Faktiskt inte en anning. Ska kolla upp det nästa gång jag tar blodprov ;)