Jump to content

[Recept] Köttfärspaj

jivebysmat
 Share

Recommended Posts

Köttfärspaj 4-6 personer

Pajdeg: 4-5 dl mandelmjöl, 1 dl sesamfrön, 1 msk fiberhusk, 1 tsk salt, 50 g smör, 1 ekologiskt ägg.

Fyllning: 500 g blandfärs, 1 gul lök, 2 vitlöksklyftor, 1 dl tomatpuré, 1-2 dl gröna ärtor, 1 paprika, bladspenat, 1-2 msk soja, 2-3 tsk timjan, peppar, salt, smör.

Äggstanning: 3 dl vispgrädde, 4 ekologiska ägg, salt, peppar.

Mixa sesamfröna och tillsätt sedan 4 dl av mjölet samt fiberhusk, salt, smör och ägg. Mixa till en deg. Beroende på storleken på ägget kan du behöva tillsätta ytterligare lite mandelmjöl, degen ska dock vara lite kladdig. Låt stå svalt i kylen under tiden du förbereder fyllningen.

Hacka löken och låt den svettas i lite smör. Stek färsen hårt, lite i taget och salta och peppra. Steker du för mycket på en gång blir köttet kokt istället för stekt. Tillsätt tomatpurén och rör runt. Häll i paprika samt ärtorna, pressa över vitlök och smaka av med soja, timjan, peppar och eventuellt salt. Tänk på att sojan är väldigt salt! Häll i bladspenaten och låt sedan stå på låg värme under tiden du förgräddar pajdegen.

Klä en pajform med degen och förgrädda i ca 15 minuter i 200 grader tills den fått en fin färg. Fyll med köttfärsblandningen. Vispa ihop grädde, ägg, salt och peppar och häll äggstanningen över fyllningen. Grädda i ca 20-30 minuter i 200-225 grader tills äggstanningen stannat. Servera med en god sallad!

Titta gärna in på min blogg för mer recept: www.jivebysmat.se

Vad använder du för tomatpure jag har inte hittat någon med lågt kolhydratinnehåll.

Jag använder kung markattas ekologiska tomatpuré. Det är 12% kolhydrater, men innehåller endast tomater (inget tillsatt socker eller andra tillsatser). Någon som vet någon tomatpuré med ännu mindre kolhydratinnehåll?

Jag använder kung markattas ekologiska tomatpuré. Det är 12% kolhydrater, men innehåller endast tomater (inget tillsatt socker eller andra tillsatser). Någon som vet någon tomatpuré med ännu mindre kolhydratinnehåll?

Jag använder icas eco, den innehåller 15%.

Men om du använder 100 gram i 4 portioner så blir det 3 gram per portion. Det kanske du kan leva med...?