MariaF Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Det pratas mycket om hur gluten skadar tarmluddet med hämmat näringsupptag som följd. Om man slutar med gluten, växer tarmluddet ut igen då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Det pratas mycket om hur gluten skadar tarmluddet med hämmat näringsupptag som följd. Om man slutar med gluten, växer tarmluddet ut igen då? Jajemen Vid en riktig glutenallergi = Celiaki förstörs tarmluddet med näringsbrist och blodbrist som följd, då tarmen utan "ludd" inte kan ta upp näring som den ska. Men efter cirka ett halvt till ett år med strikt glutenfri kost så har det bildats nytt tarmludd och den sjuke får "ett nytt liv" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Det här hittade jag på Hemmets Journal ... men det lät vettigt... Kort sammanfattat: Tarmluddet skadas om man har celiaki och ja det växer tillbaka om man äter glutenfritt. http://www.hemmetsjournal.se/Experterna/doktorn/Vad-gor-man-om-tarmluddet-forsvunnit/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Jajemen Vid en riktig glutenallergi = Celiaki förstörs tarmluddet med näringsbrist och blodbrist som följd, då tarmen utan "ludd" inte kan ta upp näring som den ska. Men efter cirka ett halvt till ett år med strikt glutenfri kost så har det bildats nytt tarmludd och den sjuke får "ett nytt liv" ...aaa det innebär att mitt svar också var korrekt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Jag har läst att cellerna i magen byts ut väldigt fort, vilket gör att det är "lättare" att läka magbarriären än det är att läka andra delar av kroppen... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 19, 2014 Author Share Posted January 19, 2014 Ok, då vet jag! Tackar! Nu slapp jag ägna timmar åt att leta och hitta svaret och 14 andra ämnen som var intressanta att också läsa om (för det har jag inte tid med)! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts