Jump to content

Tillbaka på lchf

iwannarock84

Recommended Posts

Imorgon har jag kört 1 vecka med strikt lchf, detta är 4, de gången men denna gång har jag bestämt mig PÅ RIKTIGT detta ÄR mitt nya liv och jag älskar det :-) Ätit choklad varenda dag i lite över 1 månad, så för en vecka sen idag åt jag min sista ljusa chokladbit, inte haft en enda tanke på godis eller choklad :-) denna gång är det på riktigt, jag ska klara det nu. Sist körde jag i 7 veckor men blev ledsen då mannen kört 6 veckor och gått ner 10 kilo medan jag "bara" gått ner ca 2 MEN det jag vet nu är att jag mådde så himla mycket bättre än vad jag någonsin gjort och måtten hade verkligen krympt.

Så önska mig nu lycka till :-)

• Like 3

Kanske använda måttband och kasta ut vågen denna gången? Lycka till! 

Ja det är nog det bästa men jag är lite beroende av vågen :-( jag har mätt mig denna gång men vägt mig varannan dag sen i måndags, jag SKA försöka sluta med det nu. Hur ofta är det lämpligt att mäta sig då? Min tanke va 1 gång i månaden?!

Jag vet inte vad som är lämpligt eller inte, men jag kör vägning och mätning en gång i veckan. Fredagar har jag bestämt som dag. Sedan skriver jag upp det. Ibland kan jag nästan tro att en gång i veckan kan vara för ofta, då jag känner att min vikt och mina mått varierar väldigt mycket beroende på vad jag är i månaden så att säga. Kanske hade en gång i månaden varit mer lämpligt, men för mig handlar det mycket om att kontrollera så att saker och ting går åt rätt håll. Man får väl försöka hitta en frekvens som är tillräckligt ofta för att hålla boosten uppe och för att kunna tillfredsställa sitt kontrollbehov, men tillräckligt sällan för att det inte skall bli så ofta att dagsformen påverkar?

• Like 1

Samtidigt vill jag ju så gärna få se resultat hela tiden men risken är kanske att om den råkar stå still ett par dagar kanske jag slutar. Nä, jag ska jäklar försöka hoppa både vågen och måtten, viktigaste är ju ändå att jag MÅR bra, och det gör jag verkligen :-) tänkte fota mig och gubben idag också, kan vara kul att se om det blir skillnad

• Like 1

Vågen är ju inte allt heller. Använd måttband också.. Och precis som Helena skriver varierar det väldigt mycket beroende på hormoner, stress och annat som kan trassla till det. 

På den tiden jag hade lingonvecka kunde det skilja 2 kg över månaden...

Jag väger mej nästan varje dag, men jag läser horoskop varje dag också... Jag lägger ungefär lika stor vikt vid bägge delarna. En fingervisning, om man tror på det, men ingenting att direkt komma ihåg eller hetsa upp sej över.

Det är nog inte helt fel att rikta uppmärksamheten mot att du faktiskt mår bra av denna livsstil.

Att sen vikten/måtten kommer om än lite senare, alla är vi ju olika och det kan ju faktiskt ta ett tag att ställa om kroppen vad jag förstår.

Lycka till, och kämpa på

Helt rätt att skippa våg och måttband! Du kommer att känna i kroppen och på kläderna när du mår bra, är i balans. Kg och cm är oviktigt. Det är hälsan som du skall fokusera på; att må bra helt enkelt.

LCHF eller Paleo, vilket du väljer, är ingen bantningsmetod. Det är en kost. Som är bra för hälsan. Som gör att kroppen återhämtar sig. Som gör dig oberoende av socker/snabba kolhydrater/gluten/spannmål/laktos om du vill. Som ger dig god sömn. Som hjälper dig att koppla av. Som ger dig energi. 

Räcker inte det? Såvida du inte är fet, är viktminskning en sekundär motivation för kostvalet. Att räkna, väga, mäta och spegla sig är inte sunt. Rikta energin och uppmärksamheten utåt mot din omgivning, andra människor och det som sker i livet. Glöm ditt oviktiga yttre. Who cares?

Lycka till!

• Like 2

Samtidigt vill jag ju så gärna få se resultat hela tiden men risken är kanske att om den råkar stå still ett par dagar kanske jag slutar. Nä, jag ska jäklar försöka hoppa både vågen och måtten, viktigaste är ju ändå att jag MÅR bra, och det gör jag verkligen :-) tänkte fota mig och gubben idag också, kan vara kul att se om det blir skillnad

Fast JAG bryr mig väldigt mycket.pm vikt och mått, själklart är det VIKTIGASTE att jag mår bra MEN jag kämpar varje dag med extremt dålig självkänsla och jämför mig med alla. Jag är Inte FET men lite överviktig men "enligt mig själv" ÄR jag FET vissa dagar. Men ja, jag äter enligt lchf (som INTE är en diet) för att må bra men mest för att tappa i vikt för med viktnedgång kommer jag kunna må bra i mig själv. Nä, det är ingen bantningsmetod MEN väldigt VÄLDIGT många äter enligt lchf FÖR att gå ner i vikt.

tack hörrni :-) jag ska kämpa på och försöka slita mig från vågen hur svårt det än är.;-)

• Like 1

Fast JAG bryr mig väldigt mycket.pm vikt och mått, själklart är det VIKTIGASTE att jag mår bra MEN jag kämpar varje dag med extremt dålig självkänsla och jämför mig med alla. Jag är Inte FET men lite överviktig men "enligt mig själv" ÄR jag FET vissa dagar. Men ja, jag äter enligt lchf (som INTE är en diet) för att må bra men mest för att tappa i vikt för med viktnedgång kommer jag kunna må bra i mig själv. Nä, det är ingen bantningsmetod MEN väldigt VÄLDIGT många äter enligt lchf FÖR att gå ner i vikt.

tack hörrni :-) jag ska kämpa på och försöka slita mig från vågen hur svårt det än är.;-)

Jobba på din självkänsla så blir hela livet mycket enklare. Läs Mys blogg lchfingenjören. Hon har en massa verktyg för hur man lär sej att tycka om den viktigaste människan i ditt liv... Du själv

• Like 1

Hej!

Jag har också, precis som du, testat LCHF flera gånger tidigare men fallit tillbaka. Firar också 1 vecka idag! :)

Jag mår så himla mycket bättre redan men har inte vågat ställa mig på vågen ännu. Min erfarenhet är att jag bara blir besviken och då kanske jag glömmer bort hur bra jag faktiskt mår. Tror ändå att jag ska väga mig ikväll då det kan vara intressant att göra det veckovis och förhoppningsvis kan det motivera mig till att fortsätta oavsett plus eller minus!

Det längsta jag någonsin har klarar på LCHF är 4 veckor. Mitt mål den här gången är att inte göra några avsteg förrän jag har nått mitt mål.

Jag har sagt till mig själv att då kan jag få unna mig något. Helst kläder såklart! Men även något gott att äta. Förhoppningsvis kommer jag inte vilja ha något sött men det får vi se då!

• Like 1

Hej!

Jag har också, precis som du, testat LCHF flera gånger tidigare men fallit tillbaka. Firar också 1 vecka idag! :)

Jag mår så himla mycket bättre redan men har inte vågat ställa mig på vågen ännu. Min erfarenhet är att jag bara blir besviken och då kanske jag glömmer bort hur bra jag faktiskt mår. Tror ändå att jag ska väga mig ikväll då det kan vara intressant att göra det veckovis och förhoppningsvis kan det motivera mig till att fortsätta oavsett plus eller minus!

Det längsta jag någonsin har klarar på LCHF är 4 veckor. Mitt mål den här gången är att inte göra några avsteg förrän jag har nått mitt mål.

Jag har sagt till mig själv att då kan jag få unna mig något. Helst kläder såklart! Men även något gott att äta. Förhoppningsvis kommer jag inte vilja ha något sött men det får vi se då!

Wohoow då har vi kört lika länge :-) Jag körde 7 veckor sist men som jag skrev så blev jag så ledsen för att jag knappt minskade nåt i vikt mednas gubben minskade 10 kilo på 6 veckor men jag vet ju och förstår att han har MYCKET mer övervikt än mig och därför också lättare att gå ner. Jag vägde mig imorse och den visar -1,5 så det är ju bra. Gubben hade gått ner 2,5 :-) Men idag kan jag bara känna lycka att han går ner ;-)

Vore kul om vi kunde följa varandra lite?! :-) Eftersom vi började samtidigt. 

Kram 

• Like 1

Jobba på din självkänsla så blir hela livet mycket enklare. Läs Mys blogg lchfingenjören. Hon har en massa verktyg för hur man lär sej att tycka om den viktigaste människan i ditt liv... Du själv

Tack :-) då ska jag kika in på den bloggen :-) Jag går till och från på KBT också men har varit en ganska lång pause nu.

Wohoow då har vi kört lika länge :-) Jag körde 7 veckor sist men som jag skrev så blev jag så ledsen för att jag knappt minskade nåt i vikt mednas gubben minskade 10 kilo på 6 veckor men jag vet ju och förstår att han har MYCKET mer övervikt än mig och därför också lättare att gå ner. Jag vägde mig imorse och den visar -1,5 så det är ju bra. Gubben hade gått ner 2,5 :-) Men idag kan jag bara känna lycka att han går ner ;-)

Vore kul om vi kunde följa varandra lite?! :-) Eftersom vi började samtidigt. 

Kram 

Det kan vi göra! :)

-1,5 är ju skitbra! Ska nog väga mig när jag kommer hem ;) Jag har inte heller mycket övervikt så jag räknar med att det kan gå långsamt för mig. Men det är ju en bonus att må så bra och äta riktigt gott. Jag älskar fet mat :D

• Like 1

Det kan vi göra! :)

-1,5 är ju skitbra! Ska nog väga mig när jag kommer hem ;) Jag har inte heller mycket övervikt så jag räknar med att det kan gå långsamt för mig. Men det är ju en bonus att må så bra och äta riktigt gott. Jag älskar fet mat :D

a men eller hur, fet mat är det bästa som finns :-) Jag är så glad att jag slutat äta på kvällarna, jag är liksom inte hungrig längre, förut åt jag skit sent och MASSOR idag kan jag äta runt 16-18 och jag håller mig mätt och äter inte alls så mycket som förut :-) Nä det känns verkligen skit bra. Jag vägde in mig på 82,3 har alltid velat ner till 65 MEN har 70 som mitt första mål så det är en bit kvar. Gubben däremot han har ca 50 kilo att gå ner

a men eller hur, fet mat är det bästa som finns :-) Jag är så glad att jag slutat äta på kvällarna, jag är liksom inte hungrig längre, förut åt jag skit sent och MASSOR idag kan jag äta runt 16-18 och jag håller mig mätt och äter inte alls så mycket som förut :-) Nä det känns verkligen skit bra. Jag vägde in mig på 82,3 har alltid velat ner till 65 MEN har 70 som mitt första mål så det är en bit kvar. Gubben däremot han har ca 50 kilo att gå ner

Jag vägde mig nu när jag kom hem och jag har gått ner 2,1 kg (!!) Snacka om boost för motivationen!

• Like 1

• 2 weeks later...