Jump to content

Grönt te?

LizetteS

Recommended Posts

Halloj!

nu på senaste dagarna har jag verkligen haft fobi av att äta ägg. vet dock inte varför. men mår bara illa av det, så de har ledat till att jag har struntat i frukost pga illamående. 

har läst lite att grönt te ska vara bra med en skvätt grädde i, 

men då är min fråga. vad menas med grönt te? är det märket Lipton som är godkänt att dricka 

inom LCHF. Har Lipton jordgubb och citrus. är detta te OK? eller vad är det annars som gäller? :)

ha en trevlig kväll! :)

Du behöver väl inte äta ägg om det inte känns bra. Men ägg är inte bara kokt eller stekt. Du kan "gömma" ägg i paleogröt eller äggmjölk om du vill. Det är ett fantastiskt näringsämne.

Du kan inte jämföra ägg och te. Te innehåller ingenting näringsmässigt. Ägg innehåller ALLT utom C-vitamin.

Grönt te och roiboos är bra därför att de innehåller antioxidanter. (sånt som tar hand om "skräpet" i blodet). Är det grönt te står det på förpackningen. Svart te är typ same same but different till kaffe, oavsett hur det är kryddat. Sen finns infusionsteer. Då är det över huvud taget inte te, utan en massa blommor och växter som man torkat för att hälla hett vatten över. Vissa såna örter anses också ha välgörande effekter, t ex kamomill är milt sömngivande och persiljerot är urindrivande.

Det finns grönt te av alla möjliga märken. 

Grönt te blir beskt om man tillagar det över 65 grader. Själv söker jag den beskan, eftersom kallt grönt te är lika törstsläckande som en kall öl

• Like 2

okej tack för svaren! vet att man inte kan jämföra te med ägg, tänkte bara ha något sålänge så jag får något

i magen innan jag drar iväg. Går upp varje dag kl 05.30 och kommer inte hem förens 13.30 om dagarna, då kommer min första måltid. 

men ska testa som ni har skrivit här att blanda i ägget i något. 

har ni några bra recept på gröt eller pannkakor som ni kan rekommendera? :) 

tack för svaren! :) 

Jag har inte provat själv men på Cecilia Folkessons blogg fanns paleogröt t ex. I nån annan tråd här har det varit diskussion om äggmjölk. Tror tråden hette Mejerifritt. Det är rätt bra sökmotor på forumet.

Jag älskar 56kilos kesoplättar. De går att äta kalla också.

Jag har inte provat själv men på Cecilia Folkessons blogg fanns paleogröt t ex. I nån annan tråd här har det varit diskussion om äggmjölk. Tror tråden hette Mejerifritt. Det är rätt bra sökmotor på forumet.

Jag älskar 56kilos kesoplättar. De går att äta kalla också.

Jag provade paleogröt... Inte min kopp med te...

Däremot äggmjölk är ju fantastiskt!

Använder själv bara i kaffet istället för grädde, men kan tänka mig att det blir otroligt gott med kakao i... Som en riktigt krämig, len och god chokladmjölk..

Förra året fick min vuxna son en burk grönt te av sin läkare på vårdcentralen. Han var "lite" överviktig. Så rart av honom.

Men grabben gillade inte teet.

Testade förut och gillade inte grönt te. Men nu gick det bättre. Fast jag blandade med lite svart te i början för det var svårt med det beska. Har försökt komma på vad det är och nu tror jag att det är vitt jasminte? 

Är inte säker. Just nu dricker jag ett vitt "grönt" te och det liknar det som låg i burken.

Mysterium,  burken är röd och det kommer från ett Tehus i Peking. Ingen innehållsförteckning eller något. Står bara Wuyutai tea

Jag är totalt beroende av grönt te och för den som vill fördjupa sig lite i djungeln tycker jag att man ska googla på ämnet. Vilket - gröna - te man väljer och hur man tillagar det är av största betydelse men och hitintills har jag aldrig smakat på ett perfekt te bryggt i påse. Smaken av grönt te kan nog vara lite svår att lära sig uppskatta men när man väl får smak för det och lär sig upptäcka nyanserna så öppnar sig en fantastisk värd. Själv har jag privilegiet att regelbundet besöka Japan där jag köper allt te och fasar för den dagen när jag - som pensionär - inte längre kommer dit...HUR ska jag då få mitt te?
Att det gröna teet ska bryggas med vatten under 65 grader är riktigt när man använder de bästa sorterna som kallas Gyokuro. Detta är emellertid svårt att få tag på i Sverige och i det fallet man hittar det lär priset hindra de flesta. I japan kostar en 50 grams påse ca:60 kronor. Med de enklare sorterna av Sencha kan man ha vatten upp till 90 grader men aldrig där över.

Tänk nu på att det finns olika sorters grönt te, vissa smakar vedervärdigt.. andra är jättegoda!

Har testat grönt förut utan att tycka om det.. men så fick jag för mig att det skulle vara nyttigt.. och fick fullträff på det Twiningsteet som jag visar ovanför!

Har sen testat andra sorter och märken.. då jag trodde alla smakade lika dant.. det har alltid blivit återgång till Twiningsteet!