Anna Maria Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Ungnötlever 4 portioner En riktig "vitaminspruta" och smakar bra även för den som blivit skrämd av leverbiff i skolan . Din kropp kommer att tacka dig! Inköpslista: 500-600 g ungnötslever 3-5 gula lökar (3 stora eller 5 små) 1 liten rödlök 1 morot 1 burk surkål 1 burk mejram smör olivolja Steg för steg: Ungnötlevern skivas eller delas i tärningar och sköljes samt torkas med hushållspapper. Lökarna skalas och skivas. Leverbitarna ”paneras” i rikligt med mejram och får vila på en tallrik i kylen 1 timme. Lökskivorna kokas långsamt i smör och olivolja under lock ca 1 timme. När löken är klar bryns leverbitarna i smör och eftersteks på lägre värme, vänd dem ofta. Serveras med surkålssallad (surkål, lite rödlök, grovriven morot + olivolja) och en kokt potatis portion (eller LCHF alternativ). De färdiga leverbitarna och lök går utmärkt att frysa in.Ungnötlever 4 portioner.doc 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Är det du som gjort detta recept och fotat? I så fall jättebra. Det är precis så här vi vill ha recepten . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Maria Posted January 19, 2014 Author Share Posted January 19, 2014 Ja, jag har lagat maten och fotograferat för att det ska vara lättare att förstå. Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Om du delar upp det i en ingredienslista och en steg för steg lista kan det göras en aningen ännu tydligare. Tex när man handlar behöver man inte se hur man tillagar utan bara vad man behöver köpa. Gör du detta får du den första bemärkelsen på [Recept+] - en tråd med ett recept som håller hög kvalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Maria Posted January 19, 2014 Author Share Posted January 19, 2014 Om du delar upp det i en ingredienslista och en steg för steg lista kan det göras en aningen ännu tydligare. Tex när man handlar behöver man inte se hur man tillagar utan bara vad man behöver köpa. Gör du detta får du den första bemärkelsen på [Recept+] - en tråd med ett recept som håller hög kvalitet. Inköpslista: 500-600 g ungnötslever 3-5 gula lökar 1 liten rödlök 1 morot 1 burk surkål 1 burk mejram smör olivolja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIPO Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Kul med ett leverrecept, det kommer att testas. Men jag avstår från potatis då det påverkar blodsockret för mycket. Kan tänka mig att rotselleri skulle fungera perfekt smakmässigt om man skär upp den ungefär som pommes och steker den i mycket smör med svag värme och kryddar sedan som pommes. /Lasse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Maria Posted January 19, 2014 Author Share Posted January 19, 2014 Kul med ett leverrecept, det kommer att testas. Men jag avstår från potatis då det påverkar blodsockret för mycket. Kan tänka mig att rotselleri skulle fungera perfekt smakmässigt om man skär upp den ungefär som pommes och steker den i mycket smör med svag värme och kryddar sedan som pommes. /Lasse Det är inte nödvändigt med potatis. Man kan servera den i fall de andra inte äter LCHF. Jag äter denna rätt utan potatis. Man blir nöjd och mätt ändå. Se bara till att levern du köper är färsk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Tack. Editerade din första post för att det skulle bli perfekt. Men har jag gjort något fel får du själv ändra i den. Nu får denna tråd ett plus i kanten . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Undrar om kålrabbi skulle funka i st f pommes? Det är kanon i jansson iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Panera i mejram; intressant tanke. Själv använder jag alltid salvia till lever; undrar om det går att panera i det, eller om smaken tar över. Ska testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts