Matti94 Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Tjao tjao! Ny här på forumet Tänkte lägga upp min kostdagbok här. Tjej, 19 år och väger runt 65 kg och är 171 cm, men vill gå ner till 55 kg dvs 10 kg. Träning har jag inga problem med. Springer säkert 3 - 4 km varje dag om jag kan + 45 min promenad. Kör dessutom 20 min yoga och 10 min meditation efter träningen. Målet skulle vara runt 0.7 - 0.5 kg varje vecka, så till sommaren vill jag vara i topptrim Jag är bara dålig på att äta rätt, men vet efter mycket om och men att jag mår MYCKET bättre utan att äta kolhydrater (bröd, potatis, ris, pasta - you name it). Har dessutom ett sockerberoende, men ska försöka kämpa som en jävel nu för att slå det (för andra kan jag rekommendera att te är jättebra emot suget). En annan sak jag märkt med mig själv är att jag äter för att jag har tråkigt. Så det gäller bara att hålla sig sysselsatt hela tiden för mig, vilket inte är så svårt eftersom jag går i skolan i gymnasiet fortfarande. Kan tilläggas att jag är vegetarian - därav äter jag varken kött, fisk, skaldjur osv. Wish me good luck ^^ (update will be tomorrow). Chaoi chaoi! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Äter du ägg? Ost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matti94 Posted January 18, 2014 Author Share Posted January 18, 2014 Äter du ägg? Ost? Jupp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Ska bli kul att se hur det går Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Tjao tjao! Ny här på forumet Tänkte lägga upp min kostdagbok här. Tjej, 19 år och väger runt 65 kg och är 171 cm, men vill gå ner till 55 kg dvs 10 kg. Träning har jag inga problem med. Springer säkert 3 - 4 km varje dag om jag kan + 45 min promenad. Kör dessutom 20 min yoga och 10 min meditation efter träningen. Målet skulle vara runt 0.7 - 0.5 kg varje vecka, så till sommaren vill jag vara i topptrim Jag är bara dålig på att äta rätt, men vet efter mycket om och men att jag mår MYCKET bättre utan att äta kolhydrater (bröd, potatis, ris, pasta - you name it). Har dessutom ett sockerberoende, men ska försöka kämpa som en jävel nu för att slå det (för andra kan jag rekommendera att te är jättebra emot suget). En annan sak jag märkt med mig själv är att jag äter för att jag har tråkigt. Så det gäller bara att hålla sig sysselsatt hela tiden för mig, vilket inte är så svårt eftersom jag går i skolan i gymnasiet fortfarande. Kan tilläggas att jag är vegetarian - därav äter jag varken kött, fisk, skaldjur osv. Wish me good luck ^^ (update will be tomorrow). Chaoi chaoi! Jag kan inte låta bli att fundera över varför du vill späka dig till gränsen till ohälsosam undervikt. Visst, skippa snabba kolhydrater och spannmål, men att gå ner till den vikten låter hälsovådligt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Hej Matti94! Det låter lite oroväckande att du vill gå ner så mycket i vikt. Du tränar väldigt mycket och är ung. Ta inte illa upp, men det låter som att du är i riskzonen för anorexi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 171 cm och 55 kg är inte anorexi, nödvändigtvis. Jag tror det är samma mått/vikt som min syster har tex? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matti94 Posted January 18, 2014 Author Share Posted January 18, 2014 Hej Matti94! Det låter lite oroväckande att du vill gå ner så mycket i vikt. Du tränar väldigt mycket och är ung. Ta inte illa upp, men det låter som att du är i riskzonen för anorexi. Inte alls. Jag har vägde det förut och mådde prima,och jag äter banne mig inte lite mat - snarare väldigt mycket. Men jag vill äta mycket av den RÄTTA maten, därav lägga om kosten. Och till de som går utifrån BMI-skalan så ska jag be er att titta på den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=GlXxoG98urc 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Vad är det för fel på din nuvarande vikt? Om du tränar och har bra muskelvikt är väl 65 kg alldeles utmärkt! Om du ska ha plats för att växa upp och bli kvinna, hellre än förbli trådsmal tonåring, ska du nog inte späka dig ner till undervikt med de risker som detta innebär. Att du vill tänka mer på vad du äter, det är ju jättebra, men det är inte säkert att du går ner i vikt, det kanske blir tvärtom. Huvudsaken är ju att man äter bra mat och mår bra, inte sant? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Det låter inte helt otroligt att 55 kg till 171 cm skulle kunna vara en hälsosam vikt, även om det absolut är i lägsta möjliga intervallet. Jag är själv 171 cm lång och har vägt 55 kg men var ganska "skinny fat", dvs. degig. Jag har aldrig någonsin varit så smal som när jag vägde 60 kg och tränade 2–3 gånger i veckan. Jag var alltså större när jag vägde 55 än när jag vägde 60. Man kan inte bara stirra på siffrorna på vågen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matti94 Posted January 19, 2014 Author Share Posted January 19, 2014 Dag 1 Frukost: Gröt med mjölk + en banan Lunch: Stor sallad med vegetariska bollar, dressing, en lök, körsbärstomater (hitta inga champinjoner att steak ), samt ett par skivor gurka. Blev glad-mätt Mellanmål: 1 banan Kvällsmat: Hallon- och blåbärssmoothie (MUMS) Träning: Delade ut posten på circkus 3 timmar. Körde yoga direkt efteråt. Efter att ha pluggat i några timmar fick jag spänningshuvudvärk och stack ut på en timmes promenad. Feeling: Glad och mysig. Ska köra meditation innan jag går och lägger mig. Now back to homework Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Du påminner om mig som yngre. 173 cm, vägde 57 kg, ville gå ner till 53. Höll på med maten, helt i onödan. Fettsnålt var det som gällde på den tiden. Vid något tillfälle köpte jag till och med vetediet. Äckligt och helt värdelöst. De flesta unga tjejer vill gå ner i vikt, och det spelar ingen roll vad de väger, de vill gå ner i vikt i alla fall. Det är som att vi förväntas vara missnöjda med våra kroppar. Njut av din unga kropp istället och vad du gör se till att inte fastna i jojobantarträsket. Vad är "vegetariska bollar"? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Dag 1 Frukost: Gröt med mjölk + en banan Lunch: Stor sallad med vegetariska bollar, dressing, en lök, körsbärstomater (hitta inga champinjoner att steak ), samt ett par skivor gurka. Blev glad-mätt Mellanmål: 1 banan Kvällsmat: Hallon- och blåbärssmoothie (MUMS) Träning: Delade ut posten på circkus 3 timmar. Körde yoga direkt efteråt. Efter att ha pluggat i några timmar fick jag spänningshuvudvärk och stack ut på en timmes promenad. Feeling: Glad och mysig. Ska köra meditation innan jag går och lägger mig. Now back to homework Personligen så tycker jag inte om att du vill gå ner 10 kilo i vikt Men om du nu har bestämt dig för det, med hjälp av LCHF, så skulle jag rekommendera dig att fylla på med mer fett, som smör och kokosolja, grädde, creme fraiche. Det är liksom fettet som är lite av poängen med lågkolhydratkost. Ät också gärna mycket ägg och ost. Nu vet jag inte vad vegetariska bollar är, de kanske innehåller protein, vilket jag saknar på din lista med mat idag. Nu har du ju ätiti en del kohydrater idag, men tanken med LCHF är att socker, stärkelse och spannmål plockas bort och ersätts av just fett och feta matprodukter 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matti94 Posted January 19, 2014 Author Share Posted January 19, 2014 My bad. Menade "vegetariska bullar" aka de här http://www.halsanskok.se/producten.asp?id=6#/#iid=44&ms=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matti94 Posted January 19, 2014 Author Share Posted January 19, 2014 Kan iofs ha ägg i smoothisen. Det brukar det bli som kvällsmat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Kan iofs ha ägg i smoothisen. Det brukar det bli som kvällsmat. Jag brukar har 1-2 äggulor i alla mina smoothies och varma drinkar. Massor med vitaminer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matti94 Posted January 19, 2014 Author Share Posted January 19, 2014 Ska man inte ha med äggvitan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Ett tips till en bra paleogröt: http://www.ceciliafolkesson.se/2013/09/13/basta-frukosten-igen/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Ska man inte ha med äggvitan? Jo, pga av autoimmun sjukdom äter jag inte äggvita plus att jag vill maximera min näring. Äggulan är det som har vitaminerna/mineralerna. Äggvitan innehåller mest protein, så det är nog bra om du tar ett helt ägg, tänkte mig inte för när jag svarade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Dag 1 Frukost: Gröt med mjölk + en banan Lunch: Stor sallad med vegetariska bollar, dressing, en lök, körsbärstomater (hitta inga champinjoner att steak ), samt ett par skivor gurka. Blev glad-mätt Mellanmål: 1 banan Kvällsmat: Hallon- och blåbärssmoothie (MUMS) Träning: Delade ut posten på circkus 3 timmar. Körde yoga direkt efteråt. Efter att ha pluggat i några timmar fick jag spänningshuvudvärk och stack ut på en timmes promenad. Feeling: Glad och mysig. Ska köra meditation innan jag går och lägger mig. Now back to homework Är du helt säker på att det är LCHF du är inne på? Hur mycket fett har dagen innehållit? Jag menar bara: Bananer! Två stycken! Massor av kolhydrater, förutom den ospecifierade gröten. Få av oss som är inne på lågkolhydrastkost äter ens en halv banan, eftersom den är så sockerstinn. Tricket är ju att äta få kolisar men mycket fett, så få se en redogörelse för hur mycket smör, ost och olivolja du fått i dig idag, eller i går. Och jag vidhåller att du nog inte behöver gå ner i vikt, eftersom du redan är smal, men att skippa