Gå till innehåll

[Recept] Grundsås

Recommended Posts

Här följer inga specifika mängder (eller smakämnen) då de varierar efter hur mycket man vill göra och hur det ska smaka.

Ingredienser:

Smör (spara inte)

Vispgrädde

Creme fraiche (fullfet naturligtvis)

Färskost (så fet som möjligt)

Kryddning följer nedan

Smält smöret, häll i vispgrädden, creme fraichen och färskosten.

Tillsätt smaksättningarna (se nedan)

Koka upp och låt stå och sjuda. Har du tid, gärna länge, så det kokar in ordentligt.

Kryddning:

Vad vill du göra?

Currysås? Fräs curryn tillsammans med smöret, innan du tillsätter de andra ingredienserna. Salt, peppar och ev extra gurkmeja.

Senaspsås? Smaksätt med senap - kanske både dijon och vanlig senap, typ Slotts original (eller vad du nu gillar), salt och peppar

Bearnaise? Dragon, vinäger, senap, salt och peppar.

Ja, egentligen finns det ju inga gränser, mer än din fantasi. Experimentera själv. Grunden är de 4 huvudingredienserna som nämns i början. Det ger en god, fet sås med mycket mättnad. Äkta LCHF! Men inte paleo, förstås!  :)  Det kräver ju att man tål mjölkprodukter.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa att reda en grundsås - bechamel - med färskost. Det kan funka.

Smörsås som bearnaise tänker jag nog fortsättningsvis ändå göra på det traditionilla sättet på rent smör.

Länk till inlägg

Jag ska testa att reda en grundsås - bechamel - med färskost. Det kan funka.

Smörsås som bearnaise tänker jag nog fortsättningsvis ändå göra på det traditionilla sättet på rent smör.

Jag håller med dig om det med bearnaisesåsen. Jag tycker bara det kan vara lite jobbigt att få till den bra ibland, och ville visa, att man kan få till en ersättning på ett lätt sätt. Smaken är ju inte helt den samma, det ska erkännas. Men jag tycker den är godtagbar i alla fall. :)

Länk till inlägg