Jump to content

Vallmobröd

jivebysmat

Recommended Posts

Här kommer receptet på mitt favoritbröd, jättegott att rosta!

Vallmobröd 1 limpa

4 dl linfrön, 2 dl mandelmjöl, 1 dl sesamfrön, 1 dl solrosfrön, ½ dl fiberhusk, ½ tsk salt, 1 msk bakpulver, 1 tsk hel fänkål (brödkrydda), 50 g smör, 6 ekologiska ägg, 250 g keso, 1 dl yoghurt, sesamfrön + smör till formen samt vallmofrön att strö över brödet.

Mixa frön samt mandelmjöl till ett mjöl. Tillsätt fiberhusk, bakpulver, salt samt stött/malen fänkål. Smält smöret och vispa sedan ihop det med äggen, keson samt yoghurten. Blanda ”mjölet” med äggblandningen och häll i en smörad form täckt med sesamfrön. Toppa med rikligt med vallmofrön. Grädda i 175 grader grader i ca 65 minuter.

Bild och mer recept hittar du på min blogg www.jivebysmat.se. Välkomna! :)

• 2 weeks later...

Hej!

Varför så mycket linfrö? Krossade linfrön (oavsett om de är krossade/malda när man tillsätter dem i maten eller om man krossar dem med tänderna) kan bilda vätecyanid, som inte är särskilt nyttigt, milt sagt. Visserligen ska risken inte vara lika stor när man använder linfrö till bakning, men att ha lika mycket linfrö som mandelmjöl, sesamfrön och solrosfrön tillsammans...?

I receptet ingår 28 msk linfrö. Hur många skivor blir det av brödet?

Ja, ursäkta att jag bara klagar, jag skulle gärna vilja prova det här brödet, men känner mig tveksam pga det myckna linfröet. Det verkar vara en favoritingrediens i många LCHF-brödsrecept. Detsamma gäller för övrigt fiberhusk, som jag tycker ger en svampig känsla i den färdiga produkten, och bara inte klarar att äta.

Info om linfrö och vätecyanid finns på Livsmedelsverkets hemsida - http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

• 2 weeks later...

Hej pannkaka. Det blir cirka 20 skivor av brödet. Om du vill kan du byta ut lite av linfröna mot antingen mer mandelmjöl eller andra frön. Vad jag har förstått så försvinner vätecyanid precis som Margaretha skriver vid tillagning. Kan förstå vad du menar gällande svampighet med fiberhusk i vissa bröd, upplever dock inte detta brödet svampigt.

Urdrag ur ovannända artikel från SLV:

"Cyanidinnehållet i krossat linfrö förefaller i hög grad att reduceras vid bakning. Enligt (5) kunde inte cyanid påvisas i bröd respektive muffins med krossat linfrö efter gräddningen."

Jag bakar bröd med just krossade linfrön - så det lugnar mig helt att läsa detta. Hur det är med hela linfrön framgår inte av artikeln. Dock står att 1-2 msk pr dag inte innebär risk för forgiftning.