Jump to content

[Recept+] Ungnötslever

Anna Maria

Recommended Posts

Ungnötlever 4 portioner

En riktig "vitaminspruta" och smakar bra även för den som blivit skrämd av leverbiff i skolan  :) . Din kropp kommer att tacka dig!

Inköpslista:

500-600 g ungnötslever

3-5 gula lökar (3 stora eller 5 små)

1 liten rödlök

1 morot

1 burk surkål

1 burk mejram

smör

olivolja

Steg för steg:

• Ungnötlevern skivas eller delas i tärningar och sköljes samt torkas med hushållspapper.
  • Lökarna skalas och skivas.
  • Leverbitarna ”paneras” i rikligt med mejram och får vila på en tallrik i kylen 1 timme.
  • Lökskivorna kokas långsamt i smör och olivolja under lock ca 1 timme.
  • När löken är klar bryns leverbitarna i smör och eftersteks på lägre värme, vänd dem ofta.
  • Serveras med surkålssallad (surkål, lite rödlök, grovriven morot + olivolja) och en kokt potatis portion (eller LCHF alternativ).
De färdiga leverbitarna och lök går utmärkt att frysa in.

Ungnötlever 4 portioner.doc

• Like 3

Om du delar upp det i en ingredienslista och en steg för steg lista kan det göras en aningen ännu tydligare. Tex när man handlar behöver man inte se hur man tillagar utan bara vad man behöver köpa. Gör du detta får du den första bemärkelsen på [Recept+] - en tråd med ett recept som håller hög kvalitet.

Om du delar upp det i en ingredienslista och en steg för steg lista kan det göras en aningen ännu tydligare. Tex när man handlar behöver man inte se hur man tillagar utan bara vad man behöver köpa. Gör du detta får du den första bemärkelsen på [Recept+] - en tråd med ett recept som håller hög kvalitet.

Inköpslista:

• 500-600 g ungnötslever
  • 3-5 gula lökar
  • 1 liten rödlök
  • 1 morot
  • 1 burk surkål
  • 1 burk mejram
  • smör
  • olivolja

Kul med ett leverrecept, det kommer att testas.

Men jag avstår från potatis då det påverkar blodsockret för mycket.

Kan tänka mig att rotselleri skulle fungera perfekt smakmässigt om man skär upp den ungefär som pommes och steker den i mycket smör med svag värme och kryddar sedan som pommes.

/Lasse

• Like 1

Kul med ett leverrecept, det kommer att testas.

Men jag avstår från potatis då det påverkar blodsockret för mycket.

Kan tänka mig att rotselleri skulle fungera perfekt smakmässigt om man skär upp den ungefär som pommes och steker den i mycket smör med svag värme och kryddar sedan som pommes.

/Lasse

Det är inte nödvändigt med potatis. Man kan servera den i fall de andra inte äter LCHF. Jag äter denna rätt utan potatis. Man blir nöjd och mätt ändå. Se bara till att levern du köper är färsk.