Popular Post Mattias Nordahl Posted January 5, 2013 Popular Post Share Posted January 5, 2013 Hej! Jag vill bara tipsa alla nybörjare om att ta det lugnt i början! Det är lätt att man snöar in för fort på allt special som mer erfarna lchf-are håller på med på sina bloggar. Man tar bort mejerier, mäter ketoner, kör PF (periodisk fasta) och håller på med "svältdieter". Det är ett bra sätt att hålla motivationen uppe, och man kan pika viktnedgångar o.s.v. Dessutom vill ju alla hålla sin blogg intressant! Skitkul, men ta det lugnt!Är du osäker på hur du ska göra så börja med att följa råden på kostdoktorn.se, håll dig till matvaror som innehåller under 5% kolhydrater. Dom flesta går ner i vikt även om man äter grädde t.e.x.Försök även hitta något som du kan ha som substitut när sockersug och falsk hunger sätter in. Jag kör 250g Kesella med Fun Light stevia i eller ovispad grädde med frysta bär som jag mixar till en shake när jag blir sugen. Det hjälper mig att hålla mig på banan, och jag kan då låta bli kakfatet och godisskålen. Allt måste ställas i proportion till vad alternativet är. Är du nybörjare ska du jämföra med hur du åt innan. Har man ätit lchf länge och bra så är det klart man vill flytta fram gränserna, men ta det lugnt! Det är viktigare att hålla en jämn nivå över tid och köra 100% 7 dagar i veckan än att köra superduperstrikt 6 dagar i veckan bara för att falla tillbaks och slarva en dag i veckan. Lätt att skiva, men svårt att hålla då det är en fight mot det sociala livet och din egen hjärna varje minut! Jag kör själv ett rejs nu och hoppas jag ska kunna hålla mig 100% strikt i några veckor.. Lycka till! 26 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Instämmer till 200% 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Instämmer även jag. Man är ju ute efter en långsiktig förändring och då gäller det att lägga sig på en nivå som man kan hålla länge. Tänk även på att läsa på ordentligt, kostdoktorn.se är ju en utmärkt sida för det, Lycka till. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted January 5, 2013 Author Share Posted January 5, 2013 Precis! För mig funkar bara 100% 7 dagar i veckan. En kväll med vin eller fel mat och jag tappar en hel vecka.. Orättvist, men det finns folk som har det värre! http://barbapappa.blogspot.se/2013/01/frulle-intagen.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marion Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Instämmer också. Så extrema som många på forum och bloggar är behöver dem allra flesta av oss inte vara. Själv ligger jag snarare på 40-50 g kh om dagen och går iallafall ner i vikt. Att ligga under 20 är att vara strikt inte att vara liberal. Tror tyvärr att en del blir lite avskräckta av tonen i vissa trådar på forumet tyvärr, vilket ger skenet av att det är svårt att äta LCHF när det i själva verket är väldigt enkelt. Jag kombinerar tex min LCHF-kost med resten av min familj som inte äter det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Instämmer också. Så extrema som många på forum och bloggar är behöver dem allra flesta av oss inte vara. Själv ligger jag snarare på 40-50 g kh om dagen och går iallafall ner i vikt. Att ligga under 20 är att vara strikt inte att vara liberal.Tror tyvärr att en del blir lite avskräckta av tonen i vissa trådar på forumet tyvärr, vilket ger skenet av att det är svårt att äta LCHF när det i själva verket är väldigt enkelt. Jag kombinerar tex min LCHF-kost med resten av min familj som inte äter det. De extrema tipsen kommer oftast inte utan att folk klagar och undrar varför de inte går ner i vikt och då är det inte mycket annat än strikt LCHF som gäller enligt mig Ät mindre och rör dig mer funkar inte för alla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Precis vad jag behövde! Tack! Jag snöar in, vill lära mig allt, vill förstå allt och göra allt rätt, detta med risk att det tar längre tid att hitta trygghet i min nya livsstil 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristianP Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Bra att du tog upp det.. Läser man för mycket om det så är det lätt att tycka att det är svårt. Jag började förra året i april på 104kg. Gick utan problem ner till 92kg till november. Jag tog den enkla vägen och tog bort pasta, ris, potatis och bröd (vetemjöl) Sommaren var inte helt enligt LCHF, då tänker jag på öl och vin, men det fungerade bra ändå. Sen kan jag konstatera att december var lite mer öldrickande och fester, så jag la på mig ca 4kg. Något jag jobbar stenhårt på att få bort! Men som sagt. Krångla inte till det för mycket 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Min övergång bestod i att jag drack kolsyrat vatten och eventuellt någon gång i början droppade i lite limejuice i det tillsammans med stevia. Även fun light green med stevia hjälpte en hel del. Men i övrigt körde jag strikt från början. Idag består godis mest av nötter om man blir sugen på något, eller äter en frö-lchf-macka. Men mestadels är man sugen på vatten helst.Och ett tips är att hålla er undan LCHF bröd som säljs. Testade två skivor av de och gick direkt tillbaka till ont i magen och sänkt i en vecka. Vetemjöl och liknande är inte bra och jag tror gluten gör mer skada än man egentligen vet om, och även många är mer känsliga än vad de anar också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Instämmer, jag har levt med Lchf kost i ett år men det är först nu som jag riktar in mej på en viktnedgång också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Det är viktigare att hålla en jämn nivå över tid och köra 100% 7 dagar i veckan än att köra superduperstrikt 6 dagar i veckan bara för att falla tillbaks och slarva en dag i veckan. Lätt att skiva, men svårt att hålla då det är en fight mot det sociala livet och din egen hjärna varje minut! Exakt! Jättebra skrivet, ta det lugnt, håll dig till det du ska äta och känn hur bra du mår. Gott så, mixtra inte till det (ketoner, PF osv...)! Njut av hur fantastiskt BRA du mår!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Jag försöker också hela tiden tänka att bara jag försöker hålla mig på banan med naturlig LCHF så kommer det ordna sig. Alla specialkunskaper suger jag åt mig det gottigaste av utan att lägga ner energi på ketonstickor och MBC.. När jag blivit expert på det vanliga kanske jag blir sugen på lite extra nerdigheter men just nu räcker det faktiskt tillräckligt för mig att försöka hålla mig till vanlig LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Det tror jag du gör rätt i finns många som krånglar till detta alldeles i 0nödan. Ät kött fisk ägg smör grädde och ovanjordgrönsaker när du är hungrig tills du är mätt räcker bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Jag håller också med! Håll det enkelt inledningsvis. Själv har jag ätit LCHF i sju år och behöver andra utmaningar för att hålla kvar vid mitt beslut. Klok trådstart! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fettlett Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Jag håller också med! Håll det enkelt inledningsvis. Själv har jag ätit LCHF i sju år och behöver andra utmaningar för att hålla kvar vid mitt beslut. Klok trådstart! Hej, sitter och tittar runt lite här på forumet och såg dessa om att ta det lugnt osv. Mycket bra. Är man nybörjare så är det lätt att försöka lära sig allt på en och samma gång och då kan det till slut kännas svårt istället för lätt. Och då till min fråga till dig som ätit lchf i 7 år - missförstå mig inte, kanske är jag dum, men varför behöver man ny motivation för att fortsätta en kosthållning, som jag förmodar, at du mår bra av? Har man ätit så i 7 år så måste det väl ha blivit ett sätt att leva? Inte ens något man funderar över menar jag? Tycker att man stöter på detta ofta, först säger man (menar inte just dig) att man mår så bra, detta är kanon, aldrig mer tillbaka till bröd och pasta - och sen på något sätt så verkar det ändå att man får kämpa en del för att fortsätta äta så här. Men jag kanske missförstår något ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Bra fråga! Och inte alldeles enkel att besvara, men jag gör gärna ett försök att berätta hur det varit för mig. Att sluta med socker liknar väldigt mycket att sluta med nikotin och jag har gjort båda. Det är alltså ett beroende och beroende sitter både i kroppen och själen. Längtan att ta en cigg på bryggan en försommarkväll höll i sig mycket längre än den fysiska suget. Tack och lov har ju rökandet blivit förpassat till skamvrån i det sociala livet, men än så länge är ju socker en central del i mänskligt umgänge och minnena och känslorna inför socker är starka för mig. Så trots att jag inte är fysiskt sugen, eller vill tillbaka till det feta och pruttiga (ursäkta ) kolhydratslivet, så kan själen och känslorna spela mig ett spratt. Att cykla till kiosken för vårens första mjukglass är ett sådant tillfälle. För varje år blir jag starkare och hoppas att nejet till socker alltid kommer lika naturligt som nejet till nikotinet. Sedan hade jag uttryckt mig lite otydligt: jag behöver inte motivera mig för vardagslivet med LCHF, utan för de sista kilona som jag nu tänkte låta rinna av mig. Titta gärna in på min blogg och se hur jag utmanat mig själv http://luafilosoferar.wordpress.com/2013/01/05/valkommen-till-2013-det-officiella-lchf-aret/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fettlett Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Bra fråga! Och inte alldeles enkel att besvara, men jag gör gärna ett försök att berätta hur det varit för mig. Att sluta med socker liknar väldigt mycket att sluta med nikotin och jag har gjort båda. Det är alltså ett beroende och beroende sitter både i kroppen och själen. Längtan att ta en cigg på bryggan en försommarkväll höll i sig mycket längre än den fysiska suget. Tack och lov har ju rökandet blivit förpassat till skamvrån i det sociala livet, men än så länge är ju socker en central del i mänskligt umgänge och minnena och känslorna inför socker är starka för mig. Så trots att jag inte är fysiskt sugen, eller vill tillbaka till det feta och pruttiga (ursäkta ) kolhydratslivet, så kan själen och känslorna spela mig ett spratt. Att cykla till kiosken för vårens första mjukglass är ett sådant tillfälle. För varje år blir jag starkare och hoppas att nejet till socker alltid kommer lika naturligt som nejet till nikotinet. Sedan hade jag uttryckt mig lite otydligt: jag behöver inte motivera mig för vardagslivet med LCHF, utan för de sista kilona som jag nu tänkte låta rinna av mig. Titta gärna in på min blogg och se hur jag utmanat mig själv http://luafilosoferar.wordpress.com/2013/01/05/valkommen-till-2013-det-officiella-lchf-aret/ Hej och tack för svar. Och vilken fin bloggsida du har!!! Skäms lite nu faktiskt, har inte själv varit överviktig eller sockerberoende (endast vissa tidpunkter på månaden) så jag har inte riktigt fattat hur det kan vara att vara sockerberoende MEN däremot har jag varit rökare och vet allt om detta beroende, hur man förknippar en god middag med en cigg flera år efter man slutat röka, känslan av hur gott det var att röka när det regna lite lätt osv helt galet! Och visst är sockerberoende värre egentligen - mat behöver vi helt enkelt vilket ju hela tiden ändå triggar igång sockerberoendet, åtminstone i själen som du skriver. Det är ju nästan som att be en alkoholist dricka en lättöl varje dag men sen inget mer- det hade ju aldrig funkat. Nä, ni är enormt duktiga allihopa som orkat ändra er kost och gått ner i vikt, menar verkligen det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Bra skrivet Barbapappa! "Trimmandet och skruvandet" kommer in när de grundläggande målen inte kan nås och först då. Det här är ju egentligen ett väldigt enkelt sätt att äta bara man lär sig det man måste veta och förstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Ja jag måste också instämma! Själv räknade jag absolut ingenting i början förrutom kolhydraterna - de höll jag stenhårt koll på och la på en strikt nivå eftersom jag märkte hur känslig jag var.Det är först nu på slutet som jag justerat proteinmängden nedåt och ökat fettet för att klämma de sista kilona.Vill precis som i andra trådar dock poängterat att jag inte har minskat proteinet till "svältnivå" utan justerat så det passar min nuvarande vikt dvs 1 gr rent protein per kilo kroppsvikt vilket är rekommendationen. Jag åt nämligen lika mycket protein som när jag vägde 106 kilo och det är definitivt onödigt och nedgångshämmande i mitt fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaRose Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Oj!Ja, detta var verkligen någonting som man skulle behöva läsa som nybörjare. *Pekar på mig själv*Vilken tur att jag snubblade in här. Jag antar att det ligger ganska mycket planerande bakom det mesta. Personligen har jag valt att inte krångla till det så mycket. Jag håller mig till produkter som innehåller mindre än 5g kolhydrater och det verkar fungera bra. Måste erkänna att jag är urusel på att räkna och ha mig, vilket gjorde detta enkelt om jag bara behöver hålla mig borta från det som innehåller mer än 5g kolhydrater. Det är inte omöjligt att jag får i mig mer än 20g kolhydrater per dag, men det är någonting jag tänkte ta itu med längre fram. Känns som om man måste komma in i detta lite först innan man börjar peta i det och ändra en massa saker. Tack för ett inlägg som lättar lite på "trycket" om att man måste klara allt på en gång. Det är så lätt att fastna i det tänket för att sedan ge upp. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts