Popular Post evadal0708 Posted January 18, 2014 Popular Post Share Posted January 18, 2014 Hej! Det pratas ju om att vi måste minska på köttätandet av ekologiska, djurrättsliga och klimatmässiga skäl mm. Det märks bland annat i skolan där jag arbetar. Där får vi får vegetarisk mat en gång i veckan. I torsdags fick vi sojagratäng till lunch. Det upprör mig att eleverna tvingas äta soja på grund av dess dåliga inverkan på människokroppen (antinutrienter och stora mängder östrogen). Dessutom produceras större delen av världens soja på före detta regnskogsmark i Amazonas. Någon vecka före detta skrev jag en artikel om detta i en tidning: ”FRIA TIDNINGEN” på grund av att en av journalisterna hade skrivit en artikel om att vi måste sluta äta kött. Här kommer den. Den är nedkortad och utan referenser. Dock var det inte jag som valde rubrik! : Köttätande inte enbart av ondo Med gräsuppfödda djur har köttätande många fördelar för människan och miljön, skriver Eva Dalkvist i en kommentar till Klas Lundströms inledare i Fria Tidningen 2/1. Jag läste Klas Lundströms inledare om kött med intresse. Jag har själv varit både vegetarian och vegan en stor del av mitt liv. Orsaken till det var både att jag ville gynna jordens hälsa och min egen. Men så småningom har jag lärt mig saker som komplicerar frågan en smula. Till att börja med är det väldigt svårt att vara vegan och må bra. Det är inte bara B12 som saknas i dieten utan många andra näringsämnen som bara finns i animalier. Proteinkällor som bönor och linser är problematiska. De är ju frön som en planta har skapat för att fortplanta sej. De skyddar sej från att bli uppätna genom att bygga in ämnen i fröerna som gör det svårt för djur som äter fröna att ta upp näringsämnena. En av dessa ämnesgrupper kallas lektiner.Värstingbönan är sojabönan som även har andra problemämnen som växtöstrogen samt GMOgifter och odling på regnskogsmark (men det är en annan historia). Det är också svårt att få i sej tillräckligt med omega-3 eftersom vi människor nästan inte alls kan ta upp växtomega-3 från tex linfrön. Vegetarianer som väljer att äta en del animalier som mjölkprodukter och ägg undviker de flesta av dessa problem speciellt om dessa produkter är producerade av gräsbetande djur. Gräsbetande djur har en helt annan profil på sina fetter än djur som står inne året runt och göds med kraftfoder. Men det verkligt revolutionerande för mig var när jag har förstod betydelsen av betande djur i världen. Deras betydelse är central i naturen. Betande djur bygger upp jordlagret medan jordbruk av alla slag eroderar bort matjordslagret långsamt men obevekligt. På vissa ställen har dock erosionen gått ganska fort. I tex USA har matjordslagret på sina håll minskat från 4 meter till ett par decimeter på drygt hundra år! En man som heter Allan Savory har gjort en föreläsning på TEDtalks på 22 minuter som finns på Youtube. Där förklarar han hur man kan få gräs att växa igen i torra områden där inget gräs växer. Därmed vinner man inte bara fördelar för den lokala ekologin utan man binder också kol i gräset och andra växter som tas från den nu överflödiga koldioxiden i luften. När växterna suger upp kol ur luften vänder man utvecklingen mot ett varmare klimat. En tredje sak som också har en viss betydelse är hur man föder upp gräsätande boskap. Så länge man låter dem enbart äta det de ska äta, det vill säga gräs, händer ingenting med klimatet. Korna äter sitt gräs, omsätter det i sin kropp, växer, släpper ut slaggprodukter som blir gödsel, etc. Detta ekosystem fungerar som det har fungerat i miljoner år. Dessutom är det kött som kommer från gräsbetande djur mycket friskare och nyttigare för oss än det industriellt uppfödda. Men så fort man börjar ge till exmpel kor kraftfoder och bönor (för att de ska bli stora och feta) börjar de fisa. Detta på grund av att deras magar (precis som vi människor) inte är gjorda för att äta bönor. En fjärde sak är att jorden behöver en stor mängd djur för att ekosystemen ska fungera. Vi människor behöver dem på många sätt men också för gödseln de tillför. Vi måste trots allt fortsätta odla en hel del saker och gödseln kan inte tillverkas med dyr olja som idag. Konstgödsel spär på klimatproblemen och är dyr och ensidig för matjorden. Den innehåller bara en bråkdel av det som matjorden behöver för att byggas upp till skillnad från till exempel kogödsel. Med gräsuppfödda djur blir och deras produkter blir alltså många saker bättre för oss: 1. Vi människor mår bra av viss andel animaliska produkter. 2. Matjorden blir tjockare av att användas av gräsätare. 3. Kolet i växterna omsätts snabbare och mer koldioxid tas upp ur luften till fördel för klimatet. 4. Vi får gödsel som vi kan använda till att odla de växter vi behöver istället för att använda fossilt kol för att tillverka konstgödning. Det behövs en omfattande reformering av den ruskiga djurhållning som ständigt avslöjas av engagerade grupper. Djuren måste hållas på värdigt och etiskt sätt, och få leva på ett sätt som i stort sett liknar det vilda livet. Men i Sverige och många andra länder är en stor andel av marken inte lämplig för odling utan bara för boskapsskötsel. Speciellt i länder med torra klimat där man försökt odla, ibland med konstbevattning, har det efter en kortare eller längre tid gjort att matjorden blåst och/eller spolats bort. Således har detta problem med köttätande ingen enkel lösning. All typ av mänsklig aktivitet har sina dilemman tyvärr! Eva Dalkvist Klas Lundström svarar i ett kommande nummer. Och i nästa nummer svarade Klas Lundström så här: Köttätande inte desto mindre ett stort problem Att sluta äta kött är inte hela lösningen, men ett viktigt steg på vägen, skriver Klas Lundström i ett svar till Eva Dalkvists debattartikel i FT3/2014. REPLIK Eva Dalkvist har många poänger. Särskilt visar hon på frågans omfattning. Den är inte svart eller vit. Men i takt med att planeten mister sin lyster i överkonsumtionens spår är det hög tid att sätta fingret på människans största laster. En av dessa är utan tvivel köttkonsumtionen. Och en som människan genom sitt personliga agerande och i kollektiv form besitter förmåga att förändra. Men att tro att planeten – eller för den delen människan – skulle uppnå bästa möjliga levnadsform genom att sluta äta kött är inte heller hela lösningen, men kan definitivt vara ett steg på vägen. DEBATTEN om genmodifierade grödor som ickeköttätare använder i sin kost är viktig, och sätter fingret på den matindustri som håller världen i ett järngrepp. Men att fortsättningsvis uppvisa köttkonsumtion som en nödvändighet av fysiska skäl är definitivt inte det intressanta, särskilt med tanke på att många ickeköttätare uppvisar bättre värden i kroppen än personer som äter kött. Här i ”köttlandet” Uruguay har jag träffat en österrikisk kvinna som undvikit kött och fisk i över 20 år, och som vid en nyligen genomförd läkarkontroll hänförde sin läkare med sina positiva och friska värden. Alltså har Eva Dalkvist delvis rätt i att det även handlar om att välja grödor som är ekologiskt hållbara, men främst handlar det om en syn på våra grannar här i världen, såväl människor som djur. Har inte alla rätt att leva så länge som de önskar? KLAS LUNDSTRÖM Vad tycker ni om svaret? Jag tycker inte att det svarade på mina synpunkter. Men det viktiga i debatten tycker jag är att den förs från så många okunniga debattörer. De får nu gehör för köttfritt som kanske har sina poänger i dagens samhälle med de system för köttproduktion som vi har. Men då behöver man ersätta köttet med något som är bättre och inte sämre. Jag tycker att alla som kan och orkar behöver skriva och göra sig hörda på olika sätt både om artegen föda för våra barn och gamla och för ett jordbruk i Sverige och världen som gynnar människor, ekologin och det levande! Jag vet att många redan gör det men vi behöver bli fler! 16 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Mycket bra inlägg av dig Nej, man ville inte bemöta dina argument för gräsbetat kött Du hade helt enkelt alldeles för bra argument och Klas hade nog ingen bra motreplik på lager annat än att det inte är svartvitt Jag tycker du vände svart till vitt Det är jätteviktigt att sunda genomtänkta åsikter som dessa får synas även på andra forum än våra egna sajter där mest redan övertygade häckar Bra jobbat! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Grejen kanske också är att kommunalskatten skulle behöva höjas rejält om alla skolor, dagis och människor inom äldreomsorgen skulle få gräsbetat kött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Då kan det väl vara värt att höja skatten. Det är ju tex barnen som ska ta hand om oss när vi sitter på hemmet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Per Wikholm Posted January 19, 2014 Popular Post Share Posted January 19, 2014 Jättebra artikel! Det jag retar mig på är argumentet att veganism och minskat köttätande skulle vara "ett viktigt steg på vägen". Nej, det är det inte och kan heller aldrig bli (med undantag av om du odlar all din veggomat i egen trädgård, utan konstgödsel, bekämpningmedel och utan plöjning). I stort sätt all mat som veganer äter idag är mer belastande för både miljön och klimatet än den mat som din gammelmormor åt för 100 år sedan, trots att den innehöll nästan lika mycket nötkött som idag och betydligt mer mjölk (men mindre kyckling och gris). Endast gräsbeteskött kan vara klimatpositivt. Kommersiellt odlade vegetabilier kan aldrig bli det, de kan bara vara mer eller mindre klimat- och miljökorkade. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Nej, Klas Lundström tog inte alls upp debatten med dig, för han bemötte inte det du påstår. Det är verkligen trist att det uppfattas som något positivt att barnen ska äta soja en dag i veckan i stället för sådan mat vi är mer anpassade till, alltså typ rapsgris är i alla fall bättre än soja, även om gräsbetat kött vore det allra bästa. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Jag har några grejor som jag reagerade. Först och främst, ifall du vill äta "artanpassad" mat och emulera ätmönstren för forna populationer, då måste du förmodligen äta vegetariskt mer än en dag i veckan. Tror du verkligen jägarsamlarfolken hade tillgång till kött varje dag? Sen bör du också äta bönor och spannmål, eftersom det finns starka bevis att människan har ätit detta under väldigt lång tid. Dessvärre är vegetariskt mat ofta förknippat med soja, men det beror nog mestadels på okunskap bland personerna som sätter samman dessa måltider. Jag är vegan och äter i stort sett aldrig soja (även om det har visat sig ha vissa anticancerogena effekter). Jag tror att problemet i mångt och mycket härstammar från rädslan att lida brist på protein, vilket är helt obefogat. Det är tråkigt att argumentet går mellan kött och processade fejköttprodukter. Man behöver inte äta dessa raffinerade produkter för att vara vegan/vegetarian. Du har också fel när du skriver om gräsbetat kött. Du får det att låta som kossorna släpper ut mer metan för att de äter spannmål. Detta kunde inte vara längre från sanningen. För det första beror metanutsläppen på att kossorna idisslar och rapar, det handlar inte om att de fiser. Gräsbetande kossor släpper ut mer metan eftersom gräs fermenterar mer än kraftfoder. Det tar även längre tid att föda upp en gräsbetad kossa, vilket innebär mer metanutsläpp. Fråga vilken bonde eller agronom som helst om detta. Sen har vi i Sverige problemet med kalla vintrar. Oavsett om kossorna går ute på sommaren så behöver du ändå stora lador för att förvara djuren på vintern. Gräsbetat kött är garanterat bättre för både djuren, och sannolikt marginellt bättre för de som äter köttet. Dock kommer man inte ifrån faktumet att det är mer energieffektivt att äta lägre ner på näringskedjan. Ifall allt kött i Sverige ska vara gräsbetat skulle priserna stiga kraftigt, och i sådana fall skulle folk oavsett vara tvungna att äta vegetariskt några dagar i veckan. Jag tycker det är ynkligt att inte folk kan äta vegetariskt en gång i veckan utan att gnälla. Se det som ett sätt att utforska nya kulinariska världar. Sen håller jag med om att sojalasagne förmodligen inte är det mest hälsosamma. Men å andra sidan är det förmodligen långt mycket bättre än falukorven och köttbullarna som du inte gnäller om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Först och främst, ifall du vill äta "artanpassad" mat och emulera ätmönstren för forna populationer, då måste du förmodligen äta vegetariskt mer än en dag i veckan. Tror du verkligen jägarsamlarfolken hade tillgång till kött varje dag? Sen bör du också äta bönor och spannmål, eftersom det finns starka bevis att människan har ätit detta under väldigt lång tid. Huruvida vi under den relevanta delen av vår evolution ätit viss mat med viss frekvens är nog inte utslagsgivande för vad vi är biologiskt anpassade för. Visst kan man välja att äta vegetariskt vissa dagar, om man känner för det, men ett bra sätt att tillgodose kroppens löpande behov av protein är att äta animalier regelbundet. Bönor och spannmål i sådan mängd att vi är anpassade till dagens tillgång på sådana födoämnen har absolut aldrig förekommit före jordbruket. Att vi inte är biologiskt anpassade till bönor och spannmål låter ju sig enkelt förklaras även biokemiskt, då dessa har ämnen som i stor mängd är giftiga för oss och andra djur. Jag är nyfiken på vilka de "starka bevisen" är som du refererar till, samt vad du menar med "lång tid". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Huruvida vi under den relevanta delen av vår evolution ätit viss mat med viss frekvens är nog inte utslagsgivande för vad vi är biologiskt anpassade för. Visst kan man välja att äta vegetariskt vissa dagar, om man känner för det, men ett bra sätt att tillgodose kroppens löpande behov av protein är att äta animalier regelbundet. Bönor och spannmål i sådan mängd att vi är anpassade till dagens tillgång på sådana födoämnen har absolut aldrig förekommit före jordbruket. Att vi inte är biologiskt anpassade till bönor och spannmål låter ju sig enkelt förklaras även biokemiskt, då dessa har ämnen som i stor mängd är giftiga för oss och andra djur. Jag är nyfiken på vilka de "starka bevisen" är som du refererar till, samt vad du menar med "lång tid". Först och främst...bara för att vi inte ätit ett födoämne under vår evolution innebär inte att vi inte är biologiskt anpassade för det. Okej det var fel att säga "starka bevis". Detta kan man förmodligen inte säga om något när man snackar om stenåldern. Bland annat finns ju den där studien där man undersökt plack från neanderthalare för ca 40 000 år sedan. Det är ju högst sannolikt att homo sapiens också insåg att man kan äta baljväxter ifall neanderthalarnarn gjorde det. Men åter igen, spelar ingen roll ifall vi inte ätit det under vår evolution. Dagens kunskap visar att bönor sannolikt är nyttiga ifall man tillagar dem korrekt. Det räcker för mig (och uppenbarligen för världens ledande hälsomyndigheter)! Om man tänker logiskt kring uppkomsten av jordbruket. Varför skulle folk börja odla spannmål och baljväxter ifall vi inte hade ätit det innan? Om folk blev sjuka av det hade man ju förmodligen valt att odla en annan gröda. Bara en tanke... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Mikael, nu tjatar du om bönor igen... http://forum.kostdoktorn.se/topic/3732-bönor-och-teorin-om-antinutrienter-nya-rön/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Mikael, nu tjatar du om bönor igen... http://forum.kostdoktorn.se/topic/3732-bönor-och-teorin-om-antinutrienter-nya-rön/ Yepp, det gör jag. Eftersom trådskaparen använde det som ett av argumenten i sin artikel så tyckte jag det var relevant. Jag väntar fortfarande på bevisen att konsumtion av baljväxter skulle leda till hälsoproblem hos människor. Många här som hävdar det (trots att empirin pekar åt andra hållet), men ingen har än så länge lyckats skrapa fram en studie som backar upp detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Yepp, det gör jag. Eftersom trådskaparen använde det som ett av argumenten i sin artikel så tyckte jag det var relevant. Jag väntar fortfarande på bevisen att konsumtion av baljväxter skulle leda till hälsoproblem hos människor. Många här som hävdar det (trots att empirin pekar åt andra hållet), men ingen har än så länge lyckats skrapa fram en studie som backar upp detta. Som jag sagt tidigare: Bönor är knappast dödliga, åtminstone inte på kort sikt. Är de ordentligt förbehandlade och tillagade är de kanske till och med nyttiga inslag i en blandkost med animalier för den som inte är metabolt skadad! ;-) I det här fallet ligger dock bevisbördan på dig, om det nu behövs några bevis – det är du som påstår att bönor är hälsosam mat. Andra pekar bl.a. på att bönor innehåller olika typer av antinutrienter och dessutom onödigt mycket kolhydrater för att rymmas i en kost som faktiskt minimerar kolhydrater. Gräsbeteskött är något av det mest näringriktiga, näringstäta och klimatsmarta vi kan äta. Baljväxter kommer inte i närheten. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Först och främst...bara för att vi inte ätit ett födoämne under vår evolution innebär inte att vi inte är biologiskt anpassade för det. Okej det var fel att säga "starka bevis". Detta kan man förmodligen inte säga om något när man snackar om stenåldern. Bland annat finns ju den där studien där man undersökt plack från neanderthalare för ca 40 000 år sedan. Det är ju högst sannolikt att homo sapiens också insåg att man kan äta baljväxter ifall neanderthalarnarn gjorde det. Men åter igen, spelar ingen roll ifall vi inte ätit det under vår evolution. Dagens kunskap visar att bönor sannolikt är nyttiga ifall man tillagar dem korrekt. Det räcker för mig (och uppenbarligen för världens ledande hälsomyndigheter)! Om man tänker logiskt kring uppkomsten av jordbruket. Varför skulle folk börja odla spannmål och baljväxter ifall vi inte hade ätit det innan? Om folk blev sjuka av det hade man ju förmodligen valt att odla en annan gröda. Bara en tanke... Nu är bilden mer nyanserad . Helt enig att vi kan ha nytta av mat som vi inte anpassats till under evolutionen. Du och jag landar i olika slutsats när det gäller baljväxter, men principen att man noga överväger huruvida man ska äta sådant är vi överens om. Likaså att det säkert var en glidande övergång från huvudsakligen jakt/samling till att man under loppet av många generationer ställde om sig till jordbruk. Så mer och mer baljväxter och spannmål blev det säkert under tusentals år före fullfjädrat jordbruk. Dock är jag inte överens om att man blir biologiskt anpassad så snabbt. Sedan när det gäller att populationer blev mindre hälsosamma efter övergång till jordbruk och varför gjorde de det så --- svaret är säkert att de vid varje givet tillfälle var omedvetna om denna förändring, som kom smygande och gradvis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Jag tycker det är ynkligt att inte folk kan äta vegetariskt en gång i veckan utan att gnälla. Se det som ett sätt att utforska nya kulinariska världar. Sen håller jag med om att sojalasagne förmodligen inte är det mest hälsosamma. Men å andra sidan är det förmodligen långt mycket bättre än falukorven och köttbullarna som du inte gnäller om. Vi kan väl vända på steken: jag äter vegetariskt en dag i veckan så äter du animaliskt en dag i veckan. Låter det bra? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Vi kan väl vända på steken: jag äter vegetariskt en dag i veckan så äter du animaliskt en dag i veckan. Låter det bra? win-win säger jag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Evadal0708, ett bra inlägg och intressant med det svaret du fick eller inte fick. Jag är enig med dig om att vi inte alla mår bra av att äta veganskt (har testat mycket seriöst) och kan därmed förkasta den kosthållningen. Vegetarisk med inslag av smör, ägg och mejerier, kanske... om det kan hålla kvar mig i min ketos som jag valt som livsstil och ser att det är det bästa för min hälsa. För mig är det djupt osunt att se köttkonsumtion som en last, som Klas Lundström anger i sitt svar, att man skuldbelägger ett naturligt biokemiskt behov. Det blir som en spegling av den problematik vi också lever med kring fetträdslan och därmed överkonsumtion av kolhydrater. Människor blir sjuka och får försämrad livskvalité. Har inte alla rätt att leva så länge de önskar frågar Klas Lundström som en slutreplik. Jag skulle vilja ställe en motfråga: Att tro sig stå över det naturliga kretsloppet, är inte det höjden av högmod? Och titta vart detta högmod har lätt oss: ensidig odling med utarmade jordar, insekter som dör ut på grund av detta, en djurhållning som inte har något som helst med kretslopp att göra.. Nej tack, jag vill inte ha påtvingad veganism/vegarianism för att andra faktiskt mår bra av att veganskt alternativt äter med intellektet istället för att följa sina kroppar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Vi kan väl vända på steken: jag äter vegetariskt en dag i veckan så äter du animaliskt en dag i veckan. Låter det bra? Det råder rätt stor koncensus i samhället (förutom inom vissa falanger som LCHF t ex) om att vi borde minska vår köttkonsumtion och ist öka intaget av vegetabilier. I enlighet med det målet är det ju bättre att jag fortsätter äta som jag gör, och du ändå äter vegetariskt en dag i veckan. Vad vinner man på att jag äter upp din "kvot" animaliska produkter ifall målet är att minska köttkonsumtionen? Jag hade gärna sett att vi återgick till någon slags Bullerby-idyll. Dock tror jag inte det är realistiskt utan att drastiskt minska köttkonsumtionen och att en större del av befolkningen sadlade om till lantbrukare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Det råder rätt stor koncensus i samhället (förutom inom vissa falanger som LCHF t ex) om att vi borde minska vår köttkonsumtion och ist öka intaget av vegetabilier. I enlighet med det målet är det ju bättre att jag fortsätter äta som jag gör, och du ändå äter vegetariskt en dag i veckan. Vad vinner man på att jag äter upp din "kvot" animaliska produkter ifall målet är att minska köttkonsumtionen? Jag hade gärna sett att vi återgick till någon slags Bullerby-idyll. Dock tror jag inte det är realistiskt utan att drastiskt minska köttkonsumtionen och att en större del av befolkningen sadlade om till lantbrukare. Vilka i LCH predikar ökat köttätande? Har jag aldrig hört. Hur ska odlingen gå till och vilka grödor? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Vilka i LCH predikar ökat köttätande? Har jag aldrig hört. Hur ska odlingen gå till och vilka grödor? Bra frågor. Dessutom är konsensus inget argument. "Alla" har varit överens om att fett är farligt, särskilt då mättat fett och titta vad konsensus runt detta har lätt oss. Överätande av kolhydrat ! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Det råder rätt stor koncensus i samhället (förutom inom vissa falanger som LCHF t ex) om att vi borde minska vår köttkonsumtion och ist öka intaget av vegetabilier. I enlighet med det målet är det ju bättre att jag fortsätter äta som jag gör, och du ändå äter vegetariskt en dag i veckan. Vad vinner man på att jag äter upp din "kvot" animaliska produkter ifall målet är att minska köttkonsumtionen? Jag hade gärna sett att vi återgick till någon slags Bullerby-idyll. Dock tror jag inte det är realistiskt utan att drastiskt minska köttkonsumtionen och att en större del av befolkningen sadlade om till lantbrukare. Att koncensus råder behöver inte innebära att majoriteten har rätt. Jag tillhör förstås en falang som anser att vi inte alls behöver minska köttkonsumtionen, utan snarare förbättra produktionen. Även odlingsmetoderna behöver förbättras rejält så att de blir hållbara. Jag tror faktiskt att ett av alternativen är att återgå till en mer Bullerby-liknande produktion och därmed i förlängningen betala mer för bättre mat. Kvalitet måste få kosta. Min poäng med att föreslå en animalisk dag för dig var att visa på orimligheten i att försöka pracka på andra ens egen livsstil/kosthållning. Jag anser personligen att vegankost är skadlig för mig och vill alltså undvika den – däremot respekterar jag att andra tycker sig må bra psykiskt av att välja bort animaliska inslag i kosten. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Att koncensus råder behöver inte innebära att majoriteten har rätt. Jag tillhör förstås en falang som anser att vi inte alls behöver minska köttkonsumtionen, utan snarare förbättra produktionen. Även odlingsmetoderna behöver förbättras rejält så att de blir hållbara. Jag tror faktiskt att ett av alternativen är att återgå till en mer Bullerby-liknande produktion och därmed i förlängningen betala mer för bättre mat. Kvalitet måste få kosta. Min poäng med att föreslå en animalisk dag för dig var att visa på orimligheten i att försöka pracka på andra ens egen livsstil/kosthållning. Jag anser personligen att vegankost är skadlig för mig och vill alltså undvika den – däremot respekterar jag att andra tycker sig må bra psykiskt av att välja bort animaliska inslag i kosten. Vem tvingar dig att äta vegetariskt? Du köper väl din egen mat förmodar jag?! Är det verkligen så hemskt att era barn "tvingas" äta vegetariskt då och då? Jag tycker det är sunt att folk lär sig att man inte dör av näringsbrist ifall man inte får en bit kött till varje måltid. Om ni tycker det är så himla hemskt får ni väl helt enkelt ge era barn en slant varje måndag så de kan gå till något lunchställe som serverar kött?! Majoriteten av samhället anser uppenbarligen att köttfria måndagar är en bra idé, och det är så demokrati fungerar (oavsett om ni gillar det eller inte). I annat fall får ni väl sätta era barn i en privatskola som vurmar om LCHF-ideal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Vilka i LCH predikar ökat köttätande? Har jag aldrig hört. Hur ska odlingen gå till och vilka grödor? Jag sa aldrig något om ökat köttätande. Dock nämnde jag minskat köttätande. Det är skillnad på status quo och minskning. Angående vilka grödor så får väl den fria marknaden bestämma detta. Helt enkelt vad folk vill köpa. Personligen gillar jag rotfrukter, frukter, havre, spenat, baljväxter osv osv osv. Odlingen bör helst vara ekologisk. Exakt hur detta sköts mest hållbart får jag nog hänvisa dig till den ekologiska jordbrukaren. Hen är nog rätt mån om att inte utarma sin mark med ohållbara jordbruksmetoder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Vem tvingar dig att äta vegetariskt? Du köper väl din egen mat förmodar jag?! Är det verkligen så hemskt att era barn "tvingas" äta vegetariskt då och då? Jag tycker det är sunt att folk lär sig att man inte dör av näringsbrist ifall man inte får en bit kött till varje måltid. Om ni tycker det är så himla hemskt får ni väl helt enkelt ge era barn en slant varje måndag så de kan gå till något lunchställe som serverar kött?! Majoriteten av samhället anser uppenbarligen att köttfria måndagar är en bra idé, och det är så demokrati fungerar (oavsett om ni gillar det eller inte). I annat fall får ni väl sätta era barn i en privatskola som vurmar om LCHF-ideal. Jag kan personligen välja precis hur jag vill äta eftersom jag själv handlar all den mat jag äter. Skolbarn t.ex. kan däremot inte välja att äta kött om skolan bara serverar vegetariskt. Visst överlever de en dag utan kött, men det är inte det saken gäller. Du verkar tycka att majoriteten ska få bestämma kostvalet – då kanske man bör avskaffa specialkost för vegetarianer så att de får äta kött och fisk de fyra dagar i veckan som inte är köttfria? Eller är majoritetsbeslut bara bra när de överensstämmer med din agenda? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Jag kan personligen välja precis hur jag vill äta eftersom jag själv handlar all den mat jag äter. Skolbarn t.ex. kan däremot inte välja att äta kött om skolan bara serverar vegetariskt. Visst överlever de en dag utan kött, men det är inte det saken gäller. Du verkar tycka att majoriteten ska få bestämma kostvalet – då kanske man bör avskaffa specialkost för vegetarianer så att de får äta kött och fisk de fyra dagar i veckan som inte är köttfria? Eller är majoritetsbeslut bara bra när de överensstämmer med din agenda? Samhället har identifierat vår stora köttkonsumtion som ett miljö- och resursproblem. När ett samhälle tar kliv i mer progressiv riktning kommer givetvis vissa personer komma i kläm och vara tvungna att anpassa sig. Detsamma gäller med många andra saker i samhället, från skattetryck till beslut om nedläggning av service i glesbygden. Jag tror dock majoriteten tycker det är helt okej med en vegetarisk dag i veckan, och kanske t o m finner det spännande och uppfriskande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Samhället har identifierat vår stora köttkonsumtion som ett miljö- och resursproblem. När ett samhälle tar kliv i mer progressiv riktning kommer givetvis vissa personer komma i kläm och vara tvungna att anpassa sig. Detsamma gäller med många andra saker i samhället, från skattetryck till beslut om nedläggning av service i glesbygden. Jag tror dock majoriteten tycker det är helt okej med en vegetarisk dag i veckan, och kanske t o m finner det spännande och uppfriskande. Du svarade inte. Uppenbarligen anses det politiskt som att en köttfri dag i veckan är bra och att det räcker så‚ åtminstone i nuläget. Med andra ord är de övriga fyra dagarna inte köttfria. Om köttätare får böja sig för majoritetens vilja att införa köttfria dagar så bör väl vegetarianer respektera att det är kött som gäller de fyra andra dagarna? Eller? Om vegetarianerna inte är nöjda med att äta kött kan föräldrarna ge dem matpengar, som du själv förslog i ett tidigare inlägg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Det råder rätt stor koncensus i samhället (förutom inom vissa falanger som LCHF t ex) om att vi borde minska vår köttkonsumtion och ist öka intaget av vegetabilier. Det är precis det jag gjort! Har aldrig ätit så mycket grönsaker som nu. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Om man tar sig ytterligare en funderare utifrån evadal0708s inlägg känns det naturligt att reflektera över hur en kosthållning uppstår i ett land. Varför man på Kitava äter på ett vist sätt och varför vi äter på ett annat. Så vitt jag kan förstå är animalier i alla dess former det naturliga på nordliga breddgrader och ju längre norr ut desto mer animalisk föda. Därför känns lågkolhydrat koster i alla dess olika skepnader (från strikt LCHF , liberal LCHF, paleo och kanske även GI) som både hållbara och självklara alternativ. Grisen har ju t ex funnits med oss länge och är en allätare vilket ju blir väldigt flexibelt i ett land som periodvis har ont om grönt. Vad anbelangar grönsakerna, har vi möjlighet att odla ovanjord men även att olika rotsaker lämpar sig väl för odling i vårt klimat. Känns som en naturlig och sund bas att bygga en kosthållning på. Under den tiden jag testade veganskt (raw food) så var det inte mycket som kunde bygga på råvaror odlade i närområdet, även om många rotsaker och ovanjord grönsaker självklart används. Utan det behövs massor med importerad frukt färsk såväl som torkad, linser och bönor att grodda, nötter i en betydligt större utsträckning än vad som går åt inom t ex LCHF. Eftersom smör är uteslutet tror jag inte det finns några inhemska oljor/fetter. Jag vet faktiskt inte hur det är med möjlighet att odla bönor i vårt klimat men eftersom det inte har gjorts antar jag det inte går så bra? Naturligtvis äter även jag importerat idag, och jag är otroligt tacksam för det utbud som finns men köttfri måndag känns inte som det mest hållbara alternativet utifrån ovanstående resonemang. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Du svarade inte. Uppenbarligen anses det politiskt som att en köttfri dag i veckan är bra och att det räcker så‚ åtminstone i nuläget. Med andra ord är de övriga fyra dagarna inte köttfria. Om köttätare får böja sig för majoritetens vilja att införa köttfria dagar så bör väl vegetarianer respektera att det är kött som gäller de fyra andra dagarna? Eller? Om vegetarianerna inte är nöjda med att äta kött kan föräldrarna ge dem matpengar, som du själv förslog i ett tidigare inlägg. Fast om nu samhället har som mål att minska köttkonsumtionen så bör man ju erbjuda vegetariska rätter i skolorna. Om man inte erbjuder vegetarisk mat till vegetarianerna så är ju konceptet med köttfri måndag totalt meningslöst. Jag tror tanken med initiativet helt enkelt är att avdramatisera vegetarisk mat och få barnen att inse att man faktiskt kan äta sig mätt utan kött på tallriken. En vecka består av runt 21 måltider, varav 20 av dessa förmodligen innehåller kött för de flesta. Är verkligen en lunch i veckan något att hetsa upp sig för? Om man tar sig ytterligare en funderare utifrån evadal0708s inlägg känns det naturligt att reflektera över hur en kosthållning uppstår i ett land. Varför man på Kitava äter på ett vist sätt och varför vi äter på ett annat. Så vitt jag kan förstå är animalier i alla dess former det naturliga på nordliga breddgrader och ju längre norr ut desto mer animalisk föda. Därför känns lågkolhydrat koster i alla dess olika skepnader (från strikt LCHF , liberal LCHF, paleo och kanske även GI) som både hållbara och självklara alternativ. Grisen har ju t ex funnits med oss länge och är en allätare vilket ju blir väldigt flexibelt i ett land som periodvis har ont om grönt. Vad anbelangar grönsakerna, har vi möjlighet att odla ovanjord men även att olika rotsaker lämpar sig väl för odling i vårt klimat. Känns som en naturlig och sund bas att bygga en kosthållning på. Under den tiden jag testade veganskt (raw food) så var det inte mycket som kunde bygga på råvaror odlade i närområdet, även om många rotsaker och ovanjord grönsaker självklart används. Utan det behövs massor med importerad frukt färsk såväl som torkad, linser och bönor att grodda, nötter i en betydligt större utsträckning än vad som går åt inom t ex LCHF. Eftersom smör är uteslutet tror jag inte det finns några inhemska oljor/fetter. Jag vet faktiskt inte hur det är med möjlighet att odla bönor i vårt klimat men eftersom det inte har gjorts antar jag det inte går så bra? Naturligtvis äter även jag importerat idag, och jag är otroligt tacksam för det utbud som finns men köttfri måndag känns inte som det mest hållbara alternativet utifrån ovanstående resonemang. Innan man börjar titta på import/export av mat bör man först minimera alla meningslösa slit- och slängprodukter som vi konsumerar. Jag tror ingen är villig att helt och hållet gå tillbaka till som det såg ut innan vi började importera mat. Det skulle bli olidligt enahanda i ett land som Sverige. Sen behöver import av mat inte betyda att det är mindre energieffektivt. Exempelvis genererar ett ton tomater odlade i Spanien sannolikt mindre CO2-utsläpp än dito odlade i Sverige (även när transporten är inkluderad). Det är rätt energieffektivt att transportera med exempelvis fartyg, och jag tror utan tvekan att vår värld och klimat tolererar att vi fortsättningsvis importerar mat. Locavorism är en god tanke och ofta eftersträvansvärt, men innebär inte alltid miljövinster. Bönor går utmärkt att odla i Sverige. Sen finns det säkert delar av världen där de växer bättre. Men fördelen med bönor är ju att de kan lagras i flera år utan att bli dåliga. Håller förövrigt med om att rawfood med mycket exotiska frukter inte är optimalt ur hållbarhetssynpunkt om man bor i Sverige. Dock måste man också ta med i beräkningen all energi som går åt vid matlagning. Det är en rätt stor del av de totala CO2-utsläppen. Angående fetter så odlas det ju rätt mycket raps i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Fast om nu samhället har som mål att minska köttkonsumtionen så bör man ju erbjuda vegetariska rätter i skolorna. Om man inte erbjuder vegetarisk mat till vegetarianerna så är ju konceptet med köttfri måndag totalt meningslöst. Jag tror tanken med initiativet helt enkelt är att avdramatisera vegetarisk mat och få barnen att inse att man faktiskt kan äta sig mätt utan kött på tallriken. En vecka består av runt 21 måltider, varav 20 av dessa förmodligen innehåller kött för de flesta. Är verkligen en lunch i veckan något att hetsa upp sig för? Jag får ett intryck av att du tycker att vegetarianer är mer jämlika än andra, om man säger som så. Du har tydligen inget emot att köttätare blir serverade soja, men vill inte att vegetarianer ska få kött på sin tallrik. Rätta mig om jag har missförstått dig. Att samhället har som mål att minska köttkonsumtionen är för övrigt inte helt klart. Vissa högljudda grupper vill det absolut, men de representerar inte nödvändigtvis en majoritet. Jag är personligen för valfrihet och anser att alla från veganer till carnivorer bör kunna få den mat de önskar och mår bra av i skolor, på sjukhus osv. Det är tråkigt att du inte respekterar enskilda personers val. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Ingenstans har jag skrivit att vi skall gå tillbaka, utan jag har nämnt den inhemska maten som en bas att bygga på. Vad som skulle vara enahanda med animalisk protein, ägg, mejeriprodukter, ovanjord grönsaker, rotsaker och frukt när det finns har jag svårt att förstå. Jag uttryckte också min tacksamhet över den möjlighet till variation vi har idag. Var snäll och läs vad jag faktiskt skriver. Personligen älskar jag tomater men de är ju inget att bygga en hel kosthållning på, och inte de är helt naturliga i Sverige mer än korta perioder, goda somrar. Kom också att tänka på rapsen men jag tror det är tveksamt att bygga intaget av fett sin kosthållning bara på den, Vad gäller slit och släng håller jag med dig men två fel gör inte ett rätt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Innan man börjar titta på import/export av mat bör man först minimera alla meningslösa slit- och slängprodukter som vi konsumerar. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Ska vi strunta i att problematisera matimport och matproduktion eftersom folk shoppar för mycket? Inlägget du svarar på nämner vegetabilier som importprodukter, vilket får mig att undra om du tycker det är det OK att använda miljöargument mot animalier men inte mot vegetabilier? Du argumenterar för att import av vissa matvaror kan vara effektivare än att odla dem på hemmaplan, men det kanske vore bättre att ersätta dem med matvaror som kan produceras lokalt på ett effektivt sätt? Jag tycker att man bör skilja på jeans och bananer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Man kan strunta i tramset med köttfri måndag och i stället göra något åt det stora köttsvinnet vi har idag. Vart tror ni det kött tar vägen som inte blir sålt? Varför måste kött säljas färskt? Förr kunde man köpa djupfryst kött men idag finns det i stort sett bara fryst processat skräp som "hamburgare" m.m. Jag slänger ytterst sällan kött utan har jag för mycket i kylen åker det in i frysen. Fixar vi svinnet gör vi miljön en jättevinst. Då bleknar flumgrejer som köttfria dagar. Med det sagt har jag själv absolut inget emot att äta vegetariskt men det sker på mina egna villkor och inte för att en politikermupp eller en högljudd odemokratisk minoritet bestämt det. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Jag får ett intryck av att du tycker att vegetarianer är mer jämlika än andra, om man säger som så. Du har tydligen inget emot att köttätare blir serverade soja, men vill inte att vegetarianer ska få kött på sin tallrik. Rätta mig om jag har missförstått dig. Att samhället har som mål att minska köttkonsumtionen är för övrigt inte helt klart. Vissa högljudda grupper vill det absolut, men de representerar inte nödvändigtvis en majoritet. Jag är personligen för valfrihet och anser att alla från veganer till carnivorer bör kunna få den mat de önskar och mår bra av i skolor, på sjukhus osv. Det är tråkigt att du inte respekterar enskilda personers val. Om en person verkligen motsätter sig att äta exempelvis soja, så bör ju såklart denna person kunna få alternativ. Men återigen, vegetarianism behöver inte betyda soja eller fejkkött. Men jag har faktiskt aldrig upplevt att blandkostare har något emot komponenterna i vegetarisk mat per se (exempelvis av etiska skäl). Vem har förövrigt bestämt att det är en mänsklig rättighet att äta kött på skattebetalarnas bekostnad varje måltid? Skolan förpliktigar sig att erbjuda en näringsriktig och mättande måltid, men det finns inget som säger att måltiden måste innehålla kött. Bara för att det alltid varit så behöver det inte betyda att det kommer förbli så. Fler och fler börjar vakna upp och inse att vår nuvarande modell bör ändras. Man kan strunta i tramset med köttfri måndag och i stället göra något åt det stora köttsvinnet vi har idag. Vart tror ni det kött tar vägen som inte blir sålt? Varför måste kött säljas färskt? Förr kunde man köpa djupfryst kött men idag finns det i stort sett bara fryst processat skräp som "hamburgare" m.m. Jag slänger ytterst sällan kött utan har jag för mycket i kylen åker det in i frysen. Fixar vi svinnet gör vi miljön en jättevinst. Då bleknar flumgrejer som köttfria dagar. Med det sagt har jag själv absolut inget emot att äta vegetariskt men det sker på mina egna villkor och inte för att en politikermupp eller en högljudd odemokratisk minoritet bestämt det. Håller absolut med dig om svinnet. Dock vill jag inte riktigt kalla köttfria dagar som "flum". Kan du tänka dig vilken enorm mängd kött det går åt att mata Sveriges alla skolor, dagis och förskolor på en dag!? Det blir rätt stora kvantiteter när man slår ut det på ett helt år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Håller absolut med dig om svinnet. Dock vill jag inte riktigt kalla köttfria dagar som "flum". Kan du tänka dig vilken enorm mängd kött det går åt att mata Sveriges alla skolor, dagis och förskolor på en dag!? Det blir rätt stora kvantiteter när man slår ut det på ett helt år. Kan du tänka dig vilken enorm mängd grönsaker det går åt att mata Sveriges alla skolor, dagis och förskolor på en dag? (Retorisk fråga för att belysa problemet med ditt resonemang.) Du får först visa att det är miljömässigt hållbart att gå över till vegetariskt. Miljöargumentet håller inte om jag kontrar med naturbeteskött. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Men jag har faktiskt aldrig upplevt att blandkostare har något emot komponenterna i vegetarisk mat per se (exempelvis av etiska skäl). Vem har förövrigt bestämt att det är en mänsklig rättighet att äta kött på skattebetalarnas bekostnad varje måltid? Skolan förpliktigar sig att erbjuda en näringsriktig och mättande måltid, men det finns inget som säger att måltiden måste innehålla kött. Bara för att det alltid varit så behöver det inte betyda att det kommer förbli så. Fler och fler börjar vakna upp och inse att vår nuvarande modell bör ändras. De flesta reflekterar egentligen inte över maten de äter och har heller inga etiska betänkligheter inför den. De bryr sig inte om hur grönsakerna odlats. Jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra, om jag ska vara ärlig. De bryr sig inte heller om hur djuren fötts upp. Vi kan väl förresten vända på ditt resonemang: Vem har bestämt att det är en mänsklig rättighet att äta vegetariskt på skattebetalarnas bekostnad varje måltid? Skolan förpliktigar sig att erbjuda en näringsriktig och mättande måltid, men det finns inget som säger att måltiden måste vara vegetarisk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Kan du tänka dig vilken enorm mängd grönsaker det går åt att mata Sveriges alla skolor, dagis och förskolor på en dag? (Retorisk fråga för att belysa problemet med ditt resonemang.) Du får först visa att det är miljömässigt hållbart att gå över till vegetariskt. Miljöargumentet håller inte om jag kontrar med naturbeteskött. Oavsett vilka studier eller statistik jag drar fram misstänker jag att du kommer kontra med något i stil med "ja men det där är ju siffror på spannmålskossor". Hur man än vänder och vrider på det kommer aldrig nötkött att vara energieffektivt. Läs gärna artikeln nedan som argumenterar för och emot gräsbeteskor på ett hyfsat objektivt sätt: http://www.opb.org/news/blog/ecotrope/which-is-greener-grass-fed-or-grain-fed-beef/ De flesta reflekterar egentligen inte över maten de äter och har heller inga etiska betänkligheter inför den. De bryr sig inte om hur grönsakerna odlats. Jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra, om jag ska vara ärlig. De bryr sig inte heller om hur djuren fötts upp. Vi kan väl förresten vända på ditt resonemang: Vem har bestämt att det är en mänsklig rättighet att äta vegetariskt på skattebetalarnas bekostnad varje måltid? Skolan förpliktigar sig att erbjuda en näringsriktig och mättande måltid, men det finns inget som säger att måltiden måste vara vegetarisk. Det är inte en mänsklig rättighet att få vegetarisk mat i skolan. Dock lever vi i ett samhälle som iaf strävar efter att vara empatiskt och respektera folks religioner och etiska övertygelser (t ex vegetarianism). Jag är rätt övertygad om att skolan kan fixa alternativ till folk som inte vill äta soja pga olika anledningar. Har du frågat vad barnen i fråga faktiskt tycker om detta? Det kan ju faktiskt vara så att de ser positivt på detta initiativ...hemska tanke! Jag pensionerar mig från denna tråden nu eftersom det känns som vi inte kommer längre. Det är bara att acceptera att vegetarianismen växer världen över. Resistance will be futile! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Jag pensionerar mig från denna tråden nu eftersom det känns som vi inte kommer längre. Det är bara att acceptera att vegetarianismen växer världen över. Resistance will be futile! Jag förstår att du inte har några gångbara argument, så hej då! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Jag förstår att du inte har några gångbara argument, så hej då! Så här är det varje gång ME får motstånd och slut på argument. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Resistance will be futile! Jo, de brukar säga så, borgerna. Men på något konstigt sätt tycks de alltid förlora i slutändan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Är det någon som har räknat på om Sverige skulle kunna producera så mycket gräsbetat kött så att det skulle täcka hela den köttkonsumtion vi har idag? Jag antar att pensionerade mjölkkor också blir till kött och hur skulle det fungera med enbart gräsbeteskor? Ost, smör och andra mejeriprodukter skulle kanske bli en lyxvara som fanns att tillgå i begränsad omfattning och till ett mångdubbelt högre pris än idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Ju mer vegetabilier jag äter, desto mer fiser jag. Frågan är till vilken nytta ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Ju mer vegetabilier jag äter, desto mer fiser jag. Frågan är till vilken nytta ? Jo det betyder att dina bakterier i tarmen fått sig ett skrovmål, så det är det faktiskt nytta med 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Jag har minskat mitt köttätande sen jag började äta LCHF eftersom jag äter mig mätt på fett och inte på protein numer, och jag har ökat min grönsakskonsumtion eftersom jag inte äter potatis och bröd. Jag ser därför inte riktigt problemet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Köttproduktion anses av många vara miljöförstörande. Det jag inte förstår är att odling inte diskuteras i de termerna - hur är det med övergödningen av Östersjön t ex? Och villkoren för odling: tillgång till billig diesel till alla jordbruksmaskiner, och billig handelsgödsel. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts