Jump to content

Allergi/överkänslighet?

Antonius

Recommended Posts

God morgon vänner! :)  Jo jag har en fråga, Efter ett tag på LCHF så börja jag få lite småont i huden, och har en liten rodnad som gör allmänt ont helt enkelt, känns väldigt fnasigt och ja ont, ser ut som massor med små röda prickar på huden! eftersom jag äter så strikt så försöker jag lokalisera om det är någon form av intolerans jag har mot något födoämne och jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med detta?.

Det jag i princip äter är: Kyckling, Nötfärs, Fisk, Ägg, Ost, Smör. Kan det vara äggvitan som spökar? för har läst att det kan ge reaktioner, men att äggulan brukar man tåla, eller kan det vara båda?. Jag menar smör tål väl de flesta? jag är inte mjölkproteinallergiker eller laktos. Vad ska jag utesluta tycker ni för att se om det sker en förändring? vad ska jag prova först så att säga? känns som det är mer troligt att jag inte tål ägg än smör! men vad har ni för erfarenheter och kunskaper?

/Antonius

Jag har fått ovärderlig hjälp av en kinesiolog. De kan identifiera exakt vad du är allergisk emot och om du har eventuella näringsbrister.  Ett besök kostade 650 kronor.

Sveriges främsta kinesiolog heter Ulf Kilman och har förekommit på TV4 några gånger. Han har flera ledande elitidrottare som kunder. Kostdoktorn har skrivit om honom här:

http://www.kostdoktorn.se/vetemjol-och-magi-i-tv4/

Det bästa rådet Kinesologer brukar ge är att man ska sluta med spannmål men det vet väl redan alla som läser här hos kostdoktorn :huh:

För 650 spänn får man av Kilman lite häxdoktorkonster på köpet om man tycker att det är väl använda pengar ;)

Det bästa rådet Kinesologer brukar ge är att man ska sluta med spannmål men det vet väl redan alla som läser här hos kostdoktorn :huh:

För 650 spänn får man av Kilman lite häxdoktorkonster på köpet om man tycker att det är väl använda pengar ;)

Hon sade ingenting om vetemjöl. Hon identifierade samtliga kända allerier plus tyvärr att jag inte tålde kassein, ägg och choklad. En vecka efter att jag slutat med detta var jag symtomfri.

Hej, Äter du ekologiska ägg? Annars kanske du vill börja med det. Många är känsliga för soya som man matar djuren med här i sverige. Gräsbetat kött och ägg utan soya kanske vore något att börja med.

Annars skulle jag utesluta ägg helt först, låta kroppen läka och vila och sen introducera bara äggulan efter några veckor.

Lycka till!