kolisar är nog bra för de flesta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matti94 Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 Alrighty. Quick uodate. Kört på samma måltider hela veckan (dock "fuska" då min mors kille fyllde år och fikade) och känner mig piggare i knoppen. Träningen ger resultat. Musklerna i mina armar känns fastare, och jag ser ut att ha förlorat lite hull i dem. Kommer väga mig nästa vecka, så får vi se vad resultatet blivit Idag firas mor, så det blir nog onyttigheter på schemat - men det är bara att kämpa vidare hela nästa vecka Kort gott kan man säga att jag mår mycket bättre bara efter en veckas omgjort kost ^^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Hur ser kosten ut nu? För det är inte direkt någon form av lågkolhydratskost du äter.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Finns det ingen icke fettskrämd vegetarian som kan dela lite erfarenheter på forumet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Finns det ingen icke fettskrämd vegetarian som kan dela lite erfarenheter på forumet? Jag är inte vegetarian, men äter minst en vegetarisk LCHF-måltid per dag. Det är verkligen inga problem, om du äter ägg och mejeriprodukter vill säga. Och det gör ju trådstartaren. Några tips: Gräddiga soppor av olika slag, tex spenat, broccoli, svamp, tomat. Ost och bregott till, ibland på frökex, ibland "rakt av". Jättegott att ha en ägghalva i soppan, eller en bit mozzarella som får smälta. Eller en ordentlig smörklick. Grönsaksgrytor med blomkål eller broccoli som bas, krydda med curry och ha i mycket kokosmjölk och kokosfett. Servera gröna blad till, med olivolja på. Gärna ett kokt ägg också. Mustig långkokad tomatsås med mycket lök, vitlök och rejält med olivolja. Till det smörstekt vitkål eller strimlad squash och ordentligt med svartpeppar och parmesan. Välmatade "dolmar" av savoykål, fyllda med en röra av ädelost, färskost, svamp och valnötter. Gräddsås och avokadosallad till. En "finmiddag" du kan bjuda vem som helst på, gästerna märker inte ens att köttet saknas... Jag kan förstås hålla på hur länge som helst! Allt lagat från grunden, äter aldrig quorn, soja eller annan vegetarisk skräpmat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Jag är inte vegetarian, men äter minst en vegetarisk LCHF-måltid per dag. Det är verkligen inga problem, om du äter ägg och mejeriprodukter vill säga. Och det gör ju trådstartaren. Några tips: Gräddiga soppor av olika slag, tex spenat, broccoli, svamp, tomat. Ost och bregott till, ibland på frökex, ibland "rakt av". Jättegott att ha en ägghalva i soppan, eller en bit mozzarella som får smälta. Eller en ordentlig smörklick. Grönsaksgrytor med blomkål eller broccoli som bas, krydda med curry och ha i mycket kokosmjölk och kokosfett. Servera gröna blad till, med olivolja på. Gärna ett kokt ägg också. Mustig långkokad tomatsås med mycket lök, vitlök och rejält med olivolja. Till det smörstekt vitkål eller strimlad squash och ordentligt med svartpeppar och parmesan. Välmatade "dolmar" av savoykål, fyllda med en röra av ädelost, färskost, svamp och valnötter. Gräddsås och avokadosallad till. En "finmiddag" du kan bjuda vem som helst på, gästerna märker inte ens att köttet saknas... Jag kan förstås hålla på hur länge som helst! Allt lagat från grunden, äter aldrig quorn, soja eller annan vegetarisk skräpmat. Den där dolman låter väldigt god , har du ett recept? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Jo, pga av autoimmun sjukdom äter jag inte äggvita plus att jag vill maximera min näring. Äggulan är det som har vitaminerna/mineralerna. Äggvitan innehåller mest protein, så det är nog bra om du tar ett helt ägg, tänkte mig inte för när jag svarade. Oj, jag visste inte att man bör undvika äggvita vid autoimmun sjukdom? Min syster har Chrons, kanske borde jag säga det till henne`? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Du går inte ner i vikt på LCHF om du ej är överviktig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Du går inte ner i vikt på LCHF om du ej är överviktig Jovisst gör du det. Om du ligger på energiunderskott går du ner i vikt. LCHF eller ej. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matti94 Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Update! Vikt: 62,2 kg Är sjuk just nu aka blir inte träning tills jag blivit frisk. Då blir det mer muskelträning p G. Ska börja dra ner på bananerna och ersätta det med ägg istället. Tjao tjao! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Oj, jag visste inte att man bör undvika äggvita vid autoimmun sjukdom? Min syster har Chrons, kanske borde jag säga det till henne`? Proteinerna i äggvita KAN vara svårsmälta för personer med autoimmuna sjukdomar. Man får testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